Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Ervaringen Aeres opleiding aspirant manege instructeur

 
Profiel   

Onlangs ben ik op de manege geweest om te praten over het doen van een instructeursopleiding. Mijn uiteindelijke doel is het behalen van mijn IPG, zodat ik ook les kan gaan geven aan mensen met een handicap.

Nu kwamen ze bij mij op de manege onder andere met de optie om de aspirant opleiding via Aeres Barneveld te doen. Meer infornatie over de opleiding staat hier.

De grootste pluspunten voor mij zijn dat de cursus inclusief paard van daar is, erkend wordt door de KNHS en ook geschikt is voor mensen die de opleiding naast hun werk willen doen.

Zijn er mensen op bokt die ervaring hebben met deze opleiding? Zou jij hem aanraden? Waarom wel/waarom niet?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-20 11:21 



 
Profiel   

Ik schop dit topic toch nog even omhoog, in de hoop dat iemand ervaring heeft met deze opleiding

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-20 16:51 



 
Profiel   

Ik heb in 2017/2018 deze opleiding/cursus gedaan, toen bij Manege de Burght, in Barneveld.

Ik heb er wel redelijk goede ervaringen mee. Het is wel echt heel belangrijk dat je zelf ervoor zorgt dat je samen met een manege (wat je dus al goed aan begonnen bent) al gaat beginnen met lesgeven/meekijken. Cursus zelf is best beperkt.

Uiteraard kan ik je uitgebreid mijn ervaring vertellen. Laat maar weten waar je benieuwd naar bent.

Ik geloof dat er qua opleidingen bij KNHS wel het 1 en ander veranderd is, sinds ik hem afgerond heb. Heb geen idee wat precies.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-20 17:29 



 
Profiel   

Dankjewel voor je reactie! In hoeverre vind je de opleiding beperkt?
Ik ben vooral benieuwd naar de studielast, aangezien ik de opleiding naast mijn baan wil gaan doen. Daarnaast ben ik vooral benieuwd naar wat je zoal doet op een cursusavond en in hoeverre de begeleiding vanuit de cursus is. Wat zijn jouw ervaringen daarmee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-20 18:41 



 
Profiel   

Bij mij waren het 20 avonden van 3 uur (19.30-22.30).

Eerste 3/4 maanden waren om de week (ik schat de eerste 6/7 lessen ofzo, zaten toen ook feestdagen tussen).
Je krijgt dan rijles en theorie van je docent. Die lopen in de lessen je ook helemaal door de theorie stof en ga je ook met omgang met paard bezig.

De rest van de lessen is met lesgeven erbij. In alle lessen wordt er gereden (losrijden en springen, niet iedere keer zelf rijden of lesgeven). En dan iedere week.

Studielast ligt er aan hoe je er nu al in staat.
Paar maanden voordat ik aan de opleiding begon keek ik al mee met instructeurs op mijn manege en gaf ik onder begeleiding eens 10 - tot later 30/40 - min les in een vaste groep. Toen mijn opleiding begon had ik diezelfde groep alleen. Dus voor mij vond ik het niet zo nodig om hele lesformulieren te maken om je les vooruit te plannen. Sommigen vinden dat fijn, ik had altijd in m’n hoofd wat ik wilde doen in de les.

Ben je heel nieuw in het lesgeven zal ik zeker aanraden om naast de opleiding op een manege al mee te gaan kijken en ook eens 10/15min van de les doen. Je moet je bedenken dat je iets van 10 lessen hebt waarin je les geeft, een half uur. Dat is (te) kort om het onder de knie te krijgen. Dus het beste is om daarnaast meer uren te maken in de bak. Dat werd ons ook aangeraden. Afhankelijk hoe je dat oppakt zal daar de meeste tijd in gaan zitten.
Je leert het echt door veel naar elkaar te luisteren en het te doen.

Dus qua tijd in de opleiding zelf is het dus beperkt. Ik vond het ook jammer dat we het amper hebben gehad over het geven van les aan kinderen of aan beginnende ruiters bijvoorbeeld. Het was altijd aan medecursisten en als er dan vreemden meereden waren dat allemaal dezelfde soort ruiters, allemaal met ervaring, sommigen eigen paard enz. In je examen geef je ook les aan je medecursisten en 2 vreemden (die je uit de les vaak wel kent), dus daar werd je gewoon op voorbereid.

Qua theorie is het soms even stampen, maar veel is bij de erg betrokken ruiter wel deels bekend. Het lijkt veel op de theorie van het ruiterbewijs (exterieur, beengebreken, stal management etc).

Ik heb weinig extra uren gemaakt... Ik ben ook niet zo van het leren, maar heb alles goed afgerond.

Er waren bij ons 4 examens
1 theorie (op KNHS centrum Ermelo)
1 omgang met paard praktijk (in Barneveld)
1 lesgeven (in Barneveld)
1 zelf rijden (in Barneveld)

Hopelijk heb je zo een klein beetje een duidelijker beeld :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-20 00:21 



 
Profiel   

Ik heb de opleiding vorig jaar gedaan. Niet op het Aeres, maar gewoon op een locatie in de buurt waar de cursus gegegeven werd. Daar was ook de mogelijkheid om een paard te huren, dus dat is zeker niet alleen op het Aeres.

Het was een leerzame opleiding, maar zoals Denise al zegt: zorg dat je thuis ervaring op gaat doen. Ik ben ook onder leiding stukjes gaan lesgeven en steeds een beetje meer. Dit heeft mij zo veel meer geholpen.

Ik heb ook het verschil in studiegenoten heel erg gemerkt daardoor. Degenen die thuis ook bezig waren met lesgeven stonden veel meer hun mannetje in de bak.

De hoeveelheid die je moet leren vond ik meevallen. Ik heb het ook naast school en werk gedaan (sterker nog, ik liep een groot deel van mijn opleiding stage van 8 tot 5 en werkte zowel zaterdag als zondag).

Ik moest elke dinsdag heen, en elke week deden we eerst theorie en daarna gingen er 2 groepen rijden. Eerst de een, dan de ander. Vaak laat thuis, maar erg gezellig altijd. Alle examens konden ook gereden worden op de cursuslocatie met paarden van daar. Alleen voor her- of na- praktijk examens moest je naar Ermelo.

Ik hoeverre de begeleiding is is natuurlijk afhankelijk van wie je cursus geeft, maar ook hoeveel input je er zelf in stopt. Ik wou graag leren, deed mee in discussies, gaf antwoord als er gevraagd werd wat we zagen als er gereden en les gegeven werd, vroeg alles als ik het niet wist en deed echt actief mee in de cursus. Ik heb dus ontzettend veel geleerd en veel begeleiding gehad voor mijn gevoel, maar hou je je compleet buiten deze gesprekken en vraag niet zoveel, zou de begeleiding bij mijn cursus natuurlijk anders opgevat kunnen worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-20 01:04 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie ervaringen!
Inderdaad de tendens die ik een beetje verwachtte en ik zat er al aan te denken om gewoon eens een dag mee te lopen met mijn instructrice buiten de manege. Naar aanleiding van jullie verhalen zal ik daar maar eens wat concretere afspraken over gaan maken :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-20 07:58 



 
Profiel   

Ik vond het rete spannend om in het begin in de bak te moeten gaan staan, maar al doende leert men, dus alle instructrices bij ons op de manege trokken me zo nu en dan even in de bak.
Ik vroeg ze na de tijd altijd wat ze er van vinden of liet ze dingen opschrijven zodat ik het altijd terug kon lezen.

Ik heb ook heel wat uurtjes aan de baktijd doorgebracht om te kijken, hoe word er les gegeven, hoe delen ze het in, waar word er gestaan etc.

Manege lessen geven is een vak apart, je moet je aandacht soms ineens verdelen over 8 ruiters.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-20 08:05 



 
Profiel   

Oh er schiet me nog iets te binnen - hoe hebben jullie het eigen rijden ervaren?
Ik ben zelf namelijk meer een dressuurruiter dan een springruiter, dus mijn springkwaliteiten zijn een beetje roestig. Was dat makkelijk bij te halen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-20 08:47 



 
Profiel   

Hoi,
Ik doe deze opleiding op dit moment :) Super leuk! Ik doe de avond-variant op de Aeres in Kootwijkerbroek. Als je daar iets over wilt weten, hoor ik het wel. Kan via pb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-20 09:21 



 
Profiel   

Meile schreef
Oh er schiet me nog iets te binnen - hoe hebben jullie het eigen rijden ervaren?
Ik ben zelf namelijk meer een dressuurruiter dan een springruiter, dus mijn springkwaliteiten zijn een beetje roestig. Was dat makkelijk bij te halen?


Het vergt wel wat inzicht van springen, maar echt moeilijk is het niet. Ligt natuurlijk ook aan je paard.
In een 20x40 is het soms krap sturen, maar in de Amaliahal in Ermelo is het 2 vingers in de neus :D
Je krijgt bijna alleen maar springles, vooral de tweede helft, wanneer je ook moet lesgeven.
In de lessen spring je ook het parcours van het examen in de lessen.
Dressuur komt dan wel goed, dan moet je kunnen laten zien dat je nuttig kan losrijden.

Springen was bij ons
1 lijntje met 2 kruisjes op 5 galopsprongen (moet je ook 6 op kunnen rijden) 2x rijden
1 kruisje met drafbalk
1 stijltje
1 lijntje met kruisje met drafbalk naar oxer op 3 galopsprongen
Alles 60cm

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-20 13:13 



 
Profiel   

Ik heb eventueel wel een filmpje van mijn examen parcours. Ik heb die toevallig in Ermelo gereden, maar in een 20x40 bak was die ook makkelijk te doen. Als je hem wil zien, wil ik hem wel in PB sturen.

Ik had er ruiters bij die nog nooit hadden gesprongen en dit eingelijk ook niet durfden. Die hebben de cursus niet gehaald. Maar als je er over durft en je vergeet niet te sturen, is het echt geen onmogelijke opgave. Het viel wel mee hoe hoog en hoe lastig.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-20 13:58 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen