Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Lesgeven op eigen paard, diploma of extra verzekering?

 

Ik heb regelmatig dat ik onbedoeld aan het lesgeven ben aan ruiters op mijn eigen paarden (en een enkele keer op hun eigen paarden). Ik vraag hier niks voor omdat ik niet gediplomeerd ben. Echter ben ik dus ook niet verzekerd. Omdat het me best wel veel tijd kost (meerdere uren per week excl. reistijd) begint het gratis lesgeven me wel wat tegen te staan. Een kleine vergoeding zou ik dan ook wel willen vragen, maar dan wil ik het wel eerst verzekeringstechnisch hebben dichtgebouwd.

De bedoeling was dat de ruiters eigen instructie mee zouden nemen, dat gebeurt echter niet waardoor ik dus vaak les sta te geven. Ik vind dit eigenlijk ook wel heel leuk, en ben nu dus aan het kijken hoe ik hier toch wat extra geld mee kan verdienen. Nu is instructeur geen beschermd beroep, dus een diploma niet verplicht. Het diploma heeft echter wel ook een verzekering erbij wat het wel interessant maakt. De opleiding vind ik helaas wel erg prijzig en heeft best wat haken en ogen (volgens mij moet je je licentie jaarlijks verlengen en verplichte clinics volgen om te kunnen verlengen? Correct me if I’m wrong!). Daarbij is het ook enkel bij het KNHS in Ermelo te doen wat ik zo kan vinden, wat een behoorlijk eind weg is.

Dus vroeg ik mij af, wat moet ik verzekeringstechnisch regelen als ik betaald les ga geven zonder diploma? Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Wat zijn de haken en ogen van zonder diploma maar wel extra verzekerd les geven?

Het zou puur om recreatief lesgeven gaan. Ik rijd gemiddeld op M niveau dus kan mijn kennis en ervaring tot dat niveau ook overbrengen op anderen. De ruiters die ik les geef hebben geen van allen interesse in wedstrijden rijden. Voor wedstrijden zou ik ze ook altijd een andere instructeur aanraden die wel in die wereld zit. In de praktijk ben ik vooral bezig met kinderen de basis van het rijden leren tot L niveau (omdat ik het kunnen wijken voor druk ook belangrijk vind voor de basis van het rijden).

En dan tot slot, wat zijn de plussen en minnen van een ORUN diploma tegenover eventuele andere diploma’s (zijn die er?) en tegenover zonder diploma maar met een extra verzekering?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-20 11:26 



 

Volgens mij is het anders als je lesgeven verandert in coaching. Dan zou diploma en verzekering niet nodig zijn. Echter ben ik hier niet in thuis. Ik help zelf wel mee tijdens ponylessen, zonder diploma. Maar daar is degene die lesgeeft normaal gesproken altijd bij. Een enkele keer ben ik alleen. Gelukkig nog nooit iets gebeurt, dus verzekering technisch heb ik geen idee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-20 11:30 



 
Profiel   

Ik geef zelf ook lessen met mijn paarden. Ik heb mijn lesklanten een contract laten tekenen waarin staat dat een ongeluk in een klein hoekje zit en ik daarvoor niet aansprakelijk ben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-20 11:43 



 
Profiel   

yarkayunda schreef
Ik geef zelf ook lessen met mijn paarden. Ik heb mijn lesklanten een contract laten tekenen waarin staat dat een ongeluk in een klein hoekje zit en ik daarvoor niet aansprakelijk ben.


Ben zo benieuwd of dit rechtsgeldig is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-20 11:48 



 
Profiel   

Persoonlijk heb ik geen hoge pet op van de orun opleiding.
(Brave trucjes leren en les geven aan een collega, terwijl 'lesgeven aan beginners het moeilijkste is wat er is' - dan moet je namelijk echt de basis beheersen, snappen hoe evenwicht werkt, hoe je vertrouwen en samenwerking opbouwt, etc. Weet je dat, is de rest niet zo moeilijk.)

Ik heb wel eens zien langskomen dat je bij 'de gelukkige ruiter academie' een opleiding kan doen inclusief diploma en verzekering. (Denkbaar dat deze club meer doet aan bovengenoemde basiskwesties.)
Plezier hebben in rijden op een blij paard staat bij hen hoog in het vaandel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-20 11:49 



 
Profiel   

MarcoBorsato schreef
yarkayunda schreef
Ik geef zelf ook lessen met mijn paarden. Ik heb mijn lesklanten een contract laten tekenen waarin staat dat een ongeluk in een klein hoekje zit en ik daarvoor niet aansprakelijk ben.


Ben zo benieuwd of dit rechtsgeldig is.

Zo ver ik weet niet. Zelf gemaakte contracten gaan niet boven de wet.
Net zo min als bordjes wij zijn niet aansprakelijk voor ongevallen op een manege.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-20 11:58 



 
Profiel   

Toen ik een aantal jaar geleden van mijn paard was gevallen, in het ziekenhuis terecht kwam en een aantal weken kon niet werken wilde de verzekering alle omstandigheden weten omdat ze er vanuit gingen dat ik les had tijdens de val
In dat geval wilden ze kijken in hoeverre de instructie/manege aansprakelijk was. Daarnaast, ook mijn werk was bij aansprakelijkheid van een ander loonschade gaan verhalen. Al met al een duur dingetje.

Ik viel tijdens vrij rijden van mijn eigen paard op een pensionstal, er viel dus niets te verhalen, maar het geeft wel aan dat je er niet te lichtvaardig over kan denken. Je hebt getuigen verklaringen en alles nodig.

Het papiertje van yarkayunda heeft, vrees ik dan ook, geen enkele waarde. Je kan aansprakelijkheid niet afwimpelen. Als instructeur geef je lesklanten opdracht iets te doen. Het is als lesgever aan jou om een inschatting te maken of de leerling daar aan toe is en het aan kan. Dat kan je niet afdoen als ongeval in een klein hoekje.


@ts, naast orun zijn er inmiddels meerdere erkende opleidingen waarbij je een verzekering kan aanvragen. Je bent niet gebonden aan de KNHS hiervoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-20 12:00 



 
Profiel   

Ts, ik zou gewoon buiten bokt eens juridisch advies inwinnen, misschien bij je 'collega' prrr? En onthoud dat een opleiding ook een investering in jezelf is. Al vind ik een opleiding van 1100 euro persoonlijk echt peanuts. Die link van Janneke ziet er tof uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-20 12:01 



 
Profiel   

yarkayunda schreef
Ik geef zelf ook lessen met mijn paarden. Ik heb mijn lesklanten een contract laten tekenen waarin staat dat een ongeluk in een klein hoekje zit en ik daarvoor niet aansprakelijk ben.

Ik zou daar als ik jou was nog eens naar laten kijken, want omdat je paardeneigenaar bent heb je in beginsel gewoon risico-aansprakelijkheid

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-20 12:07 



 
Profiel   

Je kunt Centered Riding instructeur worden en op basis daarvan je verzekering regelen.

Dat is een veel korter traject dan ORUN al moet je die ook elke 2 jaar updaten.

Er zijn er meer waar dit kan maar kijk goed of het papiertje wat je haalt wel door verzekeraars geaccepteerd word. Simpelste zou zijn een verzekering bellen en vragen welke diploma's ze accepteren.

Lesgeven zonder verzekering of zelfs maar andere op jou paard laten rijden zonder verzekering is heel riskant. Zolang het goed gaat niets aan de hand maar als het fout gaat is het meteen heel veel geld voor jou want jij bent aansprakelijk.
Ik ken mensen die hun huis konden verkopen om de schade te betalen van iemand die van hun paard viel. Geen les of niets. Rondje stappen in het weiland op een doodbraaf paard. Maar ze brak wel haar rug...

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-20 12:10 



 
Profiel   

Als je lesgeeft op je eigen paard(en) dan ben jij te allen tijde verantwoordelijk als er wat gebeurt. Het is/zijn tenslotte jouw paard(en). Je kunt je verzekeringsmaatschappij en het juridisch loket benaderen om meer informatie in te winnen. Zij weten het van de hoed en de rand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-20 12:17 



 
Profiel   

MarcoBorsato schreef
yarkayunda schreef
Ik geef zelf ook lessen met mijn paarden. Ik heb mijn lesklanten een contract laten tekenen waarin staat dat een ongeluk in een klein hoekje zit en ik daarvoor niet aansprakelijk ben.


Ben zo benieuwd of dit rechtsgeldig is.

Gewoon helemaal niet :D.

@TS, het beste neem je eens contact op met je/een verzekeringsagent. Je bent namelijk sowieso risico-aansprakelijk voor het gedrag van je eigen paarden, dus het is aan te raden daar een extra verzekering op te zetten. Je zou eens contact op kunnen nemen met Equine Risk, zij weten precies van de hoed en de rand, ook als jij les wil gaan geven aan mensen op eigen paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-20 12:20 



 

Sas_Mon schreef
Je kunt Centered Riding instructeur worden en op basis daarvan je verzekering regelen.

Dat is een veel korter traject dan ORUN al moet je die ook elke 2 jaar updaten.

Er zijn er meer waar dit kan maar kijk goed of het papiertje wat je haalt wel door verzekeraars geaccepteerd word. Simpelste zou zijn een verzekering bellen en vragen welke diploma's ze accepteren.

Lesgeven zonder verzekering of zelfs maar andere op jou paard laten rijden zonder verzekering is heel riskant. Zolang het goed gaat niets aan de hand maar als het fout gaat is het meteen heel veel geld voor jou want jij bent aansprakelijk.
Ik ken mensen die hun huis konden verkopen om de schade te betalen van iemand die van hun paard viel. Geen les of niets. Rondje stappen in het weiland op een doodbraaf paard. Maar ze brak wel haar rug...


Heftig da laatste! :oo maar helaas realiteit. Zelf een papiertje in elkaar knutselen haalt niets uit op het einde van de dag.

TS, zoals hierboven vermeld werd kan je ook een cursus Centered Riding volgen, dat is bijzonder kort in vergelijking met ORUN. En er zullen inderdaad nog andere opties zijn ook. Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-20 12:27 



 

Helaas heb ik ook paarden waar ik zelf niet op pas, maar die wel gereden moeten worden. Dus aan ruiters zoeken ontkom ik niet. Bijrijders en verzorgers zijn hetzelfde idee natuurlijk, heel veel mensen die bijrijders of verzorgers hebben, en net als de meeste paardeneigenaren heb ik daar geen extra verzekering voor afgesloten. Ik vraag er dan ook geen geld voor (dat maakt volgens mij in de rechtszaal nog wel uit namelijk) maar wil dat wel gaan doen..

Gelukkig is er nog nooit wat ergs gebeurd, maar met paarden loop je gewoon enorme risico’s. Daarom ook dat ik het nu wel wil regelen, maar niet tegen duizenden euro’s. Ik zie het dan ook niet als baan wat ik wil doen, maar als zakcentje/ onkostenvergoeding.

De meeste opleidingen die tot nu toe genoemd worden zijn qua prijs gelijkwaardig aan of zelfs duurder dan de KNHS.. :=
Ik zoek zegmaar de goedkoopste maar wel rechtsgeldige manier.. :+
Tijd heb ik zat, geld helaas niet.. :$

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-20 12:28 



 
Profiel   

Shanna schreef
Helaas heb ik ook paarden waar ik zelf niet op pas, maar die wel gereden moeten worden. Dus aan ruiters zoeken ontkom ik niet. Bijrijders en verzorgers zijn hetzelfde idee natuurlijk, heel veel mensen die bijrijders of verzorgers hebben, en net als de meeste paardeneigenaren heb ik daar geen extra verzekering voor afgesloten. Ik vraag er dan ook geen geld voor (dat maakt volgens mij in de rechtszaal nog wel uit namelijk).

Gelukkig is er nog nooit wat ergs gebeurd, maar met paarden loop je gewoon enorme risico’s. Daarom ook dat ik het nu wel wil regelen, maar niet tegen duizenden euro’s. Ik zie het dan ook niet als baan wat ik wil doen, maar als zakcentje/ onkostenvergoeding.

De meeste opleidingen die tot nu toe genoemd worden zijn qua prijs gelijkwaardig aan of zelfs duurder dan de KNHS.. :=
Ik zoek zegmaar de goedkoopste maar wel rechtsgeldige manier.. :+
Tijd heb ik zat, geld helaas niet.. :$


Of je nu geld vraagt voor het lesgeven of niet, dat maakt voor je risico-aansprakelijkheid niet uit. Als iemand een ongeluk krijgt met jouw paard, of hij/zij nu betaalt voor het paard of niet, dan ben jij in beginsel altijd aansprakelijk.

Zoals ik zei, neem eens contact op met Equine Risk, ik ben altijd erg fijn door ze geholpen :).

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-20 12:31 



 
Profiel   

Je bent in principe als eigenaar van een paard altijd aansprakelijk als er iemand afvalt.Maar daar ben je toch gewoon voor verzekerd? Bij ons in belgie zit dit bij mijn familiale verzekering in enkel als ik geld ga verdienen met mijn paard dan moet ik een andere verzekering nemen. En dan is het de vraag of die verzekering niet meer kost als dat je verdient? Dus ik denk dat je dit het best bij je verzekering na vraagt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-20 12:37 



 
Profiel   

Shanna schreef
Helaas heb ik ook paarden waar ik zelf niet op pas, maar die wel gereden moeten worden. Dus aan ruiters zoeken ontkom ik niet. Bijrijders en verzorgers zijn hetzelfde idee natuurlijk, heel veel mensen die bijrijders of verzorgers hebben, en net als de meeste paardeneigenaren heb ik daar geen extra verzekering voor afgesloten. Ik vraag er dan ook geen geld voor (dat maakt volgens mij in de rechtszaal nog wel uit namelijk) maar wil dat wel gaan doen..

Gelukkig is er nog nooit wat ergs gebeurd, maar met paarden loop je gewoon enorme risico’s. Daarom ook dat ik het nu wel wil regelen, maar niet tegen duizenden euro’s. Ik zie het dan ook niet als baan wat ik wil doen, maar als zakcentje/ onkostenvergoeding.

De meeste opleidingen die tot nu toe genoemd worden zijn qua prijs gelijkwaardig aan of zelfs duurder dan de KNHS.. :=
Ik zoek zegmaar de goedkoopste maar wel rechtsgeldige manier.. :+
Tijd heb ik zat, geld helaas niet.. :$


Dat zijn keuzes die je moet maken, als je het niet kunt bekostigen om de aansprakelijkheid te dragen dat iemand op jouw pony verongelukt, zou ik daar dus mee kappen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-20 12:59 



 
Profiel   

Shanna schreef
En dan tot slot, wat zijn de plussen en minnen van een ORUN diploma tegenover eventuele andere diploma’s (zijn die er?) en tegenover zonder diploma maar met een extra verzekering?


Ik weet niet of er verzekeraars zijn die lesgeven zonder diploma verzekeren.
Wat ik wel weet dat er een veiligheidscertificaat is van Stichting Veilige Paardensport (S.V.P) en dat die alleen diploma's erkend van Orun of met KNHS erkenning. Maar dat is meer als je in de toekomst op meer plaatsen les wilt geven.

Zelf heb ik een Centered Riding opleiding gedaan, met verplichte bijscholingen, en ben verzekerd bij EquineRisk. Moest dus wel mijn CR diploma meesturen. Maar dus niet erkend door S.V.P.

Zou het even bij verzekeringsmaatschappijen navragen. Het zou jammer zijn als je een opleiding doet en achteraf er achter komt dat die niet door de verzekeraar geaccepteerd wordt. Of misschien dat je je ergens kunt verzekeren zonder opleiding.

Bij mijn verzekering moest ik ook apart aangeven of ik lesgeef met eigen paarden. Voor ieder paard dat je gebruikt kwam er een bedrag bij. Nu geef ik ook therapie en coaching met paarden en ook dat is verzekerd dus misschien dat dat anders niet geldt maar ook de moeite van het navragen waard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-20 13:16 



 
Profiel   

jetm schreef
Shanna schreef
En dan tot slot, wat zijn de plussen en minnen van een ORUN diploma tegenover eventuele andere diploma’s (zijn die er?) en tegenover zonder diploma maar met een extra verzekering?


Ik weet niet of er verzekeraars zijn die lesgeven zonder diploma verzekeren.
Wat ik wel weet dat er een veiligheidscertificaat is van Stichting Veilige Paardensport (S.V.P) en dat die alleen diploma's erkend van Orun of met KNHS erkenning. Maar dat is meer als je in de toekomst op meer plaatsen les wilt geven.

Zelf heb ik een Centered Riding opleiding gedaan, met verplichte bijscholingen, en ben verzekerd bij EquineRisk. Moest dus wel mijn CR diploma meesturen. Maar dus niet erkend door S.V.P.

Zou het even bij verzekeringsmaatschappijen navragen. Het zou jammer zijn als je een opleiding doet en achteraf er achter komt dat die niet door de verzekeraar geaccepteerd wordt. Of misschien dat je je ergens kunt verzekeren zonder opleiding.

Bij mijn verzekering moest ik ook apart aangeven of ik lesgeef met eigen paarden. Voor ieder paard dat je gebruikt kwam er een bedrag bij. Nu geef ik ook therapie en coaching met paarden en ook dat is verzekerd dus misschien dat dat anders niet geldt maar ook de moeite van het navragen waard.

Dikgedrukte klopt niet. SVP accepteert alle diploma's die vallen onder IGEQ.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-20 13:25 



 
Profiel   

_San87_ schreef
jetm schreef
Ik weet niet of er verzekeraars zijn die lesgeven zonder diploma verzekeren.
Wat ik wel weet dat er een veiligheidscertificaat is van Stichting Veilige Paardensport (S.V.P) en dat die alleen diploma's erkend van Orun of met KNHS erkenning. Maar dat is meer als je in de toekomst op meer plaatsen les wilt geven.

Zelf heb ik een Centered Riding opleiding gedaan, met verplichte bijscholingen, en ben verzekerd bij EquineRisk. Moest dus wel mijn CR diploma meesturen. Maar dus niet erkend door S.V.P.

Zou het even bij verzekeringsmaatschappijen navragen. Het zou jammer zijn als je een opleiding doet en achteraf er achter komt dat die niet door de verzekeraar geaccepteerd wordt. Of misschien dat je je ergens kunt verzekeren zonder opleiding.

Bij mijn verzekering moest ik ook apart aangeven of ik lesgeef met eigen paarden. Voor ieder paard dat je gebruikt kwam er een bedrag bij. Nu geef ik ook therapie en coaching met paarden en ook dat is verzekerd dus misschien dat dat anders niet geldt maar ook de moeite van het navragen waard.

Dikgedrukte klopt niet. SVP accepteert alle diploma's die vallen onder IGEQ.


De tekst van de S.V.P. (in de link) is dus voor meerdere interpretaties vatbaar. Moraal van het verhaal: als je een instructeursdiploma wilt dat erkend wordt door de S.V.P. is het goed daar op te letten. Voor het verzekeren gelden (per verzekering ?) weer andere eisen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-20 17:18 



 
Profiel   

jetm schreef
_San87_ schreef

Dikgedrukte klopt niet. SVP accepteert alle diploma's die vallen onder IGEQ.


De tekst van de S.V.P. (in de link) is dus voor meerdere interpretaties vatbaar. Moraal van het verhaal: als je een instructeursdiploma wilt dat erkend wordt door de S.V.P. is het goed daar op te letten. Voor het verzekeren gelden (per verzekering ?) weer andere eisen.

Niet echt. Alle diploma's verkregen via een sportbond/land dat is aangesloten bij de IGEQ wordt door de SVP erkend als geldig diploma. Dat gaat gewoon via de internationale trainerspaspoort. Maar dat is niet echt relevant voor deze discussie, tenzij TS besluit in België of Duitsland haar opleiding te doen :)).

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-20 17:21 



 
Profiel   

In duitsland diploma halen is inderdaad ook nog een mogelijkheid. Daar hebben ze een heel ander systeem waarbij je niet hoeft te updaten maar wel in NL je kunt verzekeren. Ik heb het niet dus kan je de details niet vertellen maar het is de moeite van het checken waard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-20 21:08 



 

Helaas spreek ik geen woord over de grens, dus dat gaat m niet worden.. wel bedankt voor het meedenken allemaal!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-20 21:17 



 
Profiel   

Orun kan je overigens door diverse locaties door heel Nederland volgen, dus daar hoef je het niet om te laten. Wat we over de opleiding vinden wisselt heel erg, ben ik achter. Ik heb er zeker wat aan gehad, maar ik had dan ook een hele goede instructeur en zette mezelf voor 200% in. Cursusgenoten hebben diezelfde cursus anders ervaren, die deden namelijk lang zo actief niet mee en oefenden thuis ook niet zoveel. Ligt dus helemaal aan jezelf. Maar, hij is er ook in de verkorte variant. Daarbij hoef je niet elke week naar cursus, maar dan krijg je een verkort traject, en volgensmij moet je daar wel voor naar Ermelo.

Volgensmij (en dit weet ik dus echt niet zeker) moet je over tijdsbestek van 2 jaar een x-aantal licentiepunten bij elkaar sprokkelen door bijscholingen te volgen. Als je handig zoekt, heb je met een stuk of 2 al genoeg punten verzameld dacht ik. Ik zou moeten weten hoe dit zit, maar dat weet ik niet :+ Ik wil het wel voor je opzoeken als je het graag zou willen weten.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-20 21:22 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen