Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Incidenteel lesgeven aan bekenden / op manege

 
Profiel   

Ik krijg af en toe de vraag of ik les wil geven aan bekenden of een manegeles wil overnemen. Ik vind het heel leuk om te doen, de ruiters vinden het heel leuk en leerzaam en ik zou het best wel vaker willen doen. Op dit moment hou ik het een beetje af omdat ik geen instructeursdiploma heb. De mensen die ik 'les' geef zijn hiervan op de hoogte.

Wat zou ik moeten doen zodat het qua aansprakelijkheid goed geregeld is? Ik zit er niet zo op te wachten dat ik aansprakelijk word gesteld als er iets mis gaat terwijl ik daar op verzoek maar wel vrijwillig in mijn vrije tijd iemand sta te helpen. Van de andere kant, een opleiding volgen die me €1500 kost en een hoop tijd kost terwijl ik misschien 1x per maand een keer 'les' geef gaat me ook iets te ver. De paarden zijn overigens allemaal in eigendom van de manege.

Ik kan me niet voorstellen dat er hier geen mensen zijn die in een vergelijkbare situatie hebben gezeten, dus shoot :D Hoe hebben jullie dit aangepakt?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-20 16:23 



 
Profiel   

De KNHS/orun heeft een grote monopolypositie bij verzekeringen met betrekking tot opleiding.
Je zou kunnen overleggen met de manege om 50/50 te doen of iets anders waarbij de manege je tegemoet komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-20 16:31 



 
Profiel   

Wil / kun je niet wekelijks wat lessen geven op de manege? Dan heb je wel wat aan de opleiding. Misschien kun je tegelijk met de manege iets afspreken dat zij bijvoorbeeld je examengeld betalen als je slaagt. Ik noem maar iets, want dan heeft de manege meteen een gediplomeerde instructrice erbij.

Ik dacht dat er tegenwoordig ( op maneges ) niet was toegestaan om zonder diploma’s les te geven juist vanwege verzekering kwesties.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-20 16:36 



 
Profiel   

Volgens mij zijn er geen maneges die zwemmen in de instructeurs, dus je kunt inderdaad best een balletje opgooien. Zij meedelen in de kosten, jij voor hun een avondje lesgeven :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-20 16:43 



 
Profiel   

Als je iets vrijwillig en dus gratis doet.. ben je niet zakelijk bezig en kun je niet zomaar aansprakelijk worden gesteld als je verkeerd les geeft.
Als je af en toe een vriendin helpt met rijden/springen is dat geen probleem.

Neem je een manegeles over dan is de manege in eerste instantie verantwoordelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-20 16:43 



 
Profiel   

Ik heb om die reden gratis lesgegeven. Mijn 'klant' heeft in plaats daarvan 'mijn trailer een paar keer gehuurd'. Ik ben het overigens niet eens met Ladygiroc, voor de meeste verzekeringen maakt het niet uit welke opleiding je hebt, als je maar een opleiding hebt. En die zijn allemaal duur, dus wat dat betreft maakt het niet uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-20 17:06 



 
Profiel   

nessinator schreef
Ik heb om die reden gratis lesgegeven. Mijn 'klant' heeft in plaats daarvan 'mijn trailer een paar keer gehuurd'. Ik ben het overigens niet eens met Ladygiroc, voor de meeste verzekeringen maakt het niet uit welke opleiding je hebt, als je maar een opleiding hebt. En die zijn allemaal duur, dus wat dat betreft maakt het niet uit.


Vraag ik mij toch af welke opleidingen er ´allemaal´ zijn..

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-20 17:17 



 
Profiel   

Orun, centered riding, manege & ruiter bond opleiding, een 3 jarige opleiding aan het ROC.
Dan heb je nog de nodige paard & gedrag opleidingen en klassieke rijkunst etc...

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-20 17:42 



 
Profiel   

Ineke2 schreef
Orun, centered riding, manege & ruiter bond opleiding, een 3 jarige opleiding aan het ROC.
Dan heb je nog de nodige paard & gedrag opleidingen en klassieke rijkunst etc...


Orun en centered riding wist ik. Manege en ruiterbond is bijvoorbeeld al niet genoeg voor maneges met veiligheidscertificaat. die andere ken ik niet maar KNHS (veiligheidscerticaat) kennende zullen ze die ook niet erkennen. Zou zonde zijn als |TS een willekeurig diploma gaat halen maar er alsnog bijna nergens mee aan de bak kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-20 18:53 



 
Profiel   

Een manege moet voor de verzekering gediplomeerde of (bewezen) in opleiding zijnde instructeurs hebben. De verzekering is hier inmiddels heel streng op, dus een manege neemt een behoorlijk risico door je les te laten geven.

Grappig dat er zoveel waarde wordt gehecht aan wat de KNHS zal erkennen.. De opleiding van de Manege & Ruiterbond (https://manegeruiterbond.nl/manege-instructeur/) is volgens mij nog steeds de enige die zich heeft laten toetsen en erkend is voor het PE-register van het CPION (https://www.cpion.nl/Page/Home)
Van belang is dat een verzekering de opleiding erkent. Daar heeft de KNHS volgens mij niet zo heel veel mee te maken. Wellicht zouden ze dan ook wat kunnen doen aan het feit dat er nog maar 2 verzekeraars zijn voor maneges en dat die daar ook afspraken over hebben gemaakt. Oh wacht, da's net zo'n monopoly als de KNHS zelf inneemt, dus dat moeten ze wel goedvinden natuurlijk. 8)7

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-20 19:14 



 
Profiel   

Bedankt voor alle reacties!

Alles bij elkaar genomen denk ik dat de conclusie voor mij is dat ik best een keer 'les' kan geven aan een bekende, zolang ik daar geen geld voor vraag (doe ik niet en was ik ook niet van plan).
Wat manegelessen betreft zou het echt incidenteel zijn als een vaste instructeur een keer ziek is. Meebetalen aan een opleiding zullen ze daarom niet doen en wil ik ook niet. Ik zal eens informeren hoe ze verzekerd zijn. Daarnaast heb ik echt niet de ambitie om er serieus iets mee te gaan doen; ik heb gewoon een full-time baan en heb eerder behoefte aan meer vrije tijd dan aan meer uren en salaris :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-20 10:48 



 
Profiel   

Dat bedoel ik dreamybol. Maar gezien de meeste maneges een veiligheidscerticaat willen of een fnrs manege willen zijn zit je toch grotendeels aan die knhs opleidingen vast.

Ik hecht zelf 0 waarde aan een diploma. Ik heb mensen zien slagen waar ik nog geen kunstpop bij wil laten lessen.. Dan liever een ongediplomeerde die wel weet hoe het rijden werkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-20 11:23 



 
Profiel   

Dat laatste ben ik sowieso met je eens, Lady Giroc! De stomste dingen heb ik van de best opgeleide mensen geleerd. >;)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-20 16:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen