KNHS opleiding Aspirant Instructeur - 2021

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MisticRider

Berichten: 2756
Geregistreerd: 06-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 13:50

Ik moet een examen eigen rijden doen, neem aan dat dit voor alle aspirant opleidingen hetzelfde is?

Wij hebben al een soort proefexamen gedaan: Je rijdt eerst een kwartiertje "dressuur" laat zien dat je echt ergens mee aan de slag gaat, pak alle gangen beide kante op, volte, wijken voor de kuit, halsstrekken en doorzitten mee. Daarna ga je gelijk door naar je parcourtje. Je mag 3 sprongetjes ofzo los springen en je beugels korter doen (let op alles moet verplicht met spring of vzh zadel) en dan rij je je parcour. Parcourtje stelt niks voor, is een kleine 60 cm geen spannende dingen in. Je moet nette wendingen kunnen maken, galop herstellen indien nodig, controle hebben en hij mag niet stoppen en je moet er op blijven zitten.

Als je hierna orun 3 wil doen moet je zorgen dat je minimaal een 7 haalt.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 15:01

MisticRider schreef:
Ik moet een examen eigen rijden doen, neem aan dat dit voor alle aspirant opleidingen hetzelfde is?

Wij hebben al een soort proefexamen gedaan: Je rijdt eerst een kwartiertje "dressuur" laat zien dat je echt ergens mee aan de slag gaat, pak alle gangen beide kante op, volte, wijken voor de kuit, halsstrekken en doorzitten mee. Daarna ga je gelijk door naar je parcourtje. Je mag 3 sprongetjes ofzo los springen en je beugels korter doen (let op alles moet verplicht met spring of vzh zadel) en dan rij je je parcour. Parcourtje stelt niks voor, is een kleine 60 cm geen spannende dingen in. Je moet nette wendingen kunnen maken, galop herstellen indien nodig, controle hebben en hij mag niet stoppen en je moet er op blijven zitten.

Als je hierna orun 3 wil doen moet je zorgen dat je minimaal een 7 haalt.


Ah fijn om alvast wat meer informatie te krijgen.

Medewerker van de KNHS zei wel dat je met een manegepaard (veel) minder kans van slagen hebt.
Gelukkig heb ik een eigen paard. Als ik zo bovenstaande lees, dan heb ik wel vertrouwen dat dat goed komt!

SaraViavia

Berichten: 1797
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Re: KNHS opleiding Aspirant Instructeur - 2021

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-20 15:21

Leuk om hier wat meer informatie te lezen. Klopt het dat iedereen die voor verkort apsirant heeft opgegeven elkaar ziet op de startdag eind februari? Ik heb er wel zin in! En gelukkig ook eigen paard ter beschikking :)

MisticRider

Berichten: 2756
Geregistreerd: 06-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 15:42

Dispar_Vulgo schreef:
Ah fijn om alvast wat meer informatie te krijgen.

Medewerker van de KNHS zei wel dat je met een manegepaard (veel) minder kans van slagen hebt.
Gelukkig heb ik een eigen paard. Als ik zo bovenstaande lees, dan heb ik wel vertrouwen dat dat goed komt!


Waar ik op zou letten bij het "kiezen " van een paard:
- je moet kunnen laten zien wat je kan als ruiter (paard mag best spanning hebben aan het begin, maar paard wat aan het einde van de rit nog net zo gespannen is bijv. is niet handig)
- Je moet met een spring of veelzijdigheids zadel rijden het gehele examen
- Het paard mag best beetje klunzig springen of een balk eraf gooien maar een stopper moet je niet meenemen.
- Die van mij is 148 en merk dat het wel geaccepteerd wordt maar niet de voorkeur heeft

Overigens zijn ze bij ons wel lekker makkelijk zo van joh neem een ander mee :') . Net alsof ik een stal vol heb met tientallen paarden en ik zomaar wat uit kan zoeken :+

Vavane
Berichten: 154
Geregistreerd: 30-12-09

Re: KNHS opleiding Aspirant Instructeur - 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 17:33

Super fijn al die extra info! Zet me toch aan het denken.. of ik niet een jaartje wacht zodat ik mijn jonkie mee kan nemen.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 22:00

SaraViavia schreef:
Leuk om hier wat meer informatie te lezen. Klopt het dat iedereen die voor verkort apsirant heeft opgegeven elkaar ziet op de startdag eind februari? Ik heb er wel zin in! En gelukkig ook eigen paard ter beschikking :)


Wat ik begreep komt iedereen (ook normale cursus) naar startdag eind februari in Ermelo.

Ben benieuwd hoe snel je wat hoort over je inschrijving

Buxy

Berichten: 2309
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Beltrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 21:23

Ik heb me ook opgegeven voor de verkorte variant.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Re: KNHS opleiding Aspirant Instructeur - 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 09:56

Ik ben benieuwd wanneer we wat horen!

Heeft iedereen trouwens wel een springzadel beschikbaar?

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: KNHS opleiding Aspirant Instructeur - 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 10:55

Ik verwacht dat we pas half februari wat horen, lekker last minute ;).

Ik heb nog geen springzadel. Heb nu ook nog maar 1x gesprongen met het paard wat ik mag lenen maar die voelde heel safe dus dat komt wel goed. Ben benieuwd want ik ben echt op en top dressuurruiter dus de 1e keren op een springzadel zal ik me wel lekker gehandicapt voelen.

We moeten voor het examen ook ruilen van paard toch? Of is dat alleen bij orun 3?

HarmanyL

Berichten: 2662
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 11:25

Het springen zelf én t spring zadel zijn mijn grootste pijnpunten waardoor ik me nog steeds niet heb opgegeven :+
Blijf twijfelen..

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 11:44



Dit was 65cm...Het stelt echt niks voor. Paard moet net z'n pootjes wat intrekken en dan is ie er over.

Kan je anders niet een keer een springles meerijden op de manege?

Buxy

Berichten: 2309
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Beltrum

Re: KNHS opleiding Aspirant Instructeur - 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 16:59

Ik heb een springpaard en een spring adel :+ alleen zelf geen hele grote held met springen maar 60cm is wat dee_es wel goed te doen :o

HarmanyL

Berichten: 2662
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Re: KNHS opleiding Aspirant Instructeur - 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 19:09

Ik kán t ook wel, heb een aantal jaar geleden ook mijn ruiterbewijs gehaald. Als ik definitief besluit wel mee te gaan doen neem ik zeker wat springlesjes van te voren. Gewoon om weer even het gevoel te krijgen.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 19:25

Ik ben al begonnen met springlessen, want ook ik ben echte dressuurprikker (paard ook, afstamming van Voice) :+ Maar paard kan het wel zolang ik het maar vertrouw.

Van de week naar zadelpasser geweest en toch besloten dat mn oude kieffer springzadel niet ideaal is. Dus heb gelijk een nieuwe wintec springzadel besteld (en dan verkoop ik hem weer na de Orun 8-) )

Het dressuur deel moet ook in het springzadel, dus daar wil ik ook nog wel even op oefenen.

Edit: je hoeft trouwens niet te ruilen van paard

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: KNHS opleiding Aspirant Instructeur - 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 19:45

Ik wil ook graag de Aspirant Instructeur opleiding doen, maar dan bij het mennen.
Er staan nog geen nieuwe opleidingen op de planning, en moet nog 'even' een andere pony regelen omdat mijn pony's een paar cm te klein zijn.

Buxy

Berichten: 2309
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Beltrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 20:03

Gelukkig dat er niet geruild hoeft te worden, paard is daar niet helemaal geschikt voor denk ik

HarmanyL

Berichten: 2662
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 22:09

Met mijn eigen paard ga ik sowieso niet springen. Is nog herstellende van 2 peesblessures. En ook een écht dressuur paard met bijbehorende springtechnieken :j
Moet je gedurende de hele opleiding het zelfde paard gebruiken? Ik kan mijn bijrijdpaard of een manege paard gebruiken voor het springen.

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 23:07

Dispar_Vulgo schreef:
Ik ben al begonnen met springlessen, want ook ik ben echte dressuurprikker (paard ook, afstamming van Voice) :+ Maar paard kan het wel zolang ik het maar vertrouw.

Van de week naar zadelpasser geweest en toch besloten dat mn oude kieffer springzadel niet ideaal is. Dus heb gelijk een nieuwe wintec springzadel besteld (en dan verkoop ik hem weer na de Orun 8-) )

Het dressuur deel moet ook in het springzadel, dus daar wil ik ook nog wel even op oefenen.

Edit: je hoeft trouwens niet te ruilen van paard


Goed om te weten, thanks. Al is mijn leenpaard er zo één waar iedereen op weg rijdt dus het was geen probleem geweest denk ik.

Ik heb met het zadel hetzelfde idee. Wil een 2e hands kopen die aardig waardevast is en dan na de opleiding weer verkopen.

Volgens mij mag je gewoon verschillende paarden meenemen. Dat is bij orun 3 en 4 iig zo.

SaraViavia

Berichten: 1797
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Re: KNHS opleiding Aspirant Instructeur - 2021

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-20 13:35

@Harmany als je een beetje fatsoenlijk dressuur kan rijden moet dat echt wel lukken!

Toevallig heeft mijn zus gister springles gereden op mijn paard, omdat ik zelf mank getrapt ben door mijn jaarling. Mijn paard springt wekelijks (met mij), maar mijn zus is dressuuramazone en had denk ik oprecht al 10 jaar NIET meer gesprongen. Toen ze de bak in kwamen en er een hindernis van +/- 80 cm stond zei ze: "Ik hoef niet zo hoog toch??".. Uiteindelijk hebben ze een oxer van 90-95 cm gedaan.

En ze had trouwens ook al een paar jaar niet meer op een springzadel gereden. Dus die 60 cm moet wel lukken toch (mits je een paard hebt die een beetje met je meewerkt en denkt)

SaraViavia

Berichten: 1797
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Re: KNHS opleiding Aspirant Instructeur - 2021

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-20 13:36

Ik heb er trouwens wel echt zin in! Hoop dat we een beetje op tijd informatie ontvangen over hoe en wat, maar ik kijk er wel naar uit. Ben als het goed is in maart afgestudeerd en dan lekker op het instructeursdiploma focussen.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 15:24

HarmanyL schreef:
Met mijn eigen paard ga ik sowieso niet springen. Is nog herstellende van 2 peesblessures. En ook een écht dressuur paard met bijbehorende springtechnieken :j
Moet je gedurende de hele opleiding het zelfde paard gebruiken? Ik kan mijn bijrijdpaard of een manege paard gebruiken voor het springen.



Ik denk dat je tijdens de cursus inderdaad meerdere paarden kan mee nemen, maar op de examendag moet je de dressuur en springen wel op hetzelfde paard doen.

Je rijd eerst dressuur (ik geloof 15min), mag dan alleen je beugels wat korter doen, en springt daarna gelijk je springparcourtje.


SaraViavia schreef:
Ik heb er trouwens wel echt zin in! Hoop dat we een beetje op tijd informatie ontvangen over hoe en wat, maar ik kijk er wel naar uit. Ben als het goed is in maart afgestudeerd en dan lekker op het instructeursdiploma focussen.


Ja ik hoop ook beetje op tijd!

NienkeSchoon
Berichten: 28
Geregistreerd: 09-08-20

Re: KNHS opleiding Aspirant Instructeur - 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 12:39

Even een heel ander vraagje. Zijn er mensen die hun examen al hebben gedaan? Ik heb mijn examens rijden en lesgeven op 9 & 11 december gedaan. Ik geloof dat we een mailtje krijgen op het moment dat onze uitslag bekend is en dat we deze op knhs-opleidingen.nl kunnen bekijken. Heeft iemand enig idee hoe lang zoiets duurt? Ik zit namelijk al anderhalve week ongeduldig te wachten hierop..:)

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 15:05

NienkeSchoon schreef:
Even een heel ander vraagje. Zijn er mensen die hun examen al hebben gedaan? Ik heb mijn examens rijden en lesgeven op 9 & 11 december gedaan. Ik geloof dat we een mailtje krijgen op het moment dat onze uitslag bekend is en dat we deze op knhs-opleidingen.nl kunnen bekijken. Heeft iemand enig idee hoe lang zoiets duurt? Ik zit namelijk al anderhalve week ongeduldig te wachten hierop..:)


Ik zou je vraag even hier stellen [JI] KNHS opleiding Aspirant Instructeur - 2020
In dit topic zitten allemaal ruiters die nog niet aan de opleiding zijn begonnen ;)

NienkeSchoon
Berichten: 28
Geregistreerd: 09-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 15:08

Dee_Es schreef:
NienkeSchoon schreef:
Even een heel ander vraagje. Zijn er mensen die hun examen al hebben gedaan? Ik heb mijn examens rijden en lesgeven op 9 & 11 december gedaan. Ik geloof dat we een mailtje krijgen op het moment dat onze uitslag bekend is en dat we deze op knhs-opleidingen.nl kunnen bekijken. Heeft iemand enig idee hoe lang zoiets duurt? Ik zit namelijk al anderhalve week ongeduldig te wachten hierop..:)


Ik zou je vraag even hier stellen [JI] KNHS opleiding Aspirant Instructeur - 2020
In dit topic zitten allemaal ruiters die nog niet aan de opleiding zijn begonnen ;)


Ahh, dankjewel!!

HarmanyL

Berichten: 2662
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 15:09

Ik heb me ingeschreven in Heeze. Kan ik ter voorbereiding al eea doen dat iemand weet? Als stages etc om je portfolio op te bouwen?