Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Wat is de functie van een terreinjury?

 
Profiel   

Na lang niet actief te zijn geweest, afgelopen week met de kinderen een eerste ponywedstijd gereden.

Waar ik me in het verleden al aan irriteerde is blijkbaar in de loop der jaren niet opgelost.
WAT EEN DRAMA OP HET VOORTERREIN!!!!!

1. Pony's worden in de krul getrokken en geprikt met sporen.
2. Er wordt als voorbereiding nog les gegeven
3. Kinderen worden door ouder/instructeur gedwongen om harder aan de teugels te hangen/trekken
4. .....
5. ......

En zo kan ik nog ff door gaan. Vast dat mensen dit herkennen.

Maar wat me het meest verbaasde is dat er een terreinjury rond loopt die dit ook toelaat.
Vandaar ook mijn vraag. Wat is de rol van een terreinjury? En waarom grijpt die niet in?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-20 14:30 



 
Profiel   

Ik ben bang dat dit nooit echt zal veranderen; vooral op de wat kleinere stallen niet. Waar ik een echt een keer over viel was dat iemand z'n paard even aan het longeren was want hij was zo druk. Hierdoor totaal geen ruimte over voor andere paarden met het inrijden.
Toen ook naar voren gelopen en kreeg ik te horen dat mevrouw nou eenmaal een jonge hengst had, hij was nou eenmaal nog maar 6. Op de vraag hoe het kon dat mijn 5 jarige hengst zich wel netjes aan het gedragen was heb ik nooit antwoord op gekregen. Puntje bij paaltje mocht mevrouw gewoon even het paard longeren en moesten wij maar op de andere volte rijden :Y)

Heb er ook nooit meer wedstrijd gereden.

Verder staat ook de terreinjury vaak machteloos als het gaat om punt 1 en 3 wat je aankaart, dit is nou eenmaal een langer lopend probleem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-20 14:37 



 
Profiel   

De terreinjury is er om toezicht te houden op het voorterrein om te zien of iedereen zich aan de regels houdt en fatsoenlijk gedraagt ten opzichte van zijn paard/pony en ten opzichte van de mederuiters. Bij een binnenwedstrijd is het normaal (bij ons tenminste) niet toegestaan om in de losrij-hal te longeren. Dat moeten ze maar buiten doen.
Voor punt 1 en 3 zou de jury dus op mogen (moeten) treden, al is de norm natuurlijk niet exact vast te leggen.
Punt 2 vind ik geen probleem, zeker niet bij ponyruiters. Die mogen gerust geholpen worden bij het losrijden, toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-20 14:52 



 
Profiel   

Punt 2 vind ik alleen een probleem als ze dat in de bak doen.

Als een begeleiding vanaf de bakrand wat aanwijzingen geeft als de ruiter langs rijdt vind ik wel goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-20 15:03 



 
Profiel   

Ik leer toch elke dag weer bij...ik heb hier en daar wedstrijdjes gereden (paarden..geen pony's...maar same differnece denk ik zo), en ben al die tijd volgens mij helemaal nergens een terreinjury tegen gekomen..
Ik wist niet eens dat ze bestonden..

Ik zag wel al genoemde drama's - zeeeeeeeeer herkenbaar. ( en voor mij reden dat ik niet dol ben op wedstrijden, wat je daar soms tegenkomt, ontneemt mij het plezier.)

- sporen aan benen die daar niet! zouden mogen. ( nu ben ik daarin schijnbaar heel vreemd want ik vind dat een gemiddelde B/L ruiter niks te zoeken heeft met sporen..zit niet 1 oefening in waarbij je als ruiter een spoor kan rechtvaardigen..zijn weinig ruiters met mooie rustige benen in die klasse.

- mensen aan de kant hebben allemaal een opleiding tot instructrice..echt waar...( de onzin die je hoort...werkelijk..om de kriebels van te krijgen) Helpen is wat anders..mensen die hun kind een tip geven..prima..maar helpen is meestal niet hoe ik de commando's van de zijkant zou bestempelen..heel eerlijk..


Maak mij ook geen terreinjury...want ik vrees dat er geen wedstrijd meer overblijft..

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-20 15:05 



 
Profiel   

agee schreef
Punt 2 vind ik geen probleem, zeker niet bij ponyruiters. Die mogen gerust geholpen worden bij het losrijden, toch?


Voor mij is hulp bij het losrijden ook wat anders als lesgeven.

5 minuten voor je examen kun je de stof nog snel ff doorkijken. Maar als je dan nog les moet krijgen om de stof tot je te nemen ben je in mijn ogen wat te laat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-20 15:07 



 
Profiel   

cjb schreef
agee schreef
Punt 2 vind ik geen probleem, zeker niet bij ponyruiters. Die mogen gerust geholpen worden bij het losrijden, toch?


Voor mij is hulp bij het losrijden ook wat anders als lesgeven.

5 minuten voor je examen kun je de stof nog snel ff doorkijken. Maar als je dan nog les moet krijgen om de stof tot je te nemen ben je in mijn ogen wat te laat.


Ja waar die scheiding dan precies ligt zou ik niet kunnen zeggen. Natuurlijk is het niet de bedoeling om uitgebreid allerlei nieuwe dingen te gaan leren op het losrij-terrein, maar aanwijzingen van iemand die langs de kant staat moet kunnen vind ik. Zeker kinderen die met de wedstrijdspanning aan het losrijden zijn, mag je vind ik best even helpen door wat kleine aanwijzingen te geven.
Zeker als je dat doet zonder de andere ruiters te storen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-20 15:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen