Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Ideeën ponylessen voor kindjes

 
Profiel   

Hallo iedereen

Ik weet niet of ik dit topic juist gezet heb, sorry als het verkeerd staat.

Ik zoek ideeën voor te gebruiken tijdens mijn lesjes voor kindjes. Ik heb wel spelletjes en oefeningen, maar deze heb ik al vaak gedaan met de kindjes, dus ik zou graag nieuwe spelletjes vinden. Ik heb proberen zoeken op bokt, maar ik vond vooral oefeningen voor groepslessen...

Ik geef les aan kindjes 3-6 jaar en 6-12 jaar. Met de kindjes 3-6 jaar doe ik nu 30 min pony van de weide halen, borstelen, opzadelen en 30 min balletjes door hoepels gooien, visjes vangen vanop de pony, slalommen tussen kegels,...
Met de kindjes 6-12 jaar, ook 30 min borstelen en opzadelen en 30 min rijles.
Hiervoor kon ik moeilijk ideetjes vinden in andere topics omdat ik privéles geef, geen groepsles. En ook dat de meeste kindjes nog totale beginners zijn, ik heb een paar kindjes die aan de longe kunnen galopperen, maar de meeste kindjes leren nu sturen, lichtrijden, doorzitten, evenwicht,...

Ik doe in de schoolvakanties ook ponydagen en kampen, dus ideetjes voor een kleine groep (6 kindjes, groepjes van 3 voor het rijden) zijn ook welkom :D

Bedankt voor het meedenken alvast!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-20 15:28 



 
Profiel   

Als je balken hebt kun je daar ook leuke oefeningen mee doen, bijvoorbeeld een labyrint waar ze doorheen moeten sturen

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-20 08:51 



 
Profiel   

Vanaf een jaar of 4 is het geen kindje meer hoor en zeker niet met 12.

Heb je YouTube al afgestruind? Misschien Engelse zoektermen gebruiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-20 08:56 



 
Profiel   

Ik ben grote fan van voltige voor kinderen. Worden ze lekker vrij van op de ponies, en ze zijn lekker in beweging.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-20 09:00 



 
Profiel   

Voltige doen we al tijdens de kampen en ponydagen, rechtstaan, achterste voren zitten, liggen, draf en galop zonder handen. Met balkjes doe ik ook al veel zoals halthouden tussen 2 balkjes en de afstand tussen de balkjes steeds kleiner maken om het moeilijker te maken. Of balkendans als we met 3 pony’s in groep zijn tijdens kampen of ponydagen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-20 11:03 



 
Profiel   

Soort trial? Hekje open maken, plankje over, tussen balkjes door?
Stoelendans?
Elkaar laten helpen?
Iets door geven?
Muziekje aan?
Pony versieren?
Invlechten?
Leiding geven naast de pony?
Zweepje van plankje pakken?

Maak het niet te ingewikkeld. Een half uurtje op de pony is voor de kleintjes al intensief genoeg.
De ouders kinderen kun je echt al gerichter laten oefenen. De juiste houding, juiste teugel voering.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-20 11:15 



 
Profiel   

Ik gooi het even op je leeftijdsgroep van 6 tot 12. Van 3 tot 6 mogen ze hier niet rijden en geef ik dus ook geen les. Die mogen een wandelpony mee in het bos.

Zitten kids van 6 tot 12 in een groep, als je zo'n klein groepje hebt? Dat is soms even creatief denken, iemand van 12 kan je meer ingewikkelde dingen uitleggen als iemand van 6. Maar, hier doen ze dezelfde oefeningen als oudere/gevorderen, alleen dan wat simpeler uitgedacht.

Voorbeeld: Van de week had ik een kruis van balken in de bak, + , deze vorm, waar ze doorheen konden stappen. Voor allemaal een goede oefening voor het sturen, maar waar je iemand van 6 uitlegt hoe ze een mooi bochtje maakt zonder alleen aan de binnenteugel te trekken en ze aanmoedigt om allemaal een eigen kant te kiezen ipv lekker achter elkaar aan te tuffen, ga je met oudere ruiters meer theorie er in stoppen en laat je ze er ook doorheen galopperen etc.

Ze zijn hier gek op zit oefeningen. Elke week komt de vraag of ze niet zonder zadel/beugels/teugel mogen rijden. Beginnende ruiters gaan alleen in stap en mini stukjes draf zonder zadel en beugels, zonder handen mogen ze in stap en draf. Hoe verder de ruiter is, hoe moeilijker je het ze maakt. Stap, draf en galop zonder handen, beugels of zadel.

Je kan F1/F2 proefjes met ze rijden, ontzettend veel verschillende oefeningen met balkjes, schriktraining, spelletjes. Maar soms mogen ze ook een halfuur gewoon hun best doen op figuren onthouden. Ze weten vaak meer dan je denkt. En als ik het even niet weet... dan vraag ik gewon wat ze willen doen :Y) Dan komt er vaak wel een leuk antwoord uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-20 11:18 



 
Profiel   

... wat is het idee achter de spelletjes?

Mij lijkt het gewoon een prachtige sensatie: een dier dat doet wat jij wil. (Uiteraard zonder trekken en schoppen.)
Dat hoef je niet 'op te leuken'.

Uiteraard kunnen pionnen en balken de dingen wat aanschouwelijker maken : een slangevolte om de pionnen en bij oudere kinderen af en toe een pion overslaan.
Of langs een balk stappen en halverwege halt houden, etc.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-20 11:21 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen