Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Wel of geen les blijven nemen?

 
Profiel   

Ik weet niet of er geen klik is tussen jou en je instructeur, ik denk wel dat er geen of te weinig communicatie is tussen jou en je instructeur.

Ik heb een instructeur die in standaard lesmodus 45 minuten lang stevig les geeft, wel met een goede opbouw en de nodige pauzes. Die verwacht dat je paard is warm gestapt en gelijk aan de bak kan. Omdat dat is, wat het gros van zijn lesklanten wil en doet.

Voor mij werkt dat niet. Ik stap liever een paar rondjes met paard aan de hand warm in de bak terwijl ik met de instructeur bespreek waar ik in de trainingen de afgelopen tijd tegenaan ben gelopen zodat we daarmee rekening kunnen houden in de les. Ik les meestal 1x per week, wat betekent dat ik tussendoor toch wel minstens 2x met het huiswerk aan de gang wil. Dat is geen moeten, de instructeur zal het in wezen worst zijn of ik wel of niet tussendoor train maar wil ik er wat aan hebben, aan die lessen, zal ik toch zelf iets moeten doen. Ik ben een recreatieruiter, rijd geen wedstrijden en wil dat ook niet gaan doen, maar wil wel graag mijn paard faciliteren in het haar lichaam zo goed mogelijk gebruiken als we rijden. Daarvoor neem ik les en vergroot ik mijn kennis en vaardigheden.

Mijn instructeur is heel goed in staat om zich aan te passen aan het niveau en de wensen van de ruiter(combinatie) en geeft zowel basisruiters les als mensen die vergevorderd zijn en internationale wedstrijden rijden en alles daartussen.

Qua mesten tijdens de les: wij zijn nog erg bezig met de basis dus mijn paard gaat tijdens het stappen stil staan om te mesten. Dat is mooi, want dan ligt de mest op een hoopje wat je makkelijk kunt opruimen. De instructeur of iemand anders doet dat meestal gelijk. Nadeel van dat stoppen is inderdaad dat je paard dat misschien ook zo wil doen tijdens een buitenrit op een niet zo handig punt. Dat wil je voorkomen. Mijn paard kan prima mesten tijdens het stappen, draven of galopperen en dat is eigenlijk precies wat je wilt: dat het mesten gebeurt tijdens het werk, ongeacht in welke gang. Nadeel is dan wel dat je de mest meer moet zoeken. Gelijk opruimen is ook dan aan te bevelen maar niet altijd mogelijk. Met er door heen rijden maak je niemand blij.

Kortom, práát met je instructeur en geef aan hoe jij de lessen voor je ziet en wat je wel en niet wilt en wat je wel en niet wilt bereiken. Als dan blijkt dat het niet zo werkt tussen jullie is het tijd om een andere instructeur te zoeken die wel beter bij je past.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 12:30 



 
Profiel   

Ik rijd op een manege en de ene instructrice zegt doorstappen tijdens het mesten, de ander zegt juist stilstaan. Voor de ene geldt dat een paard ook niet tijdens een proefje moet gaan stilstaan, de ander zegt dat een paard het verschil wel weet tussen een les en een proef en je hem sowieso zo goed aan je been moet hebben, dat je hem tijdens het mesten in een proef kunt laten doorstappen.

Bij ons is het regel dat mest direct opgeruimd moet worden, dus dat doet de instructrice nog tijdens de les. En als ze er niet op tijd bij is, mogen/moeten we erlangs, niet erdoorheen.

Verder klinkt je instructeur niet als iemand met wie je een klik hebt; jullie passen gewoon niet bij elkaar. Ik zou zeker doorgaan met lessen, maar met iemand anders. Want lessen moet leuk zijn en voldoening geven, en dat doet het nu niet voor jou.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 12:40 



 
Profiel   

Hier wordt en bij prive les een half uur gereden (in en uitstappen is ervoor en erna), in de combi les met 2 personen is 45 minuten (excl in en uit stappen).
Maar bij beide lessen wordt er ook gestapt, lange teugel, even op adem komen voor beide (soms echt nodig, dochter heeft astma).

Tijdens het rijden in de bak mest ze eigenlijk amper, dus dat probleem hebben we niet.
Buiten, in het bos, op het strand, langs de weg mest ze alleen als je relaxt aan het stappen bent.
In het werk merk je het wel, ook als ze moet plassen, ze geeft het duidelijk aan. Indien het kan geven we haar daar de gelegenheid voor (dus niet in een proef, parcours, op een kruising, dat mag daarna).

Maar heb het idee dat het niet klikt tussen jouw instructie en jouw. Als dat zo is, stoppen en opzoek gaan naar iemand waar het wel bij klikt

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 12:41 



 
Profiel   

Ts, als jij niet tevreden bent met hoe het gaat, neem je toch een ander? Als iemand mij zou vertellen mijn paard naar voren te schoppen omdat ie even moet mesten zou er geen 2e les komen. Ik heb geen wedstrijdambities dus ik weet niet hoe dat in de ring gaat en of dat een probleem is, maar ik zie het probleem niet zeg maar. Qua elke dag rijden is simpelweg ook niet goed, spieren hebben rust nodig voordat ze op kunnen bouwen, hier rijd ik nooit 2 dagen intensief achter elkaar, dat kan wel hoor, maar het is een persoonlijke keuze dit niet te doen. Dag erna wissel ik het af met een stapritje, even longeren en de dag erna grondwerk of nog een buitenrit. 3-4 keer in de week is helemaal goed als jij dat genoeg vind.

Dus nee, als jij het er niet mee eens bent, zoek een lesgever waarmee je op één lijn licht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 12:58 



 
Profiel   

Klinkt alsof je best wat twijfels hebt. Ofwel moet je die even aankaarten met je lesgever, al kan dat wat lastig zijn. Lesgevers hebben een eigen 'stijl' natuurlijk. Of je zoekt een andere.

Wat betreft mijn lesgevers. Ik ga op verplaatsing rijden dus als mijn paard moet mesten probeer ik stil te staan zodat het makkelijk op te ruimen is. Als dat niet lukt is het ook geen probleem maar dan rij ik er wel langs tot het opgeruimd is. Thuis wordt er niet opgeruimd en rij ik dus gewoon door.

Veel stappen tussendoor hangt wat af van de conditie van je paard en waar je mee bezig bent. Mijn paard heeft nog een beperkte conditie en hij leert nu veel bij, dan is het zowel fysiek en mentaal goed om toch een paar keer te stappen tussendoor.
Als je paard een betere conditie heeft en je gaat gewoon loswerken kan je wel iets langer doorrijden lijkt mij.

En hoe vaak je rijdt kies je helemaal zelf. Bij mij gebeurt het ook dat ik tussen twee lessen maar 1 keer heb kunnen rijden. Maakt helemaal niks uit. Je boekt minder snel vooruitgang maar dat is maar net wat je zelf wilt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 13:44 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen