Manegeles geven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Essie_pessie
Berichten: 6
Geregistreerd: 24-09-23
Woonplaats: Zeewolde

Manegeles geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-23 08:11

Goedemorgen Bokkers,

Ik zit met het volgende.
Mij lijkt het leuk om les te gaan geven op een manege.
Nu heb ik daar 0,0 ervaring in.
Rij zelf wel al jaren, voornamelijk recreatief en in het verleden wel op L niveau wedstrijden.

Nu heb ik een manege gevonden welke nog instructie zoeken. Heb een leuk gesprek gehad en nu kwam de eigenaar met het idee om eens een les te geven om het te ervaren. Dan kan ik kijken of ik het daadwerkelijk leuk vind. Opzich een prima idee.
Echter zal ik dat dan alleen moeten doen. Ik ken de paarden en pony’s niet en de ruiters niet.
Dit vind ik best een verantwoording, plus dat ik geen idee heb hoe een les ingedeeld is qua opdrachten. Gezien ik 0,0 ervaring heb.
Dit wringt wel een beetje bij mij.

Het is na de “proefles” wel de intentie om een opleiding te volgen en daarna les te geven. Deze proefles is puur om het te ervaren en te kijken of ik het leuk vind.

Hebben jullie tips?
Laatst bijgewerkt door Essie_pessie op 24-09-23 08:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Berichten: 49220
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Manegeles geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 08:14

Je hebt dus geen opleiding en/of diploma’s gehad hierin?
Dan vind ik het niet echt een goed idee dat een manege jou dit laat doen.

Foaly

Berichten: 4857
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 08:15

Eerst een opleiding manege-instructeur gaan doen. Ook voor de verzekering, want stel dat er een kind van zn paard dondert en iets breekt terwijl jij daar onervaren en onvoorbereid les staat te geven. Verbaast me ook een beetje van die eigenaar dat hij jou zo in het diepe wil gooien, ik vraag me af of je daar wel moet willen lesgeven (of rijden) :=

Essie_pessie
Berichten: 6
Geregistreerd: 24-09-23
Woonplaats: Zeewolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-23 08:15

Nee zoals aangegeven 0,0 ervaring.

Even ter aanvulling, als ik het leuk vind ga ik wel een opleiding tot instructrice volgen.
Maar voor nu een enkele les geven om het te ervaren.

veranadautje
Berichten: 1288
Geregistreerd: 12-02-10

Re: Manegeles geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 08:18

Verzekerings technische zou ik dit nooit zo doen.

Het lijkt mij best leuk die ervaring op te doen maar wel met hun vaste instructeur naast mijn die de paarden en ruiters kent en mij helpt

Suzanne F.

Berichten: 49220
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Manegeles geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 08:22

Ik zou eerst eens gaan meekijken dan. Ik vind met 0 ervaring een les geven zonder diploma’s echt heel onverstandig. Ga eerst eens op maneges in de buurt meekijken met lessen. Als je dit echt nog steeds leuk lijkt dan kan je eens een keer een les samen verzorgen. Maar ik zou echt zorgen dat je een opleiding gaat doen, ook verzekeringstechnisch.

Essie_pessie
Berichten: 6
Geregistreerd: 24-09-23
Woonplaats: Zeewolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-23 08:23

veranadautje schreef:
Verzekerings technische zou ik dit nooit zo doen.

Het lijkt mij best leuk die ervaring op te doen maar wel met hun vaste instructeur naast mijn die de paarden en ruiters kent en mij helpt


Dat is dus ook mijn gevoel. Iemand naast mij (desnoods andere kant van de bak) maar die kan anticiperen op situaties.

prugelpiet

Berichten: 12564
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 08:25

Lesgeven is iets wat je moet leren onder goede begeleiding, ook naast een opleiding.

Ik zou vragen of het mogelijk is dat je eerst eens even een paar keer meekijkt, en dan evt een deel van de les een keer over pakt terwijl de instructie die normaal die les geeft bij je in de bak blijft en jou een les plan geeft. Je moet er nu echt niet alleen gaan staan, want dat word niks.

Ik heb mijn manege instructeurs diploma en heb, naast de opleiding, héél wat uurtjes in de bak gestaan met andere instructeurs in de hoek of aan de bakrand. Meekijken, tips geven waar nodig en feedback terugkrijgen. Alle leeftijdsgroepen. En ik heb daar zo veel meer van geleerd dan op de opleiding. En daar zag je ook echt verschil in in de opleidingsgroep.

Freyr
Berichten: 692
Geregistreerd: 20-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 08:33

Ik vind dit heel slim van de manege eigenaar. Zonde van alle tijd en moeite als je straks de hele opleiding doet als het na een of een paar lessen duidelijk is dat lesgeven op een manege niets voor je is.

Kan je niet eerst eens een les meekijken? Voor de rest op voorhand vragen wat het niveau van een groep een beetje is. Mijn ervaring is wel dat je na een beetje stap en draf het niveau ookal aardig ziet. Desnoods kan je ook nog iets verzinnen wat voor elk niveau geldt en leuks is, zoals een houding en zitles.

Voor de rest ga ik er eigenlijk wel vanuit dat de manege eigenaar of een lesgever op zijn minst aanwezig is en een oogje in het zeil houdt tijdens jouw proefles. Zij willen ten slotte ook weten hoe het gaat en wat voor vlees ze in de kuip hebben.

Edit: ik ga ook absoluut mee met Prugelpiet boven mij: van kijken en luisteren in verschillende soorten lessen leer je het meest. Een middag, avond of zaterdag de hele dag langs de bak te hangen en te luisteren is onwijs waardevol. Tegelijkertijd schieten er misschien al dingen door je hoofd van 'dit en dit zou ik zo en zo doen'.
Laatst bijgewerkt door Freyr op 24-09-23 08:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Essie_pessie
Berichten: 6
Geregistreerd: 24-09-23
Woonplaats: Zeewolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-23 08:34

prugelpiet schreef:
Lesgeven is iets wat je moet leren onder goede begeleiding, ook naast een opleiding.

Ik zou vragen of het mogelijk is dat je eerst eens even een paar keer meekijkt, en dan evt een deel van de les een keer over pakt terwijl de instructie die normaal die les geeft bij je in de bak blijft en jou een les plan geeft. Je moet er nu echt niet alleen gaan staan, want dat word niks.

Ik heb mijn manege instructeurs diploma en heb, naast de opleiding, héél wat uurtjes in de bak gestaan met andere instructeurs in de hoek of aan de bakrand. Meekijken, tips geven waar nodig en feedback terugkrijgen. Alle leeftijdsgroepen. En ik heb daar zo veel meer van geleerd dan op de opleiding. En daar zag je ook echt verschil in in de opleidingsgroep.


Bedankt! Dat was ook mijn idee qua hoe het zou horen te gaan. Ik ga volgende week contact opnemen of langsgaan en mijn onderbuikgevoel uitspreken.

pateeke
Berichten: 2215
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Manegeles geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 08:50

Ik heb ook lesgegeven op een plek waar eigenlijk bijna enkel mensen les gaven zonder diploma en dat dan nog bij een bijzondere doelgroep waar wel enigszins kennis over was meestal, maar ook nog geen ervaring. Ik was de enige die de instructeurs opleiding gevolgd had. En ik kan je zeggen dat dat leidde tot situaties die niet ok waren voor mens en/of paard.
Les geven lijkt inderdaad allemaal leuk, maar er komt wel heel wat bij kijken. Je moet niet enkel zelf weten hoe je iets doet, maar je moet dit ook kunnen uitleggen en het opbouwen in moeilijkheidsgraad. Daarnaast moet je oog hebben voor én de groep als geheel én de individuele ruiters én de paarden.
Zonder opleiding en zonder dat je de paarden en ruiters kent zou ik nooit in m’n eentje les gaan geven.

Elisa2

Berichten: 37178
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Manegeles geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 09:00

Mee eens.

En het is ook nog belangrijk te weten hoe je ruiter en paard opleidt..stap voor stap vanaf niveau 0.

Zelf vind ik eigenlijk dat ook een manege instructeur meer niveau en ervaring moet hebben.

Groepsles geven is ook nog eens heel anders dan per individu of twee lesgeven.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 09:17

Elisa2 schreef:
Mee eens.

En het is ook nog belangrijk te weten hoe je ruiter en paard opleidt..stap voor stap vanaf niveau 0.

Zelf vind ik eigenlijk dat ook een manege instructeur meer niveau en ervaring moet hebben.

Groepsles geven is ook nog eens heel anders dan per individu of twee lesgeven.


Ook mee eens. Manegelessen of beginnerslessen zijn het moeilijkste en eigenlijk is het krom dat daar juist vaak mensen met weinig ervaring staan les te geven. Dat is dan weer niks ten nadele van ts, want het aanbod is leuk natuurlijk. Maar zo in het diepe gegooid worden vind ik niet oké.

Elisa2

Berichten: 37178
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Manegeles geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 09:26

Ja en didactisch moet je ook nog weten hoe je groepen leidt van verschillende niveau's, leerstijlen en leeftijden. Ga er maar aan staan, dat is nog niet zo simpel.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 09:27

Iedereen moet ergens beginnen, dus ik snap best dat je eerst even mag komen proefdraaien.

Het lijkt me wel wat lastig om meteen zelf een les te gaan geven.

Beter kan je eerst eens meekijken met de meer ervaren instructeurs daar.

Dan zie je;
1, alle paarden lopen; leer hun namen en hun eigenaardigheden kennen
2, de opbouw van de lessen; veel manegelessen verlopen volgens een vast patroon.
3, hoe de instructeur in de baan staat, zijn stem en lichaamstaal gebruikt om situaties uit te leggen of mogelijke problemen op te lossen.



MyWishMax schreef:
Manegelessen of beginnerslessen zijn het moeilijkste...


En dit 'klopt' ook wel een beetje. Je hebt te maken met een groep kinderen met ieder hun eigen 'verhaal', eenzelfde groep paarden/pony's met eigen 'karakter'. De groepsdynamiek, het (verschil) in niveau, ouders etc.

Dus manege'juf' is wel echt een vak apart.
En dat maakt het ook erg dynamisch en leuk.

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Re: Manegeles geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 09:35

Ik zou zeggen dat er op zijn minst een instructeur die daar al werkt langs de kant staat als je je proefles gaat geven. Zonder ervaring en opleiding in het diepe worden gegooid kan een waardevolle ervaring zijn, maar je hebt wel een back-up nodig.

Bevat een opleiding tot instructeur ook een ehbo-diploma? Zo nee, dan zou ik eens kijken of je daar ook aan kan beginnen. Het is heel fijn om die basis te hebben als er iemand in het zand terecht komt.

purny

Berichten: 27491
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 09:56

Essie_pessie schreef:
Nee zoals aangegeven 0,0 ervaring.

Even ter aanvulling, als ik het leuk vind ga ik wel een opleiding tot instructrice volgen.
Maar voor nu een enkele les geven om het te ervaren.

Zelfs dan is het geen goed idee. Stel dat er in jouw proefles iemand van zijn paard valt? En dan?
Ik vind het eerlijk gezegd ook een beetje raar dat de manege eigenaar dit aanbied.
Of blijft er iemand bij in de les?

Roodvos

Berichten: 6661
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 09:58

Ik heb toen ik student was een paar jaar les gegeven op een manege. Kinderen, volwassenen, beginners en gevorderden. Ik vond het erg leuk en heb daarmee ook geleerd om voor een groep te spreken en daaruit feedback te krijgen.
Bij de kinderen waren soms ook ouders die enige correctie nodig hadden :+ .

Les begint altijd met warm stappen. Je kan de ruiters dan eventueel ook wat oefeningen laten doen in het zadel.
Dan even draven, rijbaan figuren en afhankelijk van het niveau pasje wijken en verruimen. Dan een galop met rijbaan figuren.
Even stappen. Ik deed dan vaak wat theorie. Van hoe de onderdelen heten van het harnachement tot beenzetting in de verschillende gangen. Het werkt het beste als je rechtstreeks iemand vraagt: *naam* kan je mij vertellen uit welke onderdelen een hoofdstel bestaat?

Dan weer aandraven en de galop op de andere hand. En dan uitstappen aan een lange teugel.

Manegepaarden lopen vaak meerdere uren per dag. De kunst is de paarden een beetje fris te houden en de ruiters bezig te houden en tevreden af te laten stappen. Ze moeten fijn gereden hebben en het gevoel hebben dat ze wat geleerd hebben.
Naast de algemene aanwijzingen van hoe rij je volte (bijvoorbeeld) ging ik het rijtje af voor individuele aanwijzingen. Handen lager, been laten afhangen, van been wisselen in het lichtrijden enz.

wilmatj

Berichten: 2418
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Re: Manegeles geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 10:21

Als een manege iemand aan zou nemen zonder ervaring zou dat voor mij echt een heel groot teken zijn om daar niet meer te komen. Dat geeft mij aan dat de kwaliteit verwachting laag ligt. En ik zou bang zijn dat de paarden en pony's dan met diezelfde verwachting onderhouden worden.

pateeke
Berichten: 2215
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Manegeles geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 10:52

Het feit dat de manege-eigenaar dit aanbiedt, kan ook te maken hebben met personeelstekort natuurlijk. Neemt niet weg dat je er wel kritische vragen over kan stellen. Ik zou in jouw plaats, TS, dan zeker wel vragen hoe het zit met verzekeringen enz; er moest maar eens iets gebeuren.
Ik heb tijdens mijn instructeursopleiding ook EHBO gehad en dat is inderdaad ook belangrijk.
En zoals gezegd werd: lesgeven aan beginners is nog "een vak apart", moeilijker. Persoonlijk vind ik dat net een fijne groep om les aan te geven, maar je moet wel goed kunnen uitleggen hoe iemand iets moet doen terwijl het voor jou vaak evident lijkt en een zeker automatisme is. Je moet dus zelf een heel aantal stappen terug kunnen zetten. Zeker bij mensen zonder ervaring zie je - vind ik - vaak dat er bijvoorbeeld aangegeven wordt dat de ruiters "moeten afwenden" of "een volte moeten rijden"; ze geven opdrachten maar leggen onvoldoende uit HOE de ruiters dit moeten doen. En net dat is erg belangrijk.
Iedereen moet ergens beginnen, dat is waar. Maar ik zou dan eerder kiezen voor het ondersteunen van de lesgever (m.a.w. hulplesgever). Daar kan je ook mee voelen of je het leuk vindt, je kan bij leren van de eigenlijke lesgever en je bent zelf geen eindverantwoordelijke.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 11:05

Ik vind het een erg onverantwoord plan: een deel van het lesgeven gaat ook om veiligheid en het op tijd voorzien dat dingen een probleem kunnen worden. En dat kan snel gaan. Ik vind het altijd interessant hoe de zelfde paarden en deels dezelfde ruiters toch heel anders kunnen zijn in andere lessen, alleen maar door hoe de instructeur de situatie indeelt.

En ik denk dat het voor de ruiters ook echt niet leuk is als de les helemaal niet loopt - wat goed kan gebeuren als je weinig weet over het niveau en de gebruikelijke lessen.

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 11:59

Je moet om les te geven in ieder geval een opleiding volgen. Je mag als je gestart bent met je opleiding wel al les geven, maar alleen onder supervisie van een instructeur die wel gecertificeerd is.
Dat je al wat ouder bent is op zich wel fijn.
Voor lesgeven op een manegebedrijf heb je in ieder geval de opleiding aspirant instructeur allround niveau 2 nodig.

Al een aantal jaren zijn er toelatingseisen; voor niveau 2 is dit:
Je bent lid van de KNHS.
Je bent minstens 16 jaar oud.
Je hebt voor de lesavonden wekelijks de beschikking over een E-pony of paard om mee te nemen naar de opleidingslocatie voor de praktijklessen en de examens Trainen van een paard (PVB 2.5) en Praktische paardenkennis, Omgang & Verzorging (PVB 2.4b).
Je rijdt op minimaal B/L niveau dressuur en kan een 60 cm parcours springen.
Je hebt de beschikking over een combinatie met een E-pony of paard, die je mee kan nemen naar een aantal lesavonden om te oefenen en naar het examen (PVB 2.1b) Geven van lessen.
Jij en je lescombinatie beschikken over een veelzijdigheids- of springzadel voor de lessen met springen en examens springen.
Je beschikt over een laptop of tablet (met WiFi) om de digitale kennistoetsen te maken

Dat is ook niet altijd heel makkelijk, want je moet de beschikking hebben over een paard dat je mee kunt nemen naar de opleidingsavonden en soms ook een combinatie, in ieder geval voor je examen.
De opleidingslocatie is vaak niet naast de deur, dus dan heb je ook een trailer nodig. Dus de kosten kunnen aardig oplopen, maar wellicht wil de manegehouder je wel helpen.

Voor de opleidingen die daarna komen geldt dat je altijd de opleiding daarvoor moet hebben gevolgd. Als een soort van "trappetje"
Voor de opleiding basissport Orun 3 geldt dat je eerst Orun 2 moet hebben gedaan etc. En iedere vervolgopleiding is weer prijziger.

In het lespakket wordt volgens mij wel aandacht besteed aan EHBO, maar volgens mij komt er geen apart EHBO examen bij.

https://knhs.nl/instructeursopleidingen/orun-2

De opleidingen zijn nodig om verzekerd te zijn bij ongelukken. Manegebedrijven kiezen daarom tegenwoordig altijd voor een gecertificeerde instructeur.

Maar er zijn ook opleidingen buiten de KNHS waarmee je mag lesgeven. Bv een opleiding centered riding mag ook en kost een stuk minder. Maar dat hangt echt van de verzekeraar af. Orun wordt eigenlijk overal geaccepteerd en daarmee beperk je jezelf niet in het kiezen van werkgevers.

Op deze site van een grote verzekeraar vind je de instructies die zij als verzekerbaar accepteren.
Het is wel belangrijk dat je bij je werkgever informeert of en hoe hij verzekerd is bij het kiezen van je opleiding. Anders kun je altijd nog jezelf verzekeren.
https://equinerisk.com/verzekeringen-vo ... -diplomas/

Ten slotte vind ik wel als je met dieren en mensen werkt een EHBO diploma eigenlijk wel onontbeerlijk,

prugelpiet

Berichten: 12564
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Manegeles geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 12:10

Babootje geeft goede dingen aan om rekening mee te houden.
Het is niet gebruikelijk, maar ik had als opleidingslocatie een ander manegebedrijf, en zij hebben toen paarden beschikbaar gesteld waar de cursisten op mochten rijden. Voor zowel de opleiding als de examens. Ik had het geluk dat iemand mijn eigen paard altijd kwam brengen als ik moest rijden, maar dit was zeker niet elke week aan de orde. Mijn mede-cursisten en ik hebben elkaar les kunnen en mogen geven tijdens zowel de lessen als de examens. Dit is wel inderdaad een punt om heel goed uit te zoeken voor je ergens aan begint, want in principe ben je een eigen paard en eigen ruiters (als je specifiek de opleiding tot aspirant manege instructeur kiest, ben je meerdere ruiters nodig om les te geven aan een "groep") nodig om examens mee af te leggen. Dit moet je wel goed geregeld hebben van te voren. Anders heb je een probleem.

Essie_pessie
Berichten: 6
Geregistreerd: 24-09-23
Woonplaats: Zeewolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-23 12:14

Babootje schreef:
Je moet om les te geven in ieder geval een opleiding volgen. Je mag als je gestart bent met je opleiding wel al les geven, maar alleen onder supervisie van een instructeur die wel gecertificeerd is.
Dat je al wat ouder bent is op zich wel fijn.
Voor lesgeven op een manegebedrijf heb je in ieder geval de opleiding aspirant instructeur allround niveau 2 nodig.

Al een aantal jaren zijn er toelatingseisen; voor niveau 2 is dit:
Je bent lid van de KNHS.
Je bent minstens 16 jaar oud.
Je hebt voor de lesavonden wekelijks de beschikking over een E-pony of paard om mee te nemen naar de opleidingslocatie voor de praktijklessen en de examens Trainen van een paard (PVB 2.5) en Praktische paardenkennis, Omgang & Verzorging (PVB 2.4b).
Je rijdt op minimaal B/L niveau dressuur en kan een 60 cm parcours springen.
Je hebt de beschikking over een combinatie met een E-pony of paard, die je mee kan nemen naar een aantal lesavonden om te oefenen en naar het examen (PVB 2.1b) Geven van lessen.
Jij en je lescombinatie beschikken over een veelzijdigheids- of springzadel voor de lessen met springen en examens springen.
Je beschikt over een laptop of tablet (met WiFi) om de digitale kennistoetsen te maken

Dat is ook niet altijd heel makkelijk, want je moet de beschikking hebben over een paard dat je mee kunt nemen naar de opleidingsavonden en soms ook een combinatie, in ieder geval voor je examen.
De opleidingslocatie is vaak niet naast de deur, dus dan heb je ook een trailer nodig. Dus de kosten kunnen aardig oplopen, maar wellicht wil de manegehouder je wel helpen.

Voor de opleidingen die daarna komen geldt dat je altijd de opleiding daarvoor moet hebben gevolgd. Als een soort van "trappetje"
Voor de opleiding basissport Orun 3 geldt dat je eerst Orun 2 moet hebben gedaan etc. En iedere vervolgopleiding is weer prijziger.

In het lespakket wordt volgens mij wel aandacht besteed aan EHBO, maar volgens mij komt er geen apart EHBO examen bij.

https://knhs.nl/instructeursopleidingen/orun-2

De opleidingen zijn nodig om verzekerd te zijn bij ongelukken. Manegebedrijven kiezen daarom tegenwoordig altijd voor een gecertificeerde instructeur.

Maar er zijn ook opleidingen buiten de KNHS waarmee je mag lesgeven. Bv een opleiding centered riding mag ook en kost een stuk minder. Maar dat hangt echt van de verzekeraar af. Orun wordt eigenlijk overal geaccepteerd en daarmee beperk je jezelf niet in het kiezen van werkgevers.

Op deze site van een grote verzekeraar vind je de instructies die zij als verzekerbaar accepteren.
Het is wel belangrijk dat je bij je werkgever informeert of en hoe hij verzekerd is bij het kiezen van je opleiding. Anders kun je altijd nog jezelf verzekeren.
https://equinerisk.com/verzekeringen-vo ... -diplomas/

Ten slotte vind ik wel als je met dieren en mensen werkt een EHBO diploma eigenlijk wel onontbeerlijk,


Bedankt voor de uitgebreide informatie. Het eerste gedeelte had ik zelf ook al gezien voordat ik überhaupt ging kijken.

EHBO en BHV die heb ik. Dat is dus geen “probleem” ben zelf ook van mening dat dit een must is.

Ik ga zeker aankomende week nog een keer langs om te informeren. Ben er wel al over uit dat ik niet alleen wil gaan staan. Sowieso iemand erbij die gecertificeerd is. De opzet is goed, eerst ervaren voordat ik ga investeren, maar wel onder begeleiding.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 12:19

prugelpiet schreef:
Mijn mede-cursisten en ik hebben elkaar les kunnen en mogen geven tijdens zowel de lessen als de examens.

Dit lijkt me vreselijk. Dat je “gedwongen” les krijgt. Ik zou daar helemaal niet op zitten te wachten, omdat ik het lang niet met iedereen eens ben. Ga dan maar eens tegen je eigen ruitergevoel in de instructies van een ander opvolgen. Niet te doen