Manegeles geven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Manegeles geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 12:35

Is ook voor een instructeur lastig die daar staat..dan is het nog belangrijker om echt de goede dingen te zeggen waardoor mensen open voor je gaan staan en in korte tijd verbeteren.

Sowieso erg belangrijk om open te blijven staan voor andere inzichten.

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 12:45

Ik assisteer als vrijwilliger bij de lessen van de jongste kinderen op mijn manege. Maar wel altijd met de echte instructrice er bij. Ik vind het heel leuk om te doen. Maar ik ga ook niet in m'n eentje les geven. Die verantwoordelijkheid zou ik pas willen als ik ook het diploma en het salaris heb. En zo zit de manege er ook in.

Maar om die proefles zou ik me in jou geval niet druk maken. Lesgeven is niet makkelijk maar ook weer geen raketwetenschap. Dus als er maar iemandanders bij is die jou beoordeelt en eindverantwoordelijk is zou ik er gewoon van genieten, en als het bevalt de opleiding gaan volgen.

rien10
Berichten: 14680
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Manegeles geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 13:22

Alles is een vak. Ook paardrij les geven. Dus eerst de opleiding doen, dan gaan lesgeven. Iets anders kan ik er niet van maken.
axel_1997 schreef:
Ik assisteer als vrijwilliger bij de lessen van de jongste kinderen op mijn manege. Maar wel altijd met de echte instructrice er bij. Ik vind het heel leuk om te doen. Maar ik ga ook niet in m'n eentje les geven. Die verantwoordelijkheid zou ik pas willen als ik ook het diploma en het salaris heb. En zo zit de manege er ook in.

Maar om die proefles zou ik me in jou geval niet druk maken. Lesgeven is niet makkelijk maar ook weer geen raketwetenschap. Dus als er maar iemandanders bij is die jou beoordeelt en eindverantwoordelijk is zou ik er gewoon van genieten, en als het bevalt de opleiding gaan volgen.

Raketwetenschap is het niet. Daarvoor doe je de opleiding raketwetenschap. Voor paardrijden doe je de opleiding paardrijinstructeur.
Want, nogmaals, alles is een vak. Raketwetenschap. Bakker. Computer programmeur. Paardrij instructeur.

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 14:49

prugelpiet schreef:
Mijn mede-cursisten en ik hebben elkaar les kunnen en mogen geven tijdens zowel de lessen als de examens.


Dorine92 schreef:
Dit lijkt me vreselijk. Dat je “gedwongen” les krijgt. Ik zou daar helemaal niet op zitten te wachten, omdat ik het lang niet met iedereen eens ben. Ga dan maar eens tegen je eigen ruitergevoel in de instructies van een ander opvolgen. Niet te doen


Vind dit wel een grappige opmerking. Hoe was je vroeger op school?
Om een certificaat te krijgen moet je toch de opleiding afronden.
Maar eerlijk is eerlijk in de praktijk doe je je ervaring op. En gebruik je ook niet meer alles wat je in je opleiding hebt geleerd of doe je het op een andere manier.
Misschien bedoel je dat?

prugelpiet

Berichten: 12564
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 18:07

Dorine92 schreef:
prugelpiet schreef:
Mijn mede-cursisten en ik hebben elkaar les kunnen en mogen geven tijdens zowel de lessen als de examens.

Dit lijkt me vreselijk. Dat je “gedwongen” les krijgt. Ik zou daar helemaal niet op zitten te wachten, omdat ik het lang niet met iedereen eens ben. Ga dan maar eens tegen je eigen ruitergevoel in de instructies van een ander opvolgen. Niet te doen


Wat een rare opmerking zeg. Had je verwacht een opleiding tot instructeur te doen zonder zelf op die opleiding te rijden? Je hebt gewoon een examen rijvaardigheid af te leggen en het is handig als je een beetje weet wat ze daar van je verwachten. Je hebt op den duur kleine stukjes les van je mede-cursisten en wat meer les van degene die de opleiding geeft.

Hoe wou je leren lesgeven als er niemand is om les aan te geven op de opleiding als ze allemaal met diezelfde instelling komen? Ik wil wel lesgeven maar geen les krijgen, want jullie geven mij niet goed genoeg les.

Aspirant niveau is geen hogere dressuur en blijft vrij dicht bij de basis. Daar kan je rustig bij iedereen een stukje les van 15 minuten gaan rijden. Ze gaan je daar echt nog geen travers en piaffe's aan proberen te leren.

Essie_pessie
Berichten: 6
Geregistreerd: 24-09-23
Woonplaats: Zeewolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-23 10:23

Even een update:

Ik ben nog een keer langs gegaan voor een gesprekje.
Ik kom dus NIET alleen te staan. De vaste instructrice van de les blijft er gewoon bij.
Verder kan ik gewoon langskomen en meekijken bij alle lessen wanneer ik wil. Dat wordt juist gewaardeerd. Als ik vragen heb mag ik altijd langskomen of bellen.

Waarschijnlijk heb ik het verkeerd opgevat. Het is in ieder geval opgelost. :D
Iedereen bedankt voor het meedenken/ reageren.

MyWishMax

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Manegeles geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 10:25

Dat is gelukkig een stuk beter. Veel plezier!

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Manegeles geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 11:36

Fijn dat je begeleiding krijgt!

Tip; Manege en Ruiterbond start in November weer met hun opleiding. Is volgens mij betaalbaarder en praktischer ingericht dan bijvoorbeeld de KNHS opleidingen.

https://www.manegeruiter.nl/manege-instructeur

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Manegeles geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 13:17

Veel beter! Fijn dat het zo kan.

Veel plezier en succes en ik ben benieuwd wat je ervan vindt.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 14:07

Babootje schreef:
prugelpiet schreef:
Mijn mede-cursisten en ik hebben elkaar les kunnen en mogen geven tijdens zowel de lessen als de examens.


Dorine92 schreef:
Dit lijkt me vreselijk. Dat je “gedwongen” les krijgt. Ik zou daar helemaal niet op zitten te wachten, omdat ik het lang niet met iedereen eens ben. Ga dan maar eens tegen je eigen ruitergevoel in de instructies van een ander opvolgen. Niet te doen


Vind dit wel een grappige opmerking. Hoe was je vroeger op school?
Om een certificaat te krijgen moet je toch de opleiding afronden.
Maar eerlijk is eerlijk in de praktijk doe je je ervaring op. En gebruik je ook niet meer alles wat je in je opleiding hebt geleerd of doe je het op een andere manier.
Misschien bedoel je dat?

Hoe was ik vroeger op school... ehmm nou indien nodig corrigeerde ik de docent. Op de universiteit was dat niet nodig, maar op de middelbare wel
Ik snap dat je de opleiding moet afronden, maar ik zou het heel naar vinden als ik, terwijl ik een opleiding doe om zelf les te mogen geven, verplicht les moet krijgen van iemand die ik niet zelf heb uitgekozen. Ik bedoel... als je alleen al ziet hoeveel bokkers helemaal los gaan op bepaalde bekende ruiters... dan denk ik: nou, je zal maar verplicht les moeten krijgen in het stijltje die jou niet bevalt. Of zeg ik nu iets geks?
Ik heb toen ik jonger was wel eens gehad dat ik een bijrijdpaard ging uitproberen. Eenmaal daar bleek dat ze wilden dat ik ging meerijden in de groepsles.
Ik heb het een minuut of 10 volgehouden en toen heb ik aangegeven dat er twee opties waren. De ene optie was dat de instructrice me met onmiddellijke ingang met rust zou laten, want ik was niet van plan iets met haar aanwijzingen te gaan doen. De andere optie was dat ik onmiddellijk zou afstappen. Ik kan geen instructies gaan opvolgen van iemand waarvan ik denk dat het beter zou zijn als ik diegene zou gaan lesgeven in plaats van andersom

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 14:18

prugelpiet schreef:
Dorine92 schreef:
Dit lijkt me vreselijk. Dat je “gedwongen” les krijgt. Ik zou daar helemaal niet op zitten te wachten, omdat ik het lang niet met iedereen eens ben. Ga dan maar eens tegen je eigen ruitergevoel in de instructies van een ander opvolgen. Niet te doen


Wat een rare opmerking zeg. Had je verwacht een opleiding tot instructeur te doen zonder zelf op die opleiding te rijden? Je hebt gewoon een examen rijvaardigheid af te leggen en het is handig als je een beetje weet wat ze daar van je verwachten. Je hebt op den duur kleine stukjes les van je mede-cursisten en wat meer les van degene die de opleiding geeft.

Hoe wou je leren lesgeven als er niemand is om les aan te geven op de opleiding als ze allemaal met diezelfde instelling komen? Ik wil wel lesgeven maar geen les krijgen, want jullie geven mij niet goed genoeg les.

Aspirant niveau is geen hogere dressuur en blijft vrij dicht bij de basis. Daar kan je rustig bij iedereen een stukje les van 15 minuten gaan rijden. Ze gaan je daar echt nog geen travers en piaffe's aan proberen te leren.

Oh dus als het niet over travers en piaffe aanleren gaat, is iedereen wel geschikt om les van te nemen? Dat vind ik een rare opmerking. En ja, ik vind het buitengewoon raar om les van een ander door je strot geduwd te krijgen. Ik zit daar gewoon echt niet op te wachten. En als het niveau niet hoog is, is dat alleen maar een bevestiging van wat ik al zei. Ik zit er niet op te wachten om van zo iemand les te moeten krijgen, want de kans is aanwezig dat ik diegene niet serieus neem omdat ik vind dat ik het zelf beter weet, en dat vind ik een hele nare positie om in te zitten. Want dan moet je dingen gaan doen tegen je zin in

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 17:31

Essie_pessie schreef:
Ik ben nog een keer langs gegaan voor een gesprekje.
Ik kom dus NIET alleen te staan. De vaste instructrice van de les blijft er gewoon bij.
Verder kan ik gewoon langskomen en meekijken bij alle lessen wanneer ik wil. Dat wordt juist gewaardeerd. Als ik vragen heb mag ik altijd langskomen of bellen.

Waarschijnlijk heb ik het verkeerd opgevat. Het is in ieder geval opgelost. :D


Dat klinkt echt veel beter! Dan heel veel succes en plezier gewenst! +:)+