Klacht indienen over Jurylid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Popstra
Berichten: 13759
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Klacht indienen over Jurylid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 19:08

Wat mij op valt aan jullie verhalen is dat jury zijn best een "hondebaantje" is bij de dressuur.

Bij ons in de reining is dat totaal anders. Die verdienen per dag echt veel geld en krijgen catering, vlucht, hotel, vervoer enz allemaal vergoed.
Ze zitten er ook niet beroerd bij maar juist op hoge stoelen samen met de scribe.
Worden tijdens finals van grote shows ook voorgesteld aan het publiek en krijgen dan aplaus.

(Wedstrijden zijn voor ons vanzelfsprekend dan ook een stuk duurder als je deel neemt..)

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 19:13

Popstra schreef:
Wat mij op valt aan jullie verhalen is dat jury zijn best een "hondebaantje" is bij de dressuur.

Bij ons in de reining is dat totaal anders. Die verdienen per dag echt veel geld en krijgen catering, vlucht, hotel, vervoer enz allemaal vergoed.
Ze zitten er ook niet beroerd bij maar juist op hoge stoelen samen met de scribe.
Worden tijdens finals van grote shows ook voorgesteld aan het publiek en krijgen dan aplaus.

(Wedstrijden zijn voor ons vanzelfsprekend dan ook een stuk duurder als je deel neemt..)


Kun je dan ook meer winnen dan een lintje en een paar sokken? :+

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Klacht indienen over Jurylid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 19:19

Oh my.....das wel een mega verschil. Nee, je krijgt 5 euro vergoeding per uur en 30 cent per gereden km.

Das geen vetpot dus je moet het wel echt willen doen zeg maar. En soms heb ik daar ook mijn twijfels over hoor. Ik zit nu in een drukke maand met werk en dan ga ik dus niet jureren want dat "kost" me 6 uur waar ik ook echt voor betaald kan worden hahaha. Dus in drukke maanden jureer ik gewoon niet of nauwelijks.

Cantodea11
Berichten: 220
Geregistreerd: 11-12-20

Re: Klacht indienen over Jurylid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 19:46

Daarom moet het ook leuk blijven voor de jury leden
En de meeste zijn ook super aardig en leer je veel als je er bij schrijft
Ruiters zijn ook soms niet te pruimen en ja het is blijft jury sport dan moet je gaan dammen
Ik heb ook heel veel positieve ervaringen hoor alleen die ene is me echt wel bij gebleven (Friezen horen voor de kar) die man moet zelf gaan dammen hahah

Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 19:47

Popstra schreef:
Wat mij op valt aan jullie verhalen is dat jury zijn best een "hondebaantje" is bij de dressuur.

Bij ons in de reining is dat totaal anders. Die verdienen per dag echt veel geld en krijgen catering, vlucht, hotel, vervoer enz allemaal vergoed.
Ze zitten er ook niet beroerd bij maar juist op hoge stoelen samen met de scribe.
Worden tijdens finals van grote shows ook voorgesteld aan het publiek en krijgen dan aplaus.

(Wedstrijden zijn voor ons vanzelfsprekend dan ook een stuk duurder als je deel neemt..)


Daar pleit ik al veel langer voor. Letterlijk meer waardering voor juryleden. Maar ook strenge screening en selectie. Hoger niveau juryleden en ze ook beter belonen. Dus kwaliteit boven kwantiteit. Maar de KNHS kiest voor kwantiteit want anders zijn er te weinig juryleden en kost het teveel geld.
Dus het blijft een vrijwilligersbaantje. Met bijbehorend niveau. Ik vind het niet terecht. Als je de sport serieus neemt, moet je de opleiding, toetsing en screening van juryleden ook serieus nemen en ze serieus hiervoor belonen en waarderen ipv elk weekend laten afzeiken voor 5 euro per uur. Ik doe het niet meer in ieder geval.

Popstra
Berichten: 13759
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Klacht indienen over Jurylid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 21:35

Helemaal mee eens!

@Kaitlyn
Bij ons win je geld

Polarize
Berichten: 702
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Klacht indienen over Jurylid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 22:25

Ik krijg als schrijver een reep chocola als ik geluk heb :D

Nee ik snap dat schrijven verder volledig vrijwillig is, vaak vanuit de vereniging of je kent de jury al en kan mee, en natuurlijk heel anders dan jureren.
Ik dacht eerst altijd dat jury's flink wat geld verdienden omdat ze hele dagen bezig waren en soms ook flink ver moesten rijden, maar nu ik ouder ben en er meer van mee krijg valt het me echt flink tegen als ik sommige jury's zo hoor. Het kost ze vaak meer dan dat ze er mee verdienen, al helemaal met bijscholingen en alles erbij. Zijn toch vaak mensen die iets van instructeur zijn of iets anders doen met paarden, en het jureren ernaast doen omdat ze het toch wel leuk vinden, maar om het geld zijn ze de jurywereld niet in gegaan.

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 22:26

daffodil schreef:
ik merk vooral bij de jongere generatie dat die niet zo lekker omgaan met kritiek. En dan laat ik even in het midden of het terecht is, of het goed of slecht gebracht wordt maar gewoon in het algemeen. Je kunt alles opvatten als aanval of je hoort het aan, pikt eruit waar je wat mee kan en gaat gewoon verder.


Dat is iets wat je op alle vlakken hoort..

Soms tref je een “mindere” jury, soms Sinterklaas. Gemiddeld over een seizoen kloppen je punten gewoon. Ga daar mee aan de slag en zorg dat je verbetert.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 22:47

Ik vraag mij wel eens af of mensen wel in de gaten hebben hoeveel werk er wordt gedaan om sportwedstrijden mogelijk te maken.
Meer zichtbare waardering voor de vrijwilligers die het mogelijk maken dat wedstrijden plaatsvinden, is zeker op zijn plaats.

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 07:37

senna21 schreef:
Ik vraag mij wel eens af of mensen wel in de gaten hebben hoeveel werk er wordt gedaan om sportwedstrijden mogelijk te maken.
Meer zichtbare waardering voor de vrijwilligers die het mogelijk maken dat wedstrijden plaatsvinden, is zeker op zijn plaats.


Volgens mij wordt er nergens een negatief geluid gelaten over organisaties. Enkel over hoe sommige juryleden zich opstellen.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 08:13

Popstra schreef:
Wat mij op valt aan jullie verhalen is dat jury zijn best een "hondebaantje" is bij de dressuur.

Bij ons in de reining is dat totaal anders. Die verdienen per dag echt veel geld en krijgen catering, vlucht, hotel, vervoer enz allemaal vergoed.
Ze zitten er ook niet beroerd bij maar juist op hoge stoelen samen met de scribe.
Worden tijdens finals van grote shows ook voorgesteld aan het publiek en krijgen dan aplaus.

(Wedstrijden zijn voor ons vanzelfsprekend dan ook een stuk duurder als je deel neemt..)


Hoe duur zijn jullie wedstrijden?

Ik denk dat het probleem is dat als de KNHS het veel duurder gaat maken er nog maar weinig mensen kunnen starten. Ik weet niet hoe duur de proeven nu zijn, maar voorheen was het een tientje per proef en dan nog benzinekosten e.d. er bij.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Klacht indienen over Jurylid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 08:18

Goh ja ik betaal al 18-20 euro per proef dus vind eerlijk gezegd de dag al wel duur genoeg om twee proefjes te rijden…
Maar ok ze zouden dan we de geldprijzen kunnen schrappen en geven aan de jury als vergoeding wat mij betreft.

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 08:21

Ik maak me al jaren zorgen over de kwaliteit van de de opleiding tot jury.
Deze wordt steeds meer uitgekleed en voorzien dmv zelfstudie.
Juist de discussie met lesgever en elkaar zorgt ervoor dat je op de door de knhs gewenste lijn komt te zitten. Anders blijf je altijd jureren naar je eigen normen en waarden die je mee hebt gekregen van een instructeur of andere paardenmensen in je omgeving.

Ik snap ook dat je vrijwilligerswerk niet een opleiding kan geven van bv 30 avonden maar meer dan nu en begleiding na het behalen van de opleiding zou ik graag zien.
Alles wordt gedigitaliseerd, dus ook als een jury zwaar boven of onder het gemiddelde zit te punten dan zou het mijn inziens goed zijn om het gesprek met die jury aan te gan.

Vroeger hadden we een jury die super jureerde maar vergeleken met het algemene jurykorps veel te streng was. Zijn uitleg/commentaar was echter altijd duidelijk. Ik zag dat liever dan de winstpuntenstrooiers, maar dan wel graag alle jury's op dit niveau.

Zoals het nu gaat schaam ik me te regelmatig voor de jurysport, de 5/6jes cultuur en de onbeschreven protocollen. Het is te vaak niet meer uit te leggen.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 08:22

Nou dat bedoel ik, e40,- per dag lijkt me ook al duur zat..

Er zijn denk ik maar weinig concoursen met geldprijzen? Of is dat ook veranderd? Anders is dat wel een goed idee. Aan de andere kant willen mensen natuurlijk ook hun bekers en lintjes winnen..daar gaat ook weer geld in zitten.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 08:33

EllyC schreef:
Ik maak me al jaren zorgen over de kwaliteit van de de opleiding tot jury.
Deze wordt steeds meer uitgekleed en voorzien dmv zelfstudie.
Juist de discussie met lesgever en elkaar zorgt ervoor dat je op de door de knhs gewenste lijn komt te zitten. Anders blijf je altijd jureren naar je eigen normen en waarden die je mee hebt gekregen van een instructeur of andere paardenmensen in je omgeving.

Ik snap ook dat je vrijwilligerswerk niet een opleiding kan geven van bv 30 avonden maar meer dan nu en begleiding na het behalen van de opleiding zou ik graag zien.
Alles wordt gedigitaliseerd, dus ook als een jury zwaar boven of onder het gemiddelde zit te punten dan zou het mijn inziens goed zijn om het gesprek met die jury aan te gan.

Vroeger hadden we een jury die super jureerde maar vergeleken met het algemene jurykorps veel te streng was. Zijn uitleg/commentaar was echter altijd duidelijk. Ik zag dat liever dan de winstpuntenstrooiers, maar dan wel graag alle jury's op dit niveau.

Zoals het nu gaat schaam ik me te regelmatig voor de jurysport, de 5/6jes cultuur en de onbeschreven protocollen. Het is te vaak niet meer uit te leggen.


Die jury's had je vroeger ook wel..die 5/6 jury's met lege protocollen.

Ik weet niet of de opleiding nu veranderd is, maar ik geloof dat vroeger iemand die M had gereden bijv. de B en L mocht jureren. (edit ik zie dat dit nu nog steeds zo is)
Punt is alleen dat als iemand dat niet zo best gedaan heeft zonder basis en wel gaat jureren, maar eigenlijk geen paard op kan leiden het niveau achteruit holt als je pech hebt.

Ik vond de jury's altijd beter worden naarmate het niveau steeg.

En dan moet je de opleiding ook nog zelf betalen terwijl je er niks mee verdient, het is dus vooral liefdadigheidswerk. Kun je beter de instructeursopleiding volgen want daar is tenminste wel wat mee te verdienen.

fransje23

Berichten: 15356
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 08:38

Popstra schreef:
Wat mij op valt aan jullie verhalen is dat jury zijn best een "hondebaantje" is bij de dressuur.

Bij ons in de reining is dat totaal anders. Die verdienen per dag echt veel geld en krijgen catering, vlucht, hotel, vervoer enz allemaal vergoed.
Ze zitten er ook niet beroerd bij maar juist op hoge stoelen samen met de scribe.
Worden tijdens finals van grote shows ook voorgesteld aan het publiek en krijgen dan aplaus.

(Wedstrijden zijn voor ons vanzelfsprekend dan ook een stuk duurder als je deel neemt..)



Is dat ook bij een wedstrijd om de hoek waar alleen de basis start?

Bij mij in de regio kun in een straal van 15 kilometer iedere week kiezen uit 4 of 5 wedstrijden.

Bij de grote FEI wedstrijden is alles ook wel goed geregeld voor de juryleden.

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 08:46

Elisa2 schreef:
Nou dat bedoel ik, e40,- per dag lijkt me ook al duur zat..

Er zijn denk ik maar weinig concoursen met geldprijzen? Of is dat ook veranderd? Anders is dat wel een goed idee. Aan de andere kant willen mensen natuurlijk ook hun bekers en lintjes winnen..daar gaat ook weer geld in zitten.


In de dressuur zie je weinig geldprijzen, vooral lintjes en bekers of gebruiksartikelen. Met springen zie je wel vaker prijzengeld terug. Dat is het leukste op wedstrijd gaan imo, gewoon (een deel van) je kosten eruit kunnen rijden als je bovenaan eindigt. Die lintjes en bekers haal ik meestal niet eens op, gebruik maar voor een volgende keer. :j

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Klacht indienen over Jurylid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 09:31

Hier in belgie (bij de vor) is dat dan anders… in elk niveau zijn er geldprijzen. Niet veel, iets van 18-35 euro. Als ik win maak ik in mijn niveau 2 euro winst na aftrek inschrijfgeld :')

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 09:32

Poekkie schreef:
Hier in belgie (bij de vor) is dat dan anders… in elk niveau zijn er geldprijzen. Niet veel, iets van 18-35 euro. Als ik win maak ik in mijn niveau 2 euro winst na aftrek inschrijfgeld :')


Heb je in ieder geval je kosten terug verdiend ;)

fransje23

Berichten: 15356
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 09:33

Bij ons op de vereniging hebben we alleen nog maar meetmomenten, dus geen helemaal prijzen.

MyWishMax

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 09:36

Er zijn wedstrijden met prijzengeld, vaak de wat grotere. Laatste wedstrijd was 1e prijs 25 euro, 2e 20 en zo naar beneden. Inschrijfgeld meestal 12,50 tot 15 euro. Maar ook heel veel gebruiksartikelen, je kan van te voren zien wat de prijzen zijn en wedstrijden met alleen eremetaal sla ik over, net als meetmomenten := die meetmomenten zijn hier in de buurt meestal net zo duur, alleen geen prijzen.

Maar de grote wedstrijden hebben vaak sponsoren voor de extra prijzen, want dan is het vaak en prijzengeld en een extra prijs. Soms per proef, soms voor de beste over 2 proeven die dag per niveau en soms bij meerdaagse voor degene met best 3 of 4 proeven.

Weet van sommige juryleden dat ook zij een zwarte lijst van verenigingen hebben. Door oncomfortabele juryhokken, geen goede verzorging en noem maar op.

Popstra
Berichten: 13759
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 09:37

Het ligt er aan hoeveel geld er te winnen valt in onze klasses maar als er bijv 1.500 in een klasse zit dan betaal je rond de 150..200 om aan die klasse mee te doen. Daarbij zit ook de judge fee a 40€

Een lang weekend dagelijks een klasse starten plus je stal..camping komt rustig op een 6 a 700 euro
Ligt er aan wat je start.
Internationaal starten op een futurity of derby ben je al snel rond de 1200 kwijt

Cantodea11
Berichten: 220
Geregistreerd: 11-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 09:51

Heb ook wel gevoel dat er tegenwoordig verdient moet worden als vereniging aan wedstrijden
Waarom de jury niet iets meer betalen?
En waarom zoveel startgeld betalen terwijl je al prijs dan een zak snoepjes voor paardkrijgt (vaak nog gesponsord)
Mijn dochter rijd zzl betaald vaak 30 euro en dan krijg je een zakje mini marsjes als prijs

fransje23

Berichten: 15356
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 10:01

Cantodea11 schreef:
Heb ook wel gevoel dat er tegenwoordig verdient moet worden als vereniging aan wedstrijden


Wedstrijden zijn natuurlijk een bron van inkomsten voor een vereniging.
Zeker de rijverenigingen met een eigen accommodatie hebben dat geld ook gewoon hard nodig voor het onderhoud en de vaste lasten.

Zijn de tarieven voor de juryleden niet vastgesteld door de KNHS?

fransje23

Berichten: 15356
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 10:03

Popstra schreef:
Het ligt er aan hoeveel geld er te winnen valt in onze klasses maar als er bijv 1.500 in een klasse zit dan betaal je rond de 150..200 om aan die klasse mee te doen. Daarbij zit ook de judge fee a 40€

Een lang weekend dagelijks een klasse starten plus je stal..camping komt rustig op een 6 a 700 euro
Ligt er aan wat je start.
Internationaal starten op een futurity of derby ben je al snel rond de 1200 kwijt


Maar die hele structuur is toch totaal anders dan bij de KNHS?
Daar zijn mensen gewend om meer in de regio te starten en veel keuze qua wedstrijd te hebben.