Klacht indienen over Jurylid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hermelijnhof
Berichten: 219
Geregistreerd: 19-02-22

Klacht indienen over Jurylid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-23 18:01

Oke, dit is nogal een lastig punt, want jurys en lage punten wat samen een klacht geeft, het klinkt vooringenomen. Dat is het echter niet. Echt niet. Hear me out....

Vandaag hebben we (dat wil zeggen; mijn 22-jarige bijrijdster en mijn 21-jarige pony) gestart in het M2.
Mijn bijrijdster is vorig jaar Augustus voor het eerste gestart in de B, en gestaag opgeklommen tot het M2.
Natuurlijk wordt het nu echt lastig, zeker aangezien mijn Haflinger iets ouder is, iets minder lenig en iets minder handig gebouwd voor sommige oefeningen. Ook rijdt mijn bijrijdster voor het eerst dit niveau. Geen winstpunten rijden is dus helemaal niet erg.

We hebben wel eens twee keer een eerste prijs gehaald met 2 x rond de 160. Dan was dus inderdaad erg laag gejureerd en we hebben ook wel eens twee proeven rond de 225 gezeten; allebei belachelijk. Dat dressuur een jurysport is dus geen geheim, en iets waar we alletwee prima mee om kunnen gaan.

Er is echter een specifiek jurylid waar we ALTIJD weggaan met in de 165 punten. Met een gemiddelde van 179 in het M2, af en toe 174, af en toe 182, etc, is dit een absurd lage score. Het probleem is echter; als we zien dat hij er is, dan krijgt mijn bijrijdster al buikpijn, omdat ze systematisch wordt uitgelachen en qua punten vernederd. Er staan ook geen opbouwende punten op, alleen maar harde cijfers en opmerkingen als -aan het bit- -te weinig-.

Bij informatie vragen in het juryhokje, weigert hij zelfs om me aan te kijken en doet zijn schrijfster het woord. Haflingers horen niet in de dressuurring. Friezen trouwens ook niet, ponys ook niet, in in ieder geval niet tussen de volwassenen. Rijd je bij hem met een iets ander paard dan een zwarte of bruine van rond de 165 met goed papier, dan rijd je belachelijk lage punten. Zonder uitzondering.

Ik heb al menig amazone (en zelfs een keer een ponyruiter) huilend van het terrein zien vertrekken, omdat hij weer eens zijn negatieve-puntenparade uit de kast had getrokken. Het is gewoon geen sympathieke man. Er zijn mensen die met hem weglopen, en dat zijn vooral de mooi uitziende dames met mooie paarden.

Is dit nu gewoon een gevalletje jurysport? Of is dit iets waar je iets mee kunt? Het is niet erg als je geen punten rijdt als je fatsoenlijk gejureerd wordt, met goed commentaar. Maar als je van tevoren al weet wat je punten zijn (letterlijk) zonder dat het uitmaakt hoe je rijdt, dan haalt het echt de lol eraf. Paard mooi maken, trailer er aan hangen, tanken, de dag weg, en dat allemaal terwijl je van tevoren al weet dat het niets wordt.... Het is zo frustrerend. Het credo als je maar lekker gereden hebt, gaat gewoon niet op, want dat lukt ook niet meer.

Het geinige is; de stal waar we vandaag reden zet altijd de jurynaam op de startlijst, waardoor je van tevoren weet wie er jureert, en als zijn naam er op staat, melden we af, of ruilen we naar een ander dagdeel. Maar er zeggen zoveel mensen af, dat ze nu geen naam meer vermelden, omdat het anders teveel geld kost door alle afzeggingen.

Kunnen we als vereniging aangeven dat we hem niet meer willen ontvangen? Is het ogelijk een melding te maken als je gemiddelde over een jaar (van alle jurys dus met zijn scores erbij) 182 is, en je gemiddelde bij hem 162?

Wat is jullie idee ervan? Houd alsjeblieft in gedachten dat we ECHT wel kunnen leven met een lage score, als die terecht is, of als iedereen laag wordt gejureerd. Dit voelt echter als echt onrecht, omdat de rest met een conventioneel paard wel scoort of ze nu beter of juist minder goed rijden. En dat het niet uitmaakt of mijn bijrijdster goed rijdt, of beroerd rijdt, ze eindigt altijd onderin de 160 bij hem. Wat zouden jullie doen?
Laatst bijgewerkt door Hermelijnhof op 08-10-23 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Klacht indienen over Jurylid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 18:06

De organiserende vereniging bepaalt welk jurylid ze vragen, is mijn (zeer beperkte) ervaring. Je zou denken dat als ze merken dat iedereen bij dit jurylid van dagdeel wil wisselen, dat ze dan daar hun conclusies wel uit kunnen trekken :+

Hermelijnhof
Berichten: 219
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-23 18:07

Hilary schreef:
De organiserende vereniging bepaalt welk jurylid ze vragen, is mijn (zeer beperkte) ervaring. Je zou denken dat als ze merken dat iedereen bij dit jurylid van dagdeel wil wisselen, dat ze dan daar hun conclusies wel uit kunnen trekken :+


Ze trekken hun conclusies duidelijk, want ze vermelden nu ineens geen jurylid meer op de startlijst... Maar; misschien was er niemand anders beschikbaar. We zijn nu zelfs zo ver dat we bereid zijn te starten buiten zijn district, maar we weten niet hoe we erachter komen in welke districten hij jureert.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Klacht indienen over Jurylid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 18:19

Ik zou je klacht bij de vereniging neerleggen. In 'mijn' tijd werd een jurylid gewoon niet meer uitgenodigd als er zoveel klachten waren.

Tatyana

Berichten: 1494
Geregistreerd: 24-01-05

Re: Klacht indienen over Jurylid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 18:28

Ja, je kan hierover een klacht neerleggen bij het knhs. Elk jurylid moet regelmatig bijscholing volgen om ervoor te zorgen enigszins een lijn te houden in het jureren. Als er dus klachten binnenkomen over 1 jurylid, kan de knhs hierin optreden.

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Klacht indienen over Jurylid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 18:40

Je geeft zelf al aan dat je Haflinger iets ouder is, minder lenig en moeite heeft met de oefeningen, imo is 165 dan helemaal geen extreem lage score

Als er structureel een hele ring is zonder winstpunten neem ik aan dat een jurylid niet meer gevraagd zal worden

DemiSisa

Berichten: 1027
Geregistreerd: 10-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 18:48

Charaz schreef:
Je geeft zelf al aan dat je Haflinger iets ouder is, minder lenig en moeite heeft met de oefeningen, imo is 165 dan helemaal geen extreem lage score

Als er structureel een hele ring is zonder winstpunten neem ik aan dat een jurylid niet meer gevraagd zal worden


Moet eerlijk zeggen dat ik het knap vind dat je dat, zonder enige vorm van beeldmateriaal, kunt zeggen over deze combinatie. Dat de haflinger al wat ouder is, niet de meest geschikte bouw heeft en misschien iets minder lenig is door leeftijd betekent nog niet dat ze het niet kunnen en dus altijd maar die 165 punten verdienen. TS schrijft dat ze ook al eens winst hebben gereden, dus dat geeft echt wel aan dat ze het kunnen! :D

TS: ik zou je klacht zowel bij de vereniging als bij de KNHS neerleggen. Je zou zelfs nog kunnen kijken of meer wedstrijdruiters die jullie kennen dezelfde ervaring hebben bij deze jury en hen vragen hetzelfde te doen. Hoe meer mensen er klagen, des te eerder ze er wat mee zullen doen. :)

MerelV

Berichten: 1765
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 18:50

Een klacht indienen tegen punten is niet mogelijk, wel tegen de bejegening. Dat is wat ik je zou adviseren. Als hij je niet te woord wil staan en duidelijk aan kan geven wat je kan doen voor hogere punten, moet je daar bij de KNHS een klacht over indienen. Het jurylid zal dan worden aangesproken en als er vaak dit soort klachten komen kunnen ze ook verdere stappen ondernemen.

ingvdh

Berichten: 6373
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 18:52

Het is heel lastig om een gegronde klacht in te dienen op deze klachten. Het enige wat je kan doen is niet meer starten bij dit jurylid.

Als vereniging bepaal je zelf wie er komt jureren en je kan vragen waarom ze deze jury steeds weer uitnodigen terwijl er zoveel mensen niet bij dit jurylid wensen te starten. Ik denk dat dit meer zoden aan de dijk zet. Daarnaast kan je ze ook een lijstje geven met juryleden die wel fijn jureren of aanbieden het regelen van de jury voor jouw rekening te nemen. Sommige verenigingen hebben helaas maar een beperkt aantal juryleden die ze elke keer weer uitnodigen.

Overigens, de KNHS geeft als richtlijn dat een jury maar 1x per paar bij een vereniging komt jureren.

Gini
Berichten: 17908
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 18:54

Charaz schreef:
Je geeft zelf al aan dat je Haflinger iets ouder is, minder lenig en moeite heeft met de oefeningen, imo is 165 dan helemaal geen extreem lage score

Als er structureel een hele ring is zonder winstpunten neem ik aan dat een jurylid niet meer gevraagd zal worden


Ik denk dat de meeste deelnemers toch nog steeds op een warmbloed rijden en zo te horen heeft de man daar geen problemen mee en zullen die dus wel 'gewoon' gepunt worden. Een hele ring zonder winstpunten zal zodoende niet heel vaak gebeuren gok ik.

xLoki

Berichten: 3490
Geregistreerd: 16-01-08

Re: Klacht indienen over Jurylid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 18:59

Je kan een klacht neerleggen bij de KNHS als de jury inderdaad heeft gezegd dat Haflingers niet in de dressuurring horen. Het feit dat de jury lage punten geeft is lastig te beklagen, gezien het hele jureren behoorlijk subjectief is...

Suzanne F.

Berichten: 49224
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 19:29

Lastig. Enige is dat de vereniging hem gewoon niet meer vraagt. Ik heb ook meerdere verenigingen gehad waar ik niet meer werd gevraagd. :') Dan kom je op een zwarte lijst.
KNHS doet hier niks mee hoor. Al kunnen ze wel navraag doen bij het jurylid. Maar echt actie op ondernemen kunnen ze niet. Ik vind dat juryleden veel vaker getoetst moeten worden en dat ze ook geschorst moeten kunnen worden na enkele waarschuwingen. Het hele jurysysteem zou op de schop moeten maar goed, dat is weer een andere discussie.

Rintah

Berichten: 2922
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 19:33

xLoki schreef:
Je kan een klacht neerleggen bij de KNHS als de jury inderdaad heeft gezegd dat Haflingers niet in de dressuurring horen. Het feit dat de jury lage punten geeft is lastig te beklagen, gezien het hele jureren behoorlijk subjectief is...


Maar als startlijsten(van meerdere wedstrijden) worden nagekeken incl behaalde punten, en er te zien is dat consequent alles wat niet-standaard sportpaard is onderaan eindigt met vergelijkbare punten, dan kan er aan de punten wel gezien worden dat de jury duidelijk onderscheid maakt qua type paard.

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 19:34

Goed dat je eerst naar de jury gegaan bent, jammer dat dit niets opgeleverd heeft.
Toen ik nog jureerde kreeg ik ook wel eens mensen met een haflinger die vonden dat ik rekening moest houden me de beperking van een haflinger. Zou eerlijk gezegd niet weten wat de beperking zou zijn want volgens mij moet elke haflinger elke oefening ook gewoon kunnen uitoefenen. Daarnaast is naar mijn mening het onmogelijk om met een beperking van paard of ruiter rekening te houden want hoe zou ik dat moeten zien dan?

Heb je de proef op film staan?
Bij 1 klager doet de knhs vaak niets, maar als er meerdere klachten zijn dan zoeken ze meestal contact op met betreffend jurylid. Een filmpje van de proef kan je klacht onderbouwen.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 19:42

MerelV schreef:
Een klacht indienen tegen punten is niet mogelijk, wel tegen de bejegening. Dat is wat ik je zou adviseren. Als hij je niet te woord wil staan en duidelijk aan kan geven wat je kan doen voor hogere punten, moet je daar bij de KNHS een klacht over indienen.


Als het zo in de regelementen staat, zal het wel zo zijn.

En uiteraard zul je moeten instemmen met het feit dat het een jurysport is.

Maar als iemand kan aantonen:
'Kijk, bij een hele serie juries rijd ik winst, of net niet -
bij deze ene krijg ik systematisch lage punten'
... :o dan vind ik dat klachtwaardig.

Zelfs al is hij de vriendelijkheid zelve: 'Het is een Haflinger, dus ik ga niet hoger dan een vijf'
kan en hoort in mijn ogen niet.

Volgens de regelementen mag je gewoon starten met Haflingers, Friezen, noem maar op - en daar hoort een eerlijke beoordeling bij.

Dat is wat het woord jury betekent: iemand die gezworen heeft om een eerlijk oordeel te vellen.

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 20:08

DemiSisa schreef:
Moet eerlijk zeggen dat ik het knap vind dat je dat, zonder enige vorm van beeldmateriaal, kunt zeggen over deze combinatie. Dat de haflinger al wat ouder is, niet de meest geschikte bouw heeft en misschien iets minder lenig is door leeftijd betekent nog niet dat ze het niet kunnen en dus altijd maar die 165 punten verdienen. TS schrijft dat ze ook al eens winst hebben gereden, dus dat geeft echt wel aan dat ze het kunnen! :D

TS: ik zou je klacht zowel bij de vereniging als bij de KNHS neerleggen. Je zou zelfs nog kunnen kijken of meer wedstrijdruiters die jullie kennen dezelfde ervaring hebben bij deze jury en hen vragen hetzelfde te doen. Hoe meer mensen er klagen, des te eerder ze er wat mee zullen doen. :)


Ik reageer op wat TS zelf aangeeft hé, ik heb ze inderdaad niet zien rijden, maar ik kan me wel voorstellen dat het minder spetterend is dan andere combinatie's in de ring die per onderdeel dan een punt hoger scoren.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 20:11

MerelV schreef:
Een klacht indienen tegen punten is niet mogelijk, wel tegen de bejegening. Dat is wat ik je zou adviseren. Als hij je niet te woord wil staan en duidelijk aan kan geven wat je kan doen voor hogere punten, moet je daar bij de KNHS een klacht over indienen. Het jurylid zal dan worden aangesproken en als er vaak dit soort klachten komen kunnen ze ook verdere stappen ondernemen.

Ik zou inderdaad hier op inzetten. Dit is natuurlijk idioot:
Citaat:
Bij informatie vragen in het juryhokje, weigert hij zelfs om me aan te kijken en doet zijn schrijfster het woord.

prompter

Berichten: 11103
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Klacht indienen over Jurylid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 20:15

Ik ben wel benieuwd naar het verhaal van de kant van de jury zelf eigenlijk.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Klacht indienen over Jurylid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 21:14

Wij hebben bij het mennen een jurylid die niet van kleine pony's houdt. Zelf heb ik hem 2 keer gehad, de eerste keer dacht ik huh.. ik rijdt altijd rond 185/190, en nu bij hem 154 en bij andere jurylid in de 2e proef 182. Alle deelnemers met kleintjes hadden lage punten, zodat zelf het secretariaat zei "die vragen we niet weer". Tijdens een kampioenschap zat ie er weer en weet hetzelfde verhaal. Niet alleen bij mij hoor, weer bij alle kleintjes. Dat is echt de enige jury waarvan ik zeg.. Dan start ik niet.

Kun je er wat mee? Vast niet.. knhs zal er weinig mee doen, zeker als de dure kwpner wel gewoon winst rijdt.

Kaatje81
Berichten: 141
Geregistreerd: 14-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 21:15

Wat ik zou doen? Toch nog even heel kritisch naar mezelf kijken. Waarom vind je precies dat de combinatie oneerlijk gejureerd is? Op welke punten/onderdelen ziet dit toe en welk cijfer had dan wel terecht geweest? In mijn ervaring is het zo dat als je 160 punten rijdt er echt wel werk aan de winkel is op één of (meestal) meerdere punten van de basis die nog niet op het niveau zijn dat bij de proef hoort. Kijk eens terug op de protcollen, welke opmerkingen komen vaak terug? Impuls? Aanleuning? Spanning? Focus komende periode in de training op dat specifieke deel van de basis en probeer op die manier van die 5-en en 6 te maken, ook bij deze jury! Probeer het om te zetten in iets positiefs en iets waar je zelf verandering in aan kunt brengen. Hoe een jury jureert heb je toch geen invloed op, zonde om daar je enegie aan te besteden! Nb. Klagen over 20 punten verschil is zinloos, buiten het feit dat je niet over punten kunt klagen, is 15 punten verschil tussen 2 jury's bij dezelfde proef al acceptabel. Klagen over de manier van communiceren kan wel.

Alja

Berichten: 25599
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 21:18

prompter schreef:
Ik ben wel benieuwd naar het verhaal van de kant van de jury zelf eigenlijk.

Ja ik denk ook zeker dat hij dat wel op bokt wil vertellen :+

Merlen

Berichten: 1596
Geregistreerd: 24-03-13

Re: Klacht indienen over Jurylid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 21:28

We,ik en mijn dochter,waren met een sport/dressuur fjord al niet echt welkom bij een rijvereniging.
Ook niet bij de pony's.
Dus ik geloof direct dat er juryleden zijn die lage punten geven omdat het 'maar' een haflinger is.

Hermelijnhof
Berichten: 219
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-23 21:29

prompter schreef:
Ik ben wel benieuwd naar het verhaal van de kant van de jury zelf eigenlijk.

Ik ook, als ie ons maar te woord zou willen staan in plaats van zijn rug letterlijk toe te keren... :-(

Hermelijnhof
Berichten: 219
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-23 21:32

Kaatje81 schreef:
Wat ik zou doen? Toch nog even heel kritisch naar mezelf kijken. Waarom vind je precies dat de combinatie oneerlijk gejureerd is? Op welke punten/onderdelen ziet dit toe en welk cijfer had dan wel terecht geweest? In mijn ervaring is het zo dat als je 160 punten rijdt er echt wel werk aan de winkel is op één of (meestal) meerdere punten van de basis die nog niet op het niveau zijn dat bij de proef hoort. Kijk eens terug op de protcollen, welke opmerkingen komen vaak terug? Impuls? Aanleuning? Spanning? Focus komende periode in de training op dat specifieke deel van de basis en probeer op die manier van die 5-en en 6 te maken, ook bij deze jury! Probeer het om te zetten in iets positiefs en iets waar je zelf verandering in aan kunt brengen. Hoe een jury jureert heb je toch geen invloed op, zonde om daar je enegie aan te besteden! Nb. Klagen over 20 punten verschil is zinloos, buiten het feit dat je niet over punten kunt klagen, is 15 punten verschil tussen 2 jury's bij dezelfde proef al acceptabel. Klagen over de manier van communiceren kan wel.


Dank voor je reactie! Kritisch naar onszelf kijken is zeker een goede optie, behalve als je weet dat je altijd gemiddeld 182 rijdt, en alleen bij dit jurylid zo laag. En alle andere combinaties met een ander dan standaard dressuurpaard hetzelfde probleem hebben. Natuurlijk kun je altijd nog dingen leren, maar dit is te groot.

Vandaag hadden we geen winstpunten verdient, een 176-179 had heel reeel geweest. Het is dus niet zo dat we klagen alleen maar omdat er geen winstpunt was. Als je 160 rijdt, vaker dan eens, dan kun je kritisch zijn op jezelf. Als je altijd gemiddeld 182, en alleen bij deze jury rond de 160-ers, dan is er iets anders aan de hand. ;-)

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 21:35

Mijn ervaring is dat de knhs er niets mee doet.

Er was een bepaalde jury waar verschillende personen al niet meer bij willen schrijven ivm degene zijn/haar haat naar koudbloeden. Degene lette amper op , had meer oog voor de andere warmbloeden in de in rij ring.
Noemde gewoon standaard een laag cijfer.

Zijn zelfs proeven gefilmd en later beoordeeld door andere jury's die uiteindelijk allemaal hoger uit kwamen.

En zelfs daarmee deden ze niets vanuit de knhs.
Wat resulteerde dat iedereen met een Fries en koudbloed zich afmelden als die jury er was