Klacht indienen over Jurylid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 10:07

Popstra schreef:
Het ligt er aan hoeveel geld er te winnen valt in onze klasses maar als er bijv 1.500 in een klasse zit dan betaal je rond de 150..200 om aan die klasse mee te doen. Daarbij zit ook de judge fee a 40€

Een lang weekend dagelijks een klasse starten plus je stal..camping komt rustig op een 6 a 700 euro
Ligt er aan wat je start.
Internationaal starten op een futurity of derby ben je al snel rond de 1200 kwijt


Dat is wel heel anders… voor de meeste mensen niet haalbaar, zeker niet voor wie ‘voor de fun’ meerijdt.

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Klacht indienen over Jurylid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 10:17

De meetmomenten zijn juist heel mooi omdat je dan het startgeld laag kunt houden en mensen geljik naar huis kunnen. De gemiddelde prijs bij een wedstrijd is idd niet heel wild. Wij gaven altijd een kadobon voor een gratis start weg. Dan hoef je geen geld te geven én je stimuleert iemand om terug te komen. Werkte bij ons prima maar sinds afgelopen seizoen heb ik alleen meetmomenten uitgeschreven.

Het organiseren van een wedstrijd kost veel tijd, ik heb dan ook gisteren mijn "ontslag" ingediend. Al dat vrijwilligerswerk is leuk maar het kost zoveel tijd en ik ben op een punt aangekomen dat ik vind dat de volgende generatie het mag gaan doen. Hoewel ik me serieus afvraag wat ervan terechtkomt maar goed, dat is mijn persoonlijke mening :D

Het opleiden van jury's kan idd beter en ook het bijsturen ervan. De bijscholing is al jaren om te gieren en sturing is er niet of nauwelijks, ik vind dat wel eens jammer.
Afgelopen zaterdag had ik een nieuwe jury, laatste lichting en die was geweldig dus het kan wel maar ik denk dat het geheel afhankelijk is van hoe je er zelf instaat.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 10:57

Maar dat startgeld laag houden bij meetmoment doet niet elke vereniging. Dat is wel de reden dat ik er niet voor kies. Voor hetzelfde geld of bijna hetzelfde kies ik liever wedstrijd uit waar wel prijzen zijn, maar dat is ook weer makkelijk praten want ik zit meestal in de prijzen. Als je dat niet zit dan is meetmoment ook gewoon wel fijn denk ik?

Over juryleden die mensen kennen en jureren. Niet qua regels, maar zoals Suzanne die een klacht kreeg. Compleet onterecht, zelfs als ze die deelnemer wel zou kennen, want gewoon toegestaan.
Ik ken daffodil een beetje. Die kom ik al jaren overal tegen, want we wonen in dezelfde regio, kletsen op bokt wel eens en startten vroeger op elkaars verenigingen, dus ik ging nog wel eens kijken. Zou dus best kunnen dat ik, als ik door haar gejureerd wordt, daarna even sta te praten. Het is toch bizar als je daar bang voor moet zijn qua klachten?
Heb ook 2 stalgenootjes die jureren. Zijn gewoon stalgenoten, dus ik spreek ze een paar keer per week maar verder gaat dat niet.
Maar als mensen zo snel al gaan klagen, terwijl het volgens de regels gewoon mag en je geen voordeel hebt als je elkaar kent, dat is toch gewoon achterdochtig? Dan heb je dus geen vertrouwen in juryleden.

Spenk
Berichten: 21776
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 12:15

Cantodea11 schreef:
Heb ook wel gevoel dat er tegenwoordig verdient moet worden als vereniging aan wedstrijden
Waarom de jury niet iets meer betalen?
En waarom zoveel startgeld betalen terwijl je al prijs dan een zak snoepjes voor paardkrijgt (vaak nog gesponsord)
Mijn dochter rijd zzl betaald vaak 30 euro en dan krijg je een zakje mini marsjes als prijs

Dat mag niet.

Jury's zijn niet in loondienst van de knhs maar vrijwilligers en moeten voldoen aan de vrijwilligers norm van de belastingdienst.

Dat betekend niet meer dan 5 euro per uur maximaal 190 per maand en maximaal 1900 per jaar.

De meeste verenigingen leven van de wedstrijden. Anders kunnen ze al die hallen wel opdoeken. Contributie is meestal niet genoeg.

Cantodea11
Berichten: 220
Geregistreerd: 11-12-20

Re: Klacht indienen over Jurylid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 12:46

Maar als je als ruiter 30 euro per twee proeven moet betalen en met een zakje marsjes naar huis gaat in het zzl is toch ook niet motiverend
Ponyruiters dan nog maar volwassenen

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 12:52

Cantodea11 schreef:
Maar als je als ruiter 30 euro per twee proeven moet betalen en met een zakje marsjes naar huis gaat in het zzl is toch ook niet motiverend
Ponyruiters dan nog maar volwassenen


Nou dat hoort ook niet hoor, een prijs hoort wel in evenwicht te zijn met het startgeld wat je betaalt maar ik weet dat het anders gebeurt.

Heel vroeger toen we hier op bokt Kiwiko nog hadden, heb ik via haar onwijs leuke gave prijzen geregeld, had ik zelfs hoofdstellen als eerste prijs of peeskappensets. Maar ik ben ook opgehouden met de gebruiksvoorwerpen want het was heel veel gedoe. Daarom zijn wij destijds overgegaan naar waardebonnen voor een gratis start. Maar die heeft dus dezelfde waarde als het startgeld.

Bij kleine wedstrijden is het vaak vooral duur om prijzen te doen. Denk aan 1 B pony, 2 e pony's en als je pech hebt mogen die E pony's ook nog eens niet in handicap om de een L1 is en de ander M. Dus dan ben je zo ongeveeer direct de opbrengst van je startgeld kwijt, als je prijzen uitdeelt.

Dat is 1 van de redenen waarom wij meetmomenten doen, daarnaast is het voor de organisatie echt goud omdat je iedereen kunt indelen hoe je wil en dat is met al de eisen van de deelnemers van tegenwoordig, echt fijn.

En nog even een toevoeging, als ik niemand meer mocht jureren die ik ken, dan ben ik heel gauw klaar want door mijn jarenlange ervaring in ZH, Utrecht, Gelderland, NH en Brabant ken ik overal wel iemand.......dat is geen graadmeter. Daar zijn duidelijke regels voor: Familie mag niet, iemand die jouw paard voorbrengt mag niet en lesklanten mogen niet.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 13:06

Ik vind die meetmomenten ook fijn, je haalt zo ook wat meer het competitie element er uit wat denk ik ten gunste komt van de paarden en de africhting.

En als het op die manier ook meer te betalen blijft..win/ win lijkt me.

Heb zelf ooit e70,- gewonnen in de dressuur op een groot concours, maar daar waren inderdaad veel sponsoren bij en dit concour bestaat helaas niet meer. Vroeger waren dit soort grote concoursen ook meer uitjes volgens mij..ook voor omwonenden. Springen en dressuur bij elkaar. Mensen die de hele dag op het terrein bleven en ook veel gebruik maakten van de horeca etc. Heel anders dan nu.

Ik hoor al jaren dat er steeds minder vrijwilligers zijn voor de rijverenigingen en concoursen helaas. Chronisch gebrek aan nieuwe aanwas..dat helpt ook niet mee. Alles is steeds individualistischer geworden.

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Klacht indienen over Jurylid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 13:18

Ja dat is echt een probleem aan het worden, vier jaar geleden had ik er op FB al een stukje over geschreven, zal het even kopieren:

Uitslapen is er niet bij voor de paardensport vrijwilliger. Die gaat voor dag en dauw op pad om ervoor te zorgen dat jij je wedstrijd kunt rijden.
De bak is gesleept, de ramen gezeemd, de kantine gaat op tijd open, het secretariaat is bemand en de jury en schrijver zijn aanwezig. Allemaal om jou een fijne wedstrijd te laten rijden.
In ruil daarvoor hopen alle vrijwillgers dat ook jij je een keer inzet voor je vereniging. Dat hoeft echt niet elke keer maar als iedereen zich inzet, is de belasting op de bijna altijd aanwezige vrijwilligers een stukje minder. Zullen we er met zijn allen voor zorgen dat het voor iedereen leuk blijft? Fijne wedstrijd!

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 14:55

Dat met die prijzen is wel herkenbaar. Zat je bij de eerste 3 (paarden), dan had je je startgeld er echt wel uit. Tegenwoordig vaak niet meer. Vooral die concoursen springen met dressuur. Ideaal, kon je in beide disciplines starten. Concoursen die nu beide aanbieden hebben vaak apart secretariaat, best lastig afstemmen is dat.

prompter

Berichten: 11103
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Klacht indienen over Jurylid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 14:56

Maar rij je voor prijzen, of om je rijkunst te testen :) ?

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 15:19

IK zou je hele bericht zoals je het hier neer zet op mail zetten naar de knhs. Grote kans dat ze er niets mee doen maar dan heb je het gemeld. Komen er meer van dit soort meldingen heb je best kans dat ze inderdaad eens een gesprek aangaan met het jurylid.

Er is ooit eens een ongegronde klacht naar mij ingediend. Ik sloot iemand uit die met niet toegestane sporen startte. Zij was het er niet mee eens. Ik heb haar verteld hoe ze bezwaar kon indienen bij de federatie vertegenwoordiger. Dat heeft ze niet gedaan. Wel een klacht bij de knhs ingediend incl foto’s van de sporen ( en dat waren andere sporen dan waarmee ze in de ring kwam) de foto’s had ze wel pas thuis gemaakt bij de zadelkamer ( gezien de achtergrond) ik werd wel gebeld door de KNHS om mijn kant van het verhaal te vertellen. Ook had ze aangegeven dat ze niet wist dat ze bezwaar kon maken op de dag zelf. Gelukkig had ook het secretariaat haar dat al verteld. Toch was het best naar dat iemand zo het verhaal verdraaid en een klacht indient terwijl zij iets doen tegen t dier welzijn.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 15:21

Cantodea11 schreef:
Maar als je als ruiter 30 euro per twee proeven moet betalen en met een zakje marsjes naar huis gaat in het zzl is toch ook niet motiverend
Ponyruiters dan nog maar volwassenen


Suptop is nog erger kan ik je vertellen 25 euro per proef en dan een zakje snoep( voor jezelf zure matten jakkes ) als eerste prijs.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 15:25

daffodil schreef:
Ja dat is echt een probleem aan het worden, vier jaar geleden had ik er op FB al een stukje over geschreven, zal het even kopieren:

Uitslapen is er niet bij voor de paardensport vrijwilliger. Die gaat voor dag en dauw op pad om ervoor te zorgen dat jij je wedstrijd kunt rijden.
De bak is gesleept, de ramen gezeemd, de kantine gaat op tijd open, het secretariaat is bemand en de jury en schrijver zijn aanwezig. Allemaal om jou een fijne wedstrijd te laten rijden.
In ruil daarvoor hopen alle vrijwillgers dat ook jij je een keer inzet voor je vereniging. Dat hoeft echt niet elke keer maar als iedereen zich inzet, is de belasting op de bijna altijd aanwezige vrijwilligers een stukje minder. Zullen we er met zijn allen voor zorgen dat het voor iedereen leuk blijft? Fijne wedstrijd!


Mee eens, maar zit wel een maar aan.
Ik neem aan dat ruiters ook echt hun best wel doen.
Vroeg er uit, paard wassen, knotten, zelf je wedstrijd kleding helemaal netjes hebben, je eigen haren knotten. Op pad, soms ook niet in de buurt.

Dus die motivatie moet van beide kanten komen.

Mij interesseert het echt geen gehaktbal welke plek ik eindig. Zolang er maar correct gejureerd wordt.

Als ik dan terecht laatste ben, vind ik dat prima (nog nooit gebeurt, altijd middenmoot), mits ik wel iets van commentaar krijg.

Van 9 van de tien wedstrijden heb ik echt fijn commentaar gehad!! *\o/*
"Te ruim" of "meer op de achterhand" (was in de b.)
Daar kan ik wel iets mee!

Of zoals laatst, had ik ook geen bijzondere punten, maar had ik ook niet bijzonder gereden. Wel braaf gereden, maar niks bijzonder.
Leeg protocol, tot het einde. Daar stond. "Probeer nog meer aan elkaar te rijden. Paard valt nu wat uit elkaar! Nog secuurder de oefeningen doen, je komt er wel!"

*\o/*
Dat!!! Die moeite? Dat motiveert!! *\o/*

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 17:27

Lithya schreef:
Dat met die prijzen is wel herkenbaar. Zat je bij de eerste 3 (paarden), dan had je je startgeld er echt wel uit. Tegenwoordig vaak niet meer. Vooral die concoursen springen met dressuur. Ideaal, kon je in beide disciplines starten. Concoursen die nu beide aanbieden hebben vaak apart secretariaat, best lastig afstemmen is dat.


Wordt bij ons nog georganiseerd maar er is echt een scheiding qua inschrijving. Niet door het secretariaat maar door de ruiters zelf. Je hebt de springruiters en de dresuurruiters en die wagen zich vaak niet op dezelfde dag aan een andere discipline.


Prijzen maken mij persoonlijk niet veel uit. Het gaat uiteindelijk om hoe ik zelf gereden heb. Meetmomenten vind ik dus ook prima.

Cantodea11
Berichten: 220
Geregistreerd: 11-12-20

Re: Klacht indienen over Jurylid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 17:44

Even of topic ik mis die grote concoursen met zijn allen op een grote wei springen en dressuur was een stuk gezelliger

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 18:25

fransje23 schreef:
Wordt bij ons nog georganiseerd maar er is echt een scheiding qua inschrijving. Niet door het secretariaat maar door de ruiters zelf. Je hebt de springruiters en de dresuurruiters en die wagen zich vaak niet op dezelfde dag aan een andere discipline


Ben zo’n gek die beide start en er maar mee ben gestopt omdat ik helaas bij een aantal secretariaten vast liep. Moest dan gelijktijdig starten in springen en dressuur.

@nimber, als jij aan kunt geven dat de sporen echt niet mogen, heeft dat dan weer consequenties voor de betreffende ruiter of wordt het afgedaan met foei niet weer doen?

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Klacht indienen over Jurylid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 19:07

Tegenwoordig heb je als het goed is een toezichthouder die de niet toegestane sporen er al uit filtert.
Heb je als ruiter nog de keus tussen zonder sporen starten, sporen wisselen of niet starten als je beide voorgaand opties niet wil of kunt.

Scheelt weer een klacht naar de jury.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Klacht indienen over Jurylid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 21:14

Dat komt er gewoon een klacht tegen de toezichthouder. Sommige mensen kunnen echt heel moeilijk doen.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Klacht indienen over Jurylid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 21:59

In zo'n geval maak ik als toezichthouder een foto van de foutieve sporen, en als ze niet af gaan, gaat er een melding naar de jury dat deze combinatie niet mag starten.

Mogen ze klagen wat ze willen, bewijs ligt dan sowieso vast.

Spenk
Berichten: 21776
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 22:08

Marije_jiplover schreef:
In zo'n geval maak ik als toezichthouder een foto van de foutieve sporen, en als ze niet af gaan, gaat er een melding naar de jury dat deze combinatie niet mag starten.

Mogen ze klagen wat ze willen, bewijs ligt dan sowieso vast.

Als toezichthouder mag en moet je mensen dan zelf uitsluiten. Dat is niet aan de jury.

Neemt niet weg dat je als toezichthouder ook gewoon een klacht aan de broek kan krijgen en dat mensen soms helemaal flippen.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Klacht indienen over Jurylid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 22:46

Dat schrijf ik toch ook?
Ik ga aan de jury doorgeven dat de betreffende combinatie niet mag starten, wanneer de niet toegelaten sporen niet afgaan.
Dat ik die combinatie dus uitsluit.

Maar ik bedoelde eigenlijk vooral, dat er op het voorterrein nog meer mogelijk is.
In de ring kun je eigenlijk alleen maar uitsluiten bij het zien van sporen die niet zijn toegestaan.
Op het voorterrein kun je ze af laten doen of laten wisselen.
Waardoor uitsluiten niet noodzakelijk is en er mogelijk daarom al geen klacht meer volgt.

En ja, mensen kunnen altijd flippen, bijvoorbeeld omdat je op de verkeerde plek staat, in hun ogen.

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Klacht indienen over Jurylid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 09:36

Ik was ook zo'n gek die dressuur en springen deed starten. Vond ik altijd erg leuk, alleen drama met starttijden. Ik heb een keer 3 minuten na mijn dressuurproef in de springring moeten verschijnen, en was allemaal maar moeilijk met verplaatsen naar een andere tijd.
Ja sorry, maar ik moet toch echt omzadelen en wil een paar sprongen nemen voordat ik de springring in ga. :+
Hadden het springzadel naast de dressuurbaan gelegd. Meteen omgezadeld, stiften nog in de ijzers gelaten, paar sprongen gepakt en rondje springen gestart. Maar dat is ook niet fijn.

Cantodea11
Berichten: 220
Geregistreerd: 11-12-20

Re: Klacht indienen over Jurylid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 10:31

Maar toch waren die grote concoursen veel gezelliger snap nu wel dat je als boer je land niet af wilt staan die hebben al zoveel regels
Ik ben nog wel van de oude stempel paard kan makkelijk een goede proef lopen op gras maar dat is weer een hele andere discussie

Noukie
Berichten: 10943
Geregistreerd: 27-12-01

Re: Klacht indienen over Jurylid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 07:48

Maar waar ik wel benieuwd naar ben... stel je dient een klacht in vanwege bejegening (laten we er even vanuit gaan dat deze terecht is en dat er iig niet netjes gehandeld is door de official), hoe gaat dat dan het volgende concours dat je die jury treft? Want ik bedoel, een klacht vanwege bejegening komt niet omdat je met dat jurylid in eerste of tweede instantie een goed constructief gesprek gehad hebt. Gaat die dan de volgende keer met klacht op zak wél objectief verder kijken naar zo'n ruiter?

Zoals bij het voorbeeld van Nimber vind ik trouwens echt bizar van de kant van de ruiter. Ook dat lijkt me lastig als je die de volgende keer weer treft. Ondanks dat je in je functie wel objectief zal kijken kan ik me voorstellen dat het je als mens gewoon raakt.

Cantodea11
Berichten: 220
Geregistreerd: 11-12-20

Re: Klacht indienen over Jurylid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 10:35

Ja echt bizar regels zijn regels
Zou het ook moeilijk vinden om haar dan weer in de ring te krijgen en te jureren als ze zo doet