Klacht indienen over Jurylid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyWishMax

Berichten: 25457
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 19:56

Dat grote paard loont echt niet. Dat is echt grote onzin en trappen juryleden echt niet in. Of 1 op de 100. Als je pech hebt willen ze juist nog meer verruiming zien omdat het in verhouding moet zijn. Als je al grote passen hebt en maar 10 procent ruimer gaat dan zijn de passen zelf wel ruimer als kleiner paard misschien, maar is de verruiming te weinig. En dat kan een jury echt wel zien :+ En dan kan je beter een ruim lopend paard kopen als een grote, want die grote hoeft niet ruim te zijn.

De gemiddelde fjord mist de afdruk, ruimte en noem maar op voor echt goede cijfers voor gangen. Even heel erg generaliseren. Als vlak een criteria zou zijn zouden zij hoog scoren en een warmbloed type weer minder, want de meeste hebben zelfs voor hun bouw kortere en vlakkere gangen. Ik zie ook al verschil tussen de gemiddelde fjord en gemiddelde haflinger qua manier van bewegen.

Daarnaast; Het is serieus 1 cijfer, 1 onderdeel van de 30, en heel veel paarden halen daar gewoon 6en, 6,5 of 7. Dat maakt op het totaal dus niet uit, als ze gewoon correct bewegen heb je een voldoende.
Elk paard heeft een sterk onderdeel en dan haal je daar weer een hoger punt op.
Of is het ook oneerlijk als een paard, welk type dan ook, heel goed kan uitstrekken of halsstrekken van zichzelf en daar een hoog cijfer op haalt? Wil je daar ook naar de bouw kijken dan en dan paard die net niet genoeg zakt, dus amper boeghoogte haalt, een even hoog cijfer geven als 1 die tot kniehoogte zakt? Omdat jij denkt dat het voor die 1e qua bouw lastiger is? Of 1 waarvan jij denkt dat door de bouw de lengtebuiging lastiger is dan maar minder lengtebuiging verlangen?

Voordeel is dat gangen juist beter worden door correct rijden, dus je als het goed is daar mee vooruit gaat.

Tatyana, dat is gelukkig mijn ervaring bij de meeste juryleden. Goed is goed en fout is fout. Een jury weet idd niet of het voor dat paard juist goed of slecht is, wel of de passen van dat paard echt ruimer worden of niet. Dan kan het voor dat paard een moeilijk onderdeel zijn, maar als ze niet genoeg verruimen is het niet goed genoeg. En als ze het wel genoeg doen maakt het type niet uit voor die 8. De onderdelen in de proef zelf vind ik wel weer anders als het onderdeel gangen onderaan. De takt en regelmaat kan elk type goed hebben, de ruimte enzovoorts heeft ene paard nu eenmaal beter.

Cantodea11
Berichten: 222
Geregistreerd: 11-12-20

Re: Klacht indienen over Jurylid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 20:08

Ach ja het is en blijft een jury sport dus iedereen heeft andere mening
Bij ons zijn redelijk veel koudbloeden en die hebben hier eigen dressuur wedstrijden en daar wordt iedereen hetzelfde gejureerd en er zijn ruiters die dan alleen naar die wedstrijden gaan omdat ze daar meer plezier beleven omdat er nog echt wel jury leden zijn die koudbloeden niet in de dressuur ring vinden horen let op niet mijn mening
Maar goed het is natuurlijk wel zo dat je tegen het commentaar moet kunnen terecht of onterecht

Suzanne F.

Berichten: 49404
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Klacht indienen over Jurylid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 20:42

Toch worden grootramige paarden die groot kunnen lopen wel gewaardeerd. Ik zeg niet dat kleinere paarden niet gewaardeerd worden maar het helpt wel mee. Dat zag je vroeger vooral bij de jeugdproeven. Als je een correct bewegend groot paard had dan had je wel een voordeel.

MyWishMax

Berichten: 25457
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 20:56

Maar dan moeten ze alsnog wel verruimen of onderdeel laten zien. Als ze krabbelen krijg je alsnog niet punten niet. Daar ging ik tegenin ;)

Citaat:
janneke2

Het gaat bij uitgestrekte draf NIET over 'hoeveel' bodem hij pakt,
maar 'hoeveel meer'.
... ik geef toe: het schijnt de moeite te lonen om een groot paard te kopen 'zodat de gangen ruim tonen'.
(Er zijn in dit verband dus juryleden die er in vliegen: 'snel aan de overkant', dus een 8, terwijl de reus van 1.80m in feite krabbelt.)


Dat het gewaardeerd kan worden, ja kan zeker. Maar verschil zal je moeten laten zien. Maar dat groot en groot(correct) bewegend gewaardeerd wordt snap ik ook wel. Meestal vond ik dat ook wel echr goede paarden bij de jeugd. De kaders enzo dus internationaal heb ik het dan eerder over, niet de basis sport waar het hier over gaat.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 10-10-23 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Berichten: 49404
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Klacht indienen over Jurylid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 20:56

Ja eens.

MyWishMax

Berichten: 25457
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 20:59

Had nog wel aangevuld. Die grote paarden die gewaardeerd werden door grote manier van bewegen herken ik wel, maar dan de jeugdkaders / internationaal. Niet perse in de basis sport waar we het hier over hebben? Of bedoelde je dat ook?

Maar die waardering zag je ook bij de aanlegproeven waar het tegenwoordig meer grote pony's lijken haha. Stuk korter met kleine hoofdjes en lange benen?

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 21:03

Cantodea11 schreef:
En toch vind ik dat je ook naar paard moet kijken een fjord die voor zijn doen een goede uitgestrekte draf laat zien verdient toch ook een acht
En die vergelijking met die opoe fiets vind ik nergens op slaan dan hoef je als eigenaar van een koudbloed niet eens te starten en gaat hier hier niet om prijzen maar om eerlijke cijfers


Ik ben een hardwerkende vmbo leerling geweest en met keihard werken heb ik mijn havo diploma gehaald. Maar ik haalde op havo nooit de hoogste punten en vwo zou ik nooit gekund hebben. En dat is toch ook oke? Ik kreeg de punten voor de prestatie die ik neerzetten. En wellicht moest ik drie keer zo hard studeren voor het krijgen van een zesje dan een medeleerling voor een 8. Zo werkt het nu eenmaal en mijn inziens prima eerlijk.

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 21:08

Problemen met een jury altijd bij de KNHS neerleggen. Bij meerdere klachten wordt daar wel naar gekeken. Ik vind het feit dat de jury je niet te woord wil staan eigenlijk het grootste probleem.

Janneke2 schreef:
Het gaat bij uitgestrekte draf NIET over 'hoeveel' bodem hij pakt,
maar 'hoeveel meer'.
Dat is niet helemaal waar.

Het paard toont impuls, verlengt de passen en dekt zoveel mogelijk bodem. Hetzelfde
tempo wordt behouden. De achterhoeven stappen heel duidelijk over de afdrukken van
de voorhoeven.


Ik had toevallig afgelopen weekend een aantal paarden in de ring die in de uitgestrekte draf niet eens in de buurt kwamen van in de afdruk van de voorvoet laat staat eroverheen en dan kan ik daar echt geen voldoende voor geven. Zelfs niet als het de maximale verruiming van dat paard is.

Ik vergelijk het altijd maar met springen. Daar kun je ook niet verwachten dat de hindernissen lager gaan omdat jouw paard niet zo hoog kan springen.
Voordeel van dressuur is dat je best heel veel goed kunt maken met een goed afgewerkte proef en een paard wat minder groot beweegt blijft vaak wel weer makkelijker in dezelfde takt.

Celebi
Berichten: 3794
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 21:12

Ik heb verder geen wedstrijdervaring maar ben wel nieuwsgierig naar aanleiding van deze discussie.

Er word gezegd dat een Fjord over het algemeen een minder ruime gang geeft en dus minder makkelijk hoge punten haalt op zo'n onderdeel. Maar er wordt ook duidelijk gezegd dat alles in verhouding is tot wat het paard laat zien. Dit gaat toch een beetje tegen elkaar in? Want aan de ene kant klinkt het of er gelijk beoordeeld wordt, maar aan de andere kant ook weer niet. Vanuit het perspectief van een leek zoals ik in ieder geval. Het klinkt namelijk alsof die pony met kortere benen met een correcte verruiming van - ik zeg maar even wat - 10 procent een prima cijfer zou krijgen, maar dat paard met lange benen die ook 10 procent verruimd al snel een hoger cijfer krijgt gewoon omdat het voor het oog meer lijkt. Dat optische verschil heb je denk ik al snel, zo'n proef gaat snel, je zit toch te kijken onder een bepaalde hoek, etc.

En wat ik ook las: Ieder paard zou blijkbaar de basis tot Z moeten kunnen halen (wat heel tof klinkt), maar dan zou die basis toch ook gejureerd moeten worden naar een maatstaf die voor ieder paard/ras haalbaar is, ook voor de paarden die geen gigantische bewegingen hebben? Als het beeld van de dressuur steeds meer gaat naar hele grote bewegingen, veel zweefmoment (geen idee verder ik noem nu dingen die ik hier voorbij zie komen, want nogmaals, leek hier) en paarden daar naar gefokt worden dan is dat toch een soort vertroebeling van de basis wat een 'normaal' paard kan. Misschien dat dat nu nog niet zo aan de orde is, maar in een stijgende lijn zou er alleen maar meer gefokt kunnen worden naar bepaalde optische kunsten en dan wordt het verschil met de niet dressuur gefokte lijnen naar mijn idee steeds iets groter.

Ben benieuwd of mijn gedachtegang hier totaal verkeerd zit of niet. :D

Spenk
Berichten: 21832
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Klacht indienen over Jurylid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 21:19

En toch als je ''die fjord'' wel voor elkaar hebt en dat die écht een goeie uitgestrekte draf kan krijg je ook gewoon een 8.

Ik heb een fjord gestart. Tm de M2 en de uitgestrekte draf was altijd het feestje van de proef en liep die standaard een 8 voor :D

En niet omdat die dat als fjord goed kon. Maar omdat die het gewoon écht goed kon. Ik heb eens een clinic bij Rien van der Schaft gereden die zei dat die een beter uitgestrekte draf had dan menig warmbloed paard.

Het kan dus echt wel :) maar deze fjord had ook wel veel meer kwaliteit dan een gemiddelde fjord.

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 21:21

Je vergeet dat de verruimingen en gangen, niet het enige is in een proef. Misschien haalt de gemiddelde fjord/haflinger/tuiger/draver daar nooit hoger dan een 6,5 voor. Maar een 7 of 8 halen voor mooi 4kant halthouden/ een keurig achterwaarts/ nette figuren/ halsstrekken etc etc: dat kan zeker wel.

Celebi
Berichten: 3794
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Klacht indienen over Jurylid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 21:26

Precies dat klinkt voor mij als leek zo gek dat het gemiddelde paard in de rassen die je noemt nooit hoger zou halen dan een 6,5. Dat voelt dan niet gemiddeld en gejureerd op dat ieder paard de Z zou moeten kunnen halen. Dat laatste klinkt voor mij überhaupt onmogelijk hoor, maar goed ik ben daar verder niet zo mee bezig ook.

Janneke2

Berichten: 22883
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 21:32

Katja schreef:
Ik had toevallig afgelopen weekend een aantal paarden in de ring die in de uitgestrekte draf niet eens in de buurt kwamen van in de afdruk van de voorvoet laat staat eroverheen en dan kan ik daar echt geen voldoende voor geven. Zelfs niet als het de maximale verruiming van dat paard is.

Ja, zo heb ik het ook geleerd.

(En een paard dat niet kan 'overstappen' klinkt niet fijn. Dressuur is wat mij betreft gymnastiek om het dier te leren ons makkelijk te dragen. Dan wil je in stap en draf dat het achterbeen dat naar voor komt landt onder het zwaartepunt van de ruiter.
Reikt het achterbeen niet zo ver, dan gaat het - op den duur - ten koste van de rug van het dier.)

MyWishMax

Berichten: 25457
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 21:33

Tango1979 schreef:
Je vergeet dat de verruimingen en gangen, niet het enige is in een proef. Misschien haalt de gemiddelde fjord/haflinger/tuiger/draver daar nooit hoger dan een 6,5 voor. Maar een 7 of 8 halen voor mooi 4kant halthouden/ een keurig achterwaarts, nette figuren/ halsstrekken etc etc: dat kan zeker wel.


Mijn dressuur gefokte kwpner haalt al nooit die 8 voor verruimingen (behalve stap dan) want ondanks dat het een warmbloed is heeft zij geen goede gangen. Niet ruim, niet veel zweefmoment. Wel heel correct qua regelmaat en takt. Gewoon een simpel dier die steeds iets beter gaat bewegen naar mate ze sterker wordt. En dat kan ieder paard met goede training
Maar precies wat jij zegt, wij halen de goede cijfers op andere onderdelen.

Celebi, het punt gangen is wat anders he? Dat is echt een los onderdeel en 1 van de 30. Er werd niet gezegd dat je bij die andere 29 (of minder nu met dubbeltellers) niet hoger als 6,5 kan halen. Juist niet, ik had het daarover en juist dat je bij de onderdelen dke jet paard beheerst die 6 voor gangen goed kan maken. Zoals spenk dus met uitstrekken. Terwijl ik met mijn kwpner niet verder kom als 7 op een hele goede dag, want die kan het gewoon niet zo goed. Bij de rest van de onderdelen telt kwaliteit van de gang wel mee maar dat is 1 van de tig criteria, dus zelfs als die alleen voldoende is levert het geen nadeel op.
Die maatstaf in de basis is voor elk paard ook haalbaar, niet voor elke ruiter,maar elk gezond paard kan gewoon de basissport tot Z door komen. De ene zal dat met 180 punten en dus 1 winst per proef doen en de ander met 3 winst.

En vergeet niet, van de honderden dke gefokt worden zijn de meeste niet zo extreem goed hé? De meeste paarden die gefokt worden en in de basis terecht komen zijn gewoon leuke basis dieren. Verder moet je het als ruiter en als combinatie doen.
Een goed gereden koudbloed kan ook winnen, een goed gereden simpel paard ook. Want je hebt nog figuren en oefeningen correct rijden, rechtgerichtheid, aanleuning, ontspanning, houding en zit, harmonie en echr genoeg waar elk type op kan scoren bij correct rijden.

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 21:37

Celebi schreef:
Precies dat klinkt voor mij als leek zo gek dat het gemiddelde paard in de rassen die je noemt nooit hoger zou halen dan een 6,5. Dat voelt dan niet gemiddeld en gejureerd op dat ieder paard de Z zou moeten kunnen halen. Dat laatste klinkt voor mij überhaupt onmogelijk hoor, maar goed ik ben daar verder niet zo mee bezig ook.


Je hebt niet meer dan een 6 voor elk onderdeel nodig om een winstpunt te halen en na 10x winst een hogere klasse te mogen starten he. Dus ik ben ervan overtuigd dat elk paard de Z kan bereiken.

Alleen niet elke ruiter kan dat uit een paard halen, en op een paard dat van zichzelf al ruim, tactmatig en met veel swing beweegt, is het gewoon een stuk makkelijker.

Celebi
Berichten: 3794
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Klacht indienen over Jurylid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 21:42

Ah, dat je met alleen maar 6en al winstpunten behaald wist ik niet. Sorry. :o Uit alles wat ik hier las leek dat buiten bereik van winstpunten. Weer wat geleerd! :D

MyWishMax

Berichten: 25457
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 21:55

Daarom is die 6 voor gangen dus niet erg ;)
Snap wel meteen waarom het onduidelijk was. Ik schrijf vanuit het rekenen zoals wij punten tellen waarbij je niet vanaf 0 telt en alles bij elkaar, maar vanaf de winstpunt. Dus alles een 6 is 0 punten erbij of eraf. Een 7 is plus 1, een 5 min 1. Dus vandaar dat die 6 niks uitmaakt voor de gangen, het levert je niks op en kost je niks. Pas als het onvoldoende is en daarvoor moet er echt iets aan mankeren.

Getup

Berichten: 8332
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 22:18

Wel interessant, dit :)

Mijn welsh van 1m17 kan echt super bewegen. Loopt er menig D - pony uit.

Ben met mijn freiberger echt nooit benadeeld, ze scoort hartstikke goed.

Lithya

Berichten: 2511
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 22:21

Heel eerlijk vond ik dat ik met mijn te groot geworden KWPN-er in de oude m2 proeven vooral in het nadeel was. Die overgangen stap galop stap verruimen kwamen zo snel dat ik door zijn grootte voor mijn gevoel niet eens kon schakelen. Dat is iets wat vaak vergeten worden. Groot is echt geen voordeel. Pas in de z-baan kan het wat fijner zijn, want dan lijkt die diagonaal wat minder lang. Daarnaast kunnen groten juist wat trager lijken en zijn ze lastiger bij elkaar te rijden.

Wat hier gezegd wordt over dressuur starten met een springpaard kan ik mij ook in vinden. Voor mijn gevoel met het echt voor 100% kloppen voor die 7 en soms 8.

Janneke2

Berichten: 22883
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 22:24

Hmmm, ik ben het met iedereen eens dat bij een goed gereden paard de kwaliteit van de gangen op den duur verbetert.

Maar dan zou ik dit niet verwachten op basisniveau (B t/m Z) maar pas daarna.

Uiteraard 'is het maar één cijfer' (of drie?).
... maar persoonlijk vind ik het niet fijn dat de spreekwoordelijke koudbloed daar wegens koudbloed zijn lager gepunt zou worden dan wanneer ik met mijn Spaanse schone binnenkom.

Punz

Berichten: 8590
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 22:30

Oh Lithya: dat kan ik me zo voorstellen, dat je je met een reus in het M2 echt niet fijn voelt, en dat het dan gewoon écht lastig is, en straks het Z gewoon een echt makkelijkere verademing.

Denk dat wat dat betreft mijn 1.48 Connemara, in het M2 dan echt in het voordeel is.

En zoals al eerder gezegd: Ik heb echt niet vaak het idee dat hij benadeeld wordt in de punten vanwege het feit dat hij een pony is. Meestal kan ik me in het commentaar op coupons wel vinden. Wel is het zo dat hij een gewoon goede beweging heeft. Geen KWPN zweefmoment maar wel los, elastisch en voldoende ruim. Uitstrekken heeft hij geleerd en kan hij nu echt voor een 8.

Verder ben ik van mening dat je er natuurlijk zelf voor kiest om met een pony tussen de paarden te starten. Dus dan wat mij betreft ook niet miepen over net niet voldoende beweging oid. Dat is een consequentie van de keuze voor het dier waar je mee start.
Gewoon zo goed mogelijk rijden en er stiekem van genieten als het je dan incidenteel ook lukt om te winnen. Want ja: dat kan echt!
( ik niet hoor... maar mijn vorige bijrijdster deed dat echt wel. En ja: dat is LEUK!)

lies

Berichten: 9644
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 22:37

Heb afgelopen jaar regelmatig geschreven bij verschillende juryleden en heb bij geen 1 van hen het idee gehad dat ze lager gepunt hebben, omdat het ras ze niet aan stond of omdat het om een pony ging (of een combinatie van beide). Sterker nog, ik vond dat sommige juryleden juist wat vergevingsgezinder waren bij de (van nature) wat minder makkelijk bewegende paarden. Soms zelfs hardop; 'beestje kan niet meer dan dit, zet maar een 7 neer'. Ok :D

Zelf nog maar 1x 2 proeven gereden met mijn dikke trekpony, prima punten gekregen, meer dan ik verwachtte, maar dit is niet erg representatief omdat het dus maar 1 keer was.

Polarize
Berichten: 723
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 23:49

lies schreef:
Heb afgelopen jaar regelmatig geschreven bij verschillende juryleden en heb bij geen 1 van hen het idee gehad dat ze lager gepunt hebben, omdat het ras ze niet aan stond of omdat het om een pony ging (of een combinatie van beide). Sterker nog, ik vond dat sommige juryleden juist wat vergevingsgezinder waren bij de (van nature) wat minder makkelijk bewegende paarden. Soms zelfs hardop; 'beestje kan niet meer dan dit, zet maar een 7 neer'. Ok :D

Zelf nog maar 1x 2 proeven gereden met mijn dikke trekpony, prima punten gekregen, meer dan ik verwachtte, maar dit is niet erg representatief omdat het dus maar 1 keer was.


Ik heb wel eens bijna dezelfde opmerking gehoord tijdens het schrijven haha. Maar ook dat ze bij diezelfde wedstrijd bij een zwaargebouwde tinker zei "ja ik weet dat dit paard zijn bouw niet mee heeft zitten, maar ze tonen gewoon geen verruiming, een 4" want je kan best een beetje rekening houden met het feit dat niet elk ras "ideale" dressuurbewegingen heeft, ze moeten alsnog wel de oefeningen correct uitvoeren en al helemaal in de M1 verwacht je toch echt wel zichtbare en correct gereden verruiming ipv gekrabbel en harder gaan.
Anyway, dat was een hele fijne jury, ze onthield ook nog wel eens combinaties en zocht ze dan op tijdens de pauzes of na de wedstrijd om nog even wat meer te praten over hoe de proef ging. Ik zou dat echt niet kunnen, hou het wel bij schrijven, leer je ook genoeg van :+

Lieser
Berichten: 1551
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 07:23

Cantodea11 schreef:
En toch vind ik dat je ook naar paard moet kijken een fjord die voor zijn doen een goede uitgestrekte draf laat zien verdient toch ook een acht
En die vergelijking met die opoe fiets vind ik nergens op slaan dan hoef je als eigenaar van een koudbloed niet eens te starten en gaat hier hier niet om prijzen maar om eerlijke cijfers

Maar iemand die niet kan rekenen, geef je toch geen 8 voor zijn (of haar) wiskunde examen op vwo-niveau 'omdat het al knap is dat hij 3 van de 50 opgaven goed heeft'?

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 08:17

Janneke2 schreef:
Hmmm, ik ben het met iedereen eens dat bij een goed gereden paard de kwaliteit van de gangen op den duur verbetert.

Maar dan zou ik dit niet verwachten op basisniveau (B t/m Z) maar pas daarna.

Uiteraard 'is het maar één cijfer' (of drie?).
... maar persoonlijk vind ik het niet fijn dat de spreekwoordelijke koudbloed daar wegens koudbloed zijn lager gepunt zou worden dan wanneer ik met mijn Spaanse schone binnenkom.


Maak je maar geen illusies :+ , die Spaanse schone wordt toch ook anders beoordeeld dan een warmbloed.
Want ook zij missen naar de maatstaven vaak aan zweefmoment.

De beste voorbeelden van de jurering hier van zijn te zien op het hoogste niveau of bijv. een WK jonge dressuurpaarden.

Overigens wordt er in de Z ook verzamelde gangen verwacht, paard zou dan echt meer gedragen moeten kunnen lopen. En vaak zorgt meer gedragenheid voor betere gangen.