Klacht indienen over Jurylid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyWishMax

Berichten: 25391
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Klacht indienen over Jurylid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 08:28

Waarom zou je niet verwachten dat een paard verbetert qua gangen in de basis? In de basis is het al de bedoeling dat de balans en het evenwicht verandert en daar worden ze toch beter van als het correct gebeurt.

Die koudbloed wordt niet lager gepunt op gangen omdat het een koudbloed is, maar omdat de kwaliteit van de gangen voldoende is en niet goed of uitstekend. Net als dat een hoop warmbloeden diezelfde cijfers krijgen, omdat het voldoende is, maar niet goed.

Elitedeux

Berichten: 692
Geregistreerd: 25-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 08:29

Een goed jurylid dient elke combinatie gelijkwaardig te beoordelen, ongeacht het ras oid. Dit weekend heb ik zelf gejureerd, de ene proef stond een Fjord bovenaan en de andere proef een fijn bewegende pony.

Cantodea11
Berichten: 222
Geregistreerd: 11-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 09:01

Lieser schreef:
Cantodea11 schreef:
En toch vind ik dat je ook naar paard moet kijken een fjord die voor zijn doen een goede uitgestrekte draf laat zien verdient toch ook een acht
En die vergelijking met die opoe fiets vind ik nergens op slaan dan hoef je als eigenaar van een koudbloed niet eens te starten en gaat hier hier niet om prijzen maar om eerlijke cijfers

Maar iemand die niet kan rekenen, geef je toch geen 8 voor zijn (of haar) wiskunde examen op vwo-niveau 'omdat het al knap is dat hij 3 van de 50 opgaven goed heeft'?


Nee maar ik bedoel ermee dat je ook wel een beetje naar het paard kan kijken wat hij kan en of hij dan het maximale eruit haald
En deze vergelijking vind ik een beetje raar
Heb juist respect voor iemand die veel doet om te leren eigen dochter kreeg ook niets cadeau op school dus weet hoe dat is

Janneke2

Berichten: 22803
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Klacht indienen over Jurylid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 10:36

Een fjord met een goede uitgestrekte draf dekt minder bodem dan een kwpn'er.

Maar te beoordelen is of het dier meer kracht zet met de achterhand,
zichzelf extra 'optilt'
in het frame verlengt,
en daardoor verruimt.

daffodil

Berichten: 10447
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 10:39

Vergis je niet in de nadelen van die hele grote paarden en ja ik spreek uit ervaring. Ik had voor mijn haflinger namelijk een joekel van 1.86. En ja die was snel aan de overkant maar dat is in de hogere klassen vooral een nadeel he, je hebt maar 3 passen om schouder binnen of travers te laten zien, verruimen valt idd wel mee maar denk eens aan een linksomkeert in galop, das persen hoor. Dan komt het er veeeel meer op aan dat je je paard voor elkaar hebt dan die met dat handzame formaatje die fluitend de bocht doorkomt. Dus het is een illusie dat je met een groter paard beter af bent.

Overigens vind ik sommige opmerkingen hier wel echt soms wat laag richting de juryleden. Deze staan voor dag en dauw op, zijn vaak meer dan driekwart van hun dag kwijt, krijgen een vergoeding die om te janken is wel hun best te doen om jou te beoordelen. Die zitten daar niet om je dag te verzieken maar doen hun uiterste best om een eerlijk oordeel te geven. Dat er her en der eentje tussenzit die het niet doet zoals het hoort, dat klopt maar dat hoort er wel een beetje bij. Als je daar wat aan wil doen, stuur dan die protocollen op maar probeer in het algemeen wel een beetje te respecteren dat deze vrijwilligers een heel flink deel van hun vrije tijd spenderen om jou de gelegenheid te bieden om wedstrijd te rijden.

Pareltjes
Berichten: 2218
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 10:52

Ik denk dat enige wat je kunt doen is het incasseren. En steeds weer aangeven wat je niet aanstaat van het jurylid bij de organisatie.

Als je een “ afwijkend “ ras hebt van de volgens dat specieke jurylid zijn /of haar norm, dan blijf je dit houden. Is het proffesioneel van het jurylid? Nee. Aan de andere kant als je paard idd al stijver is dan ga je dit terug zien in de punten. Er is geen speciale behandeling voor oudere dieren. Ik vrees dus dat het voor dit jurylid een optelsom is van leeftijd, ras en wellicht nog onervarenheid van de ruiter. Hij/ zij neemt het kennelijk anders waar dan de andere juryleden. Ook daar kun je van leren.

Echter wat een absolute NO-GO is, is het uitlachen, bespotten of kleineren van een combinatie. Ieder jurylid heeft de combinatie met fatsoen en respect te behandelen. Vise versa voor de combinatie en evt. aanhang.

Een jurylid dat systematisch combinaties benaderd met beschimpend gedrag vloog bij mij voor eens en altijd van de jurylijst.

Suzanne F.

Berichten: 49304
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 11:04

daffodil schreef:
Overigens vind ik sommige opmerkingen hier wel echt soms wat laag richting de juryleden. Deze staan voor dag en dauw op, zijn vaak meer dan driekwart van hun dag kwijt, krijgen een vergoeding die om te janken is wel hun best te doen om jou te beoordelen. Die zitten daar niet om je dag te verzieken maar doen hun uiterste best om een eerlijk oordeel te geven. Dat er her en der eentje tussenzit die het niet doet zoals het hoort, dat klopt maar dat hoort er wel een beetje bij. Als je daar wat aan wil doen, stuur dan die protocollen op maar probeer in het algemeen wel een beetje te respecteren dat deze vrijwilligers een heel flink deel van hun vrije tijd spenderen om jou de gelegenheid te bieden om wedstrijd te rijden.


:j (ik mis de buig smiley, geen idee waar deze gebleven is).

Een van de belangrijkste redenen waarom ik gestopt ben. Het gebrek aan respect (vanuit de deelnemers) en waardering (voornamelijk de KNHS).

MyWishMax

Berichten: 25391
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 11:05

Janneke2 schreef:
Een fjord met een goede uitgestrekte draf dekt minder bodem dan een kwpn'er.

Maar te beoordelen is of het dier meer kracht zet met de achterhand,
zichzelf extra 'optilt'
in het frame verlengt,
en daardoor verruimt.


Zoals al vaker geschreven, daar wordt het cijfer dus ook op gebaseerd. Niet of hij net zoveel bodem dekt als een goed strekkende kwpner.

DreamGuideJarig

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 11:18

Eens met bovenstaande, er is tegenwoordig weinig respect voor juryleden die hun vrije dagen spenderen om ons te jureren, voor minimale beloning (als je het al beloning vind) en dan ook nog voor van alles uitgemaakt worden als men niet de punten krijgt die ze vinden dat ze verdienen.

Ik heb al aardig wat rondjes meegelopen op wedstrijden, zowel aan de organisatie kant als aan de ruiter kant, en elke keer weer hoor ik geklaag als de punten lager uitvallen dan men had gehoopt.
"Nou er is wel erg streng gejureerd."
"Ik ben lager gepunt omdat ik geen dressuurpaard heb."

Sorry, ik bedoel het echt niet gemeen, maar ik hoor zó vaak mensen klagen met een koudbloed, springpaard, pony of een onconventioneel gebouwd dressuurpaard dat ze benadeeld worden omdat hun paard "anders" zou zijn. En in de praktijk kijk ik dan mee vanaf de zijlijn en ze hebben kwalitatief gewoon een minder goede proef gereden.

En het zal vast moeilijker zijn om met een ander type paard dressuur te rijden, maar je wordt gepunt op de kwaliteit van je proef. Je krijgt geen extra punten omdat je op een extra uitdaging hebt door je type paard.

Bijkomend, als je gemiddeld rond de 180 punten rijdt en niet standaard winst, dan is 160 echt niet extreem laag. 140/150, dat is echt laag en dan gaat er echt iets mis en rij je gemiddeld lager dan een 5.

Mijn vraag is, heb je dit jurylid zelf gesproken en gevraagd naar een uitleg voor bepaalde onderdelen?

Zo niet, dan kun je ook niet bij de KNHS of je vereniging klagen. Want er zijn honderden die klagen omdat ze "benadeeld zijn door hun type paard".

Als je wel om uitleg hebt gevraagd (zelf! Dus niet wat je van anderen hebt gehoord) en het jurylid geeft aan dat hij vindt dat een bepaald type paard geen plek heeft in de dressuursport, dan kun je het aankaarten bij de KNHS en je vereniging.

fransje23

Berichten: 15395
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 11:38

DreamGuide schreef:
Mijn vraag is, heb je dit jurylid zelf gesproken en gevraagd naar een uitleg voor bepaalde onderdelen?

Zo niet, dan kun je ook niet bij de KNHS of je vereniging klagen. Want er zijn honderden die klagen omdat ze "benadeeld zijn door hun type paard".

Als je wel om uitleg hebt gevraagd (zelf! Dus niet wat je van anderen hebt gehoord) en het jurylid geeft aan dat hij vindt dat een bepaald type paard geen plek heeft in de dressuursport, dan kun je het aankaarten bij de KNHS en je vereniging.


TS schrijft het volgende

Hermelijnhof schreef:
Bij informatie vragen in het juryhokje, weigert hij zelfs om me aan te kijken en doet zijn schrijfster het woord. Haflingers horen niet in de dressuurring. Friezen trouwens ook niet, ponys ook niet, in in ieder geval niet tussen de volwassenen.



Als dat daadwerkelijk de situatie is, en wat er gezegd wordt door de woordvoerder van de betreffende jury is dat natuurlijk wel kwalijk.

Zo een houding beïnvloed de waardering van de proef.

daffodil

Berichten: 10447
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 11:59

[
Hermelijnhof schreef:
Bij informatie vragen in het juryhokje, weigert hij zelfs om me aan te kijken en doet zijn schrijfster het woord. Haflingers horen niet in de dressuurring. Friezen trouwens ook niet, ponys ook niet, in in ieder geval niet tussen de volwassenen.



Iemand te woord staan hoort erbij maar dat kan eigenlijk alleen na afloop of in een pauze. Tijdens een wedstrijd kan dat gewoon niet omdat er geen tijd voor is. Dus ergens kan ik me hier ook wel in vinden. Ik ga ook niet uitgebreid met iemand in discussie als ik nog in de wedstrijd zit. Dat gaat gewoon niet.

Overigens kan ik uit eigen ervaring melden dat deze jury echt niets tegen haflingers heeft aangezien ik daar zelf ook mee rijd. Dat de punten tegenvielen, dat kan maar dat heeft niets met ras te maken maar met de manier waarop een dier voorgesteld wordt.

DreamGuideJarig

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 12:02

Als dat daadwerkelijk gezegd wordt is het natuurlijk enorm kwalijk en moet het absoluut met de KNHS gecommuniceerd worden. Of het nou het jurylid zelf is of de schrijver.

Echter, communiceren met juryleden vanaf het paard in het juryhokje is absoluut niet ideaal, en in de tijd dat ik nog wedstrijden organiseerde was ik daar ook niet blij mee, omdat er enige tijdsdruk op staat en de planning dan in het honderd loopt.

Mijn juryleden waren altijd na de rubriek beschikbaar bij het secretariaat (ze moeten namelijk voor de uitslagenlijst tekenen) en stonden dan open voor gesprek met ruiters. Ik heb daarentegen vrijwel nooit een ruiter op dat moment een jurylid zien aanspreken.

Ik vraag me ook af hoe je een jurylid in het hokje aanspreekt op de punten, want vlak na de proef weet je de punten normaal gesproken nog niet. :)

Nogmaals, ik wil echt niet onaardig zijn, maar ik hoor exact deze klacht van TS zó vaak langskomen, en in veel gevallen ontbreekt het dan aan een stukje zelf kritiek.

DuoPenotti

Berichten: 29811
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 12:12

Nou ja als de jury zelf zijn auto uitkomt om te zeggen dat je niet met een springzadel hoort te dressuren is het toch geen eigen bedacht verzinsel om een niet goede proef goed te praten.

Maar ik was dan verder ook wel een ruiter die het bijna altijd wel eens was met de punten. En me er altijd wel in kon vinden.
een enkele keer niet, zoals travers niet getoond....
En heel toevallig bij mijn clubgenoot in dezelfde ring ook.
En ja ik vond in die tijd de travers rechtsom moeilijk, maar die dag ging hij juist net zo fijn, daarom twijfel ik ook niet aan of ik dan misschien sullig een schouder binnenwaarts gereden zou hebben.
En dan krijg je niet getoond... Zo bijzonder. Waarom?
Helaas nog uit de tijd van niet filmen dus er is geen bewijs.
Dus bijzondere ervaringen blijven er tussen zitten.

Maar nogmaals bijna altijd wel eens.
Ik reed geen spectaculaire proeven. Was echt een zesjes ruiter.
En moest het ook echt hebben van het halthouden een 8 en achterwaarts een 8, dat soort dingen wat echt elk paard kan!
Dus leg daar de focus op als bijvoorbeeld middendraf moeite kost.
Galop ging goed, maar in de B en L heb je dat zo weinig. Pas toen de eenvoudige wissels en zo kwam had ik ineens achten erbij. :D

Jorex

Berichten: 9977
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 12:12

TS kwam in de pauze langs om het even te vragen. Dus niet vanaf het paard of meteen na de proef. Daarnaast is deze jury kennelijk voor de prijsuitreiking al gevlogen dus even vragen dan gaat ook niet. Verder zelf geen verstand van wedstrijdsport (heb twee recreatie shetties). De enige proef die ik ooit reed was op de manege en geen winstpunt waardig. Maar even alle posts van ts lezen en geen aannames doen over hoe ts de jury aanspreekt is kennelijk erg moeilijk. En dat hij schrijfster het woord laat doen, zegt al genoeg over dat deze jury geen extra feedback wil geven.

Hermelijnhof schreef:
Gisteren ben ik, in de pauze, naar het hokje gelopen, heb ik aangeklopt, de deur geopend, waarna alleen de schrijfster zich naar me omdraaide. Ik groette haar en vroeg haar of ik mocht storen. Er werd me gezegd; nou, toe maar. De daadwerkelijke jury bleef met zijn rug naar me toe zitten, de schrijfster is ook een ZT amazone, dus commentaar van haar is eventueel ook waardevol, maar stond wel met mn bek vol tanden. Ik kreeg een onduidelijk antwoord op de vraag, de opmerking; nou wij gaan weer verder, en de deur werd gesloten. Bij het weglopen hoorde ik haar tegen hem zeggen; nou! Als een soort aanspreken op zijn gedrag, waarop hij zei; ja dat soort ponys horen niet in de ring.

Andere keren was meneer al direct vertrokken voor het uitreiken van de protocollen. Niet aanspreekbaar, dus. En eerlijk gezegd durf ik een volgende keer ook niet meer.


*Gaat weer terug in leesstand*
Laatst bijgewerkt door Jorex op 11-10-23 12:22, in het totaal 2 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38350
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 12:14

daffodil schreef:
[
Hermelijnhof schreef:
Bij informatie vragen in het juryhokje, weigert hij zelfs om me aan te kijken en doet zijn schrijfster het woord. Haflingers horen niet in de dressuurring. Friezen trouwens ook niet, ponys ook niet, in in ieder geval niet tussen de volwassenen.



Iemand te woord staan hoort erbij maar dat kan eigenlijk alleen na afloop of in een pauze. Tijdens een wedstrijd kan dat gewoon niet omdat er geen tijd voor is. Dus ergens kan ik me hier ook wel in vinden. Ik ga ook niet uitgebreid met iemand in discussie als ik nog in de wedstrijd zit. Dat gaat gewoon niet.

Overigens kan ik uit eigen ervaring melden dat deze jury echt niets tegen haflingers heeft aangezien ik daar zelf ook mee rijd. Dat de punten tegenvielen, dat kan maar dat heeft niets met ras te maken maar met de manier waarop een dier voorgesteld wordt.

Of hij flikt het bij jou niet aangezien je een collega bent?

pien_2010

Berichten: 43506
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 12:21

Er zal best wel tegenwoordig best wel eens een jury zijn die koudbloed benadeeld. Maar het lijkt me eerder uitzondering als regel en gewoon daar niet meer bij starten. Simpel zat.

Toen wij begonnen met de dochter met de merens, wist niemand wat daar nu binnenkwam. Het ras was toen totaal onbekend.
Mijn dochter kwam het B niet uit. Totdat ze de kans kreeg om bij Z ++ jury's de B wedstrijden te rijden. Die zagen wel degelijk een verruiming (nooit spectaculair, maar meer bodem pakken is meer bodem pakken) en werd ze opeens goed en eerlijk gepunt. Er werden zelfs 7 uitgedeeld.
Ze vloog door het L 1 en L2 nadat ze eindelijk die ellendige B uitwas, en we zijn gestopt toen ze winst reed in het M. Voor Hercule met zijn flegmatieke temperament was het genoeg zo. Hij vond het niet leuk.
Tegenwoordig rijden er zoveel koudbloedjes en eenvoudiger gefokte paarden, dat dit negatief oneerlijk jureren eerder uitzondering is als regen.
Met Polie was dit al zichtbaar. Polie, ijverig, ook merens die altijd 100 % gaat was het snoepje van de week. We vlogen door de B ,zelfs 2 winstpunten rijden was geen probleem. Idem in het L. Toen verhuisd naar Frankrijk. Nooit meer vragen gehad over het ras. Nooit meer vragen gehad over de verruimingen, ipv verruimd te weinig stond er als ze het goed had gedaan:"knappe verruiming". Zo anders.

daffodil

Berichten: 10447
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 12:27

BigOne schreef:
Of hij flikt het bij jou niet aangezien je een collega bent?


Lijkt me sterk, bij ons op de vereniging rijden meer andere rassen en ook pony's bij de paardenrubrieken mee, ik heb er echt nooit iets aan gemerkt. Anders zou ik m echt niet meer uitnodigen maar bij mij staat ie zeker weten niet op de zwarte lijst.

Overigens plaats ik als organisatie ook geen namen van juryleden op een startlijst. Dat heeft te maken met privacy, niet met afmelden omdat je van mij mag afmelden zoveel je wilt. Dat moet je zelf weten.
ik plaats ook geen uitslagen meer online, ook een kwestie van privacy. De paardenwereld is op sommige vlakken echt niet leuk en dat geloer naar andermans punten online en welke jury dat gedaan heeft, was ik meer dan zat.

MyWishMax

Berichten: 25391
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 12:34

daffodil schreef:
[
Hermelijnhof schreef:
Bij informatie vragen in het juryhokje, weigert hij zelfs om me aan te kijken en doet zijn schrijfster het woord. Haflingers horen niet in de dressuurring. Friezen trouwens ook niet, ponys ook niet, in in ieder geval niet tussen de volwassenen.



Iemand te woord staan hoort erbij maar dat kan eigenlijk alleen na afloop of in een pauze. Tijdens een wedstrijd kan dat gewoon niet omdat er geen tijd voor is. Dus ergens kan ik me hier ook wel in vinden. Ik ga ook niet uitgebreid met iemand in discussie als ik nog in de wedstrijd zit. Dat gaat gewoon niet.

Overigens kan ik uit eigen ervaring melden dat deze jury echt niets tegen haflingers heeft aangezien ik daar zelf ook mee rijd. Dat de punten tegenvielen, dat kan maar dat heeft niets met ras te maken maar met de manier waarop een dier voorgesteld wordt.


Ts heeft niet gezegd over welke jury het gaat.

Een andere bokker vond het nodig om het jurylid te noemen waar jij het over hebt, maar dat kan net zo goed een compleet andere zijn.

daffodil

Berichten: 10447
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Klacht indienen over Jurylid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 12:38

Dan direct een correctie van mijn kant omdat ik dat niet kan stellen dan. Foutje van mijn kant!

Aangezien ik niet weet om welke jury het bij TS gaat, neem ik dat dus terug. Die vergelijking gaat niet op.

MyWishMax

Berichten: 25391
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 12:54

BigOne schreef:
daffodil schreef:
Iemand te woord staan hoort erbij maar dat kan eigenlijk alleen na afloop of in een pauze. Tijdens een wedstrijd kan dat gewoon niet omdat er geen tijd voor is. Dus ergens kan ik me hier ook wel in vinden. Ik ga ook niet uitgebreid met iemand in discussie als ik nog in de wedstrijd zit. Dat gaat gewoon niet.

Overigens kan ik uit eigen ervaring melden dat deze jury echt niets tegen haflingers heeft aangezien ik daar zelf ook mee rijd. Dat de punten tegenvielen, dat kan maar dat heeft niets met ras te maken maar met de manier waarop een dier voorgesteld wordt.


Of hij flikt het bij jou niet aangezien je een collega bent?


De jury waar daffodil het over heeft is een hele eerlijke jury die niks discrimineert. Heeft niks met collega's te maken. Die werd hier genoemd door iemand anders als ts, wat niet netjes is, want voor hetzelfde geld heeft hij er niks mee te maken. Daar gaan ook wilde verhalen over, daarom werd hij genoemd door iemand. Maar dat zijn echt verhalen en niet de waarheid. Sowieso staat hij altijd open om toelichting te geven. Wel op de juiste tijd en dat is dan als ze volledig klaar zijn met jureren. Soms is dat helaas een tijd later als de prijsuitreiking als ze nog een rubriek moeten jureren.

Ts heeft namelijk geen naam genoemd en dat is super netjes van haar.

Edit: maar wel meteen een voorbeeld hoe verhalen gaan. Ts opent een topic en iemand anders roept een naam, omdat er mensen denken dat dat jurylid niet eerlijk is. Terwijl het in de werkelijkheid heel anders ligt, dus verhalen over jury x haat dit ras of vindt dat die niet in de ring thuis horen nooit serieus nemen als je het van anderen hoort.

De uitzondering is er vast wel, maar 9 van de 10 keer zijn het alleen maar verhalen.

DreamGuideJarig

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 13:03

Jorex schreef:
TS kwam in de pauze langs om het even te vragen. Dus niet vanaf het paard of meteen na de proef. Daarnaast is deze jury kennelijk voor de prijsuitreiking al gevlogen dus even vragen dan gaat ook niet. Verder zelf geen verstand van wedstrijdsport (heb twee recreatie shetties). De enige proef die ik ooit reed was op de manege en geen winstpunt waardig. Maar even alle posts van ts lezen en geen aannames doen over hoe ts de jury aanspreekt is kennelijk erg moeilijk. En dat hij schrijfster het woord laat doen, zegt al genoeg over dat deze jury geen extra feedback wil geven.

Hermelijnhof schreef:
Gisteren ben ik, in de pauze, naar het hokje gelopen, heb ik aangeklopt, de deur geopend, waarna alleen de schrijfster zich naar me omdraaide. Ik groette haar en vroeg haar of ik mocht storen. Er werd me gezegd; nou, toe maar. De daadwerkelijke jury bleef met zijn rug naar me toe zitten, de schrijfster is ook een ZT amazone, dus commentaar van haar is eventueel ook waardevol, maar stond wel met mn bek vol tanden. Ik kreeg een onduidelijk antwoord op de vraag, de opmerking; nou wij gaan weer verder, en de deur werd gesloten. Bij het weglopen hoorde ik haar tegen hem zeggen; nou! Als een soort aanspreken op zijn gedrag, waarop hij zei; ja dat soort ponys horen niet in de ring.

Andere keren was meneer al direct vertrokken voor het uitreiken van de protocollen. Niet aanspreekbaar, dus. En eerlijk gezegd durf ik een volgende keer ook niet meer.


*Gaat weer terug in leesstand*



Ik weet niet zeker of je reactie op mij bedoelt was, maar wat ik eerder zei sta ik nog steeds achter;

A) heb je het jurylid niet zelf gesproken a.d.h.v. je proef, heeft het geen zin om contact op te nemen met de KNHS of je vereniging. Als je niet zelf hebt gehoord dat je lagere punten hebt gekregen door je type paard, doet de KNHS namelijk helemaal niks met dit type klacht.

B) heb je wel van je jurylid gehoord dat jouw type paard de reden is voor lagere punten en/of weiger het jurylid beleefd met jou als ruiter om te gaan (i.e. weigeren je aan te spreken) dan heb je gegronde reden voor een klacht naar de KNHS toe.

Wat TS dus wel of niet heeft gedaan is niet relevant in de kwestie die ik benoem. Deze kwestie geld namelijk voor iedereen die een klacht zou willen indienen.

Mocht ze het aan de KNHS willen melden, zou ik adviseren om eerst het jurylid te spreken. Heeft ze dat al gedaan en is het antwoord ofwel incorrect volgens het reglement (lage punten op basis van ras) ofwel jurylid weigert haar beleefd te woord te staan, dan heeft ze een goede gegronde klacht.

Ik heb deze exacte situatie namelijk al veel vaker gezien, en ook al heel vaak gehoord dat er gewoon niks met de klacht wordt gedaan door de KNHS omdat de betreffende ruiter het jurylid niet heeft gevraagd om uitleg. Dan is de klacht niet gegrond.

Is er dus wél gecommuniceerd met het jurylid, zeker even mailen met KNHS incl. naam van het jurylid.

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 15:33

Janneke2 schreef:
MyWishMax schreef:
En al helemaal niet hoe een dier met een bepaalde bouw beweegt.
Een dier met ruime vloeiende gangen en zweefmoment scoort hoger op het onderdeel 'de gangen' dan een paard dat minder ruim of vloeiend is of minder zweefmoment heeft. Ook al is het voor die bouw heel goed of juist heel slecht.

Dat onderdeel is idd van na mijn tijd.
(En als dit betekent dat een fjord hier per definitie lagere punten krijgt vind ik het geen aanwinst.)

Dus jij vindt dat een fjord maar gewoon de punten moet krijgen voor dingen die hij niet toont, omdat hij er van nature niet echt voor gemaakt is? Dat zou ik geen aanwinst vinden. Dan kun je beter een fjord kopen want dan krijg je je punten gratis omdat hij het gewoon niet kan. En ik zal het er voor de zekerheid maar even bij zetten... dat is natuurlijk een grapje.

Ik heb zelf Z gereden met een fjord en mijn ervaring is dat je je punten moet halen waar het kan. Dus die uitgestrekte draf ga je niet snel een 8 op scoren omdat je daarvoor te weinig bodem en afdruk enz toont. Maar dat betekent niet dat je niet kaarsrecht kunt binnenkomen en perfect vierkant halthouden voor een 8. Met een fjord kun je daar beter je geld op zetten lijkt me. Daarentegen, met dat grote bewegingskanon kun je in potentie prima een 8 scoren op je uitgestrekte draf (tenzij hij een spook ziet en een taktfout maakt, dan heb je zelfs kans dat je lager gaat scoren dan die fjord die taktmatig goed bleef lopen maar gewoon veel minder verruimde). Alleen dan kun je misschien ook verzinnen dat dat binnenkomen en halthouden met dat grote paard wel eens een grote uitdaging zou kunnen worden. Ga zo’n bakbeest met giga bewegingen maar eens recht houden. En misschien is hij zo bloederig gefokt dat hij helemaal niet wil stilstaan. Ga je dan met je 3, terwijl de fjord een 8 scoorde.
Je moet gewoon je punten pakken waar de talenten van de paard liggen, en de rest slim rijden. Niet proberen er meer bodem uit te persen dan je fjordje kan, maar gewoon taktmatig blijven en voor die 6 gaan, en accepteren dat zijn talenten ergens anders liggen. Bij de fjord die ik reed lagen die in gehoorzaamheid, werkwilligheid, precisie, ontspanning, rechtgerichtheid en het correct, stabiel en in balans uitvoeren van oefeningen zoals travers, appuyementen en keertwendingen. En we eindigden regelmatig boven hele serieuze paarden. Die verloren hun punten dan op geduld, ontspanning, gehoorzaamheid, rechtgerichtheid, takt en het correct en met precisie uitvoeren van het gevraagde.

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 15:51

Celebi schreef:
Precies dat klinkt voor mij als leek zo gek dat het gemiddelde paard in de rassen die je noemt nooit hoger zou halen dan een 6,5. Dat voelt dan niet gemiddeld en gejureerd op dat ieder paard de Z zou moeten kunnen halen. Dat laatste klinkt voor mij überhaupt onmogelijk hoor, maar goed ik ben daar verder niet zo mee bezig ook.

Als je overal een 6 voor haalt, heb je een winstpunt. Dus met een fjord kun je zelfs met een paar onvoldoendes alsnog gewoon een winstpunt rijden als je het ook ergens compenseert. Het enige wat hier gezegd wordt, is dat je het in de meeste gevallen niet gaat compenseren op de uitgestrekte draf, want dat is het zwakke punt van de gemiddelde fjord

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 16:11

Dorine92 schreef:
Ik heb zelf Z gereden met een fjord en mijn ervaring is dat je je punten moet halen waar het kan. Dus die uitgestrekte draf ga je niet snel een 8 op scoren omdat je daarvoor te weinig bodem en afdruk enz toont. Maar dat betekent niet dat je niet kaarsrecht kunt binnenkomen en perfect vierkant halthouden voor een 8. Met een fjord kun je daar beter je geld op zetten lijkt me. Daarentegen, met dat grote bewegingskanon kun je in potentie prima een 8 scoren op je uitgestrekte draf (tenzij hij een spook ziet en een taktfout maakt, dan heb je zelfs kans dat je lager gaat scoren dan die fjord die taktmatig goed bleef lopen maar gewoon veel minder verruimde). Alleen dan kun je misschien ook verzinnen dat dat binnenkomen en halthouden met dat grote paard wel eens een grote uitdaging zou kunnen worden. Ga zo’n bakbeest met giga bewegingen maar eens recht houden. En misschien is hij zo bloederig gefokt dat hij helemaal niet wil stilstaan. Ga je dan met je 3, terwijl de fjord een 8 scoorde.
Je moet gewoon je punten pakken waar de talenten van de paard liggen, en de rest slim rijden. Niet proberen er meer bodem uit te persen dan je fjordje kan, maar gewoon taktmatig blijven en voor die 6 gaan, en accepteren dat zijn talenten ergens anders liggen. Bij de fjord die ik reed lagen die in gehoorzaamheid, werkwilligheid, precisie, ontspanning, rechtgerichtheid en het correct, stabiel en in balans uitvoeren van oefeningen zoals travers, appuyementen en keertwendingen. En we eindigden regelmatig boven hele serieuze paarden. Die verloren hun punten dan op geduld, ontspanning, gehoorzaamheid, rechtgerichtheid, takt en het correct en met precisie uitvoeren van het gevraagde.


Zo eens met deze post! Wedstrijden moet je slim rijden. Waar liggen de kwaliteiten van de combinatie? Waar kan ik m'n punten mee pakken?

Zo'n grote beweger is niet alleen een voordeel. Terug komen na het strekken kan lastig zijn. Mijn ruin van 1.77 heeft een halve volte middengalop in 4 a 5 sprongen gedaan. Kan ook lastig zijn om de verruiming en het terugkomen op zo'n kort stuk te laten zien.

pien_2010

Berichten: 43506
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 16:20

Dorine92 schreef:
Dus jij vindt dat een fjord maar gewoon de punten moet krijgen voor dingen die hij niet toont, omdat hij er van nature niet echt voor gemaakt is? Dat zou ik geen aanwinst vinden. Dan kun je beter een fjord kopen want dan krijg je je punten gratis omdat hij het gewoon niet kan. En ik zal het er voor de zekerheid maar even bij zetten... dat is natuurlijk een grapje.

Ik heb zelf Z gereden met een fjord en mijn ervaring is dat je je punten moet halen waar het kan. Dus die uitgestrekte draf ga je niet snel een 8 op scoren omdat je daarvoor te weinig bodem en afdruk enz toont. Maar dat betekent niet dat je niet kaarsrecht kunt binnenkomen en perfect vierkant halthouden voor een 8. Met een fjord kun je daar beter je geld op zetten lijkt me. Daarentegen, met dat grote bewegingskanon kun je in potentie prima een 8 scoren op je uitgestrekte draf (tenzij hij een spook ziet en een taktfout maakt, dan heb je zelfs kans dat je lager gaat scoren dan die fjord die taktmatig goed bleef lopen maar gewoon veel minder verruimde). Alleen dan kun je misschien ook verzinnen dat dat binnenkomen en halthouden met dat grote paard wel eens een grote uitdaging zou kunnen worden. Ga zo’n bakbeest met giga bewegingen maar eens recht houden. En misschien is hij zo bloederig gefokt dat hij helemaal niet wil stilstaan. Ga je dan met je 3, terwijl de fjord een 8 scoorde.
Je moet gewoon je punten pakken waar de talenten van de paard liggen, en de rest slim rijden. Niet proberen er meer bodem uit te persen dan je fjordje kan, maar gewoon taktmatig blijven en voor die 6 gaan, en accepteren dat zijn talenten ergens anders liggen. Bij de fjord die ik reed lagen die in gehoorzaamheid, werkwilligheid, precisie, ontspanning, rechtgerichtheid en het correct, stabiel en in balans uitvoeren van oefeningen zoals travers, appuyementen en keertwendingen. En we eindigden regelmatig boven hele serieuze paarden. Die verloren hun punten dan op geduld, ontspanning, gehoorzaamheid, rechtgerichtheid, takt en het correct en met precisie uitvoeren van het gevraagde.


Dit dus, zo deden wij het ook.

Ik vind niet dat een fjord, Haflinger, merens punten moet krijgen dat hij niet kan tonen.
Maar als een jury kennis van zaken heeft en exterieur meeneemt dan kan hij bv een 7 geven bij een beweger voor middendraf met daarbij de opmerking, meer verruimen, en bij de merens die hetzelfde liet zien, een 7 met daarbij de opmerking goed verruimd.
Polie kreeg vaak die opmerking en als ze een 5 reed of 6 dan stond erbij, meer verruiming tonen en bij een 7 knap verruimd, want meer zal het echt niet worden := . Dat klopte altijd.