Klacht indienen over Jurylid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karlijnxxx
Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 10:47

Er zitten zeker nog een oude stempel tussen waar ik zelf niet zo graag bij zou willen starten. Dat betekent niet dat het geen aardige mensen zijn, heb prima contact met ze gehad.
Ik heb toen ik er bij een op stal stond regelmatig gevraagd of ze de draak met mij aan het steken waren. Opmerkingen als: ‘als hij vast zit aan een kant pak je je teugel even in de andere hand en draai je m om zijn as tot hij loslaat’, was goed bedoelt advies. Tegen een jong familielid zeggen dat ‘als ze het niet aankan hem vast te houden (zwaar aan de voorkant) ze hem niet kan rijden want dat hoort erbij’.
En meer van dit soort zaken. Heb echt letterlijk gevraagd of ze dat meenden. Antwoord was JA, heilig overtuigd….GP jury. Maar verder super aardig, behulpzaam en vriendelijk. Sommige zaken moet je in het leven kunnen scheiden.

MyWishMax

Berichten: 25391
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 10:56

Karlijnxxx schreef:
Er zitten zeker nog een oude stempel tussen waar ik zelf niet zo graag bij zou willen starten. Dat betekent niet dat het geen aardige mensen zijn, heb prima contact met ze gehad.
Ik heb toen ik er bij een op stal stond regelmatig gevraagd of ze de draak met mij aan het steken waren. Opmerkingen als: ‘als hij vast zit aan een kant pak je je teugel even in de andere hand en draai je m om zijn as tot hij loslaat’. Tegen een jong familielid zeggen dat ‘als ze het niet aankan hem vast te houden (zwaar aan de voorkant) ze hem niet kan rijden want dat hoort erbij’.
En meer van dit soort zaken. Heb echt letterlijk gevraagd of ze dat meenden. Antwoord was JA, heilig overtuigd….GP jury. Maar verder super aardig, behulpzaam en vriendelijk.


Maar wie zegt dat ze anders jureren als anderen? Want de voorbeelden zijn lesgeven en bij jureren geef je geen advies over training of over hoe je iets doet. Slechte instructeur hoeft geen slecht jurylid te betekenen. Hoe vreemd ook, ik ken juryleden waar ik niet bij hoef te lessen, maar die qua starten gewoon prima zijn. Ze jureren gewoon volgens skala en knhs 'eisen'. En straffen strak of hard rijden ook gewoon af, terwijl je dat niet zou verwachten. Of de andere kant, als je de leerlingen ziet rijden zou je denken dat ze heel soepel zijn, want leerlingen zijn niet toe aan niveau wat ze starten. Maar jury zelf springt er niet uit qua soepel of streng, dus is blijkbaar toch anders in lesgeven.

Karlijnxxx
Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 11:26

MyWishMax schreef:
Karlijnxxx schreef:
Er zitten zeker nog een oude stempel tussen waar ik zelf niet zo graag bij zou willen starten. Dat betekent niet dat het geen aardige mensen zijn, heb prima contact met ze gehad.
Ik heb toen ik er bij een op stal stond regelmatig gevraagd of ze de draak met mij aan het steken waren. Opmerkingen als: ‘als hij vast zit aan een kant pak je je teugel even in de andere hand en draai je m om zijn as tot hij loslaat’. Tegen een jong familielid zeggen dat ‘als ze het niet aankan hem vast te houden (zwaar aan de voorkant) ze hem niet kan rijden want dat hoort erbij’.
En meer van dit soort zaken. Heb echt letterlijk gevraagd of ze dat meenden. Antwoord was JA, heilig overtuigd….GP jury. Maar verder super aardig, behulpzaam en vriendelijk.


Maar wie zegt dat ze anders jureren als anderen? Want de voorbeelden zijn lesgeven en bij jureren geef je geen advies over training of over hoe je iets doet. Slechte instructeur hoeft geen slecht jurylid te betekenen. Hoe vreemd ook, ik ken juryleden waar ik niet bij hoef te lessen, maar die qua starten gewoon prima zijn. Ze jureren gewoon volgens skala en knhs 'eisen'. En straffen strak of hard rijden ook gewoon af, terwijl je dat niet zou verwachten. Of de andere kant, als je de leerlingen ziet rijden zou je denken dat ze heel soepel zijn, want leerlingen zijn niet toe aan niveau wat ze starten. Maar jury zelf springt er niet uit qua soepel of streng, dus is blijkbaar toch anders in lesgeven.


Zelf geen ervaring met de jurering want niet mijn niveau. Wel van anderen gehoord dat ze het geen fijne jury vonden (streng, moeilijk punten scoren) en dan deze jury als persoon als ‘geen aardige mensen’ beschouwen vanwege het verschil van mening. En dat is wat ik duidelijk wil maken met mijn post: je hoeft het niet met elkaar eens te zijn om vriendelijk te zijn (en blijven).

Gini
Berichten: 17936
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 12:13

Rizette schreef:
De pauze van de jury is voor de jury om even andere dingen te kunnen doen, de zinnen te kunnen verzetten, even lopen, toilet , overleg met secretariaat, wat eten, of wat dan ook. Nadat alle geproeven gereden zijn en iedereen zijn protocols heeft is er ruimte om vragen te stellen.


TS loopt tijdens een pauze naar het juryhokje, klopt op de deur en vraagt of ze mag storen. Veel beleefder of vriendelijker kan je een jurylid niet benaderen lijkt me? Als jurylid kan je dan altijd nog aangeven of dat moment dat je pas later beschikbaar bent om deelnemers te woord te staan.

Respect voor juryleden gaat hand in hand met respect voor de deelnemers. De ene groep is niets zonder de andere.
Laatst bijgewerkt door Gini op 14-10-23 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Berichten: 10437
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 12:14

Ik heb ook juryleden zien jureren, met hun neus in de telefoon. Geen idee waarom, maar moest er wel om lachen.

Wel 4en en 5en geven, met verder een leeg protocol.
Enige wat ik denk is. "U kunt uw dag ook niet hebben!"
Gebeurt dit structureel, dan wordt dat wel vervelend.
Als je dan ook nog eens de jury wil vragen om toelichting en je wordt letterlijk niet te woord gestaan en hoort ook nog zeggen, "hoort niet thuis in de sport!"
Van mij mag je dan best een klacht indienen.

Janneke2

Berichten: 22803
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 12:31

Karlijnxxx schreef:
Ik heb toen ik er bij een op stal stond regelmatig gevraagd of ze de draak met mij aan het steken waren. Opmerkingen als: ‘als hij vast zit aan een kant pak je je teugel even in de andere hand en draai je m om zijn as tot hij loslaat’, was goed bedoelt advies. Tegen een jong familielid zeggen dat ‘als ze het niet aankan hem vast te houden (zwaar aan de voorkant) ze hem niet kan rijden want dat hoort erbij’.
En meer van dit soort zaken. Heb echt letterlijk gevraagd of ze dat meenden. Antwoord was JA, heilig overtuigd….GP jury. Maar verder super aardig, behulpzaam en vriendelijk. Sommige zaken moet je in het leven kunnen scheiden.

Aardig en vriendelijk wil ik wel geloven.
... behulpzaam is lastig.
Flink hard aan teugels trekken beschouw ik als onkunde.

("Laat de 'harde' teugel los, maximaal 1 gram, neem de 'zachte' teugel aan, maximaal drie gram." En het doel is gelijke teugeldruk, drie gram is ZAT - maar dat komt door gelijkelijk gewicht op beide voorbenen, gecombineerd met nog een stel oefeningen....)

Karlijnxxx
Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 13:35

Janneke2 schreef:
Karlijnxxx schreef:
Ik heb toen ik er bij een op stal stond regelmatig gevraagd of ze de draak met mij aan het steken waren. Opmerkingen als: ‘als hij vast zit aan een kant pak je je teugel even in de andere hand en draai je m om zijn as tot hij loslaat’, was goed bedoelt advies. Tegen een jong familielid zeggen dat ‘als ze het niet aankan hem vast te houden (zwaar aan de voorkant) ze hem niet kan rijden want dat hoort erbij’.
En meer van dit soort zaken. Heb echt letterlijk gevraagd of ze dat meenden. Antwoord was JA, heilig overtuigd….GP jury. Maar verder super aardig, behulpzaam en vriendelijk. Sommige zaken moet je in het leven kunnen scheiden.

Aardig en vriendelijk wil ik wel geloven.
... behulpzaam is lastig.
Flink hard aan teugels trekken beschouw ik als onkunde.

("Laat de 'harde' teugel los, maximaal 1 gram, neem de 'zachte' teugel aan, maximaal drie gram." En het doel is gelijke teugeldruk, drie gram is ZAT - maar dat komt door gelijkelijk gewicht op beide voorbenen, gecombineerd met nog een stel oefeningen....)


Wie zegt dat behulpzaamheid enkel over rijden gaat? Dat kan ook gaan over een deken wisselen, wondje in crème zetten, keertje voeren als je een dagje niet zelf kan, etc.

Is mijn bericht niet duidelijk genoeg dat ik de rijstijl en rij-tips niet in mijn straatje passen? :)

MyWishMax

Berichten: 25391
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 14:26

Sorry, karlijn. Dan had ik je verkeerd begrepen! Omdat je aangaf er niet bij te willen starten dan. Ik heb geen enkel jurylid waar ik niet bij start of mijn twijfels over heb. Wel juryleden die leuker zijn en dat is niet eens vanwege punten maar omgang, haha. En dat heeft dus niks met rijden te maken :+ Daar is schrijven ook leuk bij, met schrijven ben ik kritischer als rijden :')

En zeker kan iemand behulpzaam en aardig/vriendelijk zijn ook al heb je een andere mening. :j Helemaal mee eens.

Ook zijn er verschillende wegen die naar Rome leiden. Zo stellig dat mijn manier de enige juiste is ben ik niet, je kan van iedereen wat leren, soms wat je wel moet doen en soms wat juist niet. Wel weet ik dat bepaalde dingen niet bij mij passen en niet bij mijn idee van een correct gereden paard. Maar dat is niet alleen bij aan de voorkant trekken, hoewel dat echt een dikke no go is voor mij. Maar ook bij van alles aan de voorkant regelen zonder aan achterbenen te denken, dus bij scheefheid enzovoorts en sowieso bijna alles wat er gebeurt.
Voor mij begint alles aan de achterkant en zelfs daarin zijn nog tig verschillende manieren en elk paard is anders en moet je net anders benaderen/rijden.

Polarize
Berichten: 711
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 14:41

MyWishMax schreef:
En dat heeft dus niks met rijden te maken :+ Daar is schrijven ook leuk bij, met schrijven ben ik kritischer als rijden :')

Met schrijven wil je ook wel een jury waar je een beetje goed mee kan, anders word het een hele lange dag :') heb zelf ook echt wel mijn voorkeuren als ik de luxe heb om te kiezen, maar meestal weet ik pas wie de jury is als ik op kom dagen op de vereniging voor het schrijven. Nu heb ook weer het geluk dat ik tot nu toe leuke jury's heb gehad, ze willen vaak wel even praten en weten naast wie ze nu precies de hele dag zitten. Even tussen de proeven door kletsen over onzelf of de ruiters die we tot nu toe gezien hebben is altijd leuk.

Kaitlyn

Berichten: 9731
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Klacht indienen over Jurylid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 15:39

Ah zo ben ik een keer stil gezet want ik ging bij C de verkeerde kant op volgens de jury. Klopte wel, maar ze zat gewoon niet op te letten. :')

Lithya

Berichten: 2507
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 16:28

maralyn schreef:
Ik heb ook juryleden zien jureren, met hun neus in de telefoon. Geen idee waarom, maar moest er wel om lachen.

Wel 4en en 5en geven, met verder een leeg protocol.


Zo had ik een die haar patat erg interessant vond. Allemaal vijven op de protocollen en ik weet dat dat niet mogelijk was. Had namelijk onderdelen overgeslagen en dat stond op film. Organisatie vroeg wat ik van mijn punten vond. Eerlijk gezegd dat ik het knap vond punten te krijgen op onderdelen die ik niet had gereden. Prima dat iets niet je volle interesse heeft, maar dit vond ik van een jury persoonlijk erg grof.

Kaitlyn

Berichten: 9731
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Klacht indienen over Jurylid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 16:40

Zo heb ik een 2e uitgestrekte draf ooit eens in galop gedaan, de volledige diagonaal en had ik een 9. Ja, de 1e was dat waard. De 2e gewoon een 1. :+
Die heeft duidelijk niet opgelet, maar dat ik bovenaan stond die proef was écht niet realistisch…

daffodil

Berichten: 10447
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Klacht indienen over Jurylid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 11:29

Jammer dat dit nu een topic wordt waarin mensen al hun negatieve ervaringen met juryleden delen. Ik snap dat dat niet leuk is om een keer mee te maken maar daar staan vast tig juryleden tegenover die hun stinkende best doen om urenlang volledig geconcentreerd alles te kunnen volgen.

En Janneke2, wat ik aanhaal is echt onderdeel van het proevenrijden. Ik snap je opmerkingen over basis en daar heb je een punt maar ik zit niet in dat juryhok om te beoordelen of iemand zijn paard volledig voor elkaar heeft in de basis, ik moet beoordelen wat iemand op dat moment laat zien en dan zijn de punten die ik noem, echt heel belangrijk om die goede proef te laten zien. Dat is namelijk ook waar de deelnemer zich voor inschrijft......en wat ze verder in hun training etc. doen, moeten ze zelf weten. Ik zit daar alleen om te beoordelen wat ze op dat moment laten zien.

En grijze gebieden zijn er nog steeds, niet voor loeiers van fouten want die rekenen we je gewoon aan maar wel voor kleine dingen die je kunt doen om je paard voor te bereiden op de volgende oefening. Een kleine ophouding, tempowisseling, actiever aan het been etc. Daar heb je tijd zat voor en daardoor kun je je proef netter rijden.

maralyn

Berichten: 10437
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Klacht indienen over Jurylid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 11:41

Ik begrijp dat je het jammer vind.
Ik begrijp alleen niet waarom het niet gedeeld mag worden, zeker met ervaringen uit eerste hand.
En zeker als het zelfs op film staat.

Ik begrijp echt wel dat niet altijd in volle concentratie het kan. Maar er zijn dingen die gewoon niet door de beugel kunnen.

daffodil

Berichten: 10447
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Klacht indienen over Jurylid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 11:46

Heb je dit naar de KNHS gestuurd?

maralyn

Berichten: 10437
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 12:20

daffodil schreef:
Heb je dit naar de KNHS gestuurd?


Jazeker!!
Maar geen antwoord gehad helaas.

Daarnaast plaats ik hier geen naam, toenaam of locatie. :) lijkt mij dat dit prima is om dan te delen?

Ik weet zeker dat er meer juryleden mee lezen!

daffodil

Berichten: 10447
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Klacht indienen over Jurylid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 12:22

Ja je eigen ervaringen mag je altijd delen uiteraard. Ik was even benieuwd, ik zou er dan bijvoorbeeld zelf nog achteraan gaan, want je bent lid van de overkoepelende organisatie en als jij iets naar ze stuurt, mag je antwoord verwachten.

Ineke2

Berichten: 33152
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 12:26

daffodil schreef:
Ja je eigen ervaringen mag je altijd delen uiteraard. Ik was even benieuwd, ik zou er dan bijvoorbeeld zelf nog achteraan gaan, want je bent lid van de overkoepelende organisatie en als jij iets naar ze stuurt, mag je antwoord verwachten.

Dit dus… Als ik na een week / 2 weken geen antwoord krijg ga ik bellen. Antwoord geven is wel het minste wat ze kunnen doen. Als je dan belt krijg je vast wel te horen waarom er (nog) geen antwoord is.

Suzanne F.

Berichten: 49304
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Klacht indienen over Jurylid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 13:29

Het kan even duren voordat je reactie terugkrijgt van de KNHS want ze gaan vaak eerst navraag doen bij het jurylid zelf. Daarna krijg je pas reactie van de KNHS. Heb ik ook een keer gehad. De KNHS nam contact met mij op want er was een klacht over mij binnengekomen dat ik de winnares van de rubriek zou kennen. Dus ik heb geantwoord dat dit niet het geval was en dat ik niemand van de groep kende, niet persoonlijk en zelfs niet van naam. Dus waar die klacht vandaan kwam, echt geen idee. Maar als er klachten over jou als jurylid binnenkomen dan verpest dat wel het plezier wat je er in hebt. Het wordt inderdaad echt onderschat. Je doet dit omdat je het leuk vindt en wilt bijdragen aan de sport. Je offert je vrije weekend op, vaak vroeg opstaan, ver rijden, hele dag in een koude keet of auto op een harde stoel waar je pijn van in je rug krijgt. Je leeft op koffie en een tosti en verder krijg je koppijn van het concentreren. Dan is het te hopen dat je nog blij wordt van het niveau want als dat ook om te huilen is dan ga je deprimeerder weg dan dat je kwam. En dat voor een minimale vergoeding. En als je dan achteraf ook nog klachten krijgt dan vraag je jezelf toch echt af waarom je het doet.

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 13:51

daffodil schreef:
Jammer dat dit nu een topic wordt waarin mensen al hun negatieve ervaringen met juryleden delen. Ik snap dat dat niet leuk is om een keer mee te maken maar daar staan vast tig juryleden tegenover die hun stinkende best doen om urenlang volledig geconcentreerd alles te kunnen volgen.

En Janneke2, wat ik aanhaal is echt onderdeel van het proevenrijden. Ik snap je opmerkingen over basis en daar heb je een punt maar ik zit niet in dat juryhok om te beoordelen of iemand zijn paard volledig voor elkaar heeft in de basis, ik moet beoordelen wat iemand op dat moment laat zien en dan zijn de punten die ik noem, echt heel belangrijk om die goede proef te laten zien. Dat is namelijk ook waar de deelnemer zich voor inschrijft......en wat ze verder in hun training etc. doen, moeten ze zelf weten. Ik zit daar alleen om te beoordelen wat ze op dat moment laten zien.

En grijze gebieden zijn er nog steeds, niet voor loeiers van fouten want die rekenen we je gewoon aan maar wel voor kleine dingen die je kunt doen om je paard voor te bereiden op de volgende oefening. Een kleine ophouding, tempowisseling, actiever aan het been etc. Daar heb je tijd zat voor en daardoor kun je je proef netter rijden.


Juist die proeven zijn ook een goede test om te kijken hoe goed die basis is. :) Tussen thuis rijden en alles kunnen doen wanneer het goed voelt en proeven rijden en het moeten doen met hoe het paard op dat moment is incl. omgevingsfactoren geven een heleboel informatie. :)

Ik zou trouwens ook geen jurylid willen worden, heb respect voor de mensen die het doen. Mij lijkt het helemaal niks om uren in een hokje of auto te zitten. En je kunt nooit iedereen tevreden maken.

nikkel
Berichten: 2536
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Klacht indienen over Jurylid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 14:56

En je kunt nooit iedereen tevreden maken.

Nog veel erger: je krijgt als je het in de ogen van de ruiters niet goed doet, gelijk een lading mest over je heen.

Cantodea11
Berichten: 222
Geregistreerd: 11-12-20

Re: Klacht indienen over Jurylid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 16:02

Je kunt het niet iedereen naar zin maken maar hebt er wel voor gekozen om jury te worden en ik denk wel dat je dan een dikke huid moet hebben helaas, niet dat ik daarmee alle acties goed wil praten hoor want sommige ruiters zijn echt asociaal

MyWishMax

Berichten: 25391
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 16:59

Maar waarom zou de jury een dikke huid moeten hebben en een deelnemer bijvoorbeeld niet? Beide kiezen ze ervoor.

Qua kennen is het soms wel heel naar. Ik heb ooit staan praten met een jurylid nadat we gewonnen hadden met groot verschil. Ik had het nooit verwacht of aan zien komen. Toen kregen we ook rare blikken, terwijl ik haar alleen kende van ooit eens gesproken te hebben. Juryleden mogen gewoon mensen beoordelen die ze kennen, daar kom je ook moeilijk onderuit soms. Ik hielp wel eens op secretariaat en dan leer je juryleden kennen, als die allemaal niet meer mogen beoordelen wordt het al heel lastig. Alleen familie en lesklanten mogen echt niet.

daffodil

Berichten: 10447
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Klacht indienen over Jurylid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 17:35

Hele goeie MwM, dat geldt voor beide partijen maar in de praktijk denken mensen daar anders over. De meeste juryleden zijn zich er echt van bewust dat ze zich moeten wapenen tegen allerhande commentaar. Ik word er meestal ook echt niet heel wild van behalve als mensen echt belachelijke dingen gaan roepen, dan krijgen ze van mij een waarschuwing dat ik ze op rapport kan zetten. Maar dat gebeurt in de praktijk gelukkig niet vaak.

Maar het geldt voor deelnemers net zo goed en ik merk vooral bij de jongere generatie dat die niet zo lekker omgaan met kritiek. En dan laat ik even in het midden of het terecht is, of het goed of slecht gebracht wordt maar gewoon in het algemeen. Je kunt alles opvatten als aanval of je hoort het aan, pikt eruit waar je wat mee kan en gaat gewoon verder. Niemand valt je aan op hoe je eruit ziet, hoe je paard eruit ziet maar je wordt beoordeeld op wat je op dat moment laat zien. En als dat niet goed genoeg is, dan is dat echt niet altijd leuk maar slik het weg en ga ermee aan de slag. Dat is wel onderdeel van de wedstrijdsport.....dus als je daar echt niet tegen kan, kun je misschien beter niet starten.

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Klacht indienen over Jurylid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 18:19

Helemaal mee eens.

Ik mocht vroeger na een wedstrijd een half uurtje klagen als dat nodig was en daarna kreeg ik een schop onder m'n hol en werden de verbeterpunten er uit gehaald en mee aan de slag gegaan. Jezelf laten filmen en het protocol er naast leggen helpt trouwens een heleboel.