Wat doe jij als je je lesklant niet sympathiek vindt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Wat doe jij als je je lesklant niet sympathiek vindt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 12:56

De titel spreekt voor zich: Je hebt een nieuwe lesklant en je vindt de ruiter absoluut niet sympathiek (dom, verwaand, of wat dan ook)
De ruiter is gemotiveerd om te willen rijden, doet goed wat je zegt en traint veel, maar op persoonlijk vlak klikt het gewoon echt niet.
Geef je wekelijks met tegenzin je les voor het geld of zeg je dat die persoon beter een andere instructeur kan zoeken?

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Re: Wat doe jij als je je lesklant niet sympathiek vindt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 13:56

Ik zou heel eerlijk zijn... ik geef les omdat ik het leuk vind en als ik er geen plezier aan beleef zou ik daar wel eerlijk over zijn en zeggen tegen de klant dat ze beter een andere instructeur kunnen zoeken.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Wat doe jij als je je lesklant niet sympathiek vindt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 19:42

Net als Cinzano zou ik eerlijk zijn. Een fijne sfeer en een goede verstandhouding is een voorwaarde om goed te leren.

Waarschijnlijk is het gevoel toch wederzijds (of wordt het dat) en dan kun je niet optimaal lesgeven. Ook als ik een paard niet leuk vind zou ik er niet mee werken (dus ook geen les geven). Ik geef altijd eerst een proefles, zodat zowel ik als de leerling daarna gewoon kunnen zeggen als het niet klikt om een of andere reden.

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Wat doe jij als je je lesklant niet sympathiek vindt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 21:12

okay bedankt allebei

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Wat doe jij als je je lesklant niet sympathiek vindt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 23:37

Ik heb geen moeite met lesgeven van iemand die ik niet mag, ik heb namelijk geleerd dat er altijd wel iets in iemand schuilt wat je kunt bewonderen en dat je, als je iemand beter leert kennen, er ook vaak wel achter komt wat er achter het gedrag zit wat je niet aanstaat. Ook zegt het vaak wat over jezelf. Vindt je hem/haar onaardig omdat hij/zij toevallig iets doet wat jezelf ook hebt, of juist zou willen hebben? Lesgeven is lesgeven. Ik werk met een ruiter een een paard om tot een resultaat te komen en ik kijk niet naar of de ruiter/amazone me aanstaat. MAAAAR, als iemand me uitscheld, te kakken zet of op een andere manier kwetst, krijgen ze de wind van voren en wens ik me niet langer voor hen in te zetten.

WinBinChes

Berichten: 6718
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Wat doe jij als je je lesklant niet sympathiek vindt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 11:23

Op zich zou ik gewoon doorgaan met lesgeven. Ik zie dat dan puur zakelijk. Natuurlijk is het leuker als je er een hebt waar je ook voor en na de les even lekker mee kan kletsen. Maar het blijft zakelijk en zolang het de spuigaten niet uitloopt blijf ik dan ook gewoon lesgeven.

Apple

Berichten: 76197
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Wat doe jij als je je lesklant niet sympathiek vindt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 12:04

Als het een ruiter is die gemotiveerd is en jouw adviezen opvolgt dan zou ik wel gewoon les blijven geven. Ik bedoel, als ruiter en instructeur gaat er het volgens mij als eerste om dat het rijtechnisch klikt, je hoeft niet bij elkaar op de koffie of op verjaardag .

Als blijkt dat door 'het persoonlijk niet klikken' er ook discussie ontstaat over het lesgeven dan wordt het een ander verhaal.

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Wat doe jij als je je lesklant niet sympathiek vindt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 15:51

Ik heb geen moeite om iemand les te geven die ik niet voor een feestje uit wil nodigen.
Als iemand gewoon luistert en rijtechnisch mijn adviezen opvolgt dan blijf ik gewoon lesgeven.
Mensen die niet luisteren mogen overigens gewoon wegblijven en dat vertel ik ze ook duidelijk.

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Wat doe jij als je je lesklant niet sympathiek vindt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 10:27

Ik vind het inderdaad belangrijker dat iemand gemotiveerd is en aanwijzingen opvolgt. Dat zo iemand in het dagelijks leven geen vriend/vriendin van me zou zijn, zit ik niet mee. Dat hoeft namelijk ook niet.

Het komt wel voor dat je mensen leert kennen die je echt niet moet en als die dan op een moment vragen om les, ja dan hou ik wel de boot af. Maar dan ken ik die personen dus al.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Wat doe jij als je je lesklant niet sympathiek vindt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 08:26

Ik vind dat geen probleem

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re: Wat doe jij als je je lesklant niet sympathiek vindt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 09:58

Lusitana schreef:
Ik heb geen moeite met lesgeven van iemand die ik niet mag, ik heb namelijk geleerd dat er altijd wel iets in iemand schuilt wat je kunt bewonderen en dat je, als je iemand beter leert kennen, er ook vaak wel achter komt wat er achter het gedrag zit wat je niet aanstaat. Ook zegt het vaak wat over jezelf. Vindt je hem/haar onaardig omdat hij/zij toevallig iets doet wat jezelf ook hebt, of juist zou willen hebben? Lesgeven is lesgeven. Ik werk met een ruiter een een paard om tot een resultaat te komen en ik kijk niet naar of de ruiter/amazone me aanstaat. MAAAAR, als iemand me uitscheld, te kakken zet of op een andere manier kwetst, krijgen ze de wind van voren en wens ik me niet langer voor hen in te zetten.

helemaal mee eens!

jiehaaa

Berichten: 5071
Geregistreerd: 28-08-05

Re: Wat doe jij als je je lesklant niet sympathiek vindt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 10:02

Volgens mij gaat het erom dat iemand gemotiveerd en zijn best doet, en dat qua RIJSTIJL klikt! Dat is wel heel erg belangrijk.
Je hoeft toch geen vriendjes te worden met iedereen die je lesgeeft? Zolang die persoon wat van je opsteekt, en dingen van je wil aannemen, is er toch niks aan de hand??

eknein

Berichten: 4347
Geregistreerd: 01-05-04
Woonplaats: Vries

Re: Wat doe jij als je je lesklant niet sympathiek vindt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 18:40

Als iemand toch gemotiveerd is, zou ik er mee doorgaan

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Re: Wat doe jij als je je lesklant niet sympathiek vindt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 18:46

Ik sluit me ook bij Lusitana's opmerking aan maar dan vanuit de ogen van de lesklant gekeken. (gezien ik zelf geen les geef)

Juco
Berichten: 807
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Wat doe jij als je je lesklant niet sympathiek vindt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 20:45

Zolang een ruiter gemotiveerdis vind ik het geen probleem. Dat zijn ook de mensen die ik eerder mag.
Soms is het wel eens vervelend als je zelf met een paard bezig bent en ze blijven je dan steeds opzoeken.

Dan probeer ik dat non-verbaal wel duidelijk te maken.

Alsmensen vragen hebben vind ik het nooit erg. Alles voor het welzijn van de paarden!

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Wat doe jij als je je lesklant niet sympathiek vindt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 09:29

Blijf je lesgeven als iemand niet gemotiveerd is? Of je aanwijzingen niet op volgt?

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Wat doe jij als je je lesklant niet sympathiek vindt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 12:38

Als het een kind is wel. Die hebben nu eenmaal vaak niet zoveel "drive" als een tiener of volwassene. En als de moeder vindt dat ze door moet gaan, dan blijf ik lesgeven en probeer het zo leuk te maken dat de motivatie vanzelf komt. Dat is tot nu toe altijd gelukt.
Met volwassenen praat ik erover. Wat hun verwachtingen zijn.

oxer
Berichten: 289
Geregistreerd: 30-05-05

Re: Wat doe jij als je je lesklant niet sympathiek vindt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 15:42

Ik vind dat geen enkel probleem, ik probeer iemand rijtechnisch iets te leren en sta daar niet voor de gezelligheid. Tuurlijk is het leuk als het persoonlijk klikt maar dat is geen voorwaarde.

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Wat doe jij als je je lesklant niet sympathiek vindt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 15:51

PeruaansePas schreef:
Blijf je lesgeven als iemand niet gemotiveerd is? Of je aanwijzingen niet op volgt?

Nee. Ik kan me ook niet voorstellen dat mensen dat wel kunnen.

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Wat doe jij als je je lesklant niet sympathiek vindt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 22:13

PeruaansePas schreef:
Blijf je lesgeven als iemand niet gemotiveerd is? Of je aanwijzingen niet op volgt?


Nee, bij volwassenen sowieso niet, bij de jeugd spreek ik met de ouders erover. Als die vinden dat het kind door moet gaan, tja... dan probeer je er wat van te maken maar als kinderen het echt niet leuk vinden....

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Wat doe jij als je je lesklant niet sympathiek vindt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 22:16

Nee, daar ga ik zeker niet mee door. Een lesklant die elke aanwijzing ja maar zegt is ook geen echte blijvert.

Ik ben zelf altijd super enthousiast en verwacht dat eigenlijk ook van mijn lesklanten wel.

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Wat doe jij als je je lesklant niet sympathiek vindt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 22:22

Oeh, Kim, ik vraag mijn instructeurs altijd hartstikke veel onder het rijden. Als ze iets zeggen waar ik het hoe-en-wat van wil weten of waar ik in de training een andere reactie op heb gekregen van het paard dan gewenst leg ik dat gelijk voor met 'Ja, maar....'
Ik vind dat bij lesklanten ook fijn, als ze het gewoon maar doen heb ik weleens mijn twijfels of ze dan wel weten wat de bedoeling is en wat de reactie moet zijn (ik leg wel zoveel mogelijk uit). Nee, ik heb liever dat ze wel wat vragen en kritisch zijn. Je weet tenslotte wat je zegt en als iets niet blijkt te werken zoek ik liever samen naar een andere oplossing dan dat ze niks zeggen en naar iemand anders gaan.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Wat doe jij als je je lesklant niet sympathiek vindt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 22:26

vragen is alleen maar goed vragen is super goed........... geen vragen meer dan heb ik er ook niks te zoeken

Ik vind alleen een lesklant die bij een voor mij duidelijke consternatie (bijvoorbeeld los laten) gaat zeggen jamaar heel vervelend.

Als iemand zegt jamaar hij is zo sterk, en ik zeg dan loslaten en de klant zegt weer jamaar hij is zo sterk.......... naja je begrijpt me wel

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Wat doe jij als je je lesklant niet sympathiek vindt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 10:11

Hahaha, dan ben ik een slechte lesser
Ik heb wel eens les van Kim, en dan merk ik af en toe dat het plaatje anders is dan het gevoel. En dan hoor je mij ook met ja maar
Maar ik sta geloof ik wel open voor allerlei aanwijzingen en nieuwe methodes, en Bill loopt er lekker op

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Wat doe jij als je je lesklant niet sympathiek vindt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 10:13

Precies en das het verschil