[jury] Wat doen jullie..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Re: [jury] Wat doen jullie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 18:19

Whispertje schreef:
jullie moeten is weten hoe anders het is om op een fjord te rijden, hoe makkelijk het allemaal is met een dressuurpaard.

Ik weet hoe "niet anders" dat is. Ik rij ook met een fjord tussen de paarden namelijk, en ik heb eigenlijk nog nooit het gevoel gehad dat ik een "bevooroordeelde" jury had.

Enne bij dressuurpaarden komt het ook niet allemaal zomaar uit de lucht vallen, die moeten er ook echt wel wat voor doen.

Suzanne F.

Berichten: 49260
Geregistreerd: 03-03-01

Re: [jury] Wat doen jullie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 19:01

Whispertje schreef:
...en dat is gewoon zo. de pony is ook pas 4 jaar oud, dus ik kan niet verwachten dat hij helemaal gaat 'zitten'. Volgens mij word dat in de L1 ook niet van je verwacht (tenminste dat zou niet moeten).
hij kan ook gewoon niet met helemaal 'rond' want waar moet die hele hals dan naar toe? (zie onderlijn en de plaatsing van de hals, hij is te laag 'ingeplant'.)
En suzanne F: wie zegt dat ik niet of nauwelijks aan punten kom? En wie zegt dat ik per sé hogere punten wil (tuurlijk dat wil iedereen). check het onderschrift.
jullie moeten is weten hoe anders het is om op een fjord te rijden, hoe makkelijk het allemaal is met een dressuurpaard. Het is idd mijn eigen keuze om met hem tussen de knotjespony's te starten.
Ik weet nu dus ook uit de reacties van sommigen van jullie dat jullie idd bevooroordeeld zijn.
Willen jullie nu al in de L1 een Z-klaar paard zien? Of al helemaal opgericht? Dan zijn jullie vekeerd bezig.


Ten eerste:

"zitten" hoeft zeker niet. Tussen rond en nageeflijk zit een wereld van verschil, heeft niks of weinig met elkaar te maken.
Dat je niet geheel tevreden bent over de punten die je krijgt blijkt wel anders had je niet zo´n topic geplaatst en zo fel gereageerd.
Tegenover een fjord ben ik totaal niet bevooroordeeld en nee, ik hoef geen z-klaar paard te zien in de L1, wel een fijn gereden pony die in balans over 4 benen loopt en nageeflijk van achteren naar voren naar de hand toegereden is.

Ik ga verder geen discussie aan, maar je reageert zo fel op bepaalde dingen dat je eerst eens bij jezelf te raden moet gaan of er niet idd toch nog wat aan verbetert moet worden, ook kan je je afvragen wie er nu bevooroordeeld is...

Mick_G

Berichten: 1019
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Ter Aar

Re: [jury] Wat doen jullie..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 20:46

sorry de laatste reactie is idd wel wat overdreven. En zeker er moeten dingen verbeterd worden.
Ik bedoel ook niet dat het zo anders is om met een fjord wedstrijden te starten, maar gewoon te rijden.
Ik heb zelf ook nog een dressuurpaard, en daar gaat alles veel makkelijker mee.

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Re: [jury] Wat doen jullie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 15:37

Citaat:
hij kan ook gewoon niet met helemaal 'rond' want waar moet die hele hals dan naar toe? (zie onderlijn en de plaatsing van de hals, hij is te laag 'ingeplant'.)


en waarom zou je dan toch een hoog punt moeten krijgen? Als mijn KWPN-er moeite heeft met uitstrekken vanwege een steile schouder krijg ik toch geen 8 voor de moeite?

boefloverJarig

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 20:27

ik snap je opmerking wel dat hij niet helemaal rond kan, koudbloeden zijn idd vaak laag ingeplant waardoor, als ze echt rond gaan, ze hun luchtpijp dichtknijpen en dan dus niet kunnen ademen..of dat een fjord minder goed kan strekken als een nrps'er. maar ik vind niet dat dit van belang is bij een dressuurwedstrijd, hierbij wordt gewoon verwacht dat je je proef netjes rijd en je paard lekker aan het lopen hebt. en als hij iets lichamelijk niet kan, heeft die jury niks mee te maken, aangezien de 'knotjespony' het wel kan en daardoor beter is..
t zou wat worden als de jury voor iedere proef uit het hok moet komen om te vragen; wat zijn de moeilijke punten van je pony, dan geef ik daar een punt extra voor

Kathleen_vW

Berichten: 4287
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 23:20

Dit is denk ik niet alleen met fjorden, maar ook met de gewone paarden. Ik rij zelf met een springpaardje in het Z1. Ze is schattig, maar verder is het niets bijzonders, geen speciale gangen enz. Ik moet me vaak behoorlijk uit de naad werken voor een punt, maar als er een schitterend gangenpaard van een leuke pa binnenkomt, kan die de proef achterste voren rijden en hij krijgt nog winst.

Ik zeg overigs niet dat dit bij alle jury's zo is, absoluut niet. Maar deze discussie is denk ik al eindeloos lang gevoerd. Dit geld voor alle rassen, of je met een haf, een fjord, een tuiger, een fries whatever binnenkomt. Sommige zullen je toch altijd bevooroordelen. Dat heb je met een jurysport, en dat zal altijd zo blijven...

Groetjes Kate

NehnaDagmar

Berichten: 3949
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Roden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 20:37

Een dressuurpaard is gebouwd voor de dressuur en daarom krijgt deze vaak meer punten omdat het gewoon veel makkelijker gaat en mooier lijkt.
Ik zie dat sommige mensen de bedoeling van je topic verkeerd opvatten. Jij zegt niet dat je minder punten krijgt met je fjord, maar je vraagt je af of jury's anders kijken.. Toch?

Mick_G

Berichten: 1019
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Ter Aar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 21:42

precies