Verkeerde galop op wedstrijd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jimdebrit
Berichten: 982
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Utrecht

Verkeerde galop op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-05 18:01

Sindskort rij ik een 4 jarig paard en zaterdag ga ik haar voor het eerst op wedstrijd uitbrengen. Ze heeft alleen moeite om in de linkergalop aan te springen, het gaat meestal wel goed, maar omdat ik in de ring niet zoveel voorbereidingstijd heb kan het zijn dat ze door de stress verkeerd aanspringt. Nu zit het zo in de proef:

Tussen A-K galop rechts
E-B-E grote volte
Tussen C-M draf
B-K van hand veranderen daarna doorzitten
Tussen A-F galop links.
B-E-B grote volte

Ik ben dus bang dat de galop links wel eens fout zou kunnen gaan, dus stel dat het fout gaat, wat kan ik dan beter doen:
- Haar bij A op de grote volte sturen terugnemen en weer proberen tussen A-F aan te springen
- Haar terug nemen naar draf en op de grote volte bij B het opnieuw proberen?

En zit er ook nog verschil in minpunten tussen deze twee?

Groetjes [***]

ps weet niet of het hier goed staat

wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Re: Verkeerde galop op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 18:04

Als jij hem bij A op de volte gaat zetten krijg je denk -2 omdat je het onderdeel niet meteen na de andere hebt uitgevoerd.
Als je gewoon op de volte BEB hersteld zul je misschien een 4 of 5 krijgen.. Ligt er maar net aan wat de jury vindt. Elke jury jureerd zulke dingen weer totaal anders.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Verkeerde galop op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 18:12

Niet opnieuw die A proberen te doen, dat staat nl niet in het programma. En zal zeker een-2 worden. Het beste gewoon volgens het programma terugnemen en dan opnieuw aanspringen. En thuis vooral veel oefenen.

Je kunt het beste trouwens proberen om voor die beb volte opnieuw aan te springen, als je nl. wacht tot je op die beb bent dan krijg je als commentaar dat ze uit galop valt.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Berichten: 5656
Geregistreerd: 10-02-05

Re: Verkeerde galop op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 22:03

Gewoon tijdens alle volgende oefeningen (dus de volte) blijven proberen goed aan te springen. Dan krijg je idd waarschijnlijk nog een 4. Wanneer je terug gaat rijden naar de hoek waarin je moet aanspringen, doe je iets wat niet in de proef staat, dat mag niet. Maar het ligt idd ook aan de jury.

Apple

Berichten: 76196
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Verkeerde galop op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 22:08

Geen extra volte rijden, maar gelijk proberen terug te nemen en opnieuw aanspringen . Dan krijg je wellicht een 4 maar daarna kun je toch nog een goed cijfer halen voor je volte EBE .
Op de volte EBE corrigeren kan ook nog, dan heb je kans dat beiden een 4 worden.

Een extra volte bij A rijden zou ik nooit doen. Dat is zeker een -2. Dan heb je dus eerst een 4 voor het verkeerd aanspringen en dan een -2 voor de extra volte. Je houdt dan wel weinig punten over .

Elisa2

Berichten: 37268
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Verkeerde galop op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 22:19

Ik had afgelopen zondag nog dat mijne jonge paard achter changeerde,maar omdat ik hem {zonder dat ie uit de galop ging overigens} direct weer corrigeerde,had ik 5.

mylo

Berichten: 748
Geregistreerd: 15-06-04

Re: Verkeerde galop op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 09:20

ben het helemaal met apple eens. Twee weken terug het zelfde gehad alleen dan de rechter galop. Hij sprong verkeerd aan dus een vier terugenomen nog een keer aangesprongen weer verkeerd, op de volte bij E ( die ook in het programma stond ) nog een keer aangesprogen en toen wel goed dus ik had voor het aanspringen en voor de volte allebei een vier ( overigens geheel terecht ). Verder had ik evengoed nog 171 punten. Onderaan protocol stond jammer van de rechter galop verder keurige proef. Je ziet het een "klein" foutje hoeft je heust geen winstpunten te kosten. Blijf rustig en los het beschaafd op dat is de beste oplossing.

chrisje_83

Berichten: 3030
Geregistreerd: 07-06-03
Woonplaats: Zuid Beveland

Re: Verkeerde galop op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 10:25

Zo snel mogelijk terugnemen en zo snel mogelijk goed aan proberen te springen. Geen extra volte rijden, dan krijg je nog eens -2 erbij omdat je je niet aan het programma houdt.

Le0nie

Berichten: 1052
Geregistreerd: 18-01-05
Woonplaats: Dronten

Re: Verkeerde galop op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 15:39

Ik zou gewoon proberen haar voor de B weer in de goede galop te krijgen, zo heb je alleen een 4/5/6 voor het aanspringen. En een normaal cijfer voor de volte. Ik heb eens gehad dat ik een 8 voor de volte kreeg met commentaar: Goed/netjes op tijd hersteld!

Die volte bij A zou ik niet proberen, ik dnek dat je er idd aftrekpunten voor kunt krijgen. Op die manier zou je alles wat fout gaat overnieuw kunnen doen.

Kylan

Berichten: 4201
Geregistreerd: 15-12-04
Woonplaats: Wageningen

Re: Verkeerde galop op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 20:36

Nooit een extra volte rijden. Gewoon rustig blijven en proberen te corrigeren. Als je de volte op het midden weer goed rijdt, dan krijg je daar nog punten voor.

jimdebrit
Berichten: 982
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Utrecht

Re: Verkeerde galop op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 13:00

Maar iemand die ik ken zei dat ik beter een extra volte kon rijden en het dan tussen A-F weer moest proberen. Die redeneerde zo: Als het niet goed gaat, ga je op de volte neem je terug en probeer je het dan goed. Dan krijg je voor de 2e keer aanspringen je punten en als dat dan netjes gaat krijg je miss een 6. Daar gaat dan -2 af dus hou je nog een 4 over en kun je een goed cijfer halen voor de volte.
Dit is dus niet waar?

Boris
Berichten: 131
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Randstad

Re: Verkeerde galop op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 13:14

Volgens mij is het wel waar; je zou dan voor het correct (de tweede keer) aanspringen misschien een 6 of 7 krijgen, en dan -2 vanwege de extra volte. Echter aangezien je paard nog niet echt bevestigd is in de galop heb je geen garantie dat het de tweede keer wel goed gaat. Stel het gaat de tweede keer weer mis, dan heb je dus een 4 en ook nog -2 voor de volte, dan blijven er inderdaad wel weinig punten over...
Ik had laatst dat mijn paard wel aansprong in de juiste galop, maar vervolgens snoeihard wegspurtte. Voor het aanspringen had ik dus een 5 (was ook niet echt netjes). Om vervolgens het tempo te minderen heb ik een extra volte gereden (dus -2). Voor de EBE volte had ik daarna een 7.
In de tweede proef sprong hij een keer verkeerd aan. Dit had ik net hersteld voor de EBE volte. Aanspringen was dus een 4, volte weer een 7. In de tweede proef had ik dus in totaal meer punten dan de eerste proef.
Succes!

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Re: Verkeerde galop op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 13:21

Voor het voor de tweede keer aanspringen kun je toch nooit een voldoende krijgen... Je springt immers voor de tweede keer aan! Als mijn middendraf voor een 3 gaat ga ik toch ook niet nog een keer opnieuw de diagonaal over om te hopen dat ik dan misschien voor een 7 rijd en dan met de -2 toch nog op een 5 uitkom...

Ik zou in ieder geval niet het risico van die volte nemen en gewoon zo snel mogelijk terugnemen en opnieuw aanspringen, zodat je slechts één onvoldoende hebt en de volte gewoon voldoende kan rijden.

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Verkeerde galop op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 13:22

WD -> JI

matty
Berichten: 181
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Elburg

Re: Verkeerde galop op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 17:55

Hai Elja!
Was gezellig he die buitenrit gisteren, je had je handen wel vol!
Maaruh ik had dit weekend wedstrijd in het L1, U2 sprong ook verkeerd aan en toen nam ik hem terug, heb een volte gereden en opnieuw aangesprongen en dat ging goed. Kreeg ik van de jury een 1 -2! beetje streng, maar goed dat is zijn oordeel. Dus als je het zo doet, kun je net de verkeerde jury hebben.. ik had gelukkig nog wel een winstpunt!
Groetjes Mathilde

Ineke2

Berichten: 33124
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Verkeerde galop op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 08:55

Dat is geen verkeerde jury, Matty...dat is gewoon terecht
In de B kun je het nog wel maken verkeerd aan te springen in galop, al kost het uiteraard punten. In de L1 moet dat gewoon goed gaan, daar word dan ook strenger op gejureerd...

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Re: Verkeerde galop op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 09:07

Ik heb het ook wel eens gehad.. en dat werden drieeen en vieren.. Wel altijd proberen te corrigeren.. En laten zien dat je weet dat je verkeerd aanspringt.
Helemaal geen correctie dan wordt cijfer nog slechter.
En anders nog even thuisblijven

Fitzroy

Berichten: 25128
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Verkeerde galop op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 17:22

Een jury beoordeelt de eerste keer aanspringen. Ik vind een 4 voor verkeerd aanspringen niet hersteld nog veel trouwens. Dat mag gerust een 3 zijn. Je zou dus een 3 -2 scoren als je die extra volte reed. Anders een 3 en dan ligt het eraan wanneer je je paard weer in de goede galop hebt.

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Re: Verkeerde galop op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 17:29

Even iets grappigs ter aanvulling op het rijden van een volte:

Ik ben als eens zo dozig geweest dat ik tot 3x toe een volte reed (ze bleef maar verkeerd aanspringen en ik moest toch die middengalop nog doen?)

Tuut-tuut... Ik ben waarschijnlijk de enige die zich ooit op die manier heeft weten te diskwalificeren...

jimdebrit
Berichten: 982
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Utrecht

Re: Verkeerde galop op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 18:02

WowAmigo schreef:
Even iets grappigs ter aanvulling op het rijden van een volte:

Ik ben als eens zo dozig geweest dat ik tot 3x toe een volte reed (ze bleef maar verkeerd aanspringen en ik moest toch die middengalop nog doen?)

Tuut-tuut... Ik ben waarschijnlijk de enige die zich ooit op die manier heeft weten te diskwalificeren...



Gediskwalificeerd dat doe ik dan maar niet

jimdebrit
Berichten: 982
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Utrecht

Re: Verkeerde galop op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 22:55

Ik zal nog even vertellen hoe het afgelopen is. Ik was van plan om geen volte te rijden, maar ik kwam in de proef, ze sprong toch verkeerd aan, en voor ik het wist was ik al bijna bij E en had ik nog niet eens gecorrigeerd (met mijn oude pony, een kleine D, had ik veel meer kans om te corrigeren, die deed daar gewoon langer over), dus ik heb er toch voor gekozen een volte te rijden. Daarna sprong ze wel goed aan. Ik heb voor dat onderdeel een 3 gekregen. Er stond geen -2 ofzo bij, ik denk dat deze jury er niet zo streng mee was, want een vriendin van mij sprong ook verkeerd aan en nam wel terug en daarna goed en die kreeg een 4.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Verkeerde galop op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 23:27

Dan heb je veel geluk gehad.