Hoe je eigen CrossHindernissen maken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LiseFederer

Berichten: 301
Geregistreerd: 15-04-10

Hoe je eigen CrossHindernissen maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 22:01

Hyee , ik heb een vraagje
ik wil namelijk starte met cross
maar ik zou eerst thuis wat willen oefenen
weet iemand hoe ik mijn eigen hindernissen kan maken?
een grote plas heb ik al en breg op breg af ook al
groetjes !

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Hoe je eigen CrossHindernissen maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 22:22


xxitsmexx

Berichten: 4791
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: didam

Re: Hoe je eigen CrossHindernissen maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 08:28

Ik heb pas een rietmat gehaald. Heb 2 pallets schuin tegen elkaar gezet en dan die rietmat eroverheen heb je een leuk muurtje. Kunt er natuurlijk ook iets anders onder zetten.

Tonnen als hindernis
een dikke boomstam of een dunnere op klosjes ( zodat het iets van de grond af is)

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Hoe je eigen CrossHindernissen maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 09:35

Maar als je nog helemaal nooit iets SGW achtigs gedaan hebt, is het misschien slimmer om eerst een paar keer te trainen bij een ervaren trainer en te leren op welke manier je wat voor hindernissen aan moet rijden enzo.

LiseFederer

Berichten: 301
Geregistreerd: 15-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 22:39

xxitsmexx schreef:
Ik heb pas een rietmat gehaald. Heb 2 pallets schuin tegen elkaar gezet en dan die rietmat eroverheen heb je een leuk muurtje. Kunt er natuurlijk ook iets anders onder zetten.

Tonnen als hindernis
een dikke boomstam of een dunnere op klosjes ( zodat het iets van de grond af is)


hmm zou je het zien zitten om even een paar foto's er van te nemen en door te sturen?

groetjes ^^

Damelza

Berichten: 4678
Geregistreerd: 23-09-08
Woonplaats: Egmond-Binnen

Re: Hoe je eigen CrossHindernissen maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 11:06

deze valt volgens mij ook wel zelf te maken. (foto kwam ik toevallig tegen)

Afbeelding

xxitsmexx

Berichten: 4791
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: didam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 19:40

LiseFederer schreef:
xxitsmexx schreef:
Ik heb pas een rietmat gehaald. Heb 2 pallets schuin tegen elkaar gezet en dan die rietmat eroverheen heb je een leuk muurtje. Kunt er natuurlijk ook iets anders onder zetten.

Tonnen als hindernis
een dikke boomstam of een dunnere op klosjes ( zodat het iets van de grond af is)


hmm zou je het zien zitten om even een paar foto's er van te nemen en door te sturen?

groetjes ^^



Ja dat zou ik doen van de week moet het eerst weer opbouwen want paarden hebben hetvandaag gesloopt.

Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 22:46

Trakehners zijn ook redelijk makkelijk te maken, zeker als je al een sloot hebt op je terrein.

Verder herinner ik me deze sprong nog uit Hooge Mierde (2005 dacht ik?) nog. Geen idee of deze nog steeds in de cross staat, maar wel redelijk makkelijk na te maken met gewoon springmateriaal.

Afbeelding

Verder sprong ik "vroegaah" ook regelmatig over tuinstoelen, om smalletjes te oefenen. Of ik sleepte vanuit mama's tuin een bank(je) van de tuinset naar de bak toe :Y)

En bijvoorbeeld een coffin is ook wel te realiseren met behulp van een gat (wel duidelijk de randen aangeven, bv met behulp van springbalken), witgrind/houtkrul. De hindernissen zelf van de coffin kun je namaken dmv boomstammen, of gewoon simpel springmateriaal.

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Re: Hoe je eigen CrossHindernissen maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 22:52

Ik gebruik van die bielzen (schrijf je dat zo?) van die dingen die dacht ik bij de treinrail gebruikt worden (werden?). Kun je makkelijk wisselen met hoogte.

Isis_Quinto
Berichten: 179
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Hoe je eigen CrossHindernissen maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:01

Ik spring over mijn oude konijnen hok heen
En over takken die op het erf lagen.
en door onze vijfer crossen met daarna een kruiwagen :P

Nou en zo kun je allemaal dingen bedenken !

LiseFederer

Berichten: 301
Geregistreerd: 15-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 17:39

xxitsmexx schreef:
Ik heb pas een rietmat gehaald. Heb 2 pallets schuin tegen elkaar gezet en dan die rietmat eroverheen heb je een leuk muurtje. Kunt er natuurlijk ook iets anders onder zetten.

Tonnen als hindernis
een dikke boomstam of een dunnere op klosjes ( zodat het iets van de grond af is)


Ocharme ^^
Heb nu al wat boomstammen bij elkaar
en dan nog wat piepschuim voor een haagje te maken :p
ook een punt ga ik proberen te maken maar zoek nog wat hindernissen
Laatst bijgewerkt door Scum op 18-05-10 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quotes aangepast

Bloempjeh_

Berichten: 1641
Geregistreerd: 30-10-09
Woonplaats: Merksplas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 00:53

Lijkt me toch al een hele opgave. We hebben nog een ruime weide over en was ook al even aan het denken om daar wat hindernissen in te plaatsen. Als je echt vaste hindernissen wil, moet je volgens mij toch al degelijk materiaal gaan zoeken. Ik wil het namelijk zo laten staan en niet steeds heen en weer sleuren. Het materiaal moet dus tegen een regenbui kunnen, maar ook tegen een flinke windvlaag. Denk dat ik het dan niet ga redden met lichter materiaal. Omdat het zo'n grote open vlakte is, lijkt het mij vrij moeilijk om 'even' een hindernis te bouwen.

Of zie ik dit verkeerd? :o

LiseFederer

Berichten: 301
Geregistreerd: 15-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 19:17

Bloempjeh_ schreef:
Lijkt me toch al een hele opgave. We hebben nog een ruime weide over en was ook al even aan het denken om daar wat hindernissen in te plaatsen. Als je echt vaste hindernissen wil, moet je volgens mij toch al degelijk materiaal gaan zoeken. Ik wil het namelijk zo laten staan en niet steeds heen en weer sleuren. Het materiaal moet dus tegen een regenbui kunnen, maar ook tegen een flinke windvlaag. Denk dat ik het dan niet ga redden met lichter materiaal. Omdat het zo'n grote open vlakte is, lijkt het mij vrij moeilijk om 'even' een hindernis te bouwen.

Of zie ik dit verkeerd? :o


Nee hoor maar boomstammen zullen wel blijven liggen hoor ,
en een ton met wat stenen in ook hoor :)

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 23:14

Een oude badkuip op zijn kop.
Met strobalen kun je ook creatief in de weer.
Oude ladders.
Oranje of rood/witte pionnen.
Oude tuinhekjes.

Bloempjeh_

Berichten: 1641
Geregistreerd: 30-10-09
Woonplaats: Merksplas

Re: Hoe je eigen CrossHindernissen maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 12:55

Ik ga binnenkort waarschijnlijk aan de slag :D

LiseFederer

Berichten: 301
Geregistreerd: 15-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 19:11

Bloempjeh_ schreef:
Ik ga binnenkort waarschijnlijk aan de slag :D


ik ben nu bezig maar het is moeilijker dan gedacht :)

Bloempjeh_

Berichten: 1641
Geregistreerd: 30-10-09
Woonplaats: Merksplas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 19:16

LiseFederer schreef:
Bloempjeh_ schreef:
Ik ga binnenkort waarschijnlijk aan de slag :D


ik ben nu bezig maar het is moeilijker dan gedacht :)


Haha daar vreesde ik al voor. Post je wat foto's als het klaar is?

LiseFederer

Berichten: 301
Geregistreerd: 15-04-10

Re: Hoe je eigen CrossHindernissen maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 19:18

Ok zal ik doen , maar geef anders je e-mail adres dan kan je me ook op de hoogte houden van jou sprongen ; echte dikke boomstammen vind je niet gemakkelijk , denk dat ik ga vragen of er 1 in het bos te laten liggen of naar mijn weide te voeren :)

LiseFederer

Berichten: 301
Geregistreerd: 15-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 19:20


Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Hoe je eigen CrossHindernissen maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 00:32

Dat is een link naar een fototopic hier met foto's van hindernissen voor een wedstrijd.
Hindernissen gemaakt door een professioneel bouwteam met alle veiligheidsregels daar omheen.
Het lijkt me niet heel veilig als je aan de hand van een foto zonder beschrijving een hindernis na gaat proberen te bouwen en daar overheen gaat springen zonder fatsoenlijke begeleiding.

Bloempjeh_

Berichten: 1641
Geregistreerd: 30-10-09
Woonplaats: Merksplas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 00:48

LiseFederer schreef:
Ok zal ik doen , maar geef anders je e-mail adres dan kan je me ook op de hoogte houden van jou sprongen ; echte dikke boomstammen vind je niet gemakkelijk , denk dat ik ga vragen of er 1 in het bos te laten liggen of naar mijn weide te voeren :)


Als het goed is heb je een mail terug ontvangen :)

Ik denk heus niet dat ze bij élke cross een professioneel team hebben voor hun sprongen. Zeker niet voor de lagere klasses.
Hebben jullie de sprongen trouwens gewoon in de wei? Misschien stomme vraag maar maaien jullie het gras ervoor dan? Ik wil bij ons de ongebruikte wei gaan inpalmen, waar het gras toch wel 10/15cm staat. Grondbalkje lijkt me dus wel zeker noodzakelijk. (altijd eigenlijk :o )

LiseFederer

Berichten: 301
Geregistreerd: 15-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 20:08

Bloempjeh_ schreef:
LiseFederer schreef:
Ok zal ik doen , maar geef anders je e-mail adres dan kan je me ook op de hoogte houden van jou sprongen ; echte dikke boomstammen vind je niet gemakkelijk , denk dat ik ga vragen of er 1 in het bos te laten liggen of naar mijn weide te voeren :)


Als het goed is heb je een mail terug ontvangen :)

Ik denk heus niet dat ze bij élke cross een professioneel team hebben voor hun sprongen. Zeker niet voor de lagere klasses.
Hebben jullie de sprongen trouwens gewoon in de wei? Misschien stomme vraag maar maaien jullie het gras ervoor dan? Ik wil bij ons de ongebruikte wei gaan inpalmen, waar het gras toch wel 10/15cm staat. Grondbalkje lijkt me dus wel zeker noodzakelijk. (altijd eigenlijk :o )


hmm ja dat is wel waar
ik zou er eens 1x overgaan met de grasmaaier
niet echt heel goed ik zou zo wat 5cm laten staan
we hebben wat boomstronken
en wat plastiek voor onder de sprong
maar je hebt een mail terug :)

billy1
Berichten: 872
Geregistreerd: 22-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 14:25

Bloempjeh_ schreef:
LiseFederer schreef:
Ok zal ik doen , maar geef anders je e-mail adres dan kan je me ook op de hoogte houden van jou sprongen ; echte dikke boomstammen vind je niet gemakkelijk , denk dat ik ga vragen of er 1 in het bos te laten liggen of naar mijn weide te voeren :)


Als het goed is heb je een mail terug ontvangen :)

Ik denk heus niet dat ze bij élke cross een professioneel team hebben voor hun sprongen. Zeker niet voor de lagere klasses.
Hebben jullie de sprongen trouwens gewoon in de wei? Misschien stomme vraag maar maaien jullie het gras ervoor dan? Ik wil bij ons de ongebruikte wei gaan inpalmen, waar het gras toch wel 10/15cm staat. Grondbalkje lijkt me dus wel zeker noodzakelijk. (altijd eigenlijk :o )


Elke crossbouwer heeft zijn eigen bouwploeg! Er worden alleen hindernissen gebouwd die voldoen aan de richtlijnen die voor crossbouwers zijn opgesteld. Ook leren crossbouwers veel over het veilig en solide bouwen van hindernissen!! Zo is een grondbalk ALTIJD verplicht!!
Een hindernis maken van een oude ladder lijkt mij levensgevaarlijk, hier han een paard namelijk gemakkelijk met een been in blijven haken met alle gevolgen van dien!

Als je zelf iets maakt moet het wel goed in elkaar zitten anders is het echt te gevaarlijk!!!

askazita

Berichten: 2625
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: ♥ ♥ Ergens in de achterhoek♥ ♥

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 14:44


Bongo4ever

Berichten: 21
Geregistreerd: 18-04-10
Woonplaats: Soest

Re: Hoe je eigen CrossHindernissen maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:09

Je kan ook (als het je lukt) aan een stal met een crossbaan vragen of je daar een keertje les mag tegen een vergoeding.
Meestal mag het wel