[INFO] Alle info over de bekende SGW's

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MissBay

Berichten: 673
Geregistreerd: 07-01-13

Re: Alle info over de bekende SGW's

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 22:44

Vinkega 2015, B-paarden. Prima cross, wel wat pittiger dan voorgaande jaren (volgens anderen). Veel hout, weinig kijkerig. Alleen h1 kwam wel erg snel na het starthok en lag op kijkerig stuk met dressuurringen, dat was wat te veel voor sommige paarden (waaronder de mijne). Verder mooi en eerlijk gebouwd, zag er super uit en er zaten leuke dingen in (opsprong, afsprong, overbouwd 'greppeltje' (mag geen naam hebben)). Alleen de ring voor het losspringen zou wel een stuk groter mogen, nu was het ondoenlijk om er met een stel paarden tegelijk los te springen. Maar ik heb ervan genoten!

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Alle info over de bekende SGW's

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 09:25

Alles weer aangevuld +:)+ :D

_Elke

Berichten: 1740
Geregistreerd: 03-01-14

Re: Alle info over de bekende SGW's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 22:58

Ik kan nog een stukje over Maarsbergen schrijven.

Maarsbergen 2015 L paarden;
Prachtige omgeving rond een kasteel en nog mooiere bijgebouwen. Erg mooi onderhouden en je voelt je bijna van adel als je daar mag rijden :)
Parkeren op stukje lopen vanaf secretariaat ongeveer kleine 10 minuten. Daarom hebben veel mensen een fiets mee. Goed idee dus voor volgend jaar :)
De dressuur is echt wel dik 10 minuten stappen vanaf de trailer en ligt niet in de buurt van de cross. Daar heb je dus helemaal geen last van. Mooi ruim losrij terrein. ringen waren dicht en dat vond mijn paard wel een beetje spannend. De bosrand kan iets kijkerig zijn.

Tijden tussen dressuur en springen in het L waren dit jaar erg groot. Wel 3 uur er tussen. Ik vind dat te lang. De cross gelopen en paard aan de hand laten grazen was onze opvulling.
Het spring parcours ligt mooi naast de cross. Op zand losspringen en daarna mag je naar een kleinere ring met nog twee andere op gras. Spring ring was mooi omrand met hekjes. Parcours was ruim en goed te doen.

De start en finish van de cross was naast het incrossen en DA mooi dicht bij elkaar dus.
De cross zelf was ook erg mooi aangekleed. Super mooie hindernissen waar echt veel werk in heeft gezeten. Enthousiaste bouwploeg dus. De eerste drie hindernissen waren in het bos en daarna ging je het veld op. Veel dubbels vond ik. Er waren als je wou drie water hindernissen maar je kon ook 2 keer het water in als je langs de eerste ging. (was niet een verplichte)
Daarna nog een mooie greppel met daarachter weer een beste haag. Dit was echt een dikke L cross. Mocht je hier goed en makkelijk rijden kun je wel stellen dat je klaar bent voor de volgende klasse.

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Alle info over de bekende SGW's

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 08:51

Thanks Elke +:)+

_Elke

Berichten: 1740
Geregistreerd: 03-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 20:25

Zo ik heb weer wat crossjes gehad dus misschien nog iets om aan te vullen over dit jaar!

Ede-Putten 2015 L paarden.
Zaterdag in putten dressuur en springen gehad. Dressuur is op een vast gestelde tijd op gras. Veel ruimte om los te rijden en te parkeren bij Lozeman op het terrein. Springen in hun zand baan. Dit mocht je zelf invullen. Je kon dus ook eerst springen en daarna dressuur. Je kon dus zelf weten wanneer je de spring ring in ging. Parcours was prima te doen.
Cross is in Ede, als je het niet kent schiet je zo langs de ingang. Parkeerplaats was een beetje zompig. We hadden ook slecht weer..
Cross vond ik prima L mooie lijntjes en afwisselend. Alles op bos of heide bodem. Waterbak kleine boom ervoor. Niet te moeilijk niet te makkelijk.

Gorssel 2015 L paarden
Dressuur was nu best stukje lopen en was waar in 2014 maïs land was. Losrijden was smal maar wel lang. De cross liep tussen het losrijden en dressuur banen door.
Springen was nu op het veld waar in 2014 dressuur was. Ook stukje stappen dus fiets is makkelijk.
De cross vond ik pittig. Eerste gedeelte prima maar na 4 hindernissen een lastige combi met scherpe bocht. Verderop leuke punt en op sprong. Waterbak vond ik dit jaar heel lastig. Dikke boom met Haag erboven. Water was lastig te zien dus flinke uitdaging. Daarna weer goed af te maken. Bodem was heel goed, bos en wei.

Lisse 2015 L paarden
Parkeren langs de weg, niet ideaal. Stond wel 3 km lang trailers dus als je achteraan stond was het echt heel ver naar het terrein. Fiets mee dus! (of heel vroeg Komen) dressuur was op zand dicht bij de rest. Springen op gras en ook al had het veel geregent bleef de bodem goed op zaterdag. De cross vond ik pittig en heel erg veel bochten. Alles op bos bodem. De takken vlogen om de oren. Op één stuk was het erg zompig. Ook veel uitdagende hindernissen. Een skyjump met punt daarachter. Tractor band dicht gemaakt en daarnaast links en rechts een stapel banden. Waterbak was makkelijke inloop. Prima organisatie.

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Alle info over de bekende SGW's

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 09:00

Bedankt! De aanvullingen zijn weer verwerkt :)

Prisjee91
Berichten: 1350
Geregistreerd: 24-03-11
Woonplaats: Zoelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 18:02

Ik zal mijn overzichtje van dit jaar hier ook even neerzetten, misschien hebben jullie er wat aan. :)
Heb eventueel van sommige ook een cam-filmpje of foto's van de hindernissen.

Winterswijk - B paarden zonder dressuur 2015
Springparcours stond aardig aan de maat (voor SGW) ivm goede bodem. Was wel een uitdaging voor sommige. Inspringen was ook mooi ruim opgezet. Dierenarts mooi op de weg van het springparcours naar het inrijden van de cross, was erg makkelijk. Vanaf het inrijden (cross) was het wel even naar de start (was 300 meter verplaatst ivm slechte bodem, was zeer goed geregeld!!). Verder een relatief simpele cross (zonder waterbak) zonder echt veel uitdagingen. Mooi om het seizoen mee te starten of als eerste SGW!

Alphen-Chaam – B paarden 2015
Groot veld om te parkeren, dressuur daar vlakbij. Mooi de ruimte om los te rijden en ringen lagen er ook prima bij (ondanks het slechte weer). Vanaf het parkeerterrein naar springen & cross is het wel erg ver lopen, moet je echt rekening mee houden. Bodem was door het slechte weer zeer slecht geworden (behalve in de cross zelf) maar het was nog wel te doen. Springparcours stond netjes gebouwd. De cross zelf zat wel vol met flinke uitdagingen (veel dubbels & op-af sprongen) mede ook door het weer. Verder echt een super mooie cross en heerlijk om het seizoen mee te starten. Niet aan te raden als eerste SGW.

Renswoude – B paarden zonder dressuur 2015
Springen op zand, mooie grote bak. Inspringen ook ruim opgezet. Springparcours was prima te doen, stond vriendelijk gebouwd (wel 1 hindernis met waterbak). Inrijden voor de cross altijd wat chaotisch, je hebt namelijk alleen maar 1 lange strook om los te rijden, wel voldoende hindernissen. Cross zelf was redelijk aan de maat gebouwd (vele omschrijven het als een “zware B cross”) met veel uitdagingen (oa. Afsprong brug en puntje na greppel). Mooi open veld zodat toeschouwers eigenlijk het hele parcours kunnen meekijken.

Castenray – B paarden 2015
Parkeren op mooi groot terrein en niet ver van alles. Dressuur niet in de buurt van springen / cross, is zeer fijn. Springparcours stond prima gebouwd en het inrijden was zeer ruim opgesteld (2 “bakken”). Het inrijden voor de cross was ook mooi ruim opgesteld, wel naast de waterbak wat af en toe schrik reacties uitlokte bij sommige paarden. Mooi cross parcours door de bossen (veel heuvels!) met vele hindernissen aardig aan de maat maar wel fair gebouwd. Water inloop is zeer smal maar dit jaar hadden ze de bomen gesnoeid zodat het veel lichter was (makkelijker voor de paarden!).

Markelo Snorrewind – B paarden 2015
Dressuur tegenover een deel van het cross parcours waardoor paarden af en toe afgeleid werden. Inrijden iets wat krap maar wel te doen. Springparcours lag precies tussen het parcours van de cross wat ook voor veel afleiding zorgde bij sommige paarden maar parcours stond wel erg vriendelijk gebouwd. Cross zelf nog aardig technisch (niet voor eerste SGW) wat een stuk over open veld ging en deels door het bos. Zat een aardige punt in (net na een sprong het bos uit). Water is zeer donker en glinstert erg door de zon die door de bomen komt.

Maarsbergen – B paarden zonder dressuur 2015
Zeer mooi terrein in Maarsbergen! Parkeren wel iets verder weg maar nog prima te doen. Inspringen deels op zand, daarna op gras (vlak voordat je de ring in moest). Dat was erg fijn geregeld. Springparcours mooi ruim opgezet en vriendelijk gebouwd. Dierenarts mooi vlakbij het inrijden voor de cross, was zeer handig gedaan. Was zéér veel plek om in te rijden voor de cross, mooi groot stuk. De cross zelf begon een stukje in het bos met hindernissen “om er lekker in te komen”, water zit redelijk vroeg in het parcours maar is een mooie “open” plas (daarna nogmaals het water in via hele smalle inloop of afsprong!). Mooi een aantal combinatie hindernissen maar niet echt technisch.

Schaijk – B paarden 2015
Erg mooie accommodatie! Dressuur op zand / kunstgras(?) met voldoende gelegenheid om los te rijden. Losrijden voor het springen was daar in tegen wel wat krapper. Springparcours zelf stond redelijk gebouwd en dankzij de spierwitte bak af en toe lastig voor de paarden, maar een super bodem! Cross zelf is ook voornamelijk over zand, zeer weinig gras. Eerste paar hindernissen stonden wel echt laag gebouwd maar was erg fijn om in te komen. Er stond ook nog een smalletjes-dubbel in maar goed aangeleund dus prima te doen. Wel vlak voor het water nog een redelijke sprong waardoor mijn paard wat schrok van het water. Verder een leuke cross maar wel zonder lange lijnen om echt even gas te geven.

Ede-Putten – B paarden zonder dressuur 2015
Parkeren ruim maar wel ver van het spring- en crossterrein af. Wel groot terrein om in te springen (zowel voor het spring als voor het crossparcours) en alles werd netjes omgeroepen. Wel ongelijke ondergrond, vooral in het springparcours. Het was er wel op aangepast want het stond zeer vriendelijk (niet zo hoog) gebouwd. Cross was om het springen en losrijden heen waardoor veel paarden moeite hadden met het eerste stuk (naar de andere paarden toetrekken). Hindernissen zijn verder prima te doen, prima als eerste SGW. Mooi open water met eerst een inloop en daarna een mini-boompje voor het water.

Lisse – B paarden 2015
Parkeren echt drama! Allemaal op de weg in een lange rij (als je iets later bent dus ook erg ver weg!). Dressuur verder prima geregeld, super ondergrond en zat ruimte om los te rijden. Inspringen was voor springen en cross in dezelfde bak (zand). Springparcours wel ruim opgezet, redelijk aan de maat met af en toe een slechtere ondergrond. Bij het inspringen lag er een mini boomstam tussen de 2 “gewone” hindernissen in. Meer om in te springen was er niet. Verder ook niet veel ruimte om even een lekker galopje te pakken voordat je de cross in moet. Verder een leuke cross door het bos (bodem niet altijd even goed) en een alternatief op het water.

Ysselsteyn – B paarden 2015
Heel mooi groot opgezet, parkeren netjes geregeld. Zeer groot terrein om los te rijden voor de dressuur, mooie ringen. Inrijden voor het springen net zo top, ruimte zat en 3(!) hindernissen om los te springen. Springparcours zelf ook weer mooi ruim opgezet. Losrijden voor de cross was net zo top; mooi groot terrein en wederom 3 hindernissen om los te springen. Cross zelf erg leuk, prima eerste hindernissen om mee te beginnen, lekker lang stuk om flink te galopperen en het water was ook mooi licht en open. Een mooie, niet al te moeilijke cross, voornamelijk door het bos!

Sunneva

Berichten: 2383
Geregistreerd: 08-11-10

Re: Alle info over de bekende SGW's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:05

Ede B paarden:
Slechte ondergrond met mulle en gladde stukken erin, veel grote pollen etc.
Parkeren, zoals al eerder genoemd, vrij ver van het springen en de cross maar dat vond ik niet storend.
Hele simpele cross, weinig uitdaging. Lage, niet aangeklede hindernissen en maar twee lijntjes.
Perfect als debuut, redelijk saai als de combinatie al meer ervaring heeft in die klasse. Ik als B combinatie had de M ook nog wel aangedurfd :')

Barchem B paarden (Gelderse Kampioenschappen):
Verdeeld over twee dagen waardoor je als je van ver komt het best een overnachting bij een stal in de buurt kan regelen. Vooral als je B paarden (vroeg) start.
Fijne, gelijkmatige dressuurbodem, zelfde voor de cross en het springen.
Springparcours niet laag gebouwd maar mooi voor een kampioenschap. Jan Engelen als parcoursbouwer (dan weet je het meestal wel :P)
Wat een ongelofelijk gave, geweldige cross!!! Pittig en lang maar zoo leuk. Mooie maar niet kijkerige hindernissen, lijntjes met maar één galopsprong of water ertussen en ook wel wat brede sprongen.
Geen afsprong trouwens. Wel twee opsprongen in een combinatie en twee waterbakken. De eerste in een combi en de tweede gewoon inloop.
Heel handige cross om te kijken of je klaar bent voor een hogere klasse. En met stip de mooiste!
Ook goede atmosfeer en organisatie :)

Bathmen B paarden:
Mooi dressuurterrein, wel redelijk ver van het parkeren.
Goed springterrein, alles mooi overzichtelijk. Simpel en fijn parcours, geen gekke dingen, redelijk laag.
Goede bodem in de cross! Echt goed!
Simpele cross, geen (lastige) lijntjes, beter gezegd: er waren maar twee lijntjes. Mini-trakehner en mini waaier etc. Veel hetzelfde als de B pony's. Niet hoog gebouwd en eigenlijk geen uitdaging als je al een heel seizoen hebt gehad. Markelo Snorrewind en Barchem waren uitdagender en daarmee ook leuker.
Bathmen was ook kort in verhouding. Ponylief had maar 10 slagen hoger na de cross dan ervoor (48-58).

_Elke

Berichten: 1740
Geregistreerd: 03-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:51

Markelo potdijk 2016
L paarden.
Veel veranderd dit jaar. Ze hebben de route flink aangepast, de start is nu veel dichter bij de finish en parkeerplaats. Groot plus punt dus.

Parkeren is zoals altijd top. Lekker ruim.
Dressuur hadden ze dit jaar extra baan erbij en het losspringen was naast het dressuur losrijden. Je had dus van de 'normale' buitenbaan nu ineens maar de helft. Dat vond ik erg krap. Veel te druk.

Het springparcours is altijd goed te doen. Niet te moeilijk. Het losspringen was nu ook het zand en dat maakte het wat krapper.

De cross zaten echte uitdagingen in. Op 1 stuk van ongeveer 100m stonden wel 6 hindernissen snel achter elkaar. Dat vond ik best een uitdaging. Voor het begin van het seizoen dus meteen een goede test.

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Alle info over de bekende SGW's

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 09:37

Ik heb alle aanvullingen weer verwerkt, bedankt allemaal +:)+

Antonius

Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 10:53

Is er interesse voor info van Belgische wedstrijden?

Antonius

Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 14:41

Heb een pb gehad dat info over Belgisch systeem/wedstrijden welkom is, dus zal ik het hier even neerschrijven.

Je hebt 2 organisaties, nl VLP/LEWB en LRV. VLP/LEWB is op zich 'dezelfde' organisatie, maar je hebt een Vlaamse afdeling en een Waalse. LRV is dan de 2e organisatie.
VLP/LEWB organiseert eventings van april tot oktober, LRV organiseert dan begin van de lente en einde herfst.
De kalender voor VLP/LEWB vind je op equibel.be, voor LRV vind je die op equester.be.

Ikzelf ben VLP aangesloten, ik mag met mijn licentie ook 3 LRV wedstrijden (op voorwaarde dat deze niet volzet zijn), en ook andersom mag een LRV-ruiter aan 3 VLP/LEWB eventings deelnemen.
Voor zover ik weet gelden deze zelfde regels ook voor KNHS ruiters, zij kunnen deelnemen als het niet volzet is.

Wij hebben de niveau's B, L, J, M en Z. B is 90, L en J 1m, M 1m10-1m15 en Z 1m20-1m25. Z wordt zelden georganiseerd (1 wedstrijd in Nokere).
J is bedoeld voor jonge paarden van 5 en 6 jaar, zij rijden een andere dressuurproef dan L en rijden in een 20x60 baan. Jumping en cross is hetzelfde als L.
Wij hebben ook de open reeksen, dus Bo, Lo, Mo en Zo. Dit is bedoeld voor ruiters of paarden die al hoger geklasseerd zijn, maar toch graag een wedstrijd op lager niveau starten. Zo is hierop de uitzondering: dit is een dressuur- en springproef op niveau Z, maar de cross is dezelfde van de M-reeks.

De meeste wedstrijden verlopen over 2 of 3 dagen, je kan altijd een stal reserveren tegen betaling.

Ik heb de meeste wedstrijden al gereden, een overzichtje op volgorde hoe ze normaal gezien op de kalender staan:
Waregem (2016): wedstrijd normaal gezien over 3 dagen. Dressuur is op het middenplein van de renbaan, maar hier zou tegen volgend jaar een eb- en vloedbodem liggen. De 1e wedstrijd van het seizoen, zeer veel starters, veel dressuurringen, losrijden op een groot grasveld waar het druk is. Jumping gebeurt in een zeer grote eb- en vloedpiste, losrijden in een grote overdekte baan. De cross gaat door op het grasveld rond de renbaan, geen hellingen, niet dik gebouwd, een goede cross als starter van het seizoen, of om een reeks hoger te rijden.

Gavere (2016): wedstrijd op 1 dag, parkeren op de wei, tenzij het terrein slecht ligt (zoals dit jaar), dan is het parkeren op straat en dus makkelijk 1km van het wedstrijdterrein. Dressuur is op kleibodem (staat van terrein sterk onderhevig aan weersomstandigheden), jumping was op een pas aangelegde bodem die heel zwaar lag, geen mooie lijnen. De cross is op vlak terrein, veel grachten/trakheners erin, qua sprongen niet dik gebouwd, weinig combinaties, een aantal heel korte bochtjes dus moeilijk om de tijd te halen.

Tongeren (2015): wedstrijd over 2 dagen, veel dressuurringen op gras, vrij klein terrein om los te rijden, terrein ligt wat hellend. Jumping op een heuvelachtige graspiste, cross vind ik heel mooi, glooiend terrein, veel heuvels, dik gebouwd, een aantal trakheners erin, 2x water erin.

Diepenbeek (2014): wedstrijd over 1 of 2 dagen, dressuur herinner ik mij niet meer :P , jumping op gras, cross op een vrij klein terrein dus veel wendingen en lussen, normaal gebouwd, vrij moeilijk water vind ik.

Brugge: wedstrijd over 2 dagen, jaren geleden dat ik er gereden heb, heel mooie cross, mooie hindernissen, vrij dik gebouwd, maar zeer harde bodem, vandaar dat ik er liever niet meer start.

Arville: vorig jaar hier internationaal gereden, nationaal al enkele jaren geleden, daar is intussen al veel veranderd dus geen up-to-date info hierover.

Merksplas (2014): wedstrijd op 1 dag, dressuur op gras, voldoende plaats om los te rijden, jumping op een vrij kleine graspiste, cross op vlak terrein, mooie afwisseling tussen 'natuurlijke' hindernissen en 'gemaakte' bakken, grote waterbak.

Genk (2015): op 3 dagen, grote wedstrijd, heel veel deelnemers. Dressuur op zand of gras (afh van de reeks), veel plaats om los te rijden. Jumping op de laatste dag, grote zandpiste. De cross is volledig in het bos (voor toeschouwers steeds slechts 1 of 2 hindernissen zichtbaar), allemaal natuurlijke hindernissen, vriendelijke cross, zeker voor jonge/beginnende paarden en ruiters.

Nokere (2014): over 2 dagen, dressuur en jumping gaat door in Waregem op zelfde terrein als de eigenlijke wedstrijd in Waregem, de cross is op zondag in Nokere (enkele kilometers verderop). Supermooie cross rond een kasteel, zeer groot mooi water, zeer verzorgde hindernissen, vrij dik gebouwd, behoorlijk wat combinaties, voor toeschouwers een grote aanrader

Deurle (2014): op 1 dag, enkel B en L/J, geen M. Dressuur naast spoorweg waar de trein af en toe passeert, op grasbodem. Jumping op zandbodem, losrijden binnen in een grote piste. De cross is heel verzorgd, elke hindernis mooi versierd, aanrader ook als toeschouwer. Niet al te dik gebouwd, eerder wat smallere hindernissen, 2x water, vlak terrein

Theux (2014): op 2 dagen. Dressuur op grasbodem, jumping in zandpiste. Losrijden voor jumping gaat in vrij krappe binnenpiste door. De cross is heuvelachtig, vooral natuurlijke hindernissen, niet zo mooi verzorgd en nog laattijdige aanpassingen aan de hindernissen zelf (half uur voor de 1e start bv nog water in een soort dal pompen waardoor je plots een niet voorziene 'waterbak' krijgt).

Anzegem (2014): over 2 dagen. Hier is de week ervoor ook de internationale wedstrijd, dus in dit weekend enkel B en L/J. Dressuur en jumping gaat door in Waregem op zelfde terrein als de eigenlijke wedstrijd in Waregem, de cross is op zondag in Anzegem (enkele kilometers verderop). De cross is vrij heuvelachtig, soms wat vals plat, goeie afwisseling tussen enkele dikke sprongen en dan weer wat eenvoudigere.

Denk dat dit ze zijn, als ik er vergeten ben, of iemand wil meer info, laat gerust iets weten!

Tiahastrona

Berichten: 1532
Geregistreerd: 03-06-09
Woonplaats: Heenvliet

Re: Alle info over de bekende SGW's

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 15:36

Leukkk
Bedankt voor de info

Sunneva

Berichten: 2383
Geregistreerd: 08-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 15:46

Maarsbergen 2016 L paarden:
Het regende tijdens de dressuur en dat deed de bodem geen goed, erg zware en gladde bodem op ongelijk grasland.

Losspringen was top, mooi op zand, en de springring was ook goed (gras).

Terrein was erg groot en alles lag ver uit elkaar. Veel tijd tussen dressuur en springen dus daartussen kon je met gemak het crossparcours een keer lopen.

Parkeren ver van alles, slecht terrein door de regen. Trekker heeft de minder krachtige auto's en kleine vrachtwagens eruit moeten trekken.

Springparcours erg fijne en makkelijke lijnen, zeer tevreden over. Wel naast cq in het crossparcours gesitueerd, wat een uitdaging kan opleveren voor paarden die heftig op fluitjes reageren.

Crossparcours stond krap aan de tijd maar was niet echt heel moeilijk. Afsprong het water in, puntje in een bocht de heuvel op en een gek ding met een gat erin boven op de heuvel waren de lastigste hindernissen. Er zaten vier combinaties in, allen mooie afstand en niet moeilijk.

Erg sloom met verwerken van de uitslagen en de staatjes waren kwijt.


Etten-leur 2016 L paarden:
Terrein overzichtelijk en niet te ver van elkaar.
Parkeren tussen springen en dressuur.

Dressuurbodem was vrij mul en stoffig ondanks dat er regen gevallen was.

Losspringen had ook een zware en mulle bodem, erg onprettig,
Springring had wel goede bodem. Parcours was vrij lastig met vervelende afstanden tussen de lijntjes (en niet alleen voor mijn pony).

Cross erg leuk, heel fijn opgebouwd met eerst twee inkomertjes, toen een combinatie het bos in om de aandacht er bij te vragen. Daarna een fijne hindernis om snelheid te maken, gevolgd door een dikke hindernis en een kijkerige combi. Trakehner het bos uit en op t veld een ademhalertje die met snelheid genomen kon worden. Daarna een combinatie met een halve ton en een opsprong een brug op (leuk!), gevolgd door weer een makkelijke iets smallere hindernis. Muur voor de watercombinatie die suuuuper gaaf is! Twee afsprongen en een piano eruit! Leuke greppel/heg, grotere witte hindernis en als laatste een makkelijke thuiskomer.
Tijd staat ruim en je kan vrij veel snelheid maken dus uitkijken dat je niet onder de tijd komt. Erg veel plezier gehad in deze cross!

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 16:11

Antonius :wow: Super!!

Antonius/Sunneva ook verwerkt :j

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 11:19

Hoi! :wave:

Ik heb een groot deel van het topic doorgelezen maar kwam SGW Marienwaerd in Beesd (Malsnaruiters) niet tegen. Heeft iemand ervaring met deze cross of wordt 'ie dit jaar voor het eerst georganiseerd? Het is alleen BB, B en L pony's, op 8/10/16. Ik wil dit najaar graag mijn debuut maken en dacht eraan om deze mee te pakken.

(Als dit beter in een nieuw topic kan, let me know!)

nummie

Berichten: 410
Geregistreerd: 28-11-11
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 23:56

Hier ook interesse voor informatie over de sgw in beesd, iemand die er info over heeft?
En welke zijn de leuke, eerlijke instap crossen naar jullie mening?

Dan nog een andere vraag, in sept. zijn er meerdere leuke crossen (eigenlijk kun je elk weekend wel starten). Waar kiezen jullie de cross op en starten jullie wel eens twee weekenden achter elkaar?

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Alle info over de bekende SGW's

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 09:47

Ik heb Beesd vorig jaar gereden. Heel vriendelijke en toegankelijke cross, toen zonder water.
Ik kies de sgw's vooral op nabijheid en start soms meerdere weekenden achter elkaar :j

JusticeJ

Berichten: 119
Geregistreerd: 14-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 14:05

Even weer dit interessante topic opbrengen, omdat het denk ik wel een mega handig stuk is voor iedereen die net begint of met een nieuwe cross mee wil doen.

Mijn input voor 2018:

Heino (2018)
Mijn eerste B cross met dit paard. Het meest verschrikkelijke stortweer ooit, maar de organisatie deed er alles aan om de cross door te lagen gaan. Hulde aan de vrijwilligers! Dressuur en springen naast elkaar en niet heel ver van de cross. Springen stond redelijk laag. Ik vond de cross vrij technisch met een paar hogere hindernissen er tussen en veel heuveltjes. Ook zitten er veel op en afsprongen in deze cross, waaronder 1 kleintje het water in (hier kun je wel met een alternatief omheen). Mijn paard sprong hem fantastisch foutloos, maar Heino is niet heel simpel.

Ronostrand (2018)
Ronostrand had dit jaar voor het eerste een officiele B SGW! fantastische cross op een fantastisch terrein. Hindernissen waren niet hoog maar er zaten wel een paar mooie (misschien kijkerige) creaties bij. Springen en dressuur helemaal niet ver van de cross. Ronostrand lijkt in het opzicht veel op Alphen-Chaam met een prachtig groot meer waar je rondomheen rijdt tijdens de cross. Geen moeilijke cross dus ook geschikt als eerste cross! Wel dus een vrij intimiderende ambiance door het meer, maar er was dit jaar ook een alternatief voor het water. Zeker een aanrader en wil er dit jaar ook graag weer heen!

vosje2010
Berichten: 186
Geregistreerd: 26-03-10

Re: [INFO] Alle info over de bekende SGW's

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 14:12

Ik heb vorig jaar in Beesd meegedaan. Parkeren prima. Dressuur mooi op een apart veld, lekker rustig. Springring vlakbij tent en strodorp, dat leidde wel af.
Cross kort maar heel vriendelijk. Goede wedstrijd om mee te beginnen.

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 19:35

juulbx schreef:
Even weer dit interessante topic opbrengen, omdat het denk ik wel een mega handig stuk is voor iedereen die net begint of met een nieuwe cross mee wil doen.

Mijn input voor 2018:

Heino (2018)
Mijn eerste B cross met dit paard. Het meest verschrikkelijke stortweer ooit, maar de organisatie deed er alles aan om de cross door te lagen gaan. Hulde aan de vrijwilligers! Dressuur en springen naast elkaar en niet heel ver van de cross. Springen stond redelijk laag. Ik vond de cross vrij technisch met een paar hogere hindernissen er tussen en veel heuveltjes. Ook zitten er veel op en afsprongen in deze cross, waaronder 1 kleintje het water in (hier kun je wel met een alternatief omheen). Mijn paard sprong hem fantastisch foutloos, maar Heino is niet heel simpel.

Ronostrand (2018)
Ronostrand had dit jaar voor het eerste een officiele B SGW! fantastische cross op een fantastisch terrein. Hindernissen waren niet hoog maar er zaten wel een paar mooie (misschien kijkerige) creaties bij. Springen en dressuur helemaal niet ver van de cross. Ronostrand lijkt in het opzicht veel op Alphen-Chaam met een prachtig groot meer waar je rondomheen rijdt tijdens de cross. Geen moeilijke cross dus ook geschikt als eerste cross! Wel dus een vrij intimiderende ambiance door het meer, maar er was dit jaar ook een alternatief voor het water. Zeker een aanrader en wil er dit jaar ook graag weer heen!


Ik vind Heino juist niet een heel moeilijke cross, maar kan me voorstellen dat als je net begint het niet heel makkelijk is. Losrijden voor de cross vind ik persoonlijk echt ruk! Met zn alle op een soort volte in het bos en de ruimte is veel te klein.

JusticeJ

Berichten: 119
Geregistreerd: 14-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 11:57

Sim schreef:
Ik vind Heino juist niet een heel moeilijke cross, maar kan me voorstellen dat als je net begint het niet heel makkelijk is. Losrijden voor de cross vind ik persoonlijk echt ruk! Met zn alle op een soort volte in het bos en de ruimte is veel te klein.


Dit was niet mijn eerste keer in Heino en vond het in de jaren dat ik er was niet mega makkelijk, maar snap dat dat ook per persoon verschilt! Komt denk ik vooral omdat het heel dicht en slingerend bos is waar je doorheen rijdt, en dat vind ik persoonlijk niet ideaal. Elke hindernis 'doemt op' als je begrijpt wat ik bedoel hahaha. Vooral die best flinke afsprong met die afrastering erachter vind/vond ik best uitdagend. Voor de rest is het denk ik wel een mooi parcours als je een paard hebt die uitbreekt op de vlakte, omdat dus alles in het bos is!

Het losrijden is inderdaad heel erg verrot, dat had ik er even bij moeten melden haha. Is wel een punt van verbetering van de organisatie! Wel bereidt het je voor op al het smalle in de cross 8-)

vosje2010
Berichten: 186
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 10:12

Afbeelding

Zaterdag mijn eerste officiele B SGW uitgereden in Kronenberg. Ik vond het een pittige cross, want hindernissen 2,4,5 en 6a kwamen steeds op ca 3 of 4 galopsprongen na een scherpe bocht en 6b stond - onzichtbaar vanaf 6a - haaks er op! Lastig. Wel superfijne hindernissen om te springen. Mijn paard heeft het spelletje nu door, alleen de hindernis jury met de gele hesjes vormen nog te veel afleiding, maar dat is vast een kwestie van wennen.