[HK] 4 jarige cross-toppers (in spe)!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marije1987

Berichten: 4489
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zeist

[HK] 4 jarige cross-toppers (in spe)!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 14:30

Hoi Bokkers!

Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn hier die een 4 jarig paard hebben en daarmee willen gaan crossen dit jaar? Wat voor paard/pony hebben jullie (afstamming)? Wat doen jullie qua voorbereiding, wat hebben jullie al gedaan/geoefend en wat staat er nog op de planning? Welke SGW, oefencrossen of lessen staan gepland, etc. Lijkt me leuk om hier over te kletsen! :)

Groetjes,
Marije

MizzMontana

Berichten: 5687
Geregistreerd: 05-08-08

Re: 4 jarige cross-toppers (in spe)!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 22:23

Hoi Marije!

Ik rij een 4 jarige voor iemand anders en die mag spelenderwijs een beetje kennis maken met cross hindernissen. Ze is al een keer mee geweest naar de oefencross in Diepenheim en heeft een keer BB springen gestart. Met hemelvaart gaan we naar de oefencross in Winterswijk.
Neede lijkt mij wel mooi voor een debuut, tegen die tijd maar eens kijken of dat BB of B wordt.

Nou las ik op de kwpn website dat ze tijdens de VSN voor 5 jarige eventingpaarden ook iets voor vier jarigen willen doen.
Maar tot dat daar meer over bekend is weet ik niet of ik daar aan mee wil doen, ik wil niets overhaasten.

Wat voor een paard heb jij en wat is jullie planning?

marije1987

Berichten: 4489
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zeist

Re: 4 jarige cross-toppers (in spe)!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 09:07

Leuk MizzMontana! Al lekker bezig met haar dus! :) Wat voor afstamming heeft het paardje wat je rijdt?

Ik had het inderdaad ook gelezen van de 4 jarigen rubriek en dat lijkt mij erg leuk om als doel naar toe te trainen. Ben wel benieuwd wat ze daar met de 4 jarigen willen doen.

Ik rij met een zelfgefokte merrie (zie profiel), heb afgelopen woensdag haar mee gehad naar de springles (wat balkjes gedraafd en klein sprongetje gemaakt, echt ver is ze nog niet, hebben thuis ene paar keer wat balkjes en een laag kruisje gespongen). Gister mocht ze mee naar het crossterrein van Oenkerk, waar we de bultjes/heuveltjes op en af zijn gegaan, over de piano, door de (lege) waterbak, vond ze allemaal reuze leuk :) Nu rustig doortrainen, denk dat ik boomstammen in m'n weiland ga leggen, zodat ik daar rustig met haar kan beginnen en we gaan het springen wat meer oppakken. Voorlopig nog geen oefencrossen of wedstrijden gepland.

Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Re: 4 jarige cross-toppers (in spe)!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 10:42

Ik heb sinds een maand een jong paard die ook aan het crossen mag, maar dit jaar gaat nog te vroeg komen waarschijnlijk :j Uiteraard wel wat trainingen als hij zover is. lijkt me toch leuk om mee te kletsen!

marije1987

Berichten: 4489
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zeist

Re: 4 jarige cross-toppers (in spe)!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 11:29

Gezellig Irene! Wat voor paardje heb je? :D

MizzMontana

Berichten: 5687
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:52

Het is een holsteiner merrie, van een jonge Cassini I hengst, verder weet ik niet hoe ze gefokt is :o ik zal eens in haar paspoort kijken.
Verder heb ik zelf nog een 3 jarige van Albaran xx, als die in het najaar terug komt van de opfok maar eens kijken of we die deze winter zadelmak maken, dan is er volgend jaar weer een leuk 4 jarig project :D

Leuke merrie heb je Marije, wel een lieverd zo te zien, dat ze dat goed vindt met die slingers om haar hals.
Ik heb gister iemand van de vsn organisatie gevraagd wat de 4 jarigen moeten doen maar dat weten ze zelf ook nog niet maar zodra er meer bekend is zou ze het laten weten.

Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:10

marije1987 schreef:
Gezellig Irene! Wat voor paardje heb je? :D


Ik heb een vierjarige Zahros R x Germus R x Voltaire
Dier is nu twee maanden zadelmak, ik heb er vijf keer opgezeten.
Lijkt een heel fijn paard te gaan worden, maar omdat hij lichamelijk wat achter loopt nemen we de tijd. :)

Afbeelding

Wat heb je een leuk profiel Marije :j

show some pictures dames! :D

MizzMontana

Berichten: 5687
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 18:29

Knap koppie heeft die van jou Irene, ik ben benieuwd naar het hele plaatje, met de benen er bij zeg maar. Je kunt inderdaad wel zien dat hij nog erg jeugdig is, hoe oud is hij daar?

Ik heb geen foto maar wel een filmpje van de eerste oefencross. Die van mij heeft als voordeel dat ze een heel makkelijk lichaam heeft, heel compact en ze is super los en lenig. Waar we nog aan moeten werken is de aanleuning. Ze heeft wel eens de neiging om achter het bit te lopen maar ze is vooral heel dapper!

http://www.youtube.com/watch?v=IuQ-1o4_G-8

Tiahastrona

Berichten: 1535
Geregistreerd: 03-06-09
Woonplaats: Heenvliet

Re: 4 jarige cross-toppers (in spe)!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 20:41

Ziet er erg netjes uit MizzMontana, loopt al fijn haar rondje.

Ik heb een 3-jarige, zie profiel, (en kan dus nog niet mee praten) waarvan ik hoop dat ze een fijne cross gaat lopen.

En tot die tijd volg ik jullie belevenissen wel, weet ik een beetje wat me te wachten staat :o

Eline_S_S

Berichten: 3529
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Re: 4 jarige cross-toppers (in spe)!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 20:49

Ik heb een haflinger die morgen 4 word.
Ik ben nu druk aan het zoeken naar crosles en dan ook nog een crosbaan hier in groningen. De geschikte banen zijn ver weg, en moeten we dus met de trailer heen, waar ponylief niet zo blij mee is.
Verder oefenen we vaak in het bos. Over boomstammetjes, slootjes, bruggetjes heen enz. Star vind het ook heel leuk. Ze vind het bakwerk namelijk helemaal niks.

MizzMontana

Berichten: 5687
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:10

Tiahastrona het is ook een erg meewerkend paard met een gouden karakter en een makkelijk lichaam, de meeste 4 jarigen gaan niet zo snel zo simpel als deze. Ik moet er maar mee oppassen dat ik niet vergeet dat ze 4 is.

Net even in je profiel gespiekt: jij hebt een jonge Quasi <3 leuk!! Ik ken die hengst wel goed, echt een leuk dier.

Hoi Eline :wave: ook even in jouw profiel gekeken, jij zit op mijn oude school!! :D (of ik zat op jou school)
Toevallig ook lid bij de blaauwe ruitertjes? (meen me te herinneren dat de club in Haren zo heet)

Eline_S_S

Berichten: 3529
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Re: 4 jarige cross-toppers (in spe)!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:15

Nee niet van de blauwe ruiters. Wil het wel worden als paardje wedstrijdervaring heeft. Ik begin met onderlinge wedstrijdjes.

Tiahastrona

Berichten: 1535
Geregistreerd: 03-06-09
Woonplaats: Heenvliet

Re: 4 jarige cross-toppers (in spe)!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:44

MM, wat leuk dat je die hengst kent. Vertel, vertel...
Ben wel benieuwd hoe ze zich gaat ontwikkelen, heb haar zo uit de wei. Maakt een simpel sprongetje los (klein hindernisje lijkt haar niet veel te boeien), laat alles tot nu toe allemaal makkelijk toe. Ze is alleen niet echt fotogeniek (komt denk van Jus de Pomme). Als ze wat ziet doet ze haar hoofd omhoog en krijgt ze een onderhals. Heb dus nog niet veel mooie foto's, maar komt wel goed. Ze zit bijna in haar zomervacht en het weer is nu ook beter.
Wil er binnenkort op en dan ook mooie foto's maken.

reeskees

Berichten: 1392
Geregistreerd: 28-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 23:24

Hej leuk topic, meld me hier ook even.
Na een paar jaartjes geen cross gereden te hebben ( wel Derby in het Z), heb ik weer eentje waar ik mee mag crossen *\o/*
E-Zapke ( Zapatero x Cantos x Indoctro)
Heb een paar keer BB gesprongen en 2 weken terug met haar voor het eerst spelenderwijs een crosslesje. Binnenkort nog een paar keer hier en daar wat spelen en op 28 juli in Oenkerk de crossles mee rijden.

Afbeelding

MizzMomtana, wat gaat die van jou al simpel, die van mij heeft wel iets meer moeite met haar lijf. :P

BTW, wat houdt precies die 4 jarigen rubriek in, in Ermelo?

Percy

Berichten: 12084
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 23:29

Die van mijn dochter is al 5, al bijna een maand :D Aangezien ze beiden nog geen ervaring hebben doen we het lekker rustig aan en beginnen ze dit jaar aan de trainingen. Komende zaterdag bij Jan van Beek, ben benieuwd. Op het crossterrein bij ons in het dorp doet hij het super.

MizzMontana

Berichten: 5687
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 09:14

Percy hoe is die van je dochter gefokt?

Leuk paard heb je reeskees. Als alles mee zit wil je dan eind dit jaar officieel SGW starten?
Wat de 4 jarige rubriek inhoud weten wij ook nog niet :p ik vermoed dat het een simpele versie van de 5 jarige rubriek is, misschien zelfs alleen het croas onderdeel.
Op de kwp site staat een klein stukje bij paardendagen/vsn eventing.

Tia, ik heb gewerkt bij de hengstenhouder die Quasi naar NL heeft gehaald. Toen ook nakomelingen onderzoekje gedaan, sportresultaten opzoeken etc. voor goedkeuring bij kwpn. Zelfs nog bij zijn moeder een pluk manen getrokken voor dna.

Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 09:22

MizzMontana schreef:
Knap koppie heeft die van jou Irene, ik ben benieuwd naar het hele plaatje, met de benen er bij zeg maar. Je kunt inderdaad wel zien dat hij nog erg jeugdig is, hoe oud is hij daar?


Hij is vier jaar oud, nog maart kort geleden van de weide afgekomen. Heel schraal, geen bespiering en eerder grammetjes vet te weinig als teveel. Is van zichzelf ook nog jeugdig inderdaad. Dus bewust: alle tijd! (zo doe ik 't zelf ook het liefst)
Zal binnenkort eens wat nieuwe foto's maken.

zal je filmpje vanavond even kijken :)

Leuk paard tiahastrona :j

Reeskees! wat gaaf dat je er weer eentje hebt om mee te gaan crossen!! *\o/*

marije1987

Berichten: 4489
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 19:09

MizzMontana schreef:
Het is een holsteiner merrie, van een jonge Cassini I hengst, verder weet ik niet hoe ze gefokt is :o ik zal eens in haar paspoort kijken.
Verder heb ik zelf nog een 3 jarige van Albaran xx, als die in het najaar terug komt van de opfok maar eens kijken of we die deze winter zadelmak maken, dan is er volgend jaar weer een leuk 4 jarig project :D

Leuke merrie heb je Marije, wel een lieverd zo te zien, dat ze dat goed vindt met die slingers om haar hals.
Ik heb gister iemand van de vsn organisatie gevraagd wat de 4 jarigen moeten doen maar dat weten ze zelf ook nog niet maar zodra er meer bekend is zou ze het laten weten.

Fijne merrie heb jij! Mooie galop erin en fijn springen, super goed al voor een 4 jarige :)

Dankje haha, ja het is echt een schat. Heb haar vanaf veulen al en dat merk je wel, ze vertrouwt me volledig en is super nieuwsgierig. Hier nog 2 foto's van haar van afgelopen zondag: (had helaas niemand die me ff kon helpen, daarom staat ze wat dichtbij ;))
Afbeelding
Afbeelding

@Irene: Leuk paard ook! En dank voor het compliment over m'n profiel, had hem net dit weekend nog aangepast, hij liep een beetje achter qua leeftijden en data.
Ik doe ook lekker rustig aan met de mijne :)
@Reeskees: Welkom, gezellig! :D Stoer paardje! Van jezelf? Leuk dat je mee doet in Oenkerk met dr!
@Percy: Welkom! Stond er nou een stuk in de IDS over Jan van Beek?
@Eline: Welkom en gefeliciteerd ;) Misschien heb je iets aan de oefenlocaties in Roden, Oosterwolde en Oenkerk? Is denk ik nog binnen een uur voor jou?
@Tiahastrona: Welkom! Is je jonkie al beleerd?

Tiahastrona

Berichten: 1535
Geregistreerd: 03-06-09
Woonplaats: Heenvliet

Re: 4 jarige cross-toppers (in spe)!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 22:53

Leuk paard Marije
En dank je Irene

Wil er van de week op, ben echt benieuwd hoe ze voelt.
En ook wel een beetje of het zadelmak maken mee gaat vallen. Denk het wel, want tot nu toe gaat alles eigenlijk erg simpel. Weet ook dat ik me er dan niet op moet verkijken. Heb al een tijd niet zadelmak gemaakt, maar heb de tijd.
Voorheen maakte ik zadelmak voor anderen en zat er wel een bepaalde tijddsdruk achter. Nu heb ik wel een band en ken haar karakter. Vind het ook wel leuk zo. Zie haar elke week veranderen.

Hou jullie op de hoogte

Percy

Berichten: 12084
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 23:47

MizzMontana schreef:
Percy hoe is die van je dochter gefokt?


Douglas x Guidam x Holland, In mijn onderschrift is hij te zien in de waterbak. Ik sta nu volledig aan de zijlijn maar dat is eigenlijk ook wel heel leuk. Niet dat ik ooit een held was in de cross maar ik vond het wel super om te doen (in mijn jongere jaren)

caro29
Berichten: 8048
Geregistreerd: 15-12-06

Re: 4 jarige cross-toppers (in spe)!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 09:18

Ik heb sinds half december een 4 jarige merrie Ultimo x Numero UNO. Thuis hebben we een mini boompje en een slootje gesprongen maar verder heeft zij nog niks gedaan. Ik ben bezig om haar parcoursklaar te maken en van de zomer eens een crosstraining te gaan doen. Planning is om in Norg te starten maar hetzij geen must.

Eline_S_S

Berichten: 3529
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Re: 4 jarige cross-toppers (in spe)!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 10:25

Vraagje: mag je ook bitloos starten?

Lielle

Berichten: 66258
Geregistreerd: 12-01-01

Re: 4 jarige cross-toppers (in spe)!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 17:30

zo eentje heb ik er ook Irene :-) Superbraaf, maar echt nog zo jong en slap dat ik daar dit jaar zeker niet mee ga starten. Een crosslesje in het najaar is al mooi zat. Wel leuk om te zien hoe die van jullie het doen.

Tiahastrona

Berichten: 1535
Geregistreerd: 03-06-09
Woonplaats: Heenvliet

Re: 4 jarige cross-toppers (in spe)!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 21:23

Afbeelding

Heb er op gezeten!!!!!

MizzMontana

Berichten: 5687
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 08:57

Hoi Caro en Lielle :wave:

Tiahastrona wat gaaf dat je er op hebt gezeten!!! Was ze braaf? Zo te zien wel :)

Gister de 4 jarige merrie mee genomen naar oefencross, ze deed het heel dapper, alle lage hindernissen gesprongen, kleine op en afsprong en water zonder problemen. Ze was wel wat zoekerig soms, van links naar rechts slingeren, maar we hadden deze keer ook niet losgereden op het terrein zelf. Dat hadden we in Diepenheim wel gedaan en toen ook eerst alle hindernissen uit draf gesprongen. Dus eigenlijk deed ze het extra goed gister omdat ze niet eerst alles had gezien maar het wel gewoon sprong!