[HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
suikermeisje

Berichten: 8345
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 15:24

Ik ga ook naar Renswoude in de B. Hij moet gewoon wat kilometers krijgen.

Kom ook nog even foto's spammen hier. Gelukkig zien ze er mooier uit dan m'n rondje daar was
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34619
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 15:31

Wat een sprong dat water in!

Mijn man denkt er trouwens ook voorzichtig aan om met de oefencross mee te rijden 7 juli. Heeft alleen nog niet zoveel gesprongen nu. Rijden gaat wel echt super op het moment en we mogen alles weer doen. Gelukkig kunnen we op het laatste moment nog beslissen om het wel of niet te doen.

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 15:50

Mooie foto's Lieke en Suikermeisje, inderdaad, wat een megasprong.
Ik heb me ook opgegeven voor Renswoude de B.
Ben benieuwd, de veteranencross viel me 2 jaar geleden zwaar tegen. Maar dat komt vooral omdat ik gewend was dat de springwedstrijden van de veteranen een stuk lager zijn dan gewone wedstrijden (B veteranen is max 80), dus mijn verwachting van een veteranencross was iets anders dan er gebouwd stond..

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 18:18

Ik heb heerlijk foutloos in het M gereden in ede.

In Renswoude start ik ook alleen dan weer L. Planning is afgestemd met instructrice om te zorgen dat we in onze flow blijven

_Elke

Berichten: 1740
Geregistreerd: 03-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 20:33

Leuk paar die Renswoude gaan starten. Alleen niet op de zelfde dag :)

Ik heb gemerkt dat als ik aanvallend rij dat Coco eigenlijk alles wel doet. Geen geween maar eroverheen whaha

Afbeelding

Met verkennen moesten we steeds aan de kant van de jury dus ik keek en dacht oh een haagje, komt goed. Toen hing ik boven de hindernis en dacht Holy moly :=

Ook nog mijn ronde op YouTube

xsensibel

Berichten: 1464
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 22:19

Ja die van mij wilt altijd wel naar de overkant, mn instructrice zei afgelopen keer dat renswoude een prima rondje zal zijn voor ons. Ze hebben vast wel makkelijkere alternatieven toch?

Het enige wat ik jammer vind is dat het zo ver is voor ons..

suikermeisje

Berichten: 8345
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 22:29

xsensibel schreef:
Ja die van mij wilt altijd wel naar de overkant, mn instructrice zei afgelopen keer dat renswoude een prima rondje zal zijn voor ons. Ze hebben vast wel makkelijkere alternatieven toch?

Het enige wat ik jammer vind is dat het zo ver is voor ons..


Naar mijn weten heeft Renswoude in de B zelden een alternatief. Heb een aantal keer meegereden in de B en over al die keren nog geen alternatief op de sloot gezien bijvoorbeeld.

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 22:31

De oefencross is wel aardiger vind ik. Maar de officiële zou ik niet aanraden als begin cross.

xsensibel

Berichten: 1464
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 22:43

Nee nee, ik had het ook over de oefencross! We hebben de punten nog niet voor het echte werk helaas..

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 22:43

suikermeisje schreef:
xsensibel schreef:
Ja die van mij wilt altijd wel naar de overkant, mn instructrice zei afgelopen keer dat renswoude een prima rondje zal zijn voor ons. Ze hebben vast wel makkelijkere alternatieven toch?

Het enige wat ik jammer vind is dat het zo ver is voor ons..


Naar mijn weten heeft Renswoude in de B zelden een alternatief. Heb een aantal keer meegereden in de B en over al die keren nog geen alternatief op de sloot gezien bijvoorbeeld.

Klopt. En fikse afsprongen zonder alternatief. Mijn paard wilt ook altijd naar de overkant, en ik nu eindelijk ook :+ maar dat hou ik graag zo. Dus geen zin om weer een mentale issue te krijgen met een bepaald soort hindernis. We gaan daar weer even de greppel knallen :)

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 22:47

Ik vind de oefencross wel vriendelijker :j

Elise_K

Berichten: 3802
Geregistreerd: 27-07-05
Woonplaats: Nijkerkerveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 22:51

Leuk al die verslagen van Ede!
Wij mochten eindelijk ook weer eens de cross in (foutloos in het springen). Gingen als een speer, alleen 2 stomme stopjes achterin het veld (die haag na de eerste waterplas en die erna, het A element van de greppel). Dit had niet te maken met de hindernissen, maar met het "wegrijden" van het inrijterrein. Op de greppel dus maar alternatief genomen.


Op de haag met greppel voelde ik wel een noodsprong, maar bij het zien van de foto's hebben we wel geluk gehad :=

Afbeelding


Verder enorm genoten en ondanks 2 stops en een alternatief, toch maar 25 seconden over de tijd, voor het eerst echt lekker tempo kunnen pakken.



Afbeelding

Afbeelding





Volgende week Almelose ruiterdagen en dan zondag nog B in Renswoude. Ik volg daar de cursus en vind het "zonde" om dan de thuiswedstrijd over te slaan, dus we gaan hem toch maar proberen en kijken wel waar het schip strandt.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 23:04

Jeetje Elise! Lucky dat ie niet bleef haken met zijn been.

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 06:12

Ze kunnen je soms verbazen!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34619
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 07:57

xsensibel schreef:
Ja die van mij wilt altijd wel naar de overkant, mn instructrice zei afgelopen keer dat renswoude een prima rondje zal zijn voor ons. Ze hebben vast wel makkelijkere alternatieven toch?

Het enige wat ik jammer vind is dat het zo ver is voor ons..


In de oefencross kun je bij alles zelf kiezen of je de hoge of de lage variant neemt, of er gewoon aan voorbij rijden als je het niet ziet zitten. Alternatieven genoeg lijkt me :j

Elise: paard is handig zat zo te zien.

Elke: leuk meekijken zo!

nummie

Berichten: 410
Geregistreerd: 28-11-11
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 14:38

Wij zijn vorig weekend ook gestart in Ede, voor ons de eerste keer daar. Wel eens getraind op de Valouwe maar de cross nog nooit gereden daar. Wat een mooi opgezette cross en zo relaxt allemaal. Vond alleen het inspringen heel klein, en maar 1 crosshindernis ter beschikking.

Mijn merrie was nog wel even van slag door alle indrukken.. onze trailer stond zo’n beetje naast de greppel, dus ze had zich al helemaal lopen opwinden toen wij aan het verkennen waren, van alle langskomende paarden en het fluitje. Springen ging goed, netjes foutloos. Maar met inrijden was ze wel een beetje ‘vervelend’. Telkens omdraaien en wegspringen bij tegemoetkomende paarden.

Cross was ze wat onzeker, haar leerpunt zit nog echt in het weggaan van de start/kudde. Dus wat onnodige slingers onderweg en moest haar wel even bij de les houden, foutloos tot de 2e laatste hindernis (boom voor de kuil), reed niet met genoeg impuls dus ze viel stil toen ze het gat zag :(, wel heel jammer eigenlijk.

Hartslagen waren heel goed, ondanks de hitte en het zo opwinden van haar voor de tijd. Ze voelde ook loom in de cross, normaal hoef ik alleen maar te wachten tot de sprong, nu moest ik er echt wel aan rijden voor mijn gevoel.

Onze volgende cross is Renswoude volgende week zondag, ben heel benieuwd.. en ons tevens nog last minute ingeschreven voor Norg, konden er nog net bij zonder op de wachtlijst te moeten *\o/*
Afbeelding

DoretteK

Berichten: 844
Geregistreerd: 12-04-15

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 21:23

Ik kom weer even binnenvallen hier! Ik merk dat ik tijdens de cross eigenlijk net wat te weinig te zeggen heb over mijn paard. Ik moet echt hard inwerken om hem bijvoorbeeld terug te krijgen voor de sprong. Ik zou eigenlijk eens een keer een pelham bit (of iets anders?) willen proberen, om te kijken of ik daarvoor minder moeite hoef te doen, en dus vriendelijker kan zijn tegenover mijn paard.

Maar dan de vraag; naar mijn idee ziet een ongebroken bit er niet vriendelijk uit, maar ik lees wel verhalen dat dat beter is dan enkelgebroken. Ik rijd hem nu op een normale dubbelgebroken trens. Is een rubberen mondstuk aan te raden of nou juist? Mijn paard schuimt altijd goed. Zoveel verschillende opties :=

paljaslaura

Berichten: 2742
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 21:24

Ik zou dan kijken naar een babypelham. Bij mijn vorige paard de 'danger' variant. Die was dan wel enkelgebroken maar lockte als het ware. Dus kon niet doorbuigen. Zou niet snel gaan voor pelham die enorm beweeglijk is vanwege het notenkraker effect haha

nummie

Berichten: 410
Geregistreerd: 28-11-11
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 01:50

Ik zou juist hetzelfde mondstuk aanhouden als je huidige bit.. dubbelgebroken en dan idd “klein” beginnen met de babypelham..

of de yankee, die gebruik ik nu..super blij mee. Pelham brak die van mij achter heel erg op af. Deze gebruik ik nu gewoon als watertrens, maar je kunt hem ook door de sleuven halen zodat die duidelijker inwerkt.

Soort 4in1 bit is het.. bekend onder namen als: multiring, yankee, beval, swivel etc.

Fijne eraan vind ik zelf dat je kunt afbouwen met de sterkte van de inwerking, tot dat je hem kunt gebruiken als een gewone watertrens :)

Een beval trens kan op meerdere manieren gebruikt worden, bijvoorbeeld: 1. Met de top ring bevestigd aan de bakstukken en de teugels aan de grote ring. Op deze manier ontstaat er een lichte druk voor het naar beneden brengen van het hoofd.
2. Met de top ring bevestigd aan de bakstukken en de teugels aan de kleine onderste ring. Dit geeft een milde hefboomwerking. Dit bit kan daarmee geschikt zijn voor paarden die hun neus eruit steken of lang en sterk worden.

Stukje gekopieerd:
“Het speciale effect van dit bit zijn de drie verschillende mogelijkheden van bevestiging van de teugels. Afhankelijk van het doel en het onderwijsniveau maken ze veelzijdige bevestigingsmanieren mogelijk.

Verschillende opties op de teugel te bevestigen:
1. Effect van een normale watertrens
2. Extra zachte druk op de poll.
3. Additioinale zachte druk op de tong en de onderkaak.”
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Of optie 4, zoals ik hem gebruik, zonder door een sleuf te halen:
Afbeelding

suikermeisje

Berichten: 8345
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 08:25

Ik heb die yankee ook besteld en komt vandaag of morgen. Mijne werd in de cross ook te sterk en had echt niks te vertellen. Van de week dan nog even uitproberen en dan zondag maar in de cross.

DoretteK

Berichten: 844
Geregistreerd: 12-04-15

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 12:11

Thanks voor de tips! Ga er eens even goed naar kijken. Er zijn ook zoveel verschillende bitten... Maar hier kan ik zeker wat mee!

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 14:23

Wieeee! Last minute toch nog ingeschreven voor de oefencross Renswoude dit weekend. *\o/*

Nu al super veel zin in!!!

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 14:37

Is die op zaterdag of zondag?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34619
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 14:40

Zondag.

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 14:45

Gunstig. Ik ga even kijken of ik daar eventueel nog heen kan. Vrijdag avond een bruiloft dus zaterdag starten is niet verstandig _O-
Maar een oefencross ipv.. Dat is in renswoude nog wel de moeite waard :j