[HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LiannePuthzy

Berichten: 7002
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 19:40

Charmaine schreef:
Heb je stiften/kalkoenen nodig bij crossen? Of zijn het toch vaak zandgronden en dus niet nodig?


Als je paard ijzers heeft zou ik wel kalkoenen indraaien. Meeste waar ik geweest ben of gereden heb was grotendeels op gras

Cioccolato

Berichten: 6636
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 19:41

Of dressuur en springen is op gras. Als t over wedstrijden gaat

Christel1

Berichten: 600
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 21:56

Ik doe ook mee in Ede en met de vonk oefencross. Vorig jaar hebben we BB zonder ijzers gestart maar wil dit seizoen wel met ijzers en stiften B starten twijfel alleen nog wanneer ik de hoefsmid laat komen. Wil ze sws bij de vonk oefencross hebben (op gras in april) maar twijfel of ik ze er eerder onder laat slaan zodat ik ze in Ede ook al heb. En we gaan ook nog een crosstraining doen op 1 april in Lunteren. Wat zouden jullie doen?

Charmaine
Berichten: 1416
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 22:40

Thanks, dan ga ik er de volgende ronde gaten in laten draaien. :-)

Zou er bij mij om hangen hoe vast ze zonder ijzers lopen. Als je er toch onder laat zetten dan maakt een paar weken eerder ook niet uit toch?

Sim
Berichten: 31483
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 22:43

Christel1 schreef:
Ik doe ook mee in Ede en met de vonk oefencross. Vorig jaar hebben we BB zonder ijzers gestart maar wil dit seizoen wel met ijzers en stiften B starten twijfel alleen nog wanneer ik de hoefsmid laat komen. Wil ze sws bij de vonk oefencross hebben (op gras in april) maar twijfel of ik ze er eerder onder laat slaan zodat ik ze in Ede ook al heb. En we gaan ook nog een crosstraining doen op 1 april in Lunteren. Wat zouden jullie doen?


Ik zou dan op tijd beginnen met ijzers zodat je paard er aan gewend is. Vlak voor een wedstrijd bekappen en voor het eerst ijzers is niet handig.

Christel1

Berichten: 600
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 23:52

Sim schreef:
Christel1 schreef:
Ik doe ook mee in Ede en met de vonk oefencross. Vorig jaar hebben we BB zonder ijzers gestart maar wil dit seizoen wel met ijzers en stiften B starten twijfel alleen nog wanneer ik de hoefsmid laat komen. Wil ze sws bij de vonk oefencross hebben (op gras in april) maar twijfel of ik ze er eerder onder laat slaan zodat ik ze in Ede ook al heb. En we gaan ook nog een crosstraining doen op 1 april in Lunteren. Wat zouden jullie doen?


Ik zou dan op tijd beginnen met ijzers zodat je paard er aan gewend is. Vlak voor een wedstrijd bekappen en voor het eerst ijzers is niet handig.


Dat is wel een goede tip, dankjewel. Ik heb inderdaad geen idee hoe ze er op gaat reageren…

LuffB

Berichten: 1303
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 13:44

Leuke foto van de crosstraining met Ilonka!

Tof ook om te lezen hoeveel mensen zich er klaar maken voor het eventing seizoen.
Ik heb voor het eerst 2 paarden om mee te gaan nemen het seizoen in, maar wel maar een 1paards vervoer, dus ik ga even moeten kijken hoe en wat.

Heb me tot dusverre nog nergens voor opgegeven.

LiannePuthzy

Berichten: 7002
Geregistreerd: 10-05-13

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 10:54

Ik ga toch niet meedoen met de oefencross van vonk, de eis is dat je minimaal 1 winstpunt in het b springen hebt voor zowel de les als vrijdag als de oefencross op zaterdag, en die heb ik (nog) niet, helaas dan maar meedoen met de bb cross van vonk een paar weken later want volgensmij heb en voor bb nog steeds geen winstpunt nodig

LoveBodin

Berichten: 4364
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 10:56

Voor BB heb je volgens de KNHS inderdaad geen winstpunt nodig.
Daarom gaan wij nog even in de BB dit jaar. Afgelopen week een oefenwedstrijd 80cm gereden en toen kwam onze oude 'valkuil' weer terug (net niet fel genoeg rijden, stop, val :+ ). Parcours wel af mogen maken en toen ging het goed. Dus voor de 90cm moeten we nog even gaan oefenen. Gelukkig zijn er hier wekelijks oefenwedstrijden in de omgeving.

LiannePuthzy

Berichten: 7002
Geregistreerd: 10-05-13

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 11:01

Ik ga dit jaar inderdaad ook nog even door in de bb, hoop eind seizoen wel een B cross te kunnen rijden, ik gok dat ik in september wel een rondje 90 springen kan starten. Vind het daarom ook best bijzonder dat ze bij de oefencross en les eisen dat je een winstpunt in het b (dus 1m voor paarden?) nodig hebt. Ik vind het heel goed dat ze eisen dat je kan laten zien dat je springervaring hebt hoor, maar nog steeds erg krom dat je bij de bb een paar weken later uiteraard geen winstpunt nodig hebt

LoveBodin

Berichten: 4364
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 11:07

Ja dat is wel echt raar... Waar staat dan dat ze zoveel eisen?
Ik vind het op zich prima dat ze willen weten dat mensen springervaring hebben, volgens mij eist Roxana Graman (?) ook een winstpunt in de 80cm als je wil beginnen. Maar dat is wel echt wat anders dan 1m.

LiannePuthzy

Berichten: 7002
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 11:10

LoveBodin schreef:
Ja dat is wel echt raar... Waar staat dan dat ze zoveel eisen?
Ik vind het op zich prima dat ze willen weten dat mensen springervaring hebben, volgens mij eist Roxana Graman (?) ook een winstpunt in de 80cm als je wil beginnen. Maar dat is wel echt wat anders dan 1m.


Ze hebben een bericht geplaatst op insta en Facebook dat je een winstpunt nodig hebt in het springen, ik vroeg daarop welke klasse? Antwoord was B springen. Dus ik denk 1 meter, als ze 70 of 80 hadden geëist, afhankelijk van de hoogte die je start was het niet meer dan logisch

Melisje_92

Berichten: 1099
Geregistreerd: 02-12-12

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 11:15

Vreemd dat ze dat voor oefen en zelfs les vragen.

Echter denk ik wel dat het voor paarden een punt in 0.90 is aangezien je dat tegenwoordig nodig heb om B eventing te mogen starten.

Cioccolato

Berichten: 6636
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 13:36

Alleen maar goed dat ze die eisen stellen. Mag van mij part ook in de BB cross en alle lessen.

Maar wel gelijke eisen. Als de knhs op 90cm eist, die lijn volgen.

LiannePuthzy

Berichten: 7002
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 13:39

Cioccolato schreef:
Alleen maar goed dat ze die eisen stellen. Mag van mij part ook in de BB cross en alle lessen.

Maar wel gelijke eisen. Als de knhs op 90cm eist, die lijn volgen.


Ja precies, er mogen van mij echt wel eisen aan hangen maar niet “strenger” dan de knhs, heb inderdaad wel eens meegemaakt/gezien dat iemand meedeed met een les of oefencross die amper kon springen dus snap het heel goed, maar stel dan dezelfde eisen ams roxana stelt of de eis van knhs bij b cross

Charmaine
Berichten: 1416
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 13:57

Maar die punt is dan dus als combinatie? Niet als klassering van de ruiter ooit?

Fly_high

Berichten: 3313
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 14:28

Charmaine schreef:
Maar die punt is dan dus als combinatie? Niet als klassering van de ruiter ooit?


Voor sgw bij KNHS moet de ruiter een wp in springen hebben, niet de specifieke combinatie. Ik had iig met een ander paard winst in B/1m springen dan het paard waarmee ik ging crossen en nooit een brief van KNHS gehad en daarna ook mijn winst in B sgw netjes bijgeschreven gekregen :)

Voor een oefencross lijkt het me sterk dat het niet voldoende zou zijn als je met een ander paard wel gewoon geklasseerd bent?

Cioccolato

Berichten: 6636
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 14:41

Idd als ruiter lijkt mij prima

gomir

Berichten: 25547
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 22:23

Voor Vonk was het volgens mij ook nog als combinatie en niet als ruiter, dus op alle vlakken strenger voor een les/oefencross dan bij de KNHS voor de B-eventing.
Kon laatst bij Roxana ook niet meedoen, want ben met beide paarden weliswaar L-SGW startgerechtigd, maar heb ze niet in het springen uitgebracht en dus ook geen winstpunt in de 80 cm. Zou ze ook minimaal 1.20 moeten starten o.b.v. mijn vroegere prestaties in de sport en heb ook geen zin om dispensatie aan te vragen om een rondje 80 cm te kunnen starten zodat ik naar les/oefencross mag :+

LiannePuthzy

Berichten: 7002
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 23:22

gomir schreef:
Voor Vonk was het volgens mij ook nog als combinatie en niet als ruiter, dus op alle vlakken strenger voor een les/oefencross dan bij de KNHS voor de B-eventing.
Kon laatst bij Roxana ook niet meedoen, want ben met beide paarden weliswaar L-SGW startgerechtigd, maar heb ze niet in het springen uitgebracht en dus ook geen winstpunt in de 80 cm. Zou ze ook minimaal 1.20 moeten starten o.b.v. mijn vroegere prestaties in de sport en heb ook geen zin om dispensatie aan te vragen om een rondje 80 cm te kunnen starten zodat ik naar les/oefencross mag :+


Snap ik :') dan ook bijzonder dat je niet mee mag doen bij roxana terwijl je wel L startgericht sgw bent en ook in het verleden hoog genoeg geklasseerd bent geweest in het springen.
Ach gelukkig zijn de andere oefencrossen bij Beukers wel open voor iedereen die mee wilt doen :')

gomir

Berichten: 25547
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 23:26

Tegen die tijd gaat de vaste amazone vast wel weer rijden, dan sta ik ze weer af ;)
Daarom heb ik nu ook geen moeite gedaan om te bellen/mailen en de situatie uit te leggen. Genoeg te doen en het is allemaal ook niet om de hoek dus ik kijk wel even hoe het loopt.

LiannePuthzy

Berichten: 7002
Geregistreerd: 10-05-13

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 23:29

Ah oké Beukers is voor mij 1 van de dichtstbijzijndste, maar dan maar 2 weken later meedoen met de andere oefencross die daar georganiseerd word

Charmaine
Berichten: 1416
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:55

Klinkt voor mij als leek idd als onrechtvaardig strenge eisen. En blijkbaar ook strenger dan de KNHS zelf aanhoudt. Waarom doen deze instructeurs dat dan? Hebben ze teveel ongelukken in hun lessen/oefencrossen ofzo?

Cioccolato

Berichten: 6636
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:56

Staat natuurlijk los om dat voor jezelf als instructeur te bepalen. Ik kan me er ook wel in vinden eigenlijk :j
En misschien doet ze voor bekenden andere regels. Als ik bijvoorbeeld L rij met een paard in de eventing en rij een jong dier die nog geen 1m springen loopt maar wil een kennismakingsles of eens even iets anders..

Charmaine
Berichten: 1416
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 12:04

Tuurlijk staat het die persoon vrij. En blijkbaar is er geen gebrek aan klandizie...Wellicht is het om starters of minder serieuze ruiters uit te sluiten?
Maar kun je uitleggen waarom je je er in kan vinden? Want dan is er blijkbaar wel een hele bewuste reden voor hen om dit te eisen?
Ik ben oprecht nieuwsgierig hoor, is mijn eerste kennismaking met de cross- en eventingwereld dit jaar dus nog een hoop te leren....