Belgische Eventers op bokt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
winnie10

Berichten: 390
Geregistreerd: 23-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 16:10

Op dot moment rij ik enkel nog rechtuit en probeer vooral nog zoveel mogelijk op de baan te gaan rijden! Hoe lang ga je nog wachten voor te springen?

florence123

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 16:48

winnie10 schreef:
Op dot moment rij ik enkel nog rechtuit en probeer vooral nog zoveel mogelijk op de baan te gaan rijden! Hoe lang ga je nog wachten voor te springen?


Op de baan is geen optie voor mij, Ferro is niet zo braaf op wandeling en het is altijd donker. Ik ga in januari beginnen met balkjes op de grond en zo wat schakelen tussen de balken. Als dat goed gaat zet ik er een klein sprongetje bij. Hopelijk kunnen we in februari een parcoursje/lesje rijden van 90cm.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 19:10

Hier is het wachten tot het niveau van de beek zakt. Daar komen de drainagebuizen uit en die staan nu onder water, dus er kan van de piste niks weg. Ik kan int weekend wel eens op buitenrit. Als pipo vriend niet weer ineens vanalles voorziet zoals nu plots "zaterdag containerpark" :roll: dat moet persé met mijn auto en kan hij absoluut niet alleen. Sterk geslacht noemen ze dat :+

Hanne_SP

Berichten: 2419
Geregistreerd: 28-02-08
Woonplaats: België

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 20:27

Vandaag aquatraining bij mij. Piste ook vol met water. Nuja Luxor was flink. ;) Ook heeft hij eventjes lespaardje geweest voor stalgenootje. :P

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 20:31

Het water zelf stoort niet maar het wordt nu wel snel blubber. Draaf 5min over de hoefslag en het is een slagveld.

winnie10

Berichten: 390
Geregistreerd: 23-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 21:58

De piste bij mij op stal ligt echt mega goed! Echt zalig!

Antonius

Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 22:43

Super winnie, toch weer fijn aan het opbouwen! Wat zijn de vooruitzichten voor volgend jaar, zou je terug mogen crossen?
Je had toch nog een paard om mee te rijden? Mag je daar niet mee springen?

Florence jij staat alweer een heel stuk verder in de opbouw, hopelijk nu ook weer vertrokken voor nog heel wa jaren!

Varekaj, containerpark kan in de voormiddag en rijden in de namiddag, u nie laten doen :')

Mila: kalender voor jumping is er toch ook nog nie? Of bedoel je nationaal? Ben ook beetje op die van hrov aan het wachten, zou graag op fhe eens starten.

Aldislamp fijn dat je terug kan beginnen rijden, welke is de jonge die je gekocht had?

Heb mij onlangs nog gerealiseerd, ben 2,5 jaar geleden zo zwaar gevallen in de cross maar nog nooit getwijfeld of ik terug zou crossen of nie, da was gewoon vaststaand feit. Maar begin dit jaar heb ik mijn voet gebroken op simpel wandelingetje en ben sindsdien geen enkele keer meer gaan wandelen, heb eigenlijk echt wel schrik om nog eens zo uit te schuiven...
We gaan hier zaterdag op zondag sinterklaas laten komen, dus dan zal de dochter zondag wel met haar sint gerief spelen, daarmee besloten dat ik dan de week erop op jumping naar A.alter ga en nu zondag dus nog geen VM...
Tis hier al Frozen dat de klok slaat *\o/* ze krijgt een fiets, dekbed, badjas, verkleedjurk, halster en onderlegger voor pony, spelletje voor spelconsole en gezelschapsspelletje, allemaal van Frozen :')
Ik ben zelf zot van olafje <3

Ben heel blij als Tongeren terug op kalender komt, vind ik echt een topwedstrijd!! Heb hem in M al eens gewonnen <3, vond ik toch een hele speciale om te winnen.
En mooi dat arville terug een occ zou organiseren! Mss nog wel iets voor Nyona...

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 23:26

Ik zou liever 's ochtends gaan rijden, ben dan sowieso op stal om te mesten/voeren en buiten zetten. Mijn vriend verjaart echter morgen, dat wordt vrijdagavond gevierd en ik ben Bob. Ik heb dus geen garantie dat ik zaterdag voor 3u in mijn bed lig en nog minder dat ik in een acceptabele staat eruit stap om naar stal te gaan :+

Is je val alweer 2,5 jaar geleden? Wow. Tijd gaat snel! Herinner me dat nog goed, dat bericht.


Heb je uw olaf kostuum al voor die jumping in december?

mila_furrie

Berichten: 1224
Geregistreerd: 26-08-15

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 08:55

winnie: je bent toch alweer een stuk verder!

antonius: ik bedoel inderdaad de nationale kalender :) de regionale kalender laat meestal wat op zich wachten. Kan ik trouwens best geloven dat tongeren wel een speciale was om te winnen.
Je zal je dochter niet meer herkennen in al haar frozen accesoires :D Die halster en zadeldek zijn trouwens echt zalig he heb ze onlangs zien hangen in de ruitershop :)
Ik ben ook wel minder fan om te wandelen dan om te crossen eerlijk. zeker als ze op ijzers staan heb ik altijd schrik om weg te glijden. Nu staat ze blootvoets en heb ik er veel minder last van. Mijn idee was als er geen wedstrijd is om te gaan wandelen op zondag :') maar heb nog geen weekend thuis geweest eigenlijk :o

Ik weet niet wat ik heb met tongeren maar voor mij is dat echt zo eentje die op mijn verlanglijstje sta. En elk jaar we naar tongeren gaan kijk ik daar zo naar uit en of het daar mooi of slecht weer is het blijft voor mij altijd een speciale :)

Jessol

Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 10:17

:wave:

Ik zag veel enthousiaste berichten dat er toch wat crossen zijn bijgekomen, super voor jullie!

Het is inderdaad écht k*tweer de laatste dagen, wij hebben gelukkig wel een binnenpiste en buiten een geopad, het verbaast mij echt hoe goed die blijft liggen ondanks de regenval.

Hoera voor de opbouw van de geblesseerden dat goed gaat! Hopelijk kunnen jullie snel terug 100% aan de slag. *\%/*

Antonius: ik ben ook wel benieuwd naar de outfit. :D

Hier mis ik het rijden en springen ook, en daaromtrent nog slecht nieuws. Gisteren nog eens met Shadow gereden, vol enthousiasme, en hij is er nog op achteruitgegaan, na enkele rondjes begon hij rechtsom onregelmatig te zijn, vooral in de bochten en voltes. Daarna direct afgestapt en hem ook eens gelongeerd met zadel en zonder zadel, hij liep op beide kanten rechts niet 100%, er was wel een duidelijk verschil te zien met ongezadeld en gezadeld, ongezadeld was de onregelmatigheid echt miniem. Dus tijd om duidelijkheid te krijgen en ik ben op zoek naar de beste optie om een 'diagnose' te stellen. Direct naar Merelbeke? Of een dierenarts met het juiste materiaal die al bv een echo kan nemen? Wat denken jullie? En ook aanraders qua dierenarts in de buurt van Eke, Nazareth? Het is dus nu wel duidelijk dat de onregelmatigheid enkel voorkomt als hij belast wordt onder het zadel. Dan lijkt het mij ook wel moeilijker om op die manier een diagnose te stellen?
Dat raakt mij echt zo hard, ik zou alles doen voor hem, en ik krijg al zijn miserie, in zijn 17 jarig bestaan heeft hij nog bijna niet mank gestaan, ik begin soms te denken dat het aan mij ligt.

Antonius

Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 10:43

Jaja mijn Olafkostuum is binnen :D
binnen 2 weken wedstrijdje, dus dan zal de foto in vol ornaat komen :+

Jessol: ik ben grote voorstander van Merelbeke, daar hebben ze alle apparatuur, weten ze heel goed waar ze moeten beginnen zoeken, denken mee in mogelijke oplossingen én zijn op zich niet zo duur.
Doordat al die studenten moeten meekijken, geeft de dierenarts ook altijd veel uitleg in wat ze moeten zien, dus dan krijg jij zelf ook veel info.
Ik ben ook al bij Mich.el Hoeg.aerts geweest die nu tegen mijn deur in Ursel zit, ook super tevreden van, maar wel privé kliniek dus stuk duurder dan Merelbeke.
Ik wist trouwens niet dat Shadow al 17 is, mogelijks mss toch wat slijtage?

PrietPraat
Berichten: 5110
Geregistreerd: 11-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 11:07

Dat hij onder zadel meer mankt dan zonder wil niet persee zeggen dat het door het zadel is. Ze gaan soms gewoon al voorzichtig lopen onder zadel waardoor het meer uitkomt. Jeroen D.eclercq is goed, zit in Oudenaarde. Wel prijziger dan bv Merelbeke.

Tongeren is idd iets speciaals, net als arville, ben blij dat ik daar eens heb kunnen rijden met Canch (en goed :D ). Ooit wil ik eens in Nokere kunnen rijden... Maar dat is nog een ver van mijn bed show....

Een grote wandelaar ben ik ook niet, ooit eens gevallen met paard en al op de beton omdat er iemand achter haar gat takjes begon te vermalen...
Thuis kan ik bv niet wandelen met Canch, ze plakt veel te hard aan stal en het is dus echt geen plezier. Met twee is ze dan wel rustiger. Ze is ook doodsbenauwd van koeien en lammetjes.
Laatst bijgewerkt door PrietPraat op 30-11-17 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

PrietPraat
Berichten: 5110
Geregistreerd: 11-04-04

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 11:07

Haha grappig antonius :D ben eens benieuwd voor de outfitjes te zien :P.

Jessol

Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 11:10

Ah, wat leuk dat je dat samen kan doen met je dochter, jullie zullen veel plezier hebben denk ik. :D

Ik neig ook meer naar Merelbeke, dan moet ik weer vervoer vinden, en eventueel mijn papa lastigvallen om te rijden met een gehuurde trailer, maar na ons gesprek vorige week durf ik het zelf niet goed te zeggen.
Ik heb het wat afgerond naar boven, Shadow is in juli 16 geworden. Ik moet ook zeggen dat ik schrok van zijn leeftijd. Ik ging hem gekocht hebben, ongeacht zijn leeftijd hoor. Zijn paspoort was op de vorige stal in beslag genomen en er was nooit een nieuwe aangevraagd, daardoor wist ik zijn leeftijd nooit echt, de vorige eigenaresse wist het niet meer zeker, 12 of 14 dacht ze altijd. Toen ik zijn mutatiepapieren kreeg en hem ging opzoeken zag ik dus dat hij van 03/07/2001 was, en ik schrok toch ook wel even en had al schrik niet lang meer met hem aan de slag te kunnen. Maar ik heb dat proberen relativeren, hij heeft nooit echt super hard moeten werken heb ik altijd gehoord dus heb ik dat proberen naast mij neer te leggen, 16 jaar staat niet gelijk aan afgeschreven, maar nu vrees ik daar toch wel voor en mijn hartje bloedt wel echt, altijd gedroomd van een eigen pony, veel plannen en dromen. Als ik wat rondkijk op internet, zou ik durven gokken op artrose. Niet goed kunnen buigen, sterk zijn, moeilijk om onder te treden, korte passen, veel struikelen, ik kan bij alles afchecken. Wat dat dan precies inhoudt voor zijn toekomst weet ik niet echt. Maar bon, geen overhaaste conclusies denk ik dan, wachten op een diagnose.

Prietpraat: ja ik weet het niet aan het zadel hoor, ik denk dat het meer de extra belasting is waar hij dan moeite mee heeft.

Ik ben wel een echte wandelruiter, en dat mis ik ook echt superhard nu ik niet kan rijden, gewoon erop uit met mijn dikkie, heerlijk. <3

Antonius

Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 11:27

Dierenarts op stal zou ik sowieso niet doen, wellicht zullen er toch foto's moeten genomen worden om het één en ander uit te sluiten, en ik denk niet dat er 'ons' kanten nog veel dierenartsen zitten met mobiele apparatuur? In Nederland wel heb ik al gelezen, maar hoor ook dat de kwaliteit van de foto's dikwijls minder goed is.
Kan de staleigenaar jullie niet naar Merelbeke brengen? Of stalgenoot?
Afhankelijk zijn van je papa die dan ook nog eens niet achter je hobby staat, is niet gemakkelijk.
Probeer voorlopig nog maar niet teveel te lezen op internet, je kan er nu toch niets mee bereiken behalve jezelf gek te maken.
En sowieso, niet te snel panikeren, er kan veel opgelost of opgelapt worden!

florence123

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 12:13

Och Jessol, ik voel zo hard met je mee. :(:) Je hebt nog 101 plannen met je paard en dan gooit een stomme blessure het roet in het eten! Ik zou zelfs graag de blessure van mijn paard overnemen moest ik kunnen. Dan rijd ik wel verder met pijn(stillers), zolang het paard maar goed is. Maar helaas kan dat niet.
Ik heb overigens met Ferro al 3 blessures doorspartelt. 1 op zijn 5 jaar van zichzelf aan te tikken in de cross, dan na 8 maanden herbegonnen en hervallen. Daarna 5 of 6 jaar goed gelopen, nooit 1 pas gemankt en nu weer zichzelf aangetikt in de cross. Ik neem het mijzelf soms zo hard kwadelijk dat ik gewoon na de eerste blessure niet ben gestopt met crossen. Dan had hij al die jaren niet verloren en kon hij in de jumping al een pak verder staan dan 1.20, want vermogen heeft hij meer dan genoeg. Ik heb nu soms het gevoel dat ik zo een goed paard heb verprutst daardoor.

Maar genoeg zelfmedelijden nu. Dit brengt ons niet verder :(:)
Laatst bijgewerkt door florence123 op 30-11-17 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

lene

Berichten: 369
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 12:14

Ik ben zelf ook met mijn pony een (helaas redelijk vaste :+ ) klant van J.eroen :) maar aangezien dit je eerste opinie is zou ik zelf ook Merelbeke aanraden. Die hebben alles bij de hand en zullen je met een "relatief" duidelijk paard zeker verder kunnen helpen aan een min of meer schappelijke prijs. De reden dat ik naar Jeroen ging is dat ik al in Merelbeke gestaan had en ze mij daar niet echt verder konden helpen. Tip is wel om hem niet helemaal stil te zetten, tenzij het manken echt duidelijk blijft, voor je naar daar gaat zodat ze effectief kunnen zien wat er zit. Ik heb zelf eens die fout gemaakt door hem al rust te geven en dan naar de dierenarts te gaan. Stonden we daar mooi met een pony die glansrijk door de keuring kwam :Y) Als het een troost is, we zijn intussen drie jaar verder sinds de eerste diagnose van (klinische) spat en hij loopt er nog steeds. Ja ik moet zien dat hij regelmatig in het werk zit, alles goed opwarmen, rustig opbouwen en de winter is altijd rot. Maarja hij wordt er nu ook al weer 15 :o . Als die van u 17 geworden is zonder veel kwaaltjes zal zijn basis wel al beter zijn dan die van mij :Y) die is jammer genoeg te jong zadelmak gemaakt, werd 1x per week uit de stal geplukt om te springen en verder niets, slecht passend zadel etc...

Jessol

Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 12:48

Ik heb een mail gestuurd naar Merelbeke, mijn hoefsmid zou eventueel willen rijden. Nu is het nog zien hoe ik het kan regelen met mijn werk aangezien ze enkel in de week afspraken zetten. Ik moet toegeven dat ik het wel eng vind om écht naar Merelbeke te gaan, "erkennen" dat er toch iets fout zit.

Bedankt Antonius, ik moet wel eerlijk toegeven, ik panikeer ook direct heel hard en zie het direct heel somber in, slechte kant van mijzelf. {:)-:(

Florence en Iene: Bedankt! Ik weet natuurlijk dat ik niet de enige ben, en jullie hebben ook al jullie partij gehad amai, ik zou ook heel graag zijn pijn wegnemen moest ik kunnen, alles zou ik doen voor dat dik mormeltje. <3
Maar bij mij is het inderdaad al die plannen en dromen, zonder Shadow zou ik nooit terug begonnen zijn met rijden, en deze 1,5 jaar is echt al de hel geweest, eerst mank, dan die droes en 4 maanden out, dan weer licht onregelmatig, ik heb nog niet onbezorgd van hem kunnen genieten, en dat steekt echt heel hard bij mij. Ik heb al 2x een ritje naar de zee moeten afzeggen, wat wil ik zo graag gaan crossen op het strand. Maar ik ben enerzijds wel blij dat ik de cross nog heb kunnen doen met hem, maar dan stel ik mijzelf ook weer de vraag, ligt het niet aan al die zaken dat hij niet goed loopt. Zoals je zegt Florence, dat heb ik dus ook. Gisteren voelde ik dat hij niet goed liep en ben direct als een seut in tranen uitgebarsten, en ben niet echt meer gestopt die avond. Belachelijk hé, want wie weet is het totaal niet ernstig maar het kruipt gewoon onder mijn vel.
Maar inderdaad, ik probeer ook dat stukje zelfmedelijden aan de kant te schuiven, tijd voor actie!

Iene: ik vind het moeilijk, hem niet stilzetten, hij doet het enkel onder het zadel, uit de buigproef 2weken geleden kwam hij loepzuiver, het was zelf een redelijke harde proef zei die vrouw, dus ik heb ook wel schrik dat ik er uiteindelijk voor niets ga staan want kleine voltes etc aan de longe, geen probleem hé. Blijf ik dan verder rechtrichten bv? Mijn hoofd slaat lichtelijk op hol.

Hanne_SP

Berichten: 2419
Geregistreerd: 28-02-08
Woonplaats: België

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 12:58

Ik zou ook naar Merelbeke gaan om te beginnen. Helaas zelf ook teveel moeten gaan met mijn vorige paard. Zelf heb ik de stap genomen om er een punt achter te zetten. 't Was niet meer normaal aan het worden. Kosten voor hoefsmid, voer en medicatie was teveel aan. Maar mijn paard kon het ook niet meer aan. Eerste keer dat ik naar Merelbeke moest gaan, was 't direct een mega spoedgeval, dus was ook nogal heftig om dat allemaal mee te maken als het eerste keer naar daar was.

lene

Berichten: 369
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 15:19

Dat van het "eng" vinden om te erkennen dat er iets fout zit herken ik heel erg :o en dan meteen de ergste doemscenario's erbij denken. Maar eigenlijk maken we enkel ons eigen iets wijs hé, je gevoel zegt dat er iets niet klopt, dan klopt er ook iets niet. Je kent je paardje nog altijd het beste. Ook al was die buigproef die keer dan goed, kan best zijn dat het bvb. eerder zichtbaar is op zachtere grond/volte etc. Ook al is het niet leuk om een uitslag te krijgen, die onzekerheid die je nu hebt is ook niet fijn :(:)

mila_furrie

Berichten: 1224
Geregistreerd: 26-08-15

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 15:42

ik vind het ook moeilijker om niet te weten wat het is of wat het zou kunnen zijn dan je weet wat het is. Soms is de uitslag negatief maar soms denk je op voorhand al negatief terwijl het al bij al nog kan meevallen.
Ik ben met furrie bij J*ohan V*erlinden geweest hij zit in de buurt van oudenaarde. Jeroen werkt veel samen met hem. Johan is niet goedkoop maar hij is wel 1 van de betere op vlak van benen die ik ken. Hij heeft bij hem thuis ook veel apparatuur staan waar hij al veel mee kan doen.
Ik denk ook wel dat je in de kliniek "goedkoper" zal gediend zijn dan als je bij iemand particulier gaat.
Toen ik te horen kreeg dat ze haar pees gescheurd had heb ik toch wel enkele uren zitten wenen maar je moet er door he.
Nu bijna 2 jaar verder, is ze volgens de dierenarts volledig "genezen" verklaard en mag ze alles terug doen. Ik moet zeggen nu ze weer wat zwaarder ( jumping en springlessen) in het werk zit hou ik nog altijd mijn hart vast hoe ze de dag nadien in haar stal staat. ik ga ook nog voor ik ze volgend jaar start in de cross nog eens laten controleren om toch zeker te zijn dat het allemaal oke is. Enkel maar om zelf een gerust hart te hebben.
Toen mijn kleintje de dag na de geboorte naar de kliniek moest heb ik ook redelijk "geflipt" zeg maar. Maar uiteindelijk hebben die mensen daar zo hun best gedaan om hem erdoor te helpen. dag en nacht 24/24 7/7 was iemand bij hem. Ben hun nog steeds zo dankbaar. Mijn rekening iets minder :) maar dat neem ik er met alle plezier bij. Hij is nu een stoere vent aan het worden van 7 maand.

Aldislamp2
Berichten: 179
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 15:48

Tongeren, Arville en Nokere zijn inderdaad de meest 'speciale' om te rijden. Alleen zelf met Tongeren geen goede ervaringen, 1x meegedaan, stond goed in dressuur maar gevallen op de 1 in de jumping, nota bene op mijn verjaardag. Was om te ontploffen en heb paardlief dan ook alleen achtergelaten in het parcours :o

Denk dat schrik van wandelen misschien net komt omdat je dan alleen bent als er iets gebeurt. Terwijl op cross is er altijd volk om te helpen? Ik doe dat zelf wel heel graag, maar ga ook liefst in groep.

Jessol: ik zou ook naar Merelbeke gaan, wij hebben daar ook echt heel goede ervaringen mee en zoals gezegd, daar kijken ze alles tot in de puntjes na, ook omdat het interessant is voor de studenten. Bij ons is Daph.ne De Pesser.oey ook al langs geweest voor het nemen van scan bij peesblessure, daar ook heel tevreden van en die kan echo en foto's nemen op verplaatsing. Denk dat het qua prijs ongeveer hetzelfde is als Merelbeke.

Antonius: ben benieuwd naar het Olaf pak, wij zijn nu ook stilletjes aan op zoek naar een pony'tje voor ons dochtertje. Die spulletjes van Frozen zijn inderdaad heel leuk :D.

De merrie die ik gekocht heb is 4 jaar, had mijn eventingpaard verkocht om dressuurpaard te kopen, aangezien ik met slecht bekken en rug niet meer kan springen. En door die blessures wou ik ook koeler paard in het hoofd. Dat koeler is gelukt, maar heb toch terug één met meer springbloed. Ze kan ook wel goed bewegen, dus heb terug een eventingpaard gekocht 'vrees' ik. Heb het daar meer voor dan pure dressuurpaarden. Mijn zus heeft ze zadelmak gemaakt en mijn man heeft ze tot hiertoe gereden, hij wilt ze niet graag terug afgeven, dus misschien dat hij ze in het najaar volgend jaar gaat starten in de cross. Ze is wel klein genoeg voor hem. In april gaat ze eerst nog een veulentje krijgen.

Florence: jezelf niet kwalijk nemen, want uiteindelijk is dat brute pech die je overal kan tegenkomen dat ze hun eigen raken. Kan evengoed gebeuren bij jumping.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 17:05

Ik ga hout vasthouden, op zich heb ik met mijn "bende" nog maar weinig problemen gehad. Mijn merrie ben ik wel verloren aan koliek (dubbele torsie van het colon) en Icaro heeft complicaties gehad bij zijn castratie, maar dat is het. Nu mijn ene shetje met zijn tanden. Wanneer het hier tegenzit, dan is dat meer op materieel vlak: vorig jaar camionette in panne dus auto + trailer moeten aankopen, BE-rijbewijs doen (met immense vertraging), nu dat springzadel dat niet meer bleek te passen, op 2 weides moet de omheining fiks aangepakt worden, schuilhokken moet ik nog opknappen... Hier zijn het meer dat soort kosten die zich elke keer blijven opstapelen.

Je moet niet beginnen opzoeken op internet. Het kunnen 1001 dingen zijn. Wie weet is het gewoon domweg omdat hij niet goed bekapt/beslagen is, en dat het zich zo tot uiting laat komen. Ik kan Merelbeke ook aanraden. 2x geweest (met de koliek en de castratie + complicaties) en altijd heel goed geholpen, prijs viel altijd prima mee ook. Mocht het zijn dat hij alsnog rad loopt in de buigproeven kan je altijd vragen om een bijkomende RX of een test met uitverdoven.

Ik maak me geen stress meer om medische zaken. Ik zie wel wat er komt. Door in paniek te slaan en te stressen raak je geen stap verder, je helpt er je paard niet mee en nog minder jezelf.

@ Antonius: ik wacht vol ongeduld op die foto :D Trekken van 2 snijtanden, algemeen "onderhoud", consult/voorrijkosten, verdoving + lokale verdoving + pijnstiller + AB was iets van een €200/€250 trouwens. Binnenkort komt ze dan terug om die kies te trekken en de diastema's op te vullen. Pony is er al flink van opgeknapt, dus 't is wel nodig. Normaal moet hij hiermee een aantal jaar weer voort kunnen :)

@Florence: aantikken kan al-tijd gebeuren. Kan op de weide, tijdens jumping, tijdens wandeling, tijdens dressuur... Icaro staat averechts recht na rollen (kont eerst dan pas de voorkant) en die kan zelfs op die manier zichzelf lam trappen met wat pech. Je kan en mag jezelf zoiets niet kwalijk nemen.


Ik ga wel regelmatig wandelen, ook met ijzers. Zolang de bodem niet spekglad is en het giet niet als een malle durf ik opzadelen en vertrekken. Het grote voordeel hiervan is dat Icaro algemeen heel stevig en zelfzeker op zijn voeten staat en prima voelt wat wel en wat niet kan. Voor cross gebruik ik uiteraard standaard vijzen, maar voor dressuur niet.


Edit: en de sneeuw komt intussen vrolijk en vlijtig uit de lucht! Als het nu nog eens goed vriest kan Icaro weer op de paddock *\o/* (nu is dat 1 gigantische spekgladde kleivlek).

PrietPraat
Berichten: 5110
Geregistreerd: 11-04-04

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 17:30

Ik had daar ook schrik voor, voor het doem scenario en helaas is het ook zo geworden. Ik heb nooit problemen gehad met haar gezondheid, versleten was ze ook niet, pas zadelmak op haar zes. En dan in eens poef mank en op pensioen. Mijn hart heeft ook gebloed :(, en nog steeds, zeker als ik ze dan vrolijk zie huppelen in de weide. Ik hoop in februari 2019, wanneer veulen afgespeend is terug wat recreatief te kunnen rijden. Ze zal alleszins rust genoeg hebben. En ik hoop dat het iets uitmaakt, haar rust, maar dan kon Jeroen helaas niet garanderen, bij dit type blessuur maakt rust niets uit.

Hanne_SP

Berichten: 2419
Geregistreerd: 28-02-08
Woonplaats: België

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 23:25

Medische zaken idd beuhhh. Luxor heeft enkel een heel gevoelige huid. DA 90% vd keren met een huidprobleempje. Vandaag antibiotica en ontstekingsremmers tegen beginnende lymfangitis door een schrammetje. Niet ernstigs aangezien ik er vroeg bij was. Vorig jaar heeft hij wel met een dik been gestaan door dat. Ook heeft hij een vrij serieuze contactallergie gehad. Zelf had Luxor niet echt last maar hij had dikke gezwellen op zijn buik, koker dik en op zijn lichaam overal bubbeltjes. Ook heeft hij een beetje zomereczeem. Ahja ook een kwaadaardige huidtumor. Maarja als ik moet kiezen liever een gevoelige huid ipv gevoelige darmen zoals bij Shuddy. ;) Huid zie je rap.

Succes aan de wedstrijdruiters morgen! Ik binnen 2 weken eens jumping in Wa*regem. :) Als dat goed verloopt, zal ik de jumping erna in Ware*gem wss eens 80 starten. Nuja ik zeg dit voorzichtig natuurlijk omdat het een bangerik is. :+