Cross: wanneer beginnen met jong paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Cross: wanneer beginnen met jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-18 17:35

Op dit moment is mijn jonge, grote slungelpaard zo'n 5 maand onder het zadel. Hij wordt in april 5. Omdat hij de 1.80 inmiddels voorbij is, doen we het heel rustig aan. Onze training is er vooral op gericht hem sterker en zekerder te maken.

Dressuurmatig is hij nog niet B klaar. Linksom heeft hij het nog erg zwaar en de galop vindt hij erg moeilijk. De focus ligt vooral op ontspanning en reactie op de hulpen. Controle is er dus wel. Als we 1 keer in de twee weken in de bak trainen is het veel. Ik wil het leuk houden voor hem.

Meestal gaan we naar buiten, waar we lekkere lange lijnen kunnen meepakken. Zijn conditie wordt steeds beter, hij is op het strand geweest en loopt nagenoeg overal langs. Wordt steeds dapperder, gaat in de groep voorop en loopt zo het water in. Hij wordt van onverwachte situaties nog wel eens onzeker, maar blijft wel netjes bij me. Galop gaat rechtuit heel prima en buiten zijn we wel begonnen met wat verruimen en verkleinen.

We hebben ondertussen enkele kleine sprongetjes genomen in de bak, maar omdat deze vrij klein is heeft hij hier nog ontzettend veel moeite mee. Hij kan nog niet goed verkleinen of verruimen en mist uiteraard nog flink wat kracht, wat resulteert in noodsprongen/vliegende balken. Wel heeft hij er lol in en weigert hij nooit, hoe rot ik hem er ook voor zet, of hoe beroerd ik ook mee kom.

Op vreemd terrein zijn we nog nooit geweest. Ik vermoed dat hij dit heel spannend gaat vinden, daar hij erg sensibel in zijn koppie kan zijn. Met rust en consequent optreden verwacht ik hier doorheen te kunnen rijden.

Nu wil ik eigenlijk binnenkort een keer een crosstraining meepakken. Zo kan paardlief een keer trainen op vreemd terrein en kunnen we spelenderwijs wat 'gekke' dingetjes meenemen. Ik ga dan ook niet voor galoptrainingen/flinke sprongen, maar voor wat boomstammetjes, heuveltjes, op- en afsprongetjes en de waterbak.
Ik ben zelf van mening dat dit erg waardevol gaat zijn voor mijn reus; veel zien, dapperder worden en wennen aan rijden op vreemd terrein.

Wat denken jullie? Kunnen we ons een keer opgeven en zien hoe het gaat of gaan jullie pas crossen als ze meer bevestigd zijn?

Erg benieuwd naar ervaringen met crossen met een jonkie :)!!

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 18:49

Ik ben van mening dat dat prima kan, mits je naar een goede instructeur gaat die je geen dingen laat doen waar jij en vooral je paard nog niet aan toe zijn. Sommige instructeurs zijn zo “enthousiast”dat ze vaak te ver gaan bij zo’n jong dier. Welke regio zit je?

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Re: Cross: wanneer beginnen met jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-18 19:00

Fijn om te horen dat je mijn idee bevestigt! Ik zit in Zuid Holland - oa Moordrecht en Voorhout zijn 'om de hoek'. Heb hier geen ervaring met de instructeurs, dus hoop dat jij een goede weet :).

Het gaat mij inderdaad vooral om spelen met paardlief, lekker leren kennen van een anders soort sprongen. Het zou ook best kunnen dat hij na een half uur al bekaf is bijvoorbeeld. Ik zoek dus wel een instructeur die dit begrijpt en er rekening mee houdt, dus veel stappen tussendoor, lekker de tijd geven om te ontdekken etc.!

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Re: Cross: wanneer beginnen met jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 19:11

Moordrecht is een heel laagdrempelig terrein met veel eenvoudige hindernissen. Richard ten Kate geeft daar vaak trainingen en heeft dan ook een puppygroep, dat moet denk ik prima kunnen met jouw paard.

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Re: Cross: wanneer beginnen met jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-18 20:16

Ik ga Richard een mailtje sturen en waag het erop :D!

Meer ervaringen zijn uiteraard altijd welkom :)!

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Cross: wanneer beginnen met jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 21:06

Ik kan je Rob Janssen ook van harte aanbevelen. Hij zit zelf in Hernen, met een prachtig crossterrein. Maar ook geeft hij (groeps)trainingen op verschillende terreinen door Nederland. Volgend weekend geeft hij training in Ede. Hij weet als geen ander in korte tijd te schatten wat je paard aankan en heeft veel ervaring met jonge paarden. http://deheumstede.nl/training/aanmelden/
Janneke Boonzaaijer van De Schalm in Renswoude geeft fijne lessen.

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Re: Cross: wanneer beginnen met jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-18 21:33

Top, ik heb de website van Rob Janssen in mijn favorieten gezet zodat ik de data in de gaten kan houden! Hernen en Renswoude vind ik voor nu nog wat te ver voor puppybeest; hij vindt de trailer nog wat spannend. Maar misschien verderop in het jaar, wil al heel lang een keer bij Rob trainen :D
Voorheen met heel veel plezier bij Hilde van Eerden getraind, maar sinds ik verhuisd ben is dat wel heel ver uit de richting.

LuffB

Berichten: 1301
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 21:34

Dit kan zeer zeker met je jonge paard. Goed voor het koppie en ze leren hun lijf er ook goed van kennen (een drempeltje op en af stappen is lichamelijk niet intensief, maar wel bewust makend en een fijne blootstelling)

Ik vind Moordrecht een fijn laag drempelig terrein, dat trouwens ook geheel afgesloten is, dus mocht er iets geks gebeuren, je paard niet zomaar de wijde wildernis (of nog erger, de straat) op kan.

Eef_Bam

Berichten: 4099
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:08

Kan voorgaande berichten alleen maar beamen. Moordrecht is een fijn terrein, instructeurs die er nu zijn ben ik alleen neit bekend mee. Rob Janssen is een hele fijne instructeur, zowel met een jong paard als een meer ervaren paard, zeker een flink stuk rijden waard.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Cross: wanneer beginnen met jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:11

Moordrecht is een fijn terrein voor groene paarden :j

Wij hebben ook zo'n slungel thuis :-) Toen hij bijna 6 was zijn we voor het eerst op crosstraining gegaan :-)

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 09:47

Zeker gewoon al eens meenemen en kijken hoe het gaat. Er zijn er genoeg die op 4 jarige leeftijd al vrolijk en simpel een B cross lopen.

Alleen uit mijn eigen recente ervaring: Kijk het heel onbevangen aan en kijk hoe je paard het oppakt.
Voor mijn paard was het te vroeg. Die sprong al wel aardig netjes een laag springparcoursje maar de stap naar zo'n groot terrein, gekke hindernissen en vreemde paarden was voor hem nét te veel. Van volledig meewerkend werd hij weigerig en super onzeker. Ik heb toen niet doorgezet maar gewoon nog even gewacht en de stappen kleiner gemaakt. Nu lijkt hij het alsnog fijn op te gaan pakken. Voor hem (ons) was het gewoon te vroeg. Maar daar kom je toch alleen achter als je het probeert.

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Re: Cross: wanneer beginnen met jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 15:17

Dankjewel voor je tips, pol013! Mijn paard is ook behoorlijk onzeker. Daarom gaat zijn vriendinnetje ook mee crossen. Zij is heel steady en kijkt nergens van op, hij kan zich daar dan mooi aan vast houden.
Als ik merk dat het niet gaat stop ik, ik wil het inderdaad niet forceren :)!

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Cross: wanneer beginnen met jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 15:34

Dát was achteraf bezien voor ons waarschijnlijk ook veel beter geweest: mijn oudje meenemen. Die zou hij waarschijnlijk blind gevolgd zijn. Daar kunnen ze echt heel veel aan hebben.
Op veel andere vlakken wel succesvol toegepast.

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Re: Cross: wanneer beginnen met jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 15:38

Moet je ook maar net aan denken, ik kan me soms zo vergissen in mijn jonkie! Dan denk ik dat hij 'het wel doet' en gaat het volledig mis, of juist andersom.

Mayra_M

Berichten: 90
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 19:50

Het terrein in Voorhout is ook laagdrempelig, op woensdag- en donderdagavond geeft Erik Bos les, daar heb ik persoonlijk goede ervaringen mee. Ik vind de terreinen van Moordrecht en Voorhout vergelijkbaar kwa niveau. Moordrecht is op zand, wat wel fijn kan zijn voor een jong paard en Voorhout is wat vrolijker kwa kleurtjes van de hindernissen.

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Re: Cross: wanneer beginnen met jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 21:41

Voorhout vind ik inderdaad ook een leuk terrein (en lekker dichtbij), alleen vind ik daar de makke dat je geluk moet hebben dat er iemand uitvalt van de vereniging. Ik ben er niet lid namelijk. Heb wel eens geinformeerd :j
Hebben ze het spul alweer buiten staan trouwens? Volg ze op facebook, maar heb nog niks gezien :)!

Erik Bos ken ik niet, die ga ik eens opzoeken! Dankje voor de tip :)!

Mayra_M

Berichten: 90
Geregistreerd: 11-06-14

Re: Cross: wanneer beginnen met jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 13:09

Nee het crossterrein is inderdaad nog niet klaar, meestal beginnen ze begin mei. Ik denk dat je meestal wel een les mee kan doen hoor, er valt elke week wel iemand uit en volgens mij zitten ook niet alle lessen helemaal vol.

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Re: Cross: wanneer beginnen met jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-18 18:23

Ga ze even een mailtje sturen, dankjewel :)!