Tips voor de eerste keer cross?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moonsparkle
Berichten: 21713
Geregistreerd: 21-03-05

Tips voor de eerste keer cross?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-19 08:01

Ik ga van het weekend voor het eerst een cross rijden, nu heb ik er weinig ervaring mee maar wou ik het altijd al een keer doen en ik vroeg me af zijn er misschien nog tips? Ik heb een crossles gehad maar niet gedacht om alles te vragen zoals bijvoorbeeld we namen een houten brug en op en afsprong in draf, maar dat kan toch ook in galop? Tijdens de les wou het paard (manegepaard) de waterbak niet in, wel nadat er iemand was meegelopen maar wat als ze tijdens de cross ook achteruit loopt voor de waterbak? Hebben jullie nog tips hoe je de hindernissen onthoud (ik ben er met springen al zo slecht in) en buitenom een weigering wat en tijdsoverschreiding wat kan nog meer strafpunten opleveren(misschien als je een te hoge of lage sprong neemt als er meerdere naast elkaar staan?)

Sjaco
Berichten: 375
Geregistreerd: 31-10-15

Re: Tips voor de eerste keer cross?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 08:31

Mijn tip zou zijn: loop een keer met iemand mee van voorbereiding totdat hij/zij weer thuis is. Maar waarschijnlijk ga je dat niet meer redden voor de tijd.

Gaat het alleen om een (oefen)cross of een hele eventingwedstrijd?

Ik zou voor jezelf een lijstje maken met spullen die je mee moet nemen. Kun je evt. ook hier posten en om aanvullingen vragen.

Wat ikzelf altijd doe (en toch bij weinig mensen zie) is het hoofdstel vastmaken aan een vlechtje, zodat het hoofdstel nooit af kan gaan bij een stop/val. Het zal niet het eerste paard zijn die zonder hoofdstel of met een hoofdstel tussen de achterbenen de cross uitkomt. (1 vlechtje maken en met een schoenveter het kopstuk vastmaken aan het vlechtje).

Wat betreft het tempo in de cross. Als jij je paard beschrijft en hard(er) op het water aanrijdt krijg je gegarandeerd een weigering. Rustige draf, doorzitten en goed aan je been en praten! Veel praten, duidelijk zijn en veel belonen, wat uiteraard prima met je stem kan. Soms kan achterwaarts het water in ook een oplossing zijn.
Water is verder wel iets wat goed trainbaar is, maar wat je dus wel veel moet oefenen.

Wat verder het tempo betreft bij op- en afsprongen: ja dat kan ook in galop. Uit draf geeft je paard mooi de tijd om te kijken en te taxeren, wat je een weigering kan schelen. Zeker bij een afsprong. Een en ander is natuurlijk helemaal afhankelijk van ervaring van paard en ruiter. Veel mensen willen te snel en lopen daardoor tegen problemen aan.

Qua strafpunten hangt het helemaal af of het een oefencross betreft of een officiële eventingwedstrijd.

moonsparkle
Berichten: 21713
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-19 09:01

Het betreft een oefencross. Bedankt voor je tips, vooral het vlechtje aan het hoofdstel vind ik ook een goede tip. Omdat het een manegepaard betreft hoef ik in principe niet veel mee te nemen enkel m'n laarzen, cap, bodyprotector en zweep

Hoewel er wel een finale is gaat het me meer om de ervaring dat ik het een keer gedaan heb. Ik heb vroeger op L niveau gesprongen, daarna zo'n 8 jaar helemaal gestopt met de paarden op af en toe een buitenrit na en ik heb het in 2018 weer opgepakt.

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Tips voor de eerste keer cross?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 09:06

Je start zo te horen bij jacobs?
Daar maken de aantal weigeringen niet uit. Je mag altijd proberen om door te rijden en evt met hulp. Je doet alleen niet meer mee voor de finale dan. Parcours komt goed, aantal combinaties kijken en het parcours lopen, spreekt best voor zich en ze roepen vaak ook wel ‘en nuuuuu naar de brug!!!’ bijv.

Op en af sprong en brug die ze daar hebben staan kan in galop.

moonsparkle
Berichten: 21713
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-19 09:12

Dat klopt, dat klinkt hoopvol voorals ik het parcour vergeet :')