Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Gebruik koelingsklei

 
Profiel   

Hoe gebruiken jullie je klei? :brr:

Na de wedstrijd gebruik ik waar mogelijk water en smeer ik daarna met koeling gel en zet hem daarmee op de trailer naar huis. Thuis koel ik weer met water waarna ik de benen insmeer met klei. Hierna gaat hij de wei op (24 u buiten). De volgende dag spuit ik de benen schoon.

Op de verpakking van de klei staat echter dat je de klei met natte kranten en bandages in moet pakken.
Is hier iemand die dat doet? Heeft dat ook echt voordelen (naast dat het vast minder snel droogt).
Vroeg me af of het nou echt veel verschil zou maken. Vooral omdat ik ook wel logistiek zit met de weidegang.
Kan wel natte kranten doen met peesbeschermers zat ik te denken maar zou het echt de moeite waard zijn?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-19 15:18 



 
Profiel   

Ik deed dat altijd als mijn paard met een dik been stond door een wondje. Helaas mag ik het niet meer smeren door zijn vasculitis. Het werkte echt super goed!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-19 15:30 



 
Profiel   

Wij deden op mijn werk ook altijd een krant er om heen en daarna inbandageren met stalbandages. Bij mijn eigen paard smeer ik het er gewoon altijd op zonder daarna iets er over of omheen te doen. Geen idee of dat iets afdoet aan de werking, ik vind dat het prima werkt zonder bandage er over

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-19 15:43 



 
Profiel   

Ik denk dat het wel de bedoeling is dat de klei zo lang mogelijk nat blijft. Opgedroogd werkt het niet verkoelend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-19 15:56 



 
Profiel   

nynke55 schreef
Ik denk dat het wel de bedoeling is dat de klei zo lang mogelijk nat blijft. Opgedroogd werkt het niet verkoelend.



Helemaal eens hoor
Ik heb echter geleerd dat als je koelt dat je dat dan 20 minuten doet. Met water zou je ook niet uren lang koelen. Voordeel van klei is dat je langer kan koelen maar hoe essentieel zou dat zijn om de duur daarvan nog langer te maken is eigenlijk een beetje mn hamvraag

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-19 21:48 



 
Profiel   

Ik heb bij meerdere internationale wedstrijden op stal gezien dat de paarden worden gekleid zonder de krant en bandages. Volgende dag eraf spoelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-19 21:14 



 
Profiel   

Dat die van jou 24u buiten staat doet hem meer goed dan de klei denk ik :) Hij kan zo zelf lekker in beweging blijven en dat voorkomt pijntjes en blessures. De klei is goed, de weidegang top, dan gaan natte kranten echt geen noemenswaardig verschil maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-19 22:04 



 
Profiel   

Als je paard op de wei staat zou ik geen bandages om doen.

Voordeel van de natte kranten plus bandages is inderdaad dat de klei minder snel uitdroogt en daardoor dus langer verkoeling geeft. Maar uiteindelijk worden de benen onder de bandages ook weer warm, al kan het bandageren wel weer helpen tegen dikke benen. Ik heb het een keer aan mijn dierenarts gevraagd en die zei toen dat het niet per se van toegevoegde waarde is om nog natte kranten en bandages te gebruiken. Zelf gebruik ik ook geen kranten en bandages. Meestal doe ik het na het afspuiten opsmeren, dan zijn de benen nog nat en duurt het ook wat langer voor het opdroogt (mijn eigen mening). Soms smeer ik het nog wel een tweede keer op.

Toevallig is er in april een onderzoek gepubliceerd waarin koelingsmethode voor paardenbenen worden vergeleken (Marlin, 2019), mocht je het interessant vinden :-)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-19 15:52 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen