Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Met een pony tussen de paarden? Ervaringen en meningen gezoc

 
Profiel   

Hi blokkers!

Ik wil aankomend jaar rustig gaan kijken naar een nieuw maatje. Ik heb zelf 10 jaar mijn d pony gehad (overleden juli 2019 |( )
Met haar ben ik begonnen met crossen en besmet met het cross virus. Ik ben zelf 1.72 en slank gebouwd. Het liefst ga ik weer voor een pony. Dit keer een E pony (past toch wat beter). Qua budget en wensen (zoals bijzonder kleurtje) past een pony gewoon beter. Enige nadeel is dat ik 18 geweest ben, maar geen ervaring heb met starten tussen de paarden..
Aan jullie ervaringsdeskundige.. wie start er met een pony? Wat zijn de nadelen of zijn die er überhaupt?

Alvast bedankt!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-19 20:01 



 
Profiel   

Wat wil je in het crossen bereiken? Oefencrossen en B/L rijden of hoger?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-19 20:05 



 
Profiel   

Ik start af en toe dressuur met mijn pony. Ik merk in sommige dingen wel verschil, met name de punten voor de gangen zijn bij mij nooit hoger dan een 6,5, simpelweg omdat een paard over het algemeen ruimer loopt.

Verder met wat oefen dingen meegedaan en de afstanden met springen zijn gericht op paarden, opzich geeft dat niet maar soms heb je net een pas meer nodig. Ik ben nog niet echt de hoogte in gegaan dus daar kan ik verder niets over zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-19 20:06 



 
Profiel   

cobiie schreef
Wat wil je in het crossen bereiken? Oefencrossen en B/L rijden of hoger?

Nouja ik las op de bokt wiki dat hindernissen tussen pony's en paarden ongeveer 10 cm verschillen in hoogte. Op zich niet heel veel.

Intentie is wel als het leuk gaat om hoger te starten ja :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-19 20:07 



 
Profiel   

Kies voor een E pony die paardgefokt is. Ik reed met een e pony van 1.54 bij de paarden sgw. Liep sws hoge punten in de dressuur en daarnaast sprong zij Z bij de paarden. Het kan wel zeker in de sgw. Goede galop en ruime gangen dan kan het prima

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-19 13:29 



 
Profiel   

caro29 schreef
Kies voor een E pony die paardgefokt is. Ik reed met een e pony van 1.54 bij de paarden sgw. Liep sws hoge punten in de dressuur en daarnaast sprong zij Z bij de paarden. Het kan wel zeker in de sgw. Goede galop en ruime gangen dan kan het prima

Maar hoe zie je dat het paard gefokt is?
Ik had inderdaad nog niet aan de gangen gedacht. Ik wil gewoon graag een bijzonder kleurtje (alles behalve bruin of vos) en ik vind pony's toch altijd iets anders uitstralen

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-19 16:52 



 
Profiel   

Afstamming

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-19 16:59 



 
Profiel   

E pony is sowieso een vrij apart begrip, komt ook alleen in Nederland voor. Je zou kunnen zeggen dat er twee types "E pony" zijn.
- gewone warmbloed paarden die kleiner zijn dan 1.58 m, vroeger meestal 'damespaard' genoemd
- de wat grotere pony's, Haflingers enz groter dan 1.48 m.

In de dressuur maakt het niet uit hoe groot het paard is (uitzondering topsport), bij springen heeft het formaat wel invloed. Niet alleen voor de hoogte, maar vooral ook omdat de afstand tussen de hindernissen is afgestemd op een 'groot' paard, niet op een pony. Een grote E zal er nog niet veel last van hebben, een D of kleine E al meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-19 17:22 



 
Profiel   

Rex_Rolfo schreef
E pony is sowieso een vrij apart begrip, komt ook alleen in Nederland voor. Je zou kunnen zeggen dat er twee types "E pony" zijn.
- gewone warmbloed paarden die kleiner zijn dan 1.58 m, vroeger meestal 'damespaard' genoemd
- de wat grotere pony's, Haflingers enz groter dan 1.48 m.

In de dressuur maakt het niet uit hoe groot het paard is (uitzondering topsport), bij springen heeft het formaat wel invloed. Niet alleen voor de hoogte, maar vooral ook omdat de afstand tussen de hindernissen is afgestemd op een 'groot' paard, niet op een pony. Een grote E zal er nog niet veel last van hebben, een D of kleine E al meer.

Bedankt voor je toelichting! Ik hoop nog op meer mensen met bijdrage die momenteel of in het verleden met een E pony gestart zijn :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-20 21:18 



 
Profiel   

Ik ben zelf niet met een E gestart maar de E pony van een vriendin van mij liep 1.40 parcoursen en ZZ-Z dressuur :D
Als je zelf klein bent en je koopt een klein gebleven paard dan valt het niet eens op omdat je dan een mooie combinatie bent.
Een pony die groot uitgevallen is wil nog wel eens wat beperkter zijn in de gangen, maar een klein gebleven paard is gewoon een paard.
In alle andere landen zijn dat dan ook gewoon paarden aangezien de E maat alleen in NL bestaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-20 21:23 



 
Profiel   

Juist in de SGW is het minst lastig om met een pony bij de paarden te starten. Zeker als je doorstroomt van de pony's naar de paarden en dus al een niveau hebt bij de eventing (dit is bij jou dus helaas niet het geval).

Stel dat je L-eventing hebt gereden bij de pony's en doorstroomt naar B-eventing bij de paarden. Dan blijft de cross hetzelfde en springen en dressuur gaat een klasse omlaag. De paarden springen sws in verhouding lager dan de pony's bij de eventing.
Je zult ff rekening moeten houden met de afstanden in de dubbel, maar dat mag bij een hoogte van 80-90 (= B-eventing paarden) geen probleem zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-20 21:29 



 
Profiel   

Ik heb altijd dressuurwedstrijden gereden met mijn verzorgpony tussen de paarden. Dat was totaal geen issue. De eigenaresse sprong met de pony en moest uiteindelijk de overstap naar de paarden maken. Dat viel haar vies tegen. Afstanden tussen de sprongen kwamen niet lekker uit en de sprongen waren hoger. Pony weigerde steeds vaker en de combi verloor het vertrouwen, waardoor ze uiteindelijk helemaal niet meer sprongen. Ze heeft de pony na een poos ingeruild voor een paard.

Of te wel, ik zou er goed over nadenken en veel research doen (zoals je dus al doet +:)+ )

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-20 21:51 



 
Profiel   

Ik meld me. Ik rij met mijn pony 1,51 tussen de paarden. Ben april 2019 begonnen met wedstrijden eerst dressuur en eind zomer springen en sgw. Moet zeggen dat mijn pony geen moeite heeft met afstanden en komen ook goed mee met stijlpunten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-20 21:56 



 
Profiel   

Hier een ervaringsdeskundige.
Ik heb vorig jaar het hele seizoen tussen de B paarden gecrosst met mijn D pony van 1.45. Hij was op dat moment 6. Dit jaar hopen we de overstap naar de L te kunenn maken.

Het belangrijkste is dat je beseft waar je tekortkomingen liggen. De hoogte is voor mijn pony bijvoorbeeld geen probleem, maar aangezien hij niet de snelste is haal ik vaak de optimale tijd van een cross niet. En zoals aangegeven is het zo dat in het spring parcours ik zowel in de dubbel als in de gerelateerde afstanden (bijv 2 sprongen op 6 galopsprongen afstand van elkaar) soms een galopsprong meer moet nemen. En ook dat betekend dat je er langer over doet en dus soms een tijdfoutje aan je broek kan hebben.

Het scheelt voor jou dat als je wilt gaan springen met een E pony tussen de paarden, de normale hoogte in een B springparcours 90 zou zijn en in de B paarden is dat dus 100. In de eventing is het springen bij de B paarden 90 cm en in de L eventing pas 100. Met een D pony moet je dus ipv 80 de andere hoogtes springen. Niet ieder paard heeft dat in zich.

Dan is het ook nog zo dat een grote E pony (dus bijna een paard qua stambook) het nog weer iets makkelijker heeft dan een kleine E pony.


Mijn advies, als je heel graag een pony zou willen voor de sport en het misstaat niet moet het makkelijk kunnen. Als je alleen een pony wilt voor het kleurtje en stiekem hoger dan B/L wilt starten, zal dit makkelijker gaan met een paard. En die zijn er ook in leuke kleurtjes ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-20 14:05 



 
Profiel   

Dan zou ik als ik jou was voor een paardgefokte E pony (of gewoon een klein paard van rond de 160) gaan die een grote galop heeft: dit is belangrijk ivm afstanden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-20 14:10 



 
Profiel   

Ik zou het zoeken naar een paard heel anders gaan aanpakken. Wat nou als je gewoon die maat in ieder geval laat zitten en gaat zoeken naar een pony of paard dat bij je past? Een E pony zou ik ook prima kunnen redden tussen de paarden, maar je kan net zo goed een paard vinden dat helemaal bij je past.
Een E-sportpony is toch vaak een te klein gebleven (of gefokt) paard, dus veel verschil in kleurtjes en dergelijke zal het niet zijn.

En zoek alsjeblieft niet een paard uit op kleur, het gaat om de klik etc. Een goed paard heeft geen kleur ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-20 14:15 



 
Profiel   

Amber op bokt startte in het verleden met haar Fjordy (van 1.40 oid?) ook tussen de paarden, en met haar fjordenhengst Gio doet ze dat ook. Springen én Cross. Dus ja, het kan zeker. :) Zo zijn er wel meer positieve verhalen terug te vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-20 14:28 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Ik ben zelf niet met een E gestart maar de E pony van een vriendin van mij liep 1.40 parcoursen en ZZ-Z dressuur :D
Als je zelf klein bent en je koopt een klein gebleven paard dan valt het niet eens op omdat je dan een mooie combinatie bent.
Een pony die groot uitgevallen is wil nog wel eens wat beperkter zijn in de gangen, maar een klein gebleven paard is gewoon een paard.
In alle andere landen zijn dat dan ook gewoon paarden aangezien de E maat alleen in NL bestaat.

Ik ben zelf 1.73, dus qua plaatje moet ik het nog zien. Op eentje van 1.60 stond prima :j
Maar fijn dat het wel kan :)


Sjaco schreef
Juist in de SGW is het minst lastig om met een pony bij de paarden te starten. Zeker als je doorstroomt van de pony's naar de paarden en dus al een niveau hebt bij de eventing (dit is bij jou dus helaas niet het geval).

Stel dat je L-eventing hebt gereden bij de pony's en doorstroomt naar B-eventing bij de paarden. Dan blijft de cross hetzelfde en springen en dressuur gaat een klasse omlaag. De paarden springen sws in verhouding lager dan de pony's bij de eventing.
Je zult ff rekening moeten houden met de afstanden in de dubbel, maar dat mag bij een hoogte van 80-90 (= B-eventing paarden) geen probleem zijn.

Ik had me inderdaad op bokt wiki al ingelezen wbt de hoogtes en dat viel me ook al op! z is bij beide 1.10 a 1.15 stond er.

Sjaco schreef
Juist in de SGW is het minst lastig om met een pony bij de paarden te starten. Zeker als je doorstroomt van de pony's naar de paarden en dus al een niveau hebt bij de eventing (dit is bij jou dus helaas niet het geval).

Stel dat je L-eventing hebt gereden bij de pony's en doorstroomt naar B-eventing bij de paarden. Dan blijft de cross hetzelfde en springen en dressuur gaat een klasse omlaag. De paarden springen sws in verhouding lager dan de pony's bij de eventing.
Je zult ff rekening moeten houden met de afstanden in de dubbel, maar dat mag bij een hoogte van 80-90 (= B-eventing paarden) geen probleem zijn.


Remark schreef
Ik heb altijd dressuurwedstrijden gereden met mijn verzorgpony tussen de paarden. Dat was totaal geen issue. De eigenaresse sprong met de pony en moest uiteindelijk de overstap naar de paarden maken. Dat viel haar vies tegen. Afstanden tussen de sprongen kwamen niet lekker uit en de sprongen waren hoger. Pony weigerde steeds vaker en de combi verloor het vertrouwen, waardoor ze uiteindelijk helemaal niet meer sprongen. Ze heeft de pony na een poos ingeruild voor een paard.

Of te wel, ik zou er goed over nadenken en veel research doen (zoals je dus al doet +:)+ )

Bedankt voor het compliment. Ik ben inderdaad veel research aan het doen. Ik heb mijn vorige pony ook 10 jaar gehad ondanks dat het eigenlijk op basis van mijn voorafgestelde wensen een "miskoop" was. Veel plezier van haar gehad maar omdat je andere doelen hebt blijft het een "mismatch"

Dat wil ik nu koste wat het kost voorkomen.
Hoe groot was de pony waar jij het over hebt? Ik lees namelijk sommige advertenties van E pony wegens overstap paarden waarvan ik dan denk..hmm het scheelt 10 cm is dat dan echt zoveel?


star_l0ver schreef
Ik meld me. Ik rij met mijn pony 1,51 tussen de paarden. Ben april 2019 begonnen met wedstrijden eerst dressuur en eind zomer springen en sgw. Moet zeggen dat mijn pony geen moeite heeft met afstanden en komen ook goed mee met stijlpunten.

Oh tof! Wat voor pony heb je?


LuffB schreef
Hier een ervaringsdeskundige.
Ik heb vorig jaar het hele seizoen tussen de B paarden gecrosst met mijn D pony van 1.45. Hij was op dat moment 6. Dit jaar hopen we de overstap naar de L te kunenn maken.

Het belangrijkste is dat je beseft waar je tekortkomingen liggen. De hoogte is voor mijn pony bijvoorbeeld geen probleem, maar aangezien hij niet de snelste is haal ik vaak de optimale tijd van een cross niet. En zoals aangegeven is het zo dat in het spring parcours ik zowel in de dubbel als in de gerelateerde afstanden (bijv 2 sprongen op 6 galopsprongen afstand van elkaar) soms een galopsprong meer moet nemen. En ook dat betekend dat je er langer over doet en dus soms een tijdfoutje aan je broek kan hebben.

Het scheelt voor jou dat als je wilt gaan springen met een E pony tussen de paarden, de normale hoogte in een B springparcours 90 zou zijn en in de B paarden is dat dus 100. In de eventing is het springen bij de B paarden 90 cm en in de L eventing pas 100. Met een D pony moet je dus ipv 80 de andere hoogtes springen. Niet ieder paard heeft dat in zich.

Dan is het ook nog zo dat een grote E pony (dus bijna een paard qua stambook) het nog weer iets makkelijker heeft dan een kleine E pony.


Mijn advies, als je heel graag een pony zou willen voor de sport en het misstaat niet moet het makkelijk kunnen. Als je alleen een pony wilt voor het kleurtje en stiekem hoger dan B/L wilt starten, zal dit makkelijker gaan met een paard. En die zijn er ook in leuke kleurtjes ;)

Klopt maar ik zie voornamelijk bruine paarden. Of een bijzondere kleur voor heel veel meer €.
Ik heb tot nu toe altijd de pony's leuker gevonden "gezelliger" en makkelijker te hanteren. Ik denk niet dat ik Z ambities heb. Ik vond het crossen gewoon super tof en helaas door hoefkatrol constatering nooit vaker kunnen doen dan 2x.


Change3x schreef
Dan zou ik als ik jou was voor een paardgefokte E pony (of gewoon een klein paard van rond de 160) gaan die een grote galop heeft: dit is belangrijk ivm afstanden.

De gangen ga ik zeker op letten! Ruime gangen


Bowo schreef
Ik zou het zoeken naar een paard heel anders gaan aanpakken. Wat nou als je gewoon die maat in ieder geval laat zitten en gaat zoeken naar een pony of paard dat bij je past? Een E pony zou ik ook prima kunnen redden tussen de paarden, maar je kan net zo goed een paard vinden dat helemaal bij je past.
Een E-sportpony is toch vaak een te klein gebleven (of gefokt) paard, dus veel verschil in kleurtjes en dergelijke zal het niet zijn.

En zoek alsjeblieft niet een paard uit op kleur, het gaat om de klik etc. Een goed paard heeft geen kleur ;)

Ik ben het met je eens, maar ik weet ook hoe ik zelf in elkaar zit. Ik had een hele aansprekende pony en een minder mooi paard. Ik hield van beide maar ik weet wel hoe prachtig ik het vond dat een van 2 qua uiterlijk naar wens was. Alle kleuren behalve bruin zijn welkom dus heel selectief in "speciale kleuren" ben ik ook weer niet :=

absque_dubio schreef
Amber op bokt startte in het verleden met haar Fjordy (van 1.40 oid?) ook tussen de paarden, en met haar fjordenhengst Gio doet ze dat ook. Springen én Cross. Dus ja, het kan zeker. :) Zo zijn er wel meer positieve verhalen terug te vinden.

Klopt ik ken haar (van bokt alleen)! Toch hoop ik vooral reguliere verhalen te vinden ipv echte uitzonderingen. Al ben ik ook blij met je toevoeging aan het topic

Bedankt allemaal!
Ik heb er twee jaar voor uitgetrokken aangezien ik ook gewoon aan het sparen ben dus ik denk dat er toch wel iets in die 730 dagen op mijn pad moet komen :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-20 19:41 



 
Profiel   

Toevoeging op het kleurtje: ik vind iets aansprekends belangrijk. Ik vind heel eerlijk gezegd een beetje voorpluk en sierlijk hoofd in welke kleur dan ook een voorsprong hebben :)

Dit was mijn eigen topper
[ img ]


Ik vond haar koppie erg aansprekend
[ img ]

Oh en een goede bouw zoek ik nu naar. Mijn pony had een lange rug en korte beentjes weinig schoft korte nek.
Kort van voor en te lang van achter zegmaar :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-20 19:45 



 
Profiel   

Om terug te komen op je vraag, volgens paspoort was ze 1,56. Een vriendin zweerde altijd dat ze veel kleiner was. Foto’s staan in mijn profiel (Donna).

Edit, foto’s zijn door tinypic verwijderd :( heb er even een van fb geplukt.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 862&type=3

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-20 23:25 



 
Profiel   

Ik heb een tijd met mijn D-pony bij de paarden gereden. Wij reden L. Het ging prima maar ik merkte op een gegeven moment wel dat het qua tijd soms lastig was omdat we af en toe een extra galop sprong moesten maken. Ook was een foutje een groter probleem als bij mijn paard nu.

Nu heb ik een klein paard met een enorm vermogen en dat rijdt toch fijner vind ik persoonlijk. Ook al spring ik ook nog met een kleine D pony bij de paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-20 05:24 



 
Profiel   

Mijn schoonzus rijdt met haar Welsh cob tussen de paarden. Z dressuur!
Het is dat ze zelf niet zo’n springer is, maar haar welsh zou een super crosser zijn, die springt heel fanatiek over een hindernis. Zit super veel pit in haar Welsh.

Zelf heb ik met mijn vorige haflinger tussen de paarden gereden met springles. Kwam tot op zekere hoogte (letterlijk en figuurlijk haha) mee.
Daarna moest ik stoppen en konden de paarden nog even door. Maar het plezier was er absoluut niet minder om.
Het was een echt spring kanon. Waar ik ook cross mee heb gedaan.
Alleen dressuur... dat was ons dit totaal niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-20 06:49 



 
Profiel   

Remark schreef
Om terug te komen op je vraag, volgens paspoort was ze 1,56. Een vriendin zweerde altijd dat ze veel kleiner was. Foto’s staan in mijn profiel (Donna).

Edit, foto’s zijn door tinypic verwijderd :( heb er even een van fb geplukt.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 862&type=3

Ik word helaas doorgeleid naar standaard Facebook.


davinci2412 schreef
Ik heb een tijd met mijn D-pony bij de paarden gereden. Wij reden L. Het ging prima maar ik merkte op een gegeven moment wel dat het qua tijd soms lastig was omdat we af en toe een extra galop sprong moesten maken. Ook was een foutje een groter probleem als bij mijn paard nu.

Nu heb ik een klein paard met een enorm vermogen en dat rijdt toch fijner vind ik persoonlijk. Ook al spring ik ook nog met een kleine D pony bij de paarden.

Hoe groot is jouw kleine paard? Ik denk dat ik ook voor iets 1.60 ga.
1.44 was mijn pony, maar voor het mooie was ik wel te groot (bovenlijf) dus moet sowieso wel 10 cm groter minimaal.


Chasey schreef
Mijn schoonzus rijdt met haar Welsh cob tussen de paarden. Z dressuur!
Het is dat ze zelf niet zo’n springer is, maar haar welsh zou een super crosser zijn, die springt heel fanatiek over een hindernis. Zit super veel pit in haar Welsh.

Zelf heb ik met mijn vorige haflinger tussen de paarden gereden met springles. Kwam tot op zekere hoogte (letterlijk en figuurlijk haha) mee.
Daarna moest ik stoppen en konden de paarden nog even door. Maar het plezier was er absoluut niet minder om.
Het was een echt spring kanon. Waar ik ook cross mee heb gedaan.
Alleen dressuur... dat was ons dit totaal niet.

Ik kies inderdaad bewust niet voor de iets breder gebouwde paarden. Ondanks de uitzonderingen is het wel zo dat een soort paard waarschijnlijk lichamelijk gezien makkelijker en soepeler over hoge hindernissen komen (mits goed gereden natuurlijk)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-20 13:14 



 
Profiel   

Hmmm dat is gek! Ik maak even een screenshot.
[ img ]

En op mijn haflinger van 1.45 (links)
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-20 23:59 



 
Profiel   

Ik kwam mezelf melden *\o/* maar je had mij al in je voorbeeld meegenomen zie ik haha.

Denk dat je wel in achterhoofd moet houden dat het (vaak) op houdt op een gegeven moment. :j Dat had ik met Fjordy en nu met Gio, hoger dan het L zou het niet worden. Al kan dat natuurlijk wel weer anders zijn met "warmbloed" pony s
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-20 21:52 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen