Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 6 [ 131 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Welk spoortje om net even door te drukken?

 

Hillebill schreef
Kookaburra schreef
Ik zie nu dat je een halve tuiger hebt. Leuk, dat is zo'n toffe fokrichting van het KWPN! Maar dan is kijkerig zijn niet heel gek.
Bij de tuiger die wij voor de wagen hebben (4 jaar oud, nog zo groen als wat) is het een kwestie van vertrouwen opbouwen.

Normaal sprong ik als groom nooit van de wagen om naast het paard te wandelen bij iets spannends... Bij dit paard hadden menner en ik bij een spannende situatie (paard wordt heel kijkerig) beiden zoiets: 'ga er als groom maar naast lopen. En gebruik dan hetzelfde commando als wat we op de wagen gebruiken om haar aan te moedigen'. Ze liep als een puppy braaf achter mij aan. En inmiddels groeit ze echt in haar zelfvertrouwen.

Eerder in dit topic had ik al een foto geplaatst van mijn benen met blauwe plekken. Ja... Dat gebeurde toen we zonder extra steun teveel van haar vroegen.

T is geen tuiger!
Hij heeft Gelders bloed. Totaal niets qua tuiger.


gewoon even de afstamming noemen weet iedereen of het wel of geen tuiger is
geldersbloed is prima
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 18:58 



 
Profiel   

Geen papier...
Gelderse hengst ook zonder papier maar puur Gelders gefokt op een kwpn merrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 19:04 



 
Profiel   

Hillebill schreef
Geen papier...
Gelderse hengst ook zonder papier maar puur Gelders gefokt op een kwpn merrie.

Maakt het wat uit ? Tuigers zijn niet minderwaardig of zo, je bent wel heel snel op je tenen getrapt. En zoals Leon in die filmpjes loopt, als daar geen tuiger bloed in zit? Tja, problemen mee? Maar ik wens je succes, je bent al dik drie jaar bezig en blijkbaar deed hij het een jaar of twee geleden wel goed tijdens trainingen. En nu is hij kijkerig en wil je meer te vertellen hebben middels scherpere sporen. En alle tips die niet goed zijn in jouw ogen worden afgeserveerd zonder er ook maar even over na te denken. De wedstrijden komen er aan en je wilt blijkbaar niet afgaan.
Dus knoop de sporen er maar aan, let op dat je hem niet echt doorprikt want dan vlieg je er ook uit en veel succes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 19:28 



 
Profiel   

Oh, ik dacht zo snel gezien dat het om Leon ging. Daarbij gaf je eerder eens aan dat hij half tuigersbloed heeft. Foto in je op is ook een vospaard met bles en witte voorbenen. Vandaar ;)

Zowel Gelders als Tuiger zijn fokrichtingen van het KWPN. Beide fokrichtingen met dieren vol karakter. Maar ook erg werkwillend en mensgericht :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 19:30 



 
Profiel   

Hillebil: er worden goede adviezen gegeven. Dat jij dat meteen als de bit-, boom-, spoor- en wat dan ook voor brigade ziet, betekend dat je helemaal niet open staat voor de hulp die je geboden wordt.
Je kan je paard pas goed rijden als je open staat voor ideeën van anderen.

Je hele leven is niet lang genoeg om alles te weten over het wezen paard.


Blijf altijd open staan om te leren en hou ten alle tijden in je hoofd dat een paard niet alles meteen kan wat jij wilt. Neem de tijd als hij angst heeft, als je die tijd niet hebt dram je niet door maar geef je jezelf op je flikker.


Laatst bijgewerkt door quintusgl op 23-07-21 19:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 19:32 



 

Hillebill schreef
Geen papier...
Gelderse hengst ook zonder papier maar puur Gelders gefokt op een kwpn merrie.



is niets mis mee, alleen zijn ze iets rustiger in het rijden dat moet je accepteren,
geduld hebben, gymnastiseren en vertrouwen geven, is vaak het beste en geeft vaak het beste resultaat.


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-07-21 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 19:32 



 
Profiel   

Rijden is deels gehoorzaamheid en deels vertrouwen. Ik heb even naar de filmpjes gekeken en je paard is echt heel erg gehoorzaam, je gaat dit niet oplossen met nóg meer gehoorzaamheid. Je hebt opzich een heel fijn paard, enorm gehoorzaam én hij laat spanning makkelijk los en springt alsnog.

Ik zou vooral aan het vertrouwen werken. Zorg dat enge dingen een rustpunt worden. Dat kan je het makkelijkst eerst op de grond doen. Dus ver weg van de sprong rustig draven en galopperen, richting de sprong stilstaan, los teugeltje (ev koekje erin). Dat is in het begin zover weg van de sprong als ze ok zijn ermee, dus niet dwingen naar de sprong te gaan en dan daar stilstaan, dan werkt het averechts.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 19:34 



 
Profiel   

Kort antwoord: geen.
Langer antwoord: geen, want daar zijn ze niet voor.

Neem terwille van je paard de tips die je gekregen hebt alsjeblieft ter harte :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 20:12 



 
Profiel   

Hillebill schreef
T is geen tuiger!
Hij heeft Gelders bloed. Totaal niets qua tuiger.


Met alle respect, maar ik ben vrij zeker dat je hem ooit hebt geïntroduceerd als tuiger en dat je het ook al een paar jaar over zijn spanningsproblemen hebt in het... tuigertopic. ;)

Wat ik heb gezien is een wat onzeker paard. Hem er 'door drukken' helpt 1x, misschien 2x, maar het gaat hem echt geen extra vertrouwen geven dus dat gaat je uiteindelijk in je kont bijten. Heb wat meer geduld, kijk waar je vandaan komt met hem en hoe goed het dus al eigenlijk gaat vergeleken met eerst. Gooi dat nu niet weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 20:25 



 
Profiel   

quintusgl schreef
Hillebil: er worden goede adviezen gegeven. Dat jij dat meteen als de bit-, boom-, spoor- en wat dan ook voor brigade ziet, betekend dat je helemaal niet open staat voor de hulp die je geboden wordt.
Je kan je paard pas goed rijden als je open staat voor ideeën van anderen.

Je hele leven is niet lang genoeg om alles te weten over het wezen paard.


Blijf altijd open staan om te leren en hou ten alle tijden in je hoofd dat een paard niet alles meteen kan wat jij wilt. Neem de tijd als hij angst heeft, als je die tijd niet hebt dram je niet door maar geef je jezelf op je flikker.


Helemaal mee eens...
Echt gedegen advies om dit op te lossen heb je al een aantal keer gekregen.
En een paar kinderachtige reacties... inderdaad ook.
Maar een paard wat niet aan de hulpen is, ook al is het van afsluiten los je niet op met spoor oid, misschien die ene keer, maar de keer daarna moet je met grover geschut komen voor dezelfde reactie en uiteindelijk zit je in een vicieuze cirkel en een paard wat nog minder gaat reageren.
Maar het is best op te lossen als je je verdiept (met instructie) wat jouw paard motiveert en waar hij vertrouwen van krijgt.
Niet boos worden als dit wordt gezegd, hou jezelf een spiegel voor en probeer even tussen de kinderachtige posts heen te lezen en te leren. Er zijn echt veel goede dingen genoemd van ervaren mensen.
En bit en spoor loos?
Kijk maar even in mijn profiel :') ik hoor niet echt tot die groep :+ ik kijk wat bij het paard past... de een rij ik met S&T maar zonder sporen, de ander met trens en sporen... ik heb niet een vast 'iets' qua materiaal...
Maar sporen pak ik er hooguit bij voor de buiging, zodat ik goed kan aangeven waar het opzij moet of hoe snel ik een been weg wil hebben.
Voor tempo gebruik ik ze niet.
Bij naar voren denken ook niet.
Dat is een kwestie van gezond in het koppie houden en motiveren.
Ook een bang paard kan je motiveren.
Sommige om het veel mee te oefenen, het normaal laten worden, anderen moet je heel overdreven mee praten of zelfs op zingen :') (maar dat is meer voor je eigen ademhaling :P )
Bij veel beesten helpt afwisseling en werk met de dubbele lijnen. Actie-reactie kan je daar ook fijn mee er in krijgen... maar vanaf de rug kan dat ook prima. Maar je moet het wel bewust doen en je open stellen om te leren en goed te kijken naar wat je voor paard onder je kont hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 20:34 



 
Profiel   

Dit topic wordt steeds vreemder..je zit toch in het tuigertopic met dit paard waarvan de vader tuiger is?
Is dat soms niet goed genoeg om te benoemen?

Je zoekt een spoortje om net even door te drukken, maar ik denk dat als je in de spiegel kijkt je vooral op zoek bent naar manieren om je eigen zin door te drukken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 20:50 



 
Profiel   

Waar vind iedereen die filmpjes?

Ik heb zoals je uit het tuigertopic (waar je inderdaad hebt gepost) weet ook een volle tuiger die echt heel, heel kijkerig is. Dat is echt een stukje karakter denk ik - op iedere locatie, in iedere bak is er altijd wel iets engs, ook in de bak(ken) thuis. Altijd. De tip van mijn instructrice is echter wel "maak haar aan het been" - ook die van mij sluit zich vreselijk af van de hulpen op het moment dat ze wil kijken. Dat zijn we dus nu aan het oefenen, binnenbeen is - altijd - binnenbeen, ook op plekken waar het eng is. Een spoortje kan wel degelijk helpen als hij zich afsluit.

Met crossen echter, we hebben een paar keer gesprongen, de eerste boomstam buiten resulteerde in een val met (lichte) rugkneuzing voor mij. Ik heb me erbij neergelegd dat het nooit een dapper paard zal worden en dat als ik echt wil crossen ik dat beter niet met die van mij kan doen, tenzij voor vertrouwen opbouwen en dan heel recreatief - leuk voor ons allebei. Ik denk dat er niks anders op zit dan oefenen, oefenen, oefenen, vertrouwen kweken en je erbij neerleggen dat het niet altijd zal gaan. Wil je serieus crossen dan is dit misschien niet het handigste paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 20:53 



 
Profiel   

Sunnda schreef
Dit topic wordt steeds vreemder..je zit toch in het tuigertopic met dit paard waarvan de vader tuiger is?
Is dat soms niet goed genoeg om te benoemen?

Je zoekt een spoortje om net even door te drukken, maar ik denk dat als je in de spiegel kijkt je vooral op zoek bent naar manieren om je eigen zin door te drukken.

Maakt toch niks uit...
Al zegt de ts dan het een spaanse staander is :+
Hier dit topic gaat het om het afsluiten en het spoortje. Maakt imo niet uit wat voor warmbloed het exact is. ;)
Het beestje is kijkerig... en daar moet je mee om leren gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 20:53 



 
Profiel   

Op zich maakt het geen zak uit (behalve dat het misschien nuttig is om te weten aangezien bepaald gedrag rastypisch is), maar het is wel maf dat er zo op gereageerd wordt. Niks om je voor te schamen, tuigers zijn fantastisch. <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 21:07 



 
Profiel   

Absoluut, en soms beetje kijkerig ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 21:16 



 
Profiel   

Een kijkerig paard ga je er niet doordrukken. Ook niet met spoor.
Ook ik heb een kijkerig paard gereden, thuis kon ik er alles mee. Op wedstrijden was ik blij dat ik een rondje hoefslag kon doen, zonder naar binnen te stormen. Nu was dit een heel lenig paard. Mijn instructice heeft mij geleerd om op dit soort momenten stukje schouder voor te vragen minimaal. Want in dressuur wedstrijd waar ze hoefslag moeten volgen zien ze liever niet schouder voor. Ik heb dit toegepast en kwam meteen met 200 nog wat punten thuis.
Ik denk dat je dit niet met sporen moet willen oplossen, maar echt met km maken en misschien kleine trucjes toepassen zoals niet laten kijken. Een oefening tussendoor vragen. Praten en belonen.

Jurry had trouwens wel gezien wat ik deed, maar ook wat paard zou doen. Kreeg op mij briefje: mooi opgelost!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 21:43 



 
Profiel   

Maar wat wil je nu horen, TS? Het klinkt alsof je aan het wachten bent op die ene reactie van iemand die je gaat vertellen dat nog scherpere sporen een goed idee is. Maar ik ben bang dat dat niet gaat gebeuren. Ik kan je alleen maar adviseren om te luisteren naar wat de meeste mensen zeggen hier. Ja, het gaat je meer tijd en moeite kosten, maar uiteindelijk zal je er veel meer profijt van hebben en een gelukkiger paard aan overhouden.
En als je pas 3 maanden crosst, tja, dat is ook nog niet zo lang voor een paard..

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 21:48 



 
Profiel   

Misschien moet je eens gaan omdenken. Je bent pas net begonnen met crossen, waarom leg je de druk dan al zo hoog om foutloos een cross door te komen? Gaat ie staan? Prima, kijken omdraaien en weer proberen. Daar krijgen ze veel meer zelfvertrouwen van.

Ik heb ook zown wispelturig type. Ene cross kijkt je nergens naar en interesseert het hem geen bal. Volgende cross gaan we zigzaggend al bomen ontwijkend over de route. Waarom moet hij zich dan aan mij aanpassen? Waarom jij niet aan hem? Is een stukje gevoel, horsemanship waar je dan zo fel tegen bent. Maar dat is wel je basis van het omgaan met een paard.

Jij moet met hem leren omgaan en niet andersom. Geef hem tijd en ruimte. Dan komt het vast goed! En respecteer z'n mindere "kijkerige" dagen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 22:47 



 
Profiel   

Heb het filmpje gezien en ik begrijp de vraag om een scherper spoortje wel. Weet niet of het de oplossing is hoor. Maar als een paard met zijn oren vooruit naar de hindernis gaat en en vervolgens vlak daarvoor omdraait is het gewoon een etter. Of misschien geen etter, hij is je in elk geval aan het uitproberen. En mijn eerste gedachte is inderdaad ook om gewoon bij iedere hindernis iemand met een lange zweep neer te zetten en geef m dan maar eens een mep als hij weer praatjes heeft. Is wel een oplossing maar niet een "Bokt waardige" :D

Zit m uiteindelijk toch in vertrouwen en het voor je willen werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 23:18 



 
Profiel   

Tsja, even heel stalkerig je eerder geplaatste bokt berichten doorgelezen en dan verbazen deze reacties van je me niet eigenlijk TS. Je hebt het in een groot deel van je berichten over hoe oud je wel niet zou zijn (43, nou nou poe poe) en je roept overal dat je nieuw bent in de crosswereld en spannend maar wat niet is kan nog komen bla bla. Het geeft voor mij een ontzettend onzekere indruk, en eerlijk, als ik naar je foto's kijk zie ik vaak een heel gestrest paard (ongetwijfeld staan die twee dingen in verband met elkaar). Het werk wat hier verzet moet worden ligt bij jou, niet bij Leon!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 23:27 



 

janderegelaa schreef
Heb het filmpje gezien en ik begrijp de vraag om een scherper spoortje wel. Weet niet of het de oplossing is hoor. Maar als een paard met zijn oren vooruit naar de hindernis gaat en en vervolgens vlak daarvoor omdraait is het gewoon een etter. Of misschien geen etter, hij is je in elk geval aan het uitproberen. En mijn eerste gedachte is inderdaad ook om gewoon bij iedere hindernis iemand met een lange zweep neer te zetten en geef m dan maar eens een mep als hij weer praatjes heeft. Is wel een oplossing maar niet een "Bokt waardige" :D

Zit m uiteindelijk toch in vertrouwen en het voor je willen werken.
Je hebt oren vooruit en oren vooruit. Ik zie in dat filmpje geen “jippie, let’s go” oren vooruit, maar eerder die van een paard dat het allemaal vrij spannend vindt en op het laatste moment opeens denkt: oei. Mag hij er even naar kijken, springt hij er vervolgens gewoon overheen. Imo is dat geen etteren of uitproberen en dat willen oplossen met spoor of longeerzweep vind ik niet eerlijk tegenover het paard, dat duidelijk wat vertrouwen mist.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 23:47 



 
Profiel   

Mkango schreef
janderegelaa schreef
Heb het filmpje gezien en ik begrijp de vraag om een scherper spoortje wel. Weet niet of het de oplossing is hoor. Maar als een paard met zijn oren vooruit naar de hindernis gaat en en vervolgens vlak daarvoor omdraait is het gewoon een etter. Of misschien geen etter, hij is je in elk geval aan het uitproberen. En mijn eerste gedachte is inderdaad ook om gewoon bij iedere hindernis iemand met een lange zweep neer te zetten en geef m dan maar eens een mep als hij weer praatjes heeft. Is wel een oplossing maar niet een "Bokt waardige" :D

Zit m uiteindelijk toch in vertrouwen en het voor je willen werken.
Je hebt oren vooruit en oren vooruit. Ik zie in dat filmpje geen “jippie, let’s go” oren vooruit, maar eerder die van een paard dat het allemaal vrij spannend vindt en op het laatste moment opeens denkt: oei. Mag hij er even naar kijken, springt hij er vervolgens gewoon overheen. Imo is dat geen etteren of uitproberen en dat willen oplossen met spoor of longeerzweep vind ik niet eerlijk tegenover het paard, dat duidelijk wat vertrouwen mist.

En daarmee toont Jan heel mooi hoe zelfs ervaren paardenmensen angst rn spanning makkelijk verwarren met ‘stout’ of ‘etteren’ om in Jan zijn woorden te blijven.

Een paard kan niet etteren. Daar heeft hij de mentale capaciteit niet voor. Als hij iets weigert heeft hij daar in zijn denkwereld een hele goede (levensnoodzakelijke zelfs.) reden voor. ‘Pesten’ of ‘etteren’ of ‘uittesten’ zijn menselijke begrippen. Daar doen paarden niet aan.

Wanneer je iemand ‘m er over laat slaan als ie ‘praatjes heeft’ begrijp ik niet hoe je het daarna nog over ‘vertrouwen’ en ‘willen werken’ kan hebben. Beide hebben nl geen enkele ruimte om te bestaan in die ‘oplossing’.
En als ie half zo’n ‘etter’ is als jij denkt Jan, krijgt ze hem na twee keer niet meer binnen 20m van de sprong zonder zand te happen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-21 00:43 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Heb het filmpje gezien en ik begrijp de vraag om een scherper spoortje wel. Weet niet of het de oplossing is hoor. Maar als een paard met zijn oren vooruit naar de hindernis gaat en en vervolgens vlak daarvoor omdraait is het gewoon een etter. Of misschien geen etter, hij is je in elk geval aan het uitproberen. En mijn eerste gedachte is inderdaad ook om gewoon bij iedere hindernis iemand met een lange zweep neer te zetten en geef m dan maar eens een mep als hij weer praatjes heeft. Is wel een oplossing maar niet een "Bokt waardige" :D

Zit m uiteindelijk toch in vertrouwen en het voor je willen werken.


Vertrouwen en voor je willen werken heeft inderdaad alles te maken met erover heen meppen :Y)

En tja, boktwaardig. Ik denk dat idd dat hier weinig mensen zijn die kiezen voor een dieronvriendelijke oplossing als het ook anders kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-21 06:11 



 

nieuwsgierig geworden naar de filmpjes, waar zijn ze te zien??

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-21 06:43 



 
Profiel   

MCE schreef
nieuwsgierig geworden naar de filmpjes, waar zijn ze te zien??



Haar profiel aanklikken en kijken bij haar geplaatste berichten :)
Rare gedachte misschien maar ik vraag me af of kijkerige paarden soms niet gewoon minder goede ogen hebben?Daar hoor je nou nooit iemand over bij paarden.Alles wordt maar weg gezet als ondeugend of temperament.Er komen steeds meer inzichten vanuit de wetenschap en het blijkt dat mensen soms gedrag bij paarden totaal verkeerd interpreteren.Mijn vorige paard had naar mijn idee duidelijk moeite met diepte zien .
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-21 06:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 6 [ 131 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen