Welk spoortje om net even door te drukken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Re: Welk spoortje om net even door te drukken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-21 12:10

Laat maar.....

Hij is wel aan t been alleen door zijn kijkerigheid kan hij zich afsluiten..

Graag topic op slot

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 12:18

Hillebill schreef:
Laat maar.....

Hij is wel aan t been alleen door zijn kijkerigheid kan hij zich afsluiten..

Graag topic op slot

Probeer anders een koeienprikker :D

DuoPenotti

Berichten: 29534
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 12:21

Hillebill schreef:
Laat maar.....

Hij is wel aan t been alleen door zijn kijkerigheid kan hij zich afsluiten..

Graag topic op slot

Jammer dat je het zo ervaart, precies wat anoniem ook zegt.

In een B dressuur proefje hoort hij zonder spoor te lopen. Dus hi is niet aan het been, hij is aan de spoor.
Dat is geen aanval, dat is gewoon basis.
Als jij die basis fijner gaat krijgen, want ja dat kan elk paard, dan ga jij hier profijt van krijgen bij die sprongen.

Ik begrijp dat je in de cross even wat extra wilt, ik zie dat niet eens als verkeerd.
Ik doe ook bij buitenrit een spoortje aan terwijl ik in de bak zonder rij, puur om ja even door te kunnen pakken als hij loopt te eikelen, en het misschien gevaarlijk kan worden als hij achteruit naar de sloot loopt.
Dan wil ik even streng door kunnen komen.
Gelukkig is dat zelden nodig, maar het is fijn als het kan.
Dus ja ik begrijp je beredenering, zeker in een cross, dat is nog wat anders dan een buitenrit.

Maar als je in de bak al op dat extra rijd, gewoon in je dressuur training, dan heb je niets meer over om door te kunnen pakken. Daar rij je de basis al mee.

Dus ga je basis training verfijnder maken, daar dus alles op zit en kuit en aangevuld met stem zo nodig.
Dan kun je in een moeilijkere situatie wel dat spoortje pakken en is het weer even dat extra.
Snap je wat ik bedoel? :)

anca

Berichten: 1784
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 12:44

Geen enkel spoor mag je mijn inziens gebruiken om een paard “” er door te drukken””. Dan is er ergens al iets mis gegaan.

Gini
Berichten: 17912
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 12:50

Hillebill schreef:
Hij is wel aan t been alleen door zijn kijkerigheid kan hij zich afsluiten..


Dat is wat het een sport maakt. Als ik vandaag beslis te gaan basketballen, zal ik morgen ook niet meteen alles goed doen en tot de top behoren.
De crux bij crossen is inderdaad dat je een wat moediger paard moet hebben. De hindernissen zijn vast, worden aan grotere snelheid genomen, zien er wat enger uit. Sommige paarden zullen daarom nooit echt goede crosspaarden zijn, die zijn van nature te onzeker. De meeste paarden kan je zeker op lager niveau hier goed in trainen. Kilometers maken, verschillende terreinen opzoeken, diverse sprongen oefenen, en dan door training word je paard beter en beter en zekerder en zekerder.

Aan de toon van je berichten snap ik dat dit niet is wat je wilt horen, maar ik vraag me oprecht af waarom? Het is toch fijn om te weten dat dit iets is wat je kan trainen? Waarom zou je zo graag je paard willen doordrukken als de onzekerheid van je paard misschien oprecht is? Is het zo erg dat je paard nog wat bleu en zoekende is?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34648
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 12:56

Hillebill schreef:
T is niet dat ik m de hele cross erdoor wil rammen. Hij is een kijker. Ene keer springt hij alles andere keer is hij erg kijkerig.

Crossles - oefencross springt hij ene keer alles andere keer is hij weer kijkerig.
Hij is niet bang...
Springconcours springt hij ook alles.

Vraag was of je op eea kan doordrukken als hij zijn kijkdag heeft.

Maar als het een verkeerde vraag is, spijt me dat ik dit gevraagd heb.


Wij hebben ook zo'n kijker. En uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het hem er echt in zit dat je de motor goed aan hebt. Met andere woorden, hij moet de focus op jou hebben, en goed aan de hulpen staan. Als hij goed aan de hulpen staat en lekker voorwaarts is dan wordt dat kijken ook steeds minder. Zolang hij zo kijkerig blijft is hij echt nog niet goed aan je been.

Splinter

Berichten: 4271
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 12:56

Hillebill schreef:
Laat maar.....

Hij is wel aan t been alleen door zijn kijkerigheid kan hij zich afsluiten..

Graag topic op slot


Dan is hij toch niet aan het been? Dus nog beter aan het been thuis maken, zorgen dat de aandacht bij jou is. Verder thuis enge dingen oefenen, maak de hindernissen spannender met paraplu's zeilen noem maar op, maak hem zelfverzekerder door te oefenen en te belonen.

Uiteindelijk werkt een pijnprikkel niet als ze iets echt eng vinden, sterker nog het kan dan juist een gevaarlijke situatie worden...

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 13:02

Je zult je paard moeten leren motivatie te vinden waardoor hij graag zelf naar de overkant wilt. Een paard wat zich af sluit met een scherper spoortje "door" willen duwen zal hem niet motiveren, Hij zal hooguit uit angst voor pijn gaan springen. En daar wordt het vaak niet beter van.

Dus ook hier de tip: Zoek het niet in iets om je paard "pijn" te doen.....Kijk eens wat filmpjes van Warwick schiller. Die heeft interessante methodes om er voor te zorgen dat je paard het echt wil doen! Hij heeft ook voorbeelden van paarden zoals jij het beschrijft.
En echt: Een scherper spoortje is niet de oplossing van de oorzaak, maar symptoombestrijding die op langere termijn averechts gaat werken.

Kendra

Berichten: 8731
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 13:11

Ik snap TS wel - en degenen die reageren ook.
Natuurlijk, paard moet aan het been. Maar sommige paarden slaan echt af op bepaalde momenten en dat heeft niet altijd te maken met de reactie op de hulpen. Sommige paarden lijken opeens geobsedeerd door iets (wat??) en sluiten zich volledig af. Dan moet je iets anders doen dan je altijd deed - en dat kan best een scherpere spoor zijn. En soms is een tikje op de schouder voldoende, hij moet weer op jou letten. Ze moeten even weer wakker worden :-). Het andere deel van de oplossing is dat het vaak om hoog-sensitieve paarden gaat, dus dat je meestal prima kunt trainen met kleine of zonder sporen.

Ik ben het heel erg eens met de adviezen dat je het allemaal zo klein mogelijk moet houden, anders kom je in zo'n rare vicieuze cirkel terecht, waarbij je steeds meer dwang moet gebruiken en je paard steeds minder goed bereikbaar lijkt.

En in de training doet hij het niet, dus misschien houd je 'em zelf ook net iets te vast op wedstrijd omdat je het zelf spannend vindt?
Laatst bijgewerkt door Kendra op 23-07-21 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 13:13

Klopt Kendra, maar afslaan of afsluiten ga je niet oplossen met meer spoor.
Je moet hem leren te vertrouwen en te overtuigen.
Ook leren dat hij altijd, wat er ook gebeurt op een hulp naar voren moet.
Als je dat niet opgelost hebt... zal hij voor elke spoor of prikkel blijven afsluiten.
Al hang je er op een gegeven moment koeienprikkers aan zoals net al geopperd werd :+
Zoiets pak je aan bij de oorzaak, anders kom je er niet vanaf.

TS je moet het niet als aanval zien, juist als oplossing.
Want als je op je spoor gaat vertrouwen, loop je binnenkort weer tegen het zelfde punt aan.

Prima2Donna

Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Welk spoortje om net even door te drukken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 13:19

Die van mij sluit zich ook af tijdens de cross (kom er nergens meer mee door, ook niet met stem of achter een ander paard) en mijn oplossing is om een ander paard te kopen... Mijn pony is niet stoer genoeg voor de cross en hij vindt het niet leuk.

Weet je zeker dat die van jou het wel leuk vindt? De oplossing ligt écht niet bij een spoortje, geloof me. Ik rijd alleen in de cross met een spoor omdat hij nog wel 'ns wil draaien enzo, maar als hij zich afsluit doet dat ook niks meer hoor. Ga heeeeeel veel km's maken samen en rijd gewoon achter anderen aan. Daar krijgen ze ook meer zekerheid van :)

Kendra

Berichten: 8731
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 13:20

In de basis helemaal eens c-alsemgeest, de oplossing is absoluut niet de spoor.
Luisteren en naar voren is altijd de basis.
Dus je moet wel zeker weten dat je zelf niet de oorzaak bent.
Onze ervaring is wel dat je soms iets moet doorbreken. Maar altijd kort, tijdelijk en met respect.

Oh ja, en TS: volgende keer een andere titel voor je topic kiezen, dit werkt voor sommige bokkers als een rode lap voor een stier :D :D :+ :+ :+
Laatst bijgewerkt door Kendra op 23-07-21 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29534
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 13:22

c_alsemgeest schreef:
Klopt Kendra, maar afslaan of afsluiten ga je niet oplossen met meer spoor.
Je moet hem leren te vertrouwen en te overtuigen.
Ook leren dat hij altijd, wat er ook gebeurt op een hulp naar voren moet.
Als je dat niet opgelost hebt... zal hij voor elke spoor of prikkel blijven afsluiten.
Zoiets pak je aan bij de oorzaak, anders kom je er niet vanaf.

Eens, maar soms kan dat even meer doorkomen wel helpen. Even uit die "tranche" halen.

Voorbeeldje van mijn buitenrit die ik eerder aanhaalde.
Braaf paard, maar soms ineens kan hij wat zien en daar erg groot op reageren. Tenminste in zijn jonge jaren.
is dat gebrek aan vertrouwen, zeker en daar moet aan gewerkt worden.
In de bak liep hij overal door en over, zieltjes, houten platen met raar geluid, ballonnen, paraplu's noem maar op. Niet eens een twijfel in het doen.

Dan op de weg, een voorbeeld, ineens zit hij zo'n varkensrug in de bocht, die week opnieuw wit geschilderd.
Daar schrikt hij zo van dat hij met een noodgang achteruit loopt met de kont richting sloot. De weggetjes zijn hier smal, dus de sloot is er direct.
Dan kom ik door met die spoor, niet om hem voorbij die varkensrug te krijgen, wel om hen te stoppen met achterwaarts gaan.
Op het moment dat hij stilstaat was de spoor ook weg.
En ja daar konden we rustig pas per pas gaan kijken wat dat enge ding was. Hij heeft er later nooit meer naar gekeken.
Maar ik ken hem, hij heeft dan die extra prikkel wel nodig om even door te komen.

Zo kan ik me voorstellen dat het voor ts ook is.
Maar dan moet je wel die extra prikkel kunnen geven en deze niet al in basis dressuur gebruiken, dan is hij gewoon niet aan het been.

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 13:27

Ik moet zeggen dat ik het wel een interessante discussie vindt en misschien is dit niet helemaal het juiste topic, maar ik denk dat de "visie" van sommige paardenmensen wel de reden is waarom er steeds meer mensen ook tegen zijn op de paardensport. Niet dat ik perse van de suikerklontjes brigade ben, en ja, als mijn paard mij bijt krijg hij ook zonder pardon een tik, maar ik denk dat in sommige gevallen wel afvragen waarom een paard reageert zoals hij reageert, en wat wij daar aan kunnen doen om het gedrag te veranderen. En dan dus niet groffere hulpmiddelen, maar zelf meer kennis op doen in de manier waarop een paard leert en denkt en die kennis dan gebruiken om het paard uit te leggen wat wij van hem verwachten. Dus dat hij zelf naar een hindernis leert lopen, omdat die springen hem dus iets op levert, want waarom zou hij het anders doen?

Stel je voor dat jij niet graag naar je werk gaat, en ook nog eens geen salaris zou krijgen, maar je baas komt je wel thuis ophalen met een stok in zijn handen om je wat vlugger te laten werken..... dat is toch geen motivatie?

Even een heel ander voorbeeld:

Ik heb een hond, en fikkie wil niet mee lopen naar de overkant van de straat. Ik heb hem al een tikje gegeven op zijn billen, maar fikkie wil nog steeds niet mee lopen..... Ook op een schop reageert fikkie niet. Waar kan ik fikkie nog meer een schop of tik mee verkopen zodat hij wel naar de overkant van de straat loopt?
De wereld zou te klein zijn als ik dit zou vragen....maar bij paarden vinden we het vrij normaal dat we wat sneller een tik of schop geven. Een keer uit nood of iets kan ik me helemaal voorstellen. Maar ik denk dat iedereen het er ook wel over eens is, dat een paard die de trailer niet op wil, er op proberen te slaan, echt averechts werkt. Die gaat er nu misschien op, maar de volgende keer zeer zeker niet over het algemeen, en dat werkt natuurlijk met springen ook zo.....

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Welk spoortje om net even door te drukken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 13:30

Lijkt me een goed idee ja, je paard dwingen met pijnprikkels... :(

Crosskip

Berichten: 1100
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: het mooie Rekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 13:36

Been there (met verschillende paarden). Niet ieder paard zal direct fluitend over alle crosshindernissen gaan. Het kost tijd en vertrouwen in elkaar om dit voor elkaar te krijgen. Het enige wat helpt is kilometers maken en uitvogelen wat werkt voor jouw paard.

Als ie normaal gesproken correct reageert op de hulpen gaat het niet werken om een scherper spoortje te pakken. Op de een of andere manier heeft je paard het vertrouwen (nog) niet. Hoe je dat oplost is per paard verschillend... wellicht in draf naar de hindernissen zodat ie meer tijd krijgt om de boel in te schatten en dat je hem in de draf wel voorwaarts kunt houden? Zweep om vooruit te slaan werkt meestal meestal niet, maar misschien wel een tikje op de schouder als aanmoediging? Veel praten en belonen.

Neem de tijd om deze kilometers te maken en te werken aan het vertrouwen in elkaar.

Kendra

Berichten: 8731
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 15:23

Cinnepin schreef:
Lijkt me een goed idee ja, je paard dwingen met pijnprikkels... :(

Hier help je TS echt enorm mee.....

Ayasha
Blogger

Berichten: 57952
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 15:48

Hillebill schreef:
T is niet dat ik m de hele cross erdoor wil rammen. Hij is een kijker. Ene keer springt hij alles andere keer is hij erg kijkerig.

Crossles - oefencross springt hij ene keer alles andere keer is hij weer kijkerig.
Hij is niet bang...
Springconcours springt hij ook alles.

Vraag was of je op eea kan doordrukken als hij zijn kijkdag heeft.

Maar als het een verkeerde vraag is, spijt me dat ik dit gevraagd heb.

Je instelling naar hem toe is al de verkeerde.

"hij is niet bang".
Jawel. Dat is hij wel. Als hij niet bang was keek hij niet. Je wil angst dus oplossen met pijnprikkel. :) Als je nu een heel lief dier hebt dan gaat dat werken. Of je dat moet willen is een ander maar het zal werken áls hij een brave sok is.
Heb je een iets minder lief dier dan springt ie na de 3e keer niets meer, al neem je er een veeprikker bij.

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-21 15:55

Kendra schreef:
Cinnepin schreef:
Lijkt me een goed idee ja, je paard dwingen met pijnprikkels... :(

Hier help je TS echt enorm mee.....


Dat bedoel ik.
Spijt dat ik het gevraagd heb....
Super bedankt iedereen, not!
T was een vraag. Meer niet.

Ben blij dat al jullie paarden super aan t been zijn, jullie niet met bit rijden, spoorloos, zweeploos zijn en niet vergeten boomloze zadels hebben en 24/7 op t land staan.

Altijd allert reageren en dat jullie nooit een tikje met zweep of sporen geven.

Chappeau!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57952
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Welk spoortje om net even door te drukken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 15:56

Gelukkig zal deze reactie je wel vooruit helpen! +:)+ Succes er mee TS.

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-21 15:57

Ayasha schreef:
Gelukkig zal deze reactie je wel vooruit helpen! +:)+ Succes er mee TS.

Thanks

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 16:01

Hillebill schreef:
Op zweepje reageerd mijn paard niet..
Hij is een " ik kijk de kat eerst uit de boom" paard.
Springt super fijn maar met cross kan hij wat inhouden bij "rare" hindernissen.
Kan m moeilijk steeds alles eerst laten zien....
Ik zoek een spoortje dat ik m net wat kan doordrukken. Zweepje werkt niet.
Ik kan daar niet mee rijden en mijn paard reageerd er nagenoeg niet op.

Thuis rij dressuur met grof wiel en springen met een normaal spoortje.
Crossles ook met een normaal spoortje.

Grof wiel in cross lijkt mij niet fijn zitten.

Waar rijden jullie mee?
Waar kan ik m het beste wat mee doordrukken / uitnodigen om door te gaan?

[ [url=m/XRCaID.jpg]Afbeelding[/url] ]


Als hij niet reageert op de zweep wil hij echt niet. Bang? Niet genoeg conditie? Geen vertrouwen in de ruiter?
Als je ook bij dressuur en springen sporen nodig hebt is hij niet aan het been.
Dus terug naar de basis gaan: paard trainen zodat hij aan het been is en bij de cross zorgen dat hij vertrouwen krijgt.
Dat lijkt meer werk maar op langere termijn ga je er veel meer plezier van hebben.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 16:03

pien_2010 schreef:
Onze Hercule vond wedstrijden dressuur niet leuk. Mijn dochter wel.

Naast hem belonen voor elke dressuur wedstrijd door na afloop even met hem in het bos te crosses en dag later te mennen hebben wij de oplossing gevonden in rijden met een heel scherp spoortje dat toegestaan was.
Aan de bak dressuur ellende en teleurgesteld kind kwam gelijk een einde. Hercule werd normaal losgereden zonder spoor en met klein zweepje. De dochter Kreeg als de voorlaatste de ring in ging het scherpe spoortje aan (de dochter kon super rijden zonder prikken) en vlak voordat ze de ring in moest streek ze even een klein stukje met de spoortjes langs zijn velletje zo van, ik heb ze aan.
Sindsdien liep hij als een tierelier zonder dat ze het spoortje hoefde te gebruiken . Aan een paard die haar in de steek liet tijdens het beslissende moment was een einde gekomen.

Naar zoiets kun je kijken. En zo zou je het kunnen proberen. Alleen moet het paard dan niet bang zijn voor de hindernissen.
Hercule was nooit bang. Hij vond dressuur niets en ik vond dat hij dat af en toe met de pony club toch moest doen voor ons, zoals wij alles voor hem deden.


knap staaltje blufpoker maar wat als hij nog meer in staking ging was er dan een plan B vraag ik me af?
Laatst bijgewerkt door kwita op 23-07-21 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 16:04

janderegelaa schreef:
Hillebill schreef:
Laat maar.....

Hij is wel aan t been alleen door zijn kijkerigheid kan hij zich afsluiten..

Graag topic op slot

Probeer anders een koeienprikker :D

Echt. Heel volwassen dit.

Gini
Berichten: 17912
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 16:04

Hillebill schreef:
Dat bedoel ik.
Spijt dat ik het gevraagd heb....
Super bedankt iedereen, not!
T was een vraag. Meer niet.

Ben blij dat al jullie paarden super aan t been zijn, jullie niet met bit rijden, spoorloos, zweeploos zijn en niet vergeten boomloze zadels hebben en 24/7 op t land staan.

Altijd allert reageren en dat jullie nooit een tikje met zweep of sporen geven.

Chappeau!


Er zijn ook mensen met inhoudelijke posts. Je kiest zelf waar je je energie in steekt.