Welk spoortje om net even door te drukken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Welk spoortje om net even door te drukken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-21 10:20

Op zweepje reageerd mijn paard niet..
Hij is een " ik kijk de kat eerst uit de boom" paard.
Springt super fijn maar met cross kan hij wat inhouden bij "rare" hindernissen.
Kan m moeilijk steeds alles eerst laten zien....
Ik zoek een spoortje dat ik m net wat kan doordrukken. Zweepje werkt niet.
Ik kan daar niet mee rijden en mijn paard reageerd er nagenoeg niet op.

Thuis rij dressuur met grof wiel en springen met een normaal spoortje.
Crossles ook met een normaal spoortje.

Grof wiel in cross lijkt mij niet fijn zitten.

Waar rijden jullie mee?
Waar kan ik m het beste wat mee doordrukken / uitnodigen om door te gaan?

Afbeelding

Kookaburra

Berichten: 5382
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 10:22

Hoe reageert hij op stem?

Ik heb geen ervaring met cross country, dus weet niets over fijne sporen. Maar wel ervaring in de mensport. En daar gebruiken we veel onze stem om aan te moedigen (en te belonen ;) ).

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 10:25

Gaat normaal spoortje bij crossles goed?
Dan zou ik datzelfde spoortje gewoon gebruiken op crosswedstrijden.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 10:25

Heb je al overwogen om hem beter aan je been te krijgen via gehoorzaamheid voor je bedacht dat je een spoor, bedoelt voor verfijning, kon misbruiken?

Sporen zijn niet om ‘door te drukken’. Zodra je ze daarvoor wil gebruiken laat ze dan aub in de kast.

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 10:26

Hoe is het karakter van je paard en hoe ervaren is die in het crossen? Een nog niet zo moedig paard doorpushen kan namelijk ook averechts werken.

faunty

Berichten: 1791
Geregistreerd: 06-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 10:31

met een spoor door de cross drukken gaat. misschien 2x lukken, en dan springen ze helemaal niks meer. Sporen zijn bedoeld om je hulpen te verfijnen, om duidelijker het verschil tussen een appyement en een galopovergang aan te geven, niet om een paard een eng object over te duwen

en nu zeg ik dat niet om de moraalridder uit te hangen ofzo, maar het effect dat je bereikt hiermee is dat hij straks nergens meer overheen wil...

Capriootje

Berichten: 6749
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 10:32

Heb je het zweepje ook op de schouder geprobeerd? Hier reageren ze daar altijd heel fijn op als aanmoediging. En zoals al eerder gezegd; stem. Aanmoedigen en belonen en dan groeien ze daar echt van. Kost wat tijd en geduld maar is het echt waard om je paard moediger te zien worden .

Een spoortje kan prima zijn maar niet voor het doel wat jij noemt. Dan springen ze uit angst of pijn voor de spoor tussen de ribben en zul je daar uiteindelijk alleen maar meer problemen van krijgen. Een paard opleiden in de cross die wat afwachtend is vraagt veel gevoel en geduld van de ruiter.

Pindakaa7
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 10:32

Geen, het paard moet meer vertrouwen krijgen. Dat doe je niet door een pijnprikkel toe te voegen.

De oplossing is geen quick-fix, je moet samen km maken zodat jullie steeds meer op elkaar kunnen gaan vertrouwen en het paard ook meer vertrouwen in de hindernissen en zichzelf krijgt.

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 10:34

Ik zou investeren in goede crossles... wellicht zelfs een aantal keer wat meer dressuurgericht om hem echt aan het been te maken. Dan maakt het niet uit welk spoortje je om hebt.

Een paard aan je been krijgen met een spoor is onmogelijk.
Als hij er op reageert, en jij rijdt niet op de juiste manier is hij daar zo op afgestompt, dan moet je een langere... raakt hij er op afgestompt... en zo verder.

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 10:43

Ik heb er geen verstand van dus excuseer me als ik iets heel doms zeg…

Maar is het niet gewoon beter voor jouw paard en voor jullie verstandhouding als je met hem gaat trainen om beter aan het been te komen? Ik bedoel: je krijgt mij waarschijnlijk ook met geweld overal door- en overheen tot er een moment komt dat ik zeg: doe ‘t lekker zelf! En dat zal voor een paard toch ook gelden?

Is het niet veel waardevoller om te gaan werken aan jullie vertrouwen, waardoor hij op kleinere signalen al reageert, zowel in gangen als bij het nemen van hindernissen? Ik vind het eigenlijk schokkend om te lezen dat je bij dressuurrijden een grof wiel gebruikt? Met welk doel? Je paard MOET en ZAL doen wat jij wil? Desnoods met geweld?

Mag ik dan vragen: dan is de ‘sport’ die je met hem beoefend voor niemand meer leuk? Voor jouw paard niet omdat je hem met pijnprikkels zover krijgt dat hij doet wat jij wel en voor jou niet omdat je hem pijn moet doen om hem ‘in het gareel’ te krijgen?

Sterker nog: toen ik jouw OP las dacht ik alleen maar: is dit echt?

Typisch dat jij jouw bericht eindigt met ‘…uitnodigen om door te gaan?’ Terwijl er bij geweld van een uitnodiging absoluut geen sprake is. Gewoon 0. Je wil je paard niet ‘uitnodigen’ om door te gaan, je wil hem dwingen om rucksigloss alles te springen waar jij hem op af stuurt.

Qimm

Berichten: 15156
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 10:46

Hillebill schreef:
Springt super fijn maar met cross kan hij wat inhouden bij "rare" hindernissen.
Kan m moeilijk steeds alles eerst laten zien....


Ja hoor dat kan best, en na veel kilometers maken en oefenen worden al die vreemde hindernissen steeds normaler en kijkt hij waarschijnlijk uiteindelijk nergens meer van op. Hij is onzeker, geef hem zekerheid, geen straf.

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Re: Welk spoortje om net even door te drukken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-21 10:58

T is niet dat ik m de hele cross erdoor wil rammen. Hij is een kijker. Ene keer springt hij alles andere keer is hij erg kijkerig.

Crossles - oefencross springt hij ene keer alles andere keer is hij weer kijkerig.
Hij is niet bang...
Springconcours springt hij ook alles.

Vraag was of je op eea kan doordrukken als hij zijn kijkdag heeft.

Maar als het een verkeerde vraag is, spijt me dat ik dit gevraagd heb.

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 10:59

Maar heb je dan niet veel meer baat bij Km’s maken? Óók wanneer hij zijn kijkdag heeft?

Edit: ja, het proces duurt dan langer maar een paard heeft imo ‘kijkdagen’ niet voor niets.

Qimm

Berichten: 15156
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Welk spoortje om net even door te drukken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 11:01

Natuurlijk kun je hem met een pijnprikkel pushen, en dat kan ook het gewenste resultaat geven. Maar heb je dan wel het goede probleem opgelost? Gewoon even iets om bij stil te staan.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 11:02

Thuis in de dressuur zou ik al eens geen sporen meer aan doen.
Gewone oefeningen en overgangen kan hij best op kuit lopen.
Daar zou ik beginnen met trainen. Zelf kijken hoe je je been gebruikt, niet steeds ondersteunend drijven.
En ook je hand ontspannen zodat er niet per ongeluk de rem op staat.

Dressuur is ook de basis van je springen en daar een grof wieltje nodig hebben is al het verkeerde uitganspunt om op verder te borduren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 11:08

begin met thuis en dressuurmatig trainen met en klein spportje
veel overgangen op zit en been,

veel voorwaarts zonder handrem, zodat het paard ook echt naar voren kan en dan weer op je zit - stem - terug rijden,

flegmatieke paarden moet je niet dwingen met een spoor maar activeren door overgangen en veel voorwaarts te rijden,
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-07-21 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Kookaburra

Berichten: 5382
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 11:08

Als ik mijn vraag even mag quoten. Hoe reageert hij op stem?

Voor de wagen hadden we een jonge kijkerige tuiger. En ze is zo verschrikkelijk gegroeid toen we haar aan gingen moedigen met stem. En als ze ergens voorbij ging, dat we haar met stem beloonden. Echt heel gaaf om te merken dat een paard zo vertrouwen in je krijgt. En kijken mag. Geen probleem. Maar ze moet wel op ons kunnen vertrouwen en reageren. Als ze de spanning te hoog opbouwt wordt het gewoon te gevaarlijk.
Ik was het levende bewijs...
Afbeelding


Ik kan me voorstellen dat het bij cross ook zo is. Kijken is prima, maar hij moet voldoende vertrouwen hebben in de ruiter om te kunnen denken: 'hey, dit durf ik. Ik spring'. Anders krijg je gevaarlijke situaties. Weigeringen en zonder paard over de sprong gaan, of een paard wat bij teveel twijfel toch wordt 'doorgedrukt' en in de sprong belandt.
Kookaburra schreef:
Hoe reageert hij op stem?

Ik heb geen ervaring met cross country, dus weet niets over fijne sporen. Maar wel ervaring in de mensport. En daar gebruiken we veel onze stem om aan te moedigen (en te belonen ;) ).

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 11:13

Onze Hercule vond wedstrijden dressuur niet leuk. Mijn dochter wel.

Naast hem belonen voor elke dressuur wedstrijd door na afloop even met hem in het bos te crosses en dag later te mennen hebben wij de oplossing gevonden in rijden met een heel scherp spoortje dat toegestaan was.
Aan de bak dressuur ellende en teleurgesteld kind kwam gelijk een einde. Hercule werd normaal losgereden zonder spoor en met klein zweepje. De dochter Kreeg als de voorlaatste de ring in ging het scherpe spoortje aan (de dochter kon super rijden zonder prikken) en vlak voordat ze de ring in moest streek ze even een klein stukje met de spoortjes langs zijn velletje zo van, ik heb ze aan.
Sindsdien liep hij als een tierelier zonder dat ze het spoortje hoefde te gebruiken . Aan een paard die haar in de steek liet tijdens het beslissende moment was een einde gekomen.

Naar zoiets kun je kijken. En zo zou je het kunnen proberen. Alleen moet het paard dan niet bang zijn voor de hindernissen.
Hercule was nooit bang. Hij vond dressuur niets en ik vond dat hij dat af en toe met de pony club toch moest doen voor ons, zoals wij alles voor hem deden.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 11:16

Hillebill schreef:
T is niet dat ik m de hele cross erdoor wil rammen. Hij is een kijker. Ene keer springt hij alles andere keer is hij erg kijkerig.

Crossles - oefencross springt hij ene keer alles andere keer is hij weer kijkerig.
Hij is niet bang...
Springconcours springt hij ook alles.

Vraag was of je op eea kan doordrukken als hij zijn kijkdag heeft.

Maar als het een verkeerde vraag is, spijt me dat ik dit gevraagd heb.


Wat is voor jou het verschil tussen 'kijkerig' en bang...?
Hoe merk je als eerste op dat hij een kijkdag heeft...?

En ik zou zeggen, ook op kijkdagen en gewone dagen thuis veel oefenen: kleuren, plastic in de wind, je trui op de railing, muziek, gekke ondergrond, achterwaarts de heuvel af, enzovoort enzovoort.

Oma crosst niet meer, maar mijn doel is mijn jonkie op een minimale hulp langs al dit soort dingen te krijgen - dat is vertrouwen. (En soms wel eens over iets geks, maar qua cross mag het geen naam hebben.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 23-07-21 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 11:17

Een spoor is zeker niet bedoeld om hem voorwaarts te krijgen. Zou gaan bedenken of je paard geschikt is voor de cross als die alles eng vind of eerst heel veel oefencrossen gaan rijden met veel geduld

Koekie73

Berichten: 2648
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 11:19

Hillebill schreef:
Op zweepje reageerd mijn paard niet..
Hij is een " ik kijk de kat eerst uit de boom" paard.
Springt super fijn maar met cross kan hij wat inhouden bij "rare" hindernissen.
Kan m moeilijk steeds alles eerst laten zien....
Ik zoek een spoortje dat ik m net wat kan doordrukken. Zweepje werkt niet.
Ik kan daar niet mee rijden en mijn paard reageerd er nagenoeg niet op.

Thuis rij dressuur met grof wiel en springen met een normaal spoortje.
Crossles ook met een normaal spoortje.

Grof wiel in cross lijkt mij niet fijn zitten.

Waar rijden jullie mee?
Waar kan ik m het beste wat mee doordrukken / uitnodigen om door te gaan?

[ [url=m/XRCaID.jpg]Afbeelding[/url] ]


Veel gaan oefenen met Michiel Mulder op zijn terrein in Heeten. Hij kan je hier echt heel goed bij helpen en doet dat op een fijne manier.
Rijden met een zweepje bij de hals, lijkt me een betere optie dan om deze reden spoortjes te gaan gebruiken.

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: Welk spoortje om net even door te drukken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 11:33

Een simpel klein knopspoortje, lukt dat niet dan, houdt het in mijn ogen op. Crossen willen ze of willen ze niet. Moet het met veel dwang, dan is het of niet het juiste paard of moet je er op een andere manier aan gaan trainingen.
Ik heb wel mijn twijfels of die daar op gaat reageren, aangezien je al met een grof wieltje dressuur rijdt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Welk spoortje om net even door te drukken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 11:56

Ik (maar is lang geleden) deed alles op stemhulpen. De hele tijd praten. Ook als we gewoon een stukje rechtuit galoppeerden. Bonding. Hij moet voor je willen werken.

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-21 11:58

Kookaburra schreef:
Als ik mijn vraag even mag quoten. Hoe reageert hij op stem?

Voor de wagen hadden we een jonge kijkerige tuiger. En ze is zo verschrikkelijk gegroeid toen we haar aan gingen moedigen met stem. En als ze ergens voorbij ging, dat we haar met stem beloonden. Echt heel gaaf om te merken dat een paard zo vertrouwen in je krijgt. En kijken mag. Geen probleem. Maar ze moet wel op ons kunnen vertrouwen en reageren. Als ze de spanning te hoog opbouwt wordt het gewoon te gevaarlijk.
Ik was het levende bewijs...
[ [url=m/5tiVrh.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik kan me voorstellen dat het bij cross ook zo is. Kijken is prima, maar hij moet voldoende vertrouwen hebben in de ruiter om te kunnen denken: 'hey, dit durf ik. Ik spring'. Anders krijg je gevaarlijke situaties. Weigeringen en zonder paard over de sprong gaan, of een paard wat bij teveel twijfel toch wordt 'doorgedrukt' en in de sprong belandt.
Kookaburra schreef:
Hoe reageert hij op stem?

Ik heb geen ervaring met cross country, dus weet niets over fijne sporen. Maar wel ervaring in de mensport. En daar gebruiken we veel onze stem om aan te moedigen (en te belonen ;) ).
hij reageerd goed op stem maar daar kan ik m niet altijd mee doordrukken

Anomien

Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 12:02

Ayasha schreef:
Heb je al overwogen om hem beter aan je been te krijgen via gehoorzaamheid voor je bedacht dat je een spoor, bedoelt voor verfijning, kon misbruiken?

Sporen zijn niet om ‘door te drukken’. Zodra je ze daarvoor wil gebruiken laat ze dan aub in de kast.


Precies. Je paard is niet aan het been. En geeft niet thuis bij een spoor omdat het met andere dingen bezig is.

Toch terug naar de basis. Ik begrijp dat dit voelt als commentaar van de bokt-politie.

Maar de term ‘uitnodigen’ en advies vragen omtrent een spoor omdat ie anders niet thuis geeft… strookt niet echt in mijn beleving.

Gave foto trouwens!