Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 70 van de 84 [ 2095 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73 ... 84  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

 
Profiel   

Ik ben bang dat ik wat te ver weg woon, maar mocht je ook in Limburg komen dan ben je altijd welkom.
Ik heb een tinker van 20 die al jaren een rimpel in de kootholte heeft, maar verder nooit wondjes of dikke benen heeft gehad gelukkig.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-20 14:32 



 
Profiel   

Halloo :)

Volgens mij is dit topic al eventjes niet gebruikt... maar aangezien ik wel vragen heb in deze richting plaats ik het toch hier... :o

Ik heb een verzorg Tinker, waarvan ik deze problemen vermoed.

We hebben zojuist de sokken aan de voorbenen helemaal weg geknipt.. zaterdag worden deze geschoren..de sokken aan de voorbenen zaten vol met een soort van schilfers... en voel ik wat korstjes... nu lees ik van alles over mijt,rasp,mok etc.... hebben jullie enig idee wat het kan zijn ? Ook gooit ze als de stallen open staan alle waterbakken van de paarden om door er met haar voor been in te gaan stampen... ook stampt ze wel eens met haar achter benen... maar daar voel ik tot nu toe niks... hebben jullie ideeën en tips ? Alles welkom...

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-20 18:14 



 
Profiel   

CINDY39 schreef
Halloo :)

Volgens mij is dit topic al eventjes niet gebruikt... maar aangezien ik wel vragen heb in deze richting plaats ik het toch hier... :o

Ik heb een verzorg Tinker, waarvan ik deze problemen vermoed.

We hebben zojuist de sokken aan de voorbenen helemaal weg geknipt.. zaterdag worden deze geschoren..de sokken aan de voorbenen zaten vol met een soort van schilfers... en voel ik wat korstjes... nu lees ik van alles over mijt,rasp,mok etc.... hebben jullie enig idee wat het kan zijn ? Ook gooit ze als de stallen open staan alle waterbakken van de paarden om door er met haar voor been in te gaan stampen... ook stampt ze wel eens met haar achter benen... maar daar voel ik tot nu toe niks... hebben jullie ideeën en tips ? Alles welkom...

Schilfers en stampen zijn symptomen van mijt, het is raadzaam om de da erbij te halen

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-20 18:49 



 
Profiel   

Jeuk is heel vaak mijt. Schilfers hoeft geen probleem te zijn, dat kan ook komen door een overmatige talgproductie. Maar kan ook komen door verkeerd voer.
Hier staat veel info: https://www.abcreatief.com/blog/mok-en-rasp/

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-20 19:35 



 
Profiel   

8nnemiek schreef
Jeuk is heel vaak mijt. Schilfers hoeft geen probleem te zijn, dat kan ook komen door een overmatige talgproductie. Maar kan ook komen door verkeerd voer.
Hier staat veel info: https://www.abcreatief.com/blog/mok-en-rasp/



Ik had het inderdaad gelezen! Misschien krijgt ze dan wel verkeerd voer....zou ik even moeten uitzoeken. alleen kunnen ze hier ook de korstjes van krijgen?

En had ook gelezen dat juist scheren geen goede oplossing is... wat zeggen jullie hier van? De voor benen zijn nu al helemaal verknipt dus hebben nu geen keuze daarin. Maar voor de volgende keer...


Ik denk idd dat we voor alle zekerheid de DA er maar bij moeten halen... om zeker te weten wat het nu is en wat we het beste kunnen doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-20 20:18 



 
Profiel   

Scheren kan handig zijn als er echt open wonden zijn, of bij CPL, maar als de huid verder dicht is dan heeft het weinig voordelen vind ik. De sokken beschermen juist ook tegen vuil en vocht. Maar ze groeien snel weer aan :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-20 20:44 



 
Profiel   

Voor mijt is het wel belangrijk dat het kort is, met de behandeling moet het echt goed op de huid komen

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-20 21:45 



 
Profiel   

Mijn tinker heeft 2x mijt gehad in de 3 jaar dat ik haar heb. Ik heb ze in een emmer gezet, been per been en ze was van de mijten vanaf. Haar sokken zijn toen niet geschoren geweest.

Ondertussen zijn haar sokken er wel af maar dat was niet omwille van mijt of mok, gewoon omdat ik haar er veel sportiever mee vind :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-20 22:24 



 
Profiel   

vikawiek schreef
Voor mijt is het wel belangrijk dat het kort is, met de behandeling moet het echt goed op de huid komen

Dat ligt er helemaal aan hoe je behandelt. Met Cydectin of frontline hoef je maar wat duppels tussen de haren te druppelen, dat kan prima met sok. Met byemite werkt het idd beter om het been helemaal in een emmer te zetten en moet het spul door de sokken heen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-02-20 06:58 



 
Profiel   

wat ook nog kan.
mijn merrie begon ook weer te stampen, ik zag bij haar ook wat luis zitten onder de manen.
ik heb spotinor staan wat tegen luis werkt.
heb haar gewoon daar mee behandeld ( ik doe het onder de manen op de huid) en het stampen is ook over.
nou staat het dus niet op de verpakking die ik heb, maar online kwam ik dus wel info tegen dat de werkzame stof in spotinor ook tegen mijt werkt....dat is delthametrin
mijn merrie is namelijk doodsbang voor wassen met water dus dat word em niet.
injectie met dectomax heb ik wel eens gedaan maar dan word het weer een duur verhaal met de voorrijkosten van de veearts..

je zou dus kunnen kijken naar een spot on/pour on middel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-02-20 08:35 



 
Profiel   

Verhaal hierboven klinkt als mijt; zelf gebruik ik sebacil. Bij voorkeur met been in emmer laten inweken, maar anders kom je ook een eind met lege shampoo fles/ spons/ spuitbus en dan goed op de huid inwrijven.

Ik heb ook een vraag: twee weken geleden hebben we een tinkertje gekocht met wat achterstallig onderhoud. Hij had jeuk in sokken, witte korstjes, bulten en plooien op onderbeen. Enkele hele kleine wondjes. Nu twee keer in sebacil gezet; jeuk lijkt over, plooien wat minder. Ik kan geen wondjes meer vinden, ook geen rode korstjes. Huid in plooien is hier en daar wat rood maar niet kapot; doe ik zilverzalf op. En masseer ik ook op de witte korstjes. Hij vindt dat allemaal prima/ geen pijn.

Ik vraag me af of het nog zinvol is om te wassen met betadine. Nadeel is dat alles dan weer nat wordt, maar even een keer goed ontsmetten is misschien goed? Nog andere tips?

Verdere beleid is wel goed denk ik. Hij staat 24/7 buiten, veel ruimte om droog te staan, lang stengelig hooi en pavo vital. Arbeid moeten we nog opbouwen, nog wat onbespierd maar niet vet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-20 13:03 



 
Profiel   

ik ben geen voorstander van betadine, dat tast de natuurlijke afweer van de huid namelijk aan.
zou het even zo laten.
die ribbels zijn geen cpl?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-20 17:47 



 
Profiel   

Of hij cpl heeft, is voor mij ook een prangende vraag. Maar is geen test voor toch? Behalve de ribbels, houdt hij geen vocht vast en is het niet gevoelig. Als hij het heeft, kan ik ook niet meer doen dan ik nu doe, begreep ik (en duimen dat het hierbij blijft...). Dacht evt nog aan kleefkruid?

Aanvulling: hoeven zijn zeer goed van kwaliteit, aldus hoefsmid. Ook geen ruwe rand aan de bovenkant hoef/ kroonrand, wat hij dan vaak zag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-20 18:09 



 
Profiel   

Even een vraagje! Die frontline voor honden, zou dat ook bij een drachtige merrie kunnen?

Ze heeft nu geen mijten of jeuk, maar meer als onderhoud?
Of is dat geen optie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-20 18:26 



 
Profiel   

Als onderhoud werkt zeker niet.
De middeltjes tegen mijten werken maar heel kort, en doden alleen de aanwezige mijten.
Preventief zou ik liever diatomeenaarde proberen, of bv wassen met teatree shampoo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-20 18:34 



 
Profiel   

ik zou een drachtige merrie absoluut niet gaan behandelen met chemische zaken :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-20 19:05 



 
Profiel   

Bij twijfel kan je best het vetcompendium checken. In geval van Frontline (fipronil dus) mag het wel toegediend worden aan drachtige dieren: https://www.vetcompendium.be/nl/node/3437

Wassen met betadine of hibiscrub kan in principe geen kwaad en is goed om de boel eens grondig schoon te maken idd. Maar zoals bij alles - niet overdrijven.

De voornaamste reden dat de mijten middeltjes zo kort werken volgens mij, is omdat de mijten ook gewoon tot 70 dagen in de omgeving kunnen overleven op huidschilfertjes.. Dus ook perfect in de stal, dekjes, borstels etc. In theorie zou je dus alles van top tot teen moeten behandelen, ook de dieren waarmee het besmette paard in contact gekomen is. En om nog helemaal correct te zijn, ook van wei laten verhuizen en deze minstens 3 weken laten leegstaan. Maw is het een beetje emmers water naar de zee brengen..

Ik ga nu ook proberen behandelen met fipronil. Heb daar goede resultaten over gelezen in wetenschappelijke artikels, met lange residuele werking. Ik vond het opvallend dat ik nergens iets tegen kwam over de werking van foxim (Sarnacuran of in NL, Sebacil/Byemite) tegen Chorioptes mijten.. En dat is dan wel het nr 1 product dat meegegeven wordt door dierenartsen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-20 20:19 



 
Profiel   

Wij hebben nu haar benen geschoren... ik weet niet zo goed wat ik er van moeten denken op moment... wat denken jullie ?

[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-20 14:47 



 
Profiel   

Ik vind dat eerlijk gezegd nog wel meevallen? Of ik moet echt mijn bril gaan opzetten, maar ik zie niet dat ze er aan gebeten of geschuurd heeft.
Bij Duke kwamen er hele wonden onderuit

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-20 14:57 



 
Profiel   

Ik vind het er ook niet slecht uit zien.
Bij Mystic merk ik eigenlijk alleen of de benen écht goed zijn door te voelen. Als je vanaf de knie naar onderen voelt, dan moet je de pees heel goed kunnen voelen zonder hard te hoeven knijpen. De huid moet, zelfs bij een koudbloed met veel sok, dun aanvoelen. Als het been wat voller of dikker aanvoelt dan kan dat duiden op problemen bij de lymfeklieren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-20 15:21 



 
Profiel   

Kloven van rasp maar verder weinig om je druk over te maken hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-20 15:29 



 
Profiel   

Fijn om te horen! Jullie denken bij dit beeld aan rasp en niet aan mijt? Ik vond het idd er ook wel rustig uit zien.... bij die twee (rimpels/plooien) is het wat hard... korst achtig.. ziet er verder niet heel ernstig uit.. Toch blij dat we voor zekerheid geschoren hebben ondanks het verminking is van onze mooie sokken :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-20 16:19 



 
Profiel   

geen mijt hoor, ik denk de sallender/mallender plekjes,wat ze hier dan rasp noemen.
het heet ook wel hyperkeratose, google geeft wel meer info
en kijk hier ook even .
en op facebook zit er een groep van waar heel veel info op staat :j

https://equiderma.com/skin-condition/ma ... keratosis/

mijn merrie heeft dat ook.
op zowel voor als achterbenen, al is het bij haar deze winter zo goed gegaan dat ik niks aan heb hoeven doen.
nou ja eind januari dan behandeld met spotinor, en er zit geen plekje of schilfer.
ben er heel blij mee

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-20 18:51 



 
Profiel   

Mag ik hier een vraag stellen, als niet Tinkereigenaar, aan jullie ervaringsdeskundigen? :)

Mijn paard heeft sinds begin maart opeens last van jeuk en schilfers aan één voorbeen. DA laten komen en die vond het op het oog op mijten lijken. Tinker van stalgenoot was ook al eerder door DA mijten vastgesteld.
Ik ben gaan behandelen zodra het weer het toe stond om volledig te wassen en ook alle dekens uitgesopt. Stalgenoot heeft ook haar tinkers gewassen.

Gaf direct verlichting, na 10 dagen nog eens behandeld.
De huid bleef echter wat schilferig, al zie ik haar niet eraan krabben, maar de directe verbetering zet niet verder door.
Ik heb daarom vorige week nog eens behandeld en nu de voet in de emmer lange tijd geweekt.

Maar ik vroeg me af of mensen dit herkennen? Mijten aan één voet die relatief snel terug lijken te komen (geen afkrabsel genomen)? Of is er een ander huidprobleem onderliggend? En wat zou dat kunnen zijn?
Iemand ervaring hiermee? :)

Voor afborstelen, maar dag na sebacil behandeling
[ img ]

Na afborstelen, zo ziet het er de afgelopen dagen nog steeds uit

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-20 18:32 



 
Profiel   

bij mijt ziet de huid er veel rommeliger uit is mijn ervaring.
als je het nou eens gewoon even zo laat.
niet wassen,niet smeren, niet poetsen, even af blijven.
even aan de lucht laten en kijken of het dan weg trekt?

die schilfers na wassen met sebacil vind ik normaal.
was hier ook altijd zo.
maar geef even de tijd of het uit zichzelf hersteld, ik vind het er eigenlijk alleen wat droog uit zien?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-20 19:12 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 70 van de 84 [ 2095 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73 ... 84  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen