Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke93

Berichten: 1512
Geregistreerd: 30-04-10
Woonplaats: Ede

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 20:04

Heeft iemand hier toevallig ervaring met Speed Bac Control?

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 20:07

ik had het al ergens voorbij zien komen,maar geen ingredienten bekend.
en dat vind ik jammer

Janneke93

Berichten: 1512
Geregistreerd: 30-04-10
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 22:04

ellepel schreef:
ik had het al ergens voorbij zien komen,maar geen ingredienten bekend.
en dat vind ik jammer


Ja hetzelfde geld voor friesian oil. Zijn zoveel producten beschikbaar dat ik niet meer weet wat ik moet gebruiken. Ze zijn allemaal ook niet echt goedkoop om even uit te proberen.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 22:10

Friesian oil is gewoon olie met zwavelpoeder. Ja en nog wat kruiden maar ik gok dat dit de hoofdingredienten zijn

Dabiscui
Berichten: 391
Geregistreerd: 24-06-12

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 11:57

Hallo allemaal, mijn paard (fries x kwpn) heeft hoogstwaarschijnlijk mijt. DA is woensdag geweest en we hebben 2 spuiten sebacil gekregen. Woensdag hebben we voor t eerst haar benen hiermee gewassen. Ik zag haar vandaag helaas nog steeds erg heftig schuren. Ze heeft daardoor nu wonden op de sprong. Wanneer zou je effect moeten zien v/d eerste spuit? We moesten na 7 dagen nogmaals wassen. Is het van belang dat we haar hele stal schoonmaken en haar deken wassen?

vikawiek

Berichten: 1481
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 12:23

ja, alles wassen en de stal helemaal leeg halen. Dekjes, borstels en dekens ook wassen. Net als je paard na 7 tot 10 dagen weer wassen

cp112

Berichten: 14723
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 13:32

Dabiscui schreef:
Hallo allemaal, mijn paard (fries x kwpn) heeft hoogstwaarschijnlijk mijt. DA is woensdag geweest en we hebben 2 spuiten sebacil gekregen. Woensdag hebben we voor t eerst haar benen hiermee gewassen. Ik zag haar vandaag helaas nog steeds erg heftig schuren. Ze heeft daardoor nu wonden op de sprong. Wanneer zou je effect moeten zien v/d eerste spuit? We moesten na 7 dagen nogmaals wassen. Is het van belang dat we haar hele stal schoonmaken en haar deken wassen?





Oei 7 dagen? De levenscyclus zit op 10 dagen (dat eitjes uitkomen) met 7 dagen kunnen er dus nog steeds eitjes zitten en die gaan niet weg met sebacil.
Dus die komen daarna nog weer uit en dan begint het verhaal weer van voor af aan.

Altijd na 10 tot 14 dagen herhalen. Nooit eerder

vikawiek

Berichten: 1481
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 15:44

cp112 schreef:
Oei 7 dagen? De levenscyclus zit op 10 dagen (dat eitjes uitkomen) met 7 dagen kunnen er dus nog steeds eitjes zitten en die gaan niet weg met sebacil.
Dus die komen daarna nog weer uit en dan begint het verhaal weer van voor af aan.

Altijd na 10 tot 14 dagen herhalen. Nooit eerder

Weet jij waarom dierenartsen dan altijd 7 tot 10 dagen aanhouden :o?
Deze informatie is nieuw voor mij :D

cp112

Berichten: 14723
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 16:28

vikawiek schreef:
cp112 schreef:
Oei 7 dagen? De levenscyclus zit op 10 dagen (dat eitjes uitkomen) met 7 dagen kunnen er dus nog steeds eitjes zitten en die gaan niet weg met sebacil.
Dus die komen daarna nog weer uit en dan begint het verhaal weer van voor af aan.

Altijd na 10 tot 14 dagen herhalen. Nooit eerder

Weet jij waarom dierenartsen dan altijd 7 tot 10 dagen aanhouden :o?
Deze informatie is nieuw voor mij :D




De meeste dierenarts zeggen 10 dagen :j.
In Wolvega hebben ze een speciaal bad staan tegen de mijten (aanrader overigens) en behandelen daar ook de 2e keer na 10 dagen, max 14

vikawiek

Berichten: 1481
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 18:54

cp112 schreef:
vikawiek schreef:
Weet jij waarom dierenartsen dan altijd 7 tot 10 dagen aanhouden :o?
Deze informatie is nieuw voor mij :D




De meeste dierenarts zeggen 10 dagen :j.
In Wolvega hebben ze een speciaal bad staan tegen de mijten (aanrader overigens) en behandelen daar ook de 2e keer na 10 dagen, max 14

Ah oké, dankjewel voor je antwoord :)

Ellen1983

Berichten: 106
Geregistreerd: 18-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 11:29

Een goeie maand geleden ben ik hier binnengevallen met foto's van mijn tinker zijn achterbenen met plooitjes en wondjes.
Ik geef nu maand afwisselend gedroogde brandnetel en kleefkruid en heb reeds 3x gewassen met pippazeep en smeer met Taffene-zalf.
Er is minder korstvorming, zijn benen zijn slanker en de rode plekken zijn rustiger roze aan het worden.
Ben blij dat ik in zo'n korte periode zo'n positieve evolutie zie.

Afbeelding

gerlindie

Berichten: 4632
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 21:23

Ik kom ook even binnen vallen.

Mijn Fell pony met fikse sokken heeft aan de achterkant van haar voorbenen schilfers zitten, precies bij het knie/pols gewricht.
Ze heeft er geen jeuk aan (heb haar althans nog nooit betrapt op schuren of stampen of onrust in het afgelopen halfjaar)
Ik heb tien cm van haar sokken geschoren, en heb het toen drie zaterdagen achter elkaar gewassen.
Naar mijn idee was de huid zelf niet stuk, maar ik vond het lastig zien met zwarte haren en zwarte huid.

Nou is het niet verslechterd, maar ook niet per se verbeterd.
Ik haal nu één keer per twee weken ofzo de losse korstjes weg.
Vandaag vroeg ik me af of deze schilfers niet gewoon ontstaan door huidvet, wat door de gewrichtsbeweging aan elkaar wordt geplakt ofzo.

Ik heb zelf geen ervaring met rasp, dus vroeg me af of iemand hier kon vertellen of dit klinkt als rasp, of niet :)

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 23:59

Zijn hier toevallig mensen die mee willen doen aan een studie naar het gebruik van actieve kool-zilververband bij de behandeling van mok? Je paard moet aan 2 benen mok hebben. Enfin, zie de link hier.
Wel interessant omdat er hopelijk eindelijk dan ook iets uitkomt wat wel/niet werkt....
[MD] Onderzoek naar mok - paarden gezocht

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 08:21

wel een interessant product! als je gaat googlen wat het bij mensen doet krijg je best veel info.

gerlindie, het klinkt als hyperkeratose, en dat is een overproductie van keratine van de huid.
hier helpt het om de korstjes wat zacht te maken met wat babyolie of andere olie.
dan kun je ze zo wegkammen.
in engeland noemen ze dit Sallenders, kijk maar eens op internet,dan vind je wel foto’s en behandelmethodes :j

gerlindie

Berichten: 4632
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 17:34

Thanks Ellepel!

Dierenarts heeft er een keer vluchtig naar gekeken toen ze de gebitten kwam doen, maar zei alleen 'Doe maar een paar keer wassen.'
Hyperkeratose klinkt inderdaad als iets wat past bij het beeld wat ik zie :j

Kaatastrof

Berichten: 6259
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 21:32

Voor wie het interesseert, hele interessante podcast gegeven door laatste jaars studente Diergeneeskunde Marieke Brys over CPL.


Voor liefhebbers


En voor de professional

Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 11:21

Ik heb een vraagje… ik heb onlangs een trekpaard aangeschaft met serieus veel sokken. Ik ben heel erg bekend met het ras, maar dit zijn echt serieuze sokken. Ik zou ze graag iets willen uitdunnen. Om beter op de huid te kunnen kijken, beter te kunnen wassen en dat ze minder lang nat/vochtig blijven.
Ik wil de sokken niet helemaal weg hebben! Maar echt uitdunnen. Hoe kan ik dat het beste doen? Schaar erin lijkt mij lelijk worden namelijk.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 11:24


8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 13:00

Is het echt nodig? Heeft hij wondjes?
Als de benen gaaf en dun zijn dan zou ik de sokken lekker zo laten, en ook niet te vaak wassen. Het talg in de sokken zorgt er voor dat ze waterafstotend zijn, en dat er geen vocht en vuil tot op de huid komt. Als ik de sokken van mijn tinker optil dan is de huid daar onder helemaal schoon en droog en roze, terwijl hij 24/7 buiten loopt en ook door de blubber sloft.

Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 17:01

Ze is 18 en ik voelde vandaag wel een plooitje zitten, vandaar uitdunnen. Niet helemaal weg, want inderdaad de functie ervan.

Worden die uitdun kammen niet snel bot? Ik had er twee gezien met vele recensies over snel bot worden. Zo’n schaar is wel een idee ja

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 17:17

anders probeer je het en wie weet is het op een gegeven moment niet meer nodig om de sokken uit te dunnen? als blijkt dat het in orde is dan zou ik er af blijven.
enige wat ik bij mijn tinker doe is heel af en toe flink antiklit er in en dan met een kam helemaal uitkammen.
zij heeft 1 smalle plooi in de voorste kootholte zitten, maar ik vind dat niet belangrijk.
ze heeft verder ook geen symptomen van mijt of wat ook.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 23:14

Montgri schreef:
Ik heb een vraagje… ik heb onlangs een trekpaard aangeschaft met serieus veel sokken. Ik ben heel erg bekend met het ras, maar dit zijn echt serieuze sokken. Ik zou ze graag iets willen uitdunnen. Om beter op de huid te kunnen kijken, beter te kunnen wassen en dat ze minder lang nat/vochtig blijven.
Ik wil de sokken niet helemaal weg hebben! Maar echt uitdunnen. Hoe kan ik dat het beste doen? Schaar erin lijkt mij lelijk worden namelijk.

Ik heb het mijn vriend gevraagd, die fokken trekpaarden brengen ze al 4 generaties uit op keuringen etc, hij zegt van deze kammetjes halen het snelst veel weg:
(Bovenkant er van)

Afbeelding

En deze zijn het subtielst qua uitzicht
Afbeelding

Of zo’n kappers uitdunschaar

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 23:16

welke ga je nemen?
is even uitproberen wat het beste werkt.
laat je nog weten hoe het ging?

Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 12:50

Ik denk dat ik die tweede neem, die van Trixie. Ik ga eens kijken waar ik die kan gaan bestellen/of winkelen morgen. Die lijkt mij ook wel fijn werken namelijk.
Bedankt voor het delen van de ervaring van je vriend!

Als ik er aan denk zal ik voor en na foto’s maken. (Vooral de voor foto vergeet ik in dit soort gevallen juist…).

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 16:32

Montgri schreef:
Ik denk dat ik die tweede neem, die van Trixie. Ik ga eens kijken waar ik die kan gaan bestellen/of winkelen morgen. Die lijkt mij ook wel fijn werken namelijk.
Bedankt voor het delen van de ervaring van je vriend!

Als ik er aan denk zal ik voor en na foto’s maken. (Vooral de voor foto vergeet ik in dit soort gevallen juist…).

Bij een dierenwinkel liggen ze bij de hondenkammetjes