Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 76 van de 84 [ 2095 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79 ... 84  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

 
Profiel   

jesss_amigo schreef
Hoi allemaal! Wat handig dit topic!
Even een vraag aan jullie:
Mijn merrie had ineens vrij harde korsten op haar pijnbeen (voor) slechts 1 been.

Na een beetje weken/wassen kwam het vrij makkelijk los.
Nu weet ik niet zo goed wat ik ermee moet. Ik dacht dat het geen mok was, maar ik ontdekte vandaag toch ook weer mok in haar Koot dus vermoed dat het dan toch mok/rasp is? Wat denken jullie?

Oh het jeukt trouwens niet bij der.

[ [url=m/GVg4EP.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik vind het er niet uitzien als een reguliere mok.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 09:05 



 
Profiel   

Ok, dan laat ik het voorlopig met rust, en probeer ik er ook de handigheid in te krijgen met regelmatig te voelen.
Bedankt voor de tips!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 12:17 



 
Profiel   

Ik wilde mijn bestelling plaatsten bij de paardendrogist en ik dacht direct aan nog iets…
Mijn merrie heeft CPL.

Krijgt nu de supplementen:
- glucosemine voor de gewrichten vanwege haar leeftijd en artrose
- gedroogde rozenbottels voor de weerstand (en voor de lekker).
- omega olie voor huid, vacht en ondersteuning van binnenuit.

Nu ga ik ook voor het eerst kleefkruid bestellen, dus dat komt erbij, voor de vochtafdrijving en afvoer van afvalstoffen in het lichaam. Lijkt mij heel erg fijn voor CPL paardje.

Maar… is er ook een manier om haar nieren te ondersteunen? Want CPL, afvalstoffen en nieren hebben eigenlijk allemaal wel ook een beetje met elkaar te maken. Of is dit niet zo nodig?
Ik kan er niet heel erg veel over vinden, of mijn zoekterm is verkeerd :')
Of geeft kleefkruid ook al veel ondersteuning?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 09:01 



 
Profiel   

Kleefkruid ondersteunt ook al vrij goed, maar je zou het kunnen combineren met brandnetel. Dat werkt bloedzuiverend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 09:36 



 
Profiel   

de rozenbottel is ook al ondersteunend voor de nieren.
ik zou het hier bij laten, nog meer kruiden voeren hoeft namelijk niet persé beter te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 09:59 



 
Profiel   

Je kan het sowieso vers aanbieden in het voorjaar/zomer. Brandnetel knip ik regelmatig af en leg het in de wei. Zodra het een beetje verwelkt is eten ze het graag, en zo kunnen ze zelf bepalen hoeveel ze er van willen eten. Kleefkruid zijn ze ook gek op als het vers is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 10:44 



 
Profiel   

Thanks voor de reacties!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 17:23 



 
Profiel   

Denk je de mok onder controle te hebben (bijna weg) komt het volgende probleem alweer om de hoek..
Ik merkte vandaag op dat bij haar achterbenen boven het spronggewricht weer kale plekjes begint te krijgen. Vorig had ze dat ook (precies dezelfde periode overigens) en zag het er uiteindelijk zo uit:

[ img ]
[ img ]
En dit bij voorbeen
[ img ]

Mijn smid raadde toen aan het te behandelen met imaverol. Het is toen wel weggegaan maar weet nou niet zo zeker of dat hetgeen was wat had geholpen.

Mijn paarden tandarts zegt eerder mijt. Maar het lijkt me zo stug bij een warmbloed met korte haren en geen jeuk verschijnselen. Maar goed kan het ook mis hebben.

Wat denken jullie?

Let op dit zijn dus foto’s van vorig jaar. Momenteel is het nog niet zo heftig maar het begint wel al..

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 17:26 



 
Profiel   

nou ja het is altijd het eerste wat iedereen zegt bij onduidelijk kale plekken.
het is luis of mijt,maar voor mijt ziet de huid er echt veel te rustig uit.
dan is het veel ruwer en schilferig.
maar als imaverol toen hielp dan kun je dat weer gebruiken?
was je de benen veel met iets?
lijkt ook haast wel wat een reactie op iets uit de omgeving

ik moet zeggen dat sinds mijn merrie winters beter gevoerd word en ze meer eiwitten krijgt haar huid echt enorm verbeterd is.
ze heeft vast wel jeuk, en er is ook wel een plekje hier en daar,maar het is enorm verbeterd :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 17:54 



 
Profiel   

Ik denk eerder Mijt, imaverol helpt niet tegen mijt overigens. Daar moet je bye mite voor halen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 18:04 



 
Profiel   

cp112 schreef
Ik denk eerder Mijt, imaverol helpt niet tegen mijt overigens. Daar moet je bye mite voor halen.


Waar kun je dat krijgen? Hier op stal gebruiken de meeste Sebasil tegen mijt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 18:53 



 
Profiel   

Sebacil en Byemite zijn hetzelfde actieve bestanddeel (Phoxim) ;) Enkel bij DA te verkrijgen.

Heb je nog wat anders gedaan toen je met Imaverol behandelde? Want dat werkt echt alleen maar tegen schimmel, dus dat het toen is weggegaan zou wel kunnen betekenen dat het weldegelijk schimmel was.

Mij lijkt het ook op chorioptes mijt, met een secundaire bacteriële infectie dan waardoor de kale plekjes ontstaan. Ik heb een gelijkaardig ziektebeeld gehad bij mijn Tinker merrie, was wel een stuk heftiger. Staan er toevallig paarden met behang in de buurt of in dezelfde wei met jouw warmbloed? Want mijten zijn erg besmettelijk. Sommige paarden zijn asymptomatische dragers. Daarom dien je alle paarden die in nauw contact komen met een besmet paard te behandelen in theorie. Idem ditto met borstels, tuigage en stal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 19:01 



 
Profiel   

Kaatastrof schreef
Sebacil en Byemite zijn hetzelfde actieve bestanddeel (Phoxim) ;) Enkel bij DA te verkrijgen.

Heb je nog wat anders gedaan toen je met Imaverol behandelde? Want dat werkt echt alleen maar tegen schimmel, dus dat het toen is weggegaan zou wel kunnen betekenen dat het weldegelijk schimmel was.

Mij lijkt het ook op chorioptes mijt, met een secundaire bacteriële infectie dan waardoor de kale plekjes ontstaan. Ik heb een gelijkaardig ziektebeeld gehad bij mijn Tinker merrie, was wel een stuk heftiger. Staan er toevallig paarden met behang in de buurt of in dezelfde wei met jouw warmbloed? Want mijten zijn erg besmettelijk. Sommige paarden zijn asymptomatische dragers. Daarom dien je alle paarden die in nauw contact komen met een besmet paard te behandelen in theorie. Idem ditto met borstels, tuigage en stal.


Nee heb volgens mij alleen 3 x helemaal gewassen met imaverol. Duurde wel even voor ik resultaat zag, maar aan de andere kant is het ook wel logisch want er moest natuurlijk weer nieuw haar gaan groeien.

Er staat 1 fries in de groep bij mijn paard, maar die heeft naar mijn weten geen last van mijt of andere huidaandoeningen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 19:11 



 
Profiel   

Zie je de Fries ooit stampen of in de sokken bijten? Kan uiteraard ook een asymptomatische drager zijn.. of eentje die niet hypersensitief is aan mijten.

Als je "uitsluitsel" wil kan je een huidafkrabsel laten nemen door de DA. Maar, ik heb het bewust tussen aanhalingstekens gezet omdat een negatief krabsel niet persé betekent dat er niet alsnog mijten zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 19:15 



 
Profiel   

Gekke vraag misschien.
Mijn beide paarden hebben op dit moment grijze korsten op hun benen en last van oedeem vorming.
De dierenarts is erbij geweest en zegt dat het bij een paard zonder sokken (Arabier) geen mijt kan zijn.
Dus heeft zij een antibiotica zalf voorgeschreven.
Deze doet wel iets bij de Arabier, maar totaal niets bij mijn Barock Pinto (sokken waren al afgeschoren voor de klachten begonnen).
Dus mijn gevoel zegt toch mijt.
Hebben mensen hier ervaring met mijt bij niet-sokken paarden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 19:27 



 
Profiel   

Frisian_love, (Chorioptes) mijten zijn niet gebonden aan een bepaald soort ras. Ze kunnen bij elk ras voorkomen. Echter veel vaker bij paarden bij behang. Zie grotendeels wat ik hierboven al schreef. :)

Antibiotica zalf zal helpen voor het genezen van de letsels maar zal de uiteindelijke, potentiële oorzaak in dit geval niet wegnemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 20:02 



 
Profiel   

quote="jesss_amigo"]
Denk je de mok onder controle te hebben (bijna weg) komt het volgende probleem alweer om de hoek..
Ik merkte vandaag op dat bij haar achterbenen boven het spronggewricht weer kale plekjes begint te krijgen. Vorig had ze dat ook (precies dezelfde periode overigens) en zag het er uiteindelijk zo uit:

[ [url=m/kId0Rv.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/7Q7E7D.jpg]Afbeelding[/url] ]
En dit bij voorbeen
[ [url=m/oQXqvc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn smid raadde toen aan het te behandelen met imaverol. Het is toen wel weggegaan maar weet nou niet zo zeker of dat hetgeen was wat had geholpen.

Mijn paarden tandarts zegt eerder mijt. Maar het lijkt me zo stug bij een warmbloed met korte haren en geen jeuk verschijnselen. Maar goed kan het ook mis hebben.

Wat denken jullie?

Let op dit zijn dus foto’s van vorig jaar. Momenteel is het nog niet zo heftig maar het begint wel al..
[/quote]

Ik volg even. Dit lijkt een beetje op wat mijn KWPN ruin op het moment heeft. Volgens de DA was het schimmel en in de kootholte was het mok. Gewassen met imaverol en mok crème voor de kootholte maar rond de kogel zitten nu behoorlijk korsten en ik twijfel wat dit nu is ….. paard heeft geen jeuk. Heeft wel heel erg dikke benen gehad en daardoor pijn.



[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 21:00 



 
Profiel   

Kaatastrof schreef
Frisian_love, (Chorioptes) mijten zijn niet gebonden aan een bepaald soort ras. Ze kunnen bij elk ras voorkomen. Echter veel vaker bij paarden bij behang. Zie grotendeels wat ik hierboven al schreef. :)

Antibiotica zalf zal helpen voor het genezen van de letsels maar zal de uiteindelijke, potentiële oorzaak in dit geval niet wegnemen.


Dankjewel, dat gevoel had ik dus zelf idd ook al

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 22:59 



 
Profiel   

[ img ]

Ik volg even het bericht van jessamigo. Dit lijkt een beetje op wat mijn bonte KWPN ruin op het moment heeft. Volgens de DA was het schimmel en in de kootholte was het mok. Gewassen met imaverol en mok crème voor de kootholte maar rond de kogel zitten nu behoorlijk korsten en ik twijfel wat dit nu is ….. paard heeft geen jeuk. Heeft wel heel erg dikke benen gehad en daardoor pijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 12:13 



 
Profiel   

Montgri schreef
Ik wilde mijn bestelling plaatsten bij de paardendrogist en ik dacht direct aan nog iets…
Mijn merrie heeft CPL.

Krijgt nu de supplementen:
- glucosemine voor de gewrichten vanwege haar leeftijd en artrose
- gedroogde rozenbottels voor de weerstand (en voor de lekker).
- omega olie voor huid, vacht en ondersteuning van binnenuit.

Nu ga ik ook voor het eerst kleefkruid bestellen, dus dat komt erbij, voor de vochtafdrijving en afvoer van afvalstoffen in het lichaam. Lijkt mij heel erg fijn voor CPL paardje.

Maar… is er ook een manier om haar nieren te ondersteunen? Want CPL, afvalstoffen en nieren hebben eigenlijk allemaal wel ook een beetje met elkaar te maken. Of is dit niet zo nodig?
Ik kan er niet heel erg veel over vinden, of mijn zoekterm is verkeerd :')
Of geeft kleefkruid ook al veel ondersteuning?


Ik zou rode bieten gaan voeren! Super goed voor ze. Zitten vitamines in die de huid ondersteunen, helpen de nieren en helpen met vocht afdrijven

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 12:45 



 
Profiel   

salamaleque schreef
[ [url=m/MnUJ1H.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik volg even het bericht van jessamigo. Dit lijkt een beetje op wat mijn bonte KWPN ruin op het moment heeft. Volgens de DA was het schimmel en in de kootholte was het mok. Gewassen met imaverol en mok crème voor de kootholte maar rond de kogel zitten nu behoorlijk korsten en ik twijfel wat dit nu is ….. paard heeft geen jeuk. Heeft wel heel erg dikke benen gehad en daardoor pijn.


Heb je toevallig pas de benen geschoren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 12:46 



 
Profiel   

Horseloverl schreef
salamaleque schreef
[ [url=m/MnUJ1H.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik volg even het bericht van jessamigo. Dit lijkt een beetje op wat mijn bonte KWPN ruin op het moment heeft. Volgens de DA was het schimmel en in de kootholte was het mok. Gewassen met imaverol en mok crème voor de kootholte maar rond de kogel zitten nu behoorlijk korsten en ik twijfel wat dit nu is ….. paard heeft geen jeuk. Heeft wel heel erg dikke benen gehad en daardoor pijn.


Heb je toevallig pas de benen geschoren?



Nee niet pas maar de bultjes (haartjes die gek recht op staan en als je die er af krabt komt het korstje met haar eraf en ontstaat er een kaal plekje) redelijk snel daarna ontstaat. Nu heeft hij rond de kogel ook grotere korsten.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 17:07 



 
Profiel   

Horseloverl schreef
salamaleque schreef
[ [url=m/MnUJ1H.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik volg even het bericht van jessamigo. Dit lijkt een beetje op wat mijn bonte KWPN ruin op het moment heeft. Volgens de DA was het schimmel en in de kootholte was het mok. Gewassen met imaverol en mok crème voor de kootholte maar rond de kogel zitten nu behoorlijk korsten en ik twijfel wat dit nu is ….. paard heeft geen jeuk. Heeft wel heel erg dikke benen gehad en daardoor pijn.


Heb je toevallig pas de benen geschoren?



Nee niet pas maar de bultjes (haartjes die gek recht op staan en als je die er af krabt komt het korstje met haar eraf en ontstaat er een kaal plekje) redelijk snel daarna ontstaat. Nu heeft hij rond de kogel ook grotere korsten.

[ img ][/quote]

Ik vind het heel erg lijken op een scheerolie allergie. Mijn paard had dit ook. Door daarna uv licht erop, dus weet niet of er afgelopen week zon geweest is bij jullie. Toen ontstond het

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 17:43 



 
Profiel   

@horseloverl

Hmmmq gaandeweg kwamen er steeds meer korstjes/bultjes bij. Het was volgens de DA een klassieke schimmelinfectie (schraapsel was niet nodig). Het gaat nu eindelijk een klein beetje beter na 2 weken (en 4x wassen met imaverol) maar die korsten rond de kogel bevallen me niet zo (misschien mok dat omhoog kruipt ;( bestaat dat?). Mijn paard had voorheen echt nooit mok. De achterbenen waren vorige week zo dik en pijnlijk dat hij een paar dagen op de metacam heeft gestaan, zo sneu.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 18:04 



 
Profiel   

was je de benen nu ook nog ergens mee en mag ik vragen wat voor voer je paard krijgt?
geef je toevallig luzerne?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 18:38 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 76 van de 84 [ 2095 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79 ... 84  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen