Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 64 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe houdt ik wit, wit?

 
Profiel   

Vraag zal hier wel niet thuis horen, maar mijn lieve bonte tinker die we nu een week of 3 hebben, begint zich op haar gemak te voelen en gaat liggen slapen. Super natuurlijk, maar het mooie wit is nu niet wit meer maar bruin :j

Hoe maken jullie dat schoon zonder elke keer te gaan wassen? /3
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 22:00 



 
Profiel   

Wen er maar aan dat dit er bij hoort. Dus voor thuis, poetsen en accepteren. Als je op pad gaat: greenspot remover voor als je niet kan wassen en anders shine in, yellow out.
Beide van Cowboy Magic.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 22:07 



 
Profiel   

SandraWierda schreef
Hoe maken jullie dat schoon zonder elke keer te gaan wassen? /3

Niet }:0

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 22:10 



 
Profiel   

Modder kun je gewoon laten opdrogen, en borstel je daarna makkelijk eruit.
Probeer buiten elke dag mest te scheppen zodat hij daar niet in kan rollen.
Staat hij veel op stal? In een stal is lastiger natuurlijk. Lekker dik opstrooien, en elke keer de mest eruit halen voordat hij op stal gaat kan dan al veel schelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 22:13 



 
Profiel   

Ik heb wel een paar goede zinnen die je kan herhalen!

“Gelukkig gaan we niet op wedstrijd”
“Gelukkig is hij bont… had ook helemaal wit kunnen zijn…”
“Ik herhaal; een vies paard is een gelukkig paard. Een vies paard is een gelukkig paard…”

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 22:18 



 
Profiel   

Met een magic brush of een manenkam op de poep plekken rossen helpt echt :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 22:19 



 
Profiel   

Britt_xxx schreef
Ik heb wel een paar goede zinnen die je kan herhalen!

“Gelukkig gaan we niet op wedstrijd”
“Gelukkig is hij bont… had ook helemaal wit kunnen zijn…”
“Ik herhaal; een vies paard is een gelukkig paard. Een vies paard is een gelukkig paard…”


Dit inderdaad :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 22:19 



 
Profiel   

Britt_xxx schreef
Ik heb wel een paar goede zinnen die je kan herhalen!

“Gelukkig gaan we niet op wedstrijd”
“Gelukkig is hij bont… had ook helemaal wit kunnen zijn…”
“Ik herhaal; een vies paard is een gelukkig paard. Een vies paard is een gelukkig paard…”


*\o/*

Geweldig :j


Ze staat in een paddock met sinds 2 nachten een inloop stal, gedeelte zand en gedeelte bestraat, inloodsten heeft rubber matten. Meerdere keren per dag de poep eruit. Maar afgelopen nacht had ze schijnbaar bedacht dat wel even in de stal kon gaan liggen, mijn shet poept netjes buiten, mijn tinker gaat dit hopelijk nog leren

Goed voor nu, de poepvlek zit onder de BBP

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 22:31 



 
Profiel   

Wij hebben de greenspot remover van Cowboy Magic, maar ik vond dat je daar best een gele waas van krijgt. Dus hebben we nu de Equinatura coat speed cleaner van de Hypostore en ik heb wel het idee dat die een minder gele gloed achterlaat dan de cowboy magic. Al gebruik ik hem alleen voor een witte bles en benen dus met echt grote vlekken heb ik geen ervaring

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 22:32 



 
Profiel   

Zolang het vuil niet schadelijk is, denk aan urine ofzo...
Dan laat je paard paard zijn
Modder is in bepaalde mate zelfs gezond.

Oke als je op wedstrijd gaat.. Maar verder nee gewoon zand eraf poetsen en klaar

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 22:54 



 
Profiel   

Hier hielp een poetsblok ook goed om de ergste vlekken er voor een groot deel af te halen.

Maar inderdaad, vooral niet te druk over maken. Wat maakt een vlekje meer of minder nou uit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 22:58 



 
Profiel   

Niet... is inderdaad het antwoord

Geniet van je kleurrijke beest... mijn ervaring met mijn schimmel ruintje: of hij was groen van het gras of bruin van de modder... hij stond lekker buiten anders kunnen ze ook nog geel van de pis of bruin van de stront zijn :p

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 23:04 



 
Profiel   

Brainless schreef
SandraWierda schreef
Hoe maken jullie dat schoon zonder elke keer te gaan wassen? /3

Niet }:0


Ik sluit me hier volledig bij aan. :)) Ik heb denk ik de eerste week nog de illusie gehad hem soort van theoretisch wit te houden. Maar na die eerste hoopvolle week heb ik de 16 jaar daarna leren leven met groen/bruin/grijs/geel bont met hier en daar een accentje wit. Zijkant hoofd was meestal bruin. Hij poepte graag een hoofdkussentje. :Z

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 23:14 



 
Profiel   

Accepteren en erom lachen :)) [ img ]
[ img ]

Inderdaad de greenspot van CM, maar wat hierboven ook gezegd werd, die laat een ietwat gele gloed achter. Als je die goed afgedroogd met een doek wordt dat wel minder.
Vooral droog maken zodat je het er makkelijk af kan borstelen

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 23:16 



 
Profiel   

Niet.

Je zult nooit meer een witte kerst hebben. (Of welke andere dag dan ook.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 23:20 



 
Profiel   

Britt_xxx schreef
Ik heb wel een paar goede zinnen die je kan herhalen!

“Gelukkig gaan we niet op wedstrijd”
“Gelukkig is hij bont… had ook helemaal wit kunnen zijn…”
“Ik herhaal; een vies paard is een gelukkig paard. Een vies paard is een gelukkig paard…”


Deze gaan ook mijn woordenboek in!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 23:24 



 
Profiel   

Ik denk ook dat het antwoord 'niet' is. Mijn witje staat 24/7 in een paddock Paradise en rolt graag in modder.

Overigens zweer ik wel bij Pippa equastrian shampoo om zijn staart af en toe wit te maken. Doop de staart in een emmer, sop de shampoo en doop de staart weer in de emmer en het is schoon :+

[ img ]
[ img ]

Kan je nagaan hoe vies de staart was :+ (zie foto 1)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 23:27 



 
Profiel   

[ img ]
Och, soms is het maar de helft :+

Pony rolt graag op de track (kale aarde) als deken af is. Als ze de ene kant zwart heeft gemaakt, vraag ik altijd “vergeet je de andere kant niet?”

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 23:29 



 
Profiel   

Het hangt grotendeels af van de ondergrond is mijn ervaring. Wit zand in de paddock of een modderig weiland maakt een groot verschil. Wij haalden de mest in ieder geval voor het slapengaan nog extra uit de stal ‘s winters. Opleggen van een deken helpt om het grootste oppervlak schoon te houden. En verder idd vlekken er af ‘schuren’ met een borstelblok en plaatselijk wassen met greenspotremover om ze toonbaar te houden. Helemaal wassen deden wij misschien 3x per jaar met groene zeep voor speciale gelegenheden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 23:48 



 
Profiel   

De enige manier om een wit paard enigsinds wit te houden is er een deken op gooien. Maar als het paard dat niet nodig heeft is het antwoord simpelweg niet!
Al worden ze meestal wel heel mooi wit in een flinke regenbui, worden ze ook lekker zacht van.

En zelfs met deken en hals weet mijn schimmel haar hele buik, benen, billen en hoofd regelmatig helemaal in te smeren met zooi dus ook dat is maar gedeeltelijk een oplossing.

De tips voor als je hem voor die ene dag per jaar echt wit wilt hebben: een poetsblok, green spot remover van Cowboy magic, betadineshampoo en als finishing touch zilvershampoo.
En daarna weer lekker rollen in de modder :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 00:22 



 
Profiel   

Niet :')
[ img ]
[ img ]

Zelfde pony, en ja, die staart doet me ontzettend veel pijn :=

Bovenste foto is van afgelopen weekend, en ze staat niet eens op een heel modderig stuk (sterker nog, de enige modder is rondom de hooibak, daar kan ze niet rollen)

Winter is ook altijd veel erger dan van de zomer. Straks in het voorjaar lekker wassen, en dan goed bijhouden met poetsen, greenspot remover ect, dan is het redelijk te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 00:54 



 
Profiel   

Ben ik toch super gezegend met mijn witte die dus nooit schijtvlekken heeft en altijd dus zo goed als spierwit is :o
Staart was ik ongeveer 1x in de 3 a 4 weken om het wit te houden en de manen eens in het halfjaar ofzo. Manen zijn wel nog wat zilver van zichzelf dus niet helemaal wit.
Ja hoe ik dat doe? Geen idee. Mazzel hebben. Mijn paard staat op een dikke laag zaagsel en heeft 1 vaste plek voor mesten en plassen. Overdag staat ze buiten, in de paddock. Enkel de nacht op stal. Zomers is ze nog wel is groen, ze rolt zo graag zeker in het gras. <<)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 08:17 



 
Profiel   

Ik heb de ervaring dat een verse laag houtkrullen/zaagsel wit trekt.
Maar dan moet je hem natuurlijk binnen houden en veel uitmesten.

Ik heb ook de indruk dat mijn schimmel in de modder gaat rollen als hij te warm heeft. Lijkt ook logisch.
Nu is hij wat ouder en slaapt staande. Maar als de temperatuur wat zachter is, gaat hij kreunend rollen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 08:53 



 
Profiel   

Hmm ik heb al jaren een schimmel (op een paddock paradise) maar ben het toch niet helemaal eens met "gewoon accepteren". Zijn zeker manieren om het te beperken! Vooral omgeving schoon houden, track of paddock zonder modder (!) en regelmatig mesten. Deken op in de winter, en in de zomer regelmatig afspuiten na het rijden. Wat ook kan en helpt, maar wel afhankelijk van de weersomstandigheden is scheren, korte vacht spaart simpelweg minder vuil, vooral aan de benen bijvoorbeeld. En, hoe hopeloos het ook voelt, elke dag (beste met water) de urinevlekken eraf halen en eens in de zoveel tijd de staart wassen zorgt er echt voor dat de geligheid niet in de vacht bijt en je paard algemeen witter blijft. Het is in ieder geval een stuk meer werk dan accepteren dat het nu eenmaal zo is maar het kan wel :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 09:05 



 
Profiel   

XladyX dat klinkt mooi, maar dan moet je niet zo'n smeerpoets hebben.

Die van mij legt standaard een verse drol in de stal en gaat er dan in liggen slapen.
Scheren, dekens, maakt niets uit, dan zit de vlek wel aan haar hoofd/oren of aan de rand van de deken bij haar oksel/bil enz.
Ja dat zou je dagelijks kunnen wassen met water, daar heb je gelijk aan. Maar door het te accepteren is mijn leven wel een stukje makkelijker :P
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 09:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 64 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen