Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Welke hengst voor ons Beertje?

 
Profiel   

Ik zoek een hengst die mooi aansluit op onze yente. Misschien 2023 of 2024, daar ben ik nog niet over uit.
De hengst mag meer sok/been kwaliteit meegeven, en moet zws een top karakter hebben.

Ze is een nakomeling van Shamrock go-go. Meet nu op 2,5 jarige leeftijd 1.46 en wil tot max 1.60 gaan voor een hengst.
Pssm1 negatief.

[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 22:42 



 
Profiel   

Je hebt diverse hengsten ben zelf fan van Bing en Finnegan. Heb je al hengsten bekeken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 23:00 



 
Profiel   

Meer sok en zwaarder beenwerk ga je met Zowel Bing als Finnegan niet echt krijgen.

Ik zou een goede zwaardere cob hengst pakken die bewezen behang meegeeft.
Deaglan bijvoorbeeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 23:44 



 
Profiel   

Die laatste foto is mega knap.

Ik bekijk het vanuit de rijpaardhoek: ik zie een paard dat erg op de voorhand gebouwd is met een gezonken rug. Dat zouden mijn twee grote aandachtspunten zijn.
Verder vraag je meer kwaliteit op de benen. Wat bedoel je daar precies mee?

En als slot: wat wil je met de nakomeling gaan doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 09:32 



 
Profiel   

Ikzelf ken niets van tinkers en ging dus even op zoek naar info.
Dit vond ik heel interessant:

https://www.nsvt.eu/het-stamboek/grai-cob-vanner/

Hun indeling is duidelijk: je kunt kijken welke richting je uit wil en dan de hengsten bekijken van dat type.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 10:07 



 
Profiel   

cp112 schreef
Meer sok en zwaarder beenwerk ga je met Zowel Bing als Finnegan niet echt krijgen.

Ik zou een goede zwaardere cob hengst pakken die bewezen behang meegeeft.
Deaglan bijvoorbeeld.


Deaglan stond al op mijn lijstje inderdaad.
Alsook wellicht alano/toffee van Joyce.
Omdat yente niet zo goed op de trailer kan wil ik ook niet helemaal naar het noorden rijden met haar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-22 01:07 



 
Profiel   

koend schreef
Die laatste foto is mega knap.

Ik bekijk het vanuit de rijpaardhoek: ik zie een paard dat erg op de voorhand gebouwd is met een gezonken rug. Dat zouden mijn twee grote aandachtspunten zijn.
Verder vraag je meer kwaliteit op de benen. Wat bedoel je daar precies mee?

En als slot: wat wil je met de nakomeling gaan doen?


Het veulen zal als merrie wellicht blijven en een hengst word zws verkocht. Kan helaas geen hengsten meer houden nu

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-22 01:08 



 
Profiel   

Ik bedoel, wat moet hij later doen?
Grasmaaier, fotomodel, wandelpaard, allrounder, wedstrijdpaard in een of ander, koetspaard, trec, ...

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-22 08:12 



 
Profiel   

koend schreef
Ik bedoel, wat moet hij later doen?
Grasmaaier, fotomodel, wandelpaard, allrounder, wedstrijdpaard in een of ander, koetspaard, trec, ...


Rijpaard en als menpaard maar vooral eerst lekker rustig opgroeien tot 3/4 jaar :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-22 09:36 



 
Profiel   

Vorig jaar heb ik gedekt met ITS Amadeus, prachtige hengst met veel behang en zwaar beenwerk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-22 21:41 



 
Profiel   

Ik ben he-le-maal fan van Legend from the Heavenlysmile.
Was mijn merrie niet gediagnosticeerd met PSSM1 had ze een veulen van hem gekregen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-22 02:50 



 
Profiel   

Zowel amadeus en legend passen denk ik niet bij ons beertje.
Ik denk dat voor nu Deaglan de beste optie/keuze is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-22 00:04 



 
Profiel   

Ga het Nsvt ben ik gecharmeerd van rodane. Mooi gevormd en past denk ik mooi bij het shamrock bloed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-22 18:24 



 
Profiel   

Rodane is ook ics goedgekeurd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-22 11:17 



 
Profiel   

cp112 schreef
Rodane is ook ics goedgekeurd.


Ja dat wist ik maar past die bij yente?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-22 13:28 



 
Profiel   

MukiwaCobs schreef
cp112 schreef
Rodane is ook ics goedgekeurd.


Ja dat wist ik maar past die bij yente?


Hij heeft net wat meer massa maar niet te, zijn vaderlijn geeft mooie dieren met veel beweging.

Hij pakt want lengte maar niet extreem dat het niet meer past. Jou merrie past denk ik ook gewoon een 17,5 inch zadel dus vindt ik nog geen extreem kort paard.

Verder is het ook een deel gevoel. Zelf fokte ik met wat goed voelde en is altijd op de keuring goed uitgepakt.

Zelf heb ik een veulen shamrock x charley bin gehad was ongeveer een zelfde hengst en deze combi was een schitterend dier mooi compact maar wel wat zwaarder goed bewegen, zeer veel behang en top karakter.

Ics heeft meer van dat type hengsten maar daar ben ik niet bekend mee dus die kant kan ik geen namen geven

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-22 17:52 



 
Profiel   

Je merrie is nu nog erg jong en overbouwd. Dat gaat ongetwijfeld nog recht trekken maar hoe haar rug uiteindelijk wordt is zo nog niet te beoordelen. Dat maakt het moeilijk een hengst te vinden die goed aansluit op haar bouw.

Mijn advies zou dus zijn om haar nog zeker een jaar te laten uitgroeien en dan pas naar een hengst te kijken :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-22 18:57 



 
Profiel   

Ik vind haar in de basis best correct, maar zou zelf graag iets meer lengte in het voorbeen zien. Behang kan beter. Heb je al eens aan Atlas gedacht?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-22 04:22 



 
Profiel   

Lijsken schreef
Je merrie is nu nog erg jong en overbouwd. Dat gaat ongetwijfeld nog recht trekken maar hoe haar rug uiteindelijk wordt is zo nog niet te beoordelen. Dat maakt het moeilijk een hengst te vinden die goed aansluit op haar bouw.

Mijn advies zou dus zijn om haar nog zeker een jaar te laten uitgroeien en dan pas naar een hengst te kijken :)


Als je goed kijkt staat er dat ik nog niet weet of ik 2023 of 2024 dek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-22 19:45 



 
Profiel   

Caily schreef
Ik vind haar in de basis best correct, maar zou zelf graag iets meer lengte in het voorbeen zien. Behang kan beter. Heb je al eens aan Atlas gedacht?


Jazeker maar helaas buiten budget.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-22 19:45 



 
Profiel   

Caily schreef
Ik vind haar in de basis best correct, maar zou zelf graag iets meer lengte in het voorbeen zien. Behang kan beter. Heb je al eens aan Atlas gedacht?


In de basis correct, hoe moet ik dat zien? Ik zie nu een paard met een kort voorbeen, weke rug en een stuk overbouwd. Ze is nog jong, maar ik zou evengoed rekening houden dat je niet gaat fokken met een hengst die ook een neerwaartse bouw heeft. Want anders krijg je helemaal een duikboot ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-22 19:54 



 
Profiel   

MukiwaCobs schreef
Lijsken schreef
Je merrie is nu nog erg jong en overbouwd. Dat gaat ongetwijfeld nog recht trekken maar hoe haar rug uiteindelijk wordt is zo nog niet te beoordelen. Dat maakt het moeilijk een hengst te vinden die goed aansluit op haar bouw.

Mijn advies zou dus zijn om haar nog zeker een jaar te laten uitgroeien en dan pas naar een hengst te kijken :)


Als je goed kijkt staat er dat ik nog niet weet of ik 2023 of 2024 dek.


Klopt, vandaar mijn advies om die twijfel te laten varen en voor 2024 te kiezen en dus pas volgend jaar naar een hengst te gaan zoeken :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-22 20:43 



 
Profiel   

Earth schreef
Caily schreef
Ik vind haar in de basis best correct, maar zou zelf graag iets meer lengte in het voorbeen zien. Behang kan beter. Heb je al eens aan Atlas gedacht?


In de basis correct, hoe moet ik dat zien? Ik zie nu een paard met een kort voorbeen, weke rug en een stuk overbouwd. Ze is nog jong, maar ik zou evengoed rekening houden dat je niet gaat fokken met een hengst die ook een neerwaartse bouw heeft. Want anders krijg je helemaal een duikboot ;)


Die weke rug zie ik absoluut niet, ik zie juist een voor een koudbloed redelijk strakke bovenlijn. De pony is inderdaad overbouwd, doordat de lengte in het front er (nog) niet is. Voor een 2,5 jarige is dat helemaal niet erg, en echt afwachten hoe dat ontwikkelt. Als veulen had ze die lengte wel.

Maar op basis van wat je ziet, en in mijn geval weet van de ouders, kan je best wel een mooi advies geven. Meer lengte aan de voorkant is inderdaad een aandachtspunt, maar dit paardje is absoluut geen kromme hoepel. Mooi lengte in het kruis, correcte hals, sprekend koppie, kloppend achterbeen. Ik heb ze slechter gezien. (Ik heb er zelf 2 van dezelfde leeftijd en in mijn les bestand nog een paar).

Haar moeder is ster en vader een 1e premie, dus zonder grote exterieur fouten, die ik dus van deze foto’s niet zie, zou ik op basis van papier alsnog nieuwsgierig zijn naar nafok. De meeste toppers hebben geen kampioensouders, maar zit de kwaliteit wel in het bloed…

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-22 12:02 



 
Profiel   

Even een recente deaggie foto <3

[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-22 10:17 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen