Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 83 van de 84 [ 2095 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 80, 81, 82, 83, 84  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

 
Profiel   

Ik waste bij wondjes af en toe met betadine, maar verder vooral met teatree shampoo (dat helpt tegen mijten).
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-23 18:09 



 
Profiel   

Ballard_L schreef
Ik kan natuurlijk de dierenarts vragen om een spuit of zalf, maar ik denk dat zijn immuunsysteem ook een boost nodig heeft. Iemand zei tegen me: een detoxkuur, iemand daar ervaringen mee ivm mok?


Mijn ervaring is dat detox niet werkt. Een heel goeie vitamine-en mineralenbrok deed veel meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-23 23:17 



 
Profiel   

Je kan bij je dierenarts ook eens vragen naar droogzetters.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-23 23:18 



 
Profiel   

Vraagje: ik lees veel over Stronghold bij paarden tegen mijt. Maar zie nu dat je dit alleen nog op recept bij DA kunt krijgen. Is er ook een goed alternatief wat wel zo te koop is? Of hoe lastig is t bij een DA te krijgen voor dit ‘oneigenlijke‘ gebruik?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-23 23:20 



 
Profiel   

Daar heb ik helaas geen ervaring mee.

Misschien wel goed om een update te geven over de mok bij mijn paard. Ik heb hem overgezet op pavo vital met equifyt pre active en equifyt muscle build. Daar doet hij het goed op, ook qua darmen. Verder heb ik verschillende zalfjes uitgeprobeerd, maar doet die van de paardendrogist met zink en zwavel het meeste. Het is zienderogen verminderd, bij zijn voorbenen bijna weg. Dus die zalf is echt top!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-23 07:02 



 
Profiel   

zilfstar, kijk of je iets anders kunt vinden met dezelfde werkzame stof?
selamectine.
of misschien een ander middel wat ook tegen mijt kan werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-23 08:16 



 
Profiel   

Zilfstar schreef
Vraagje: ik lees veel over Stronghold bij paarden tegen mijt. Maar zie nu dat je dit alleen nog op recept bij DA kunt krijgen. Is er ook een goed alternatief wat wel zo te koop is? Of hoe lastig is t bij een DA te krijgen voor dit ‘oneigenlijke‘ gebruik?

Wij verkopen stronghold gewoon over de balie. Lijkt me niet moeilijk. Hier is de rasp bijna helemaal weg, zonder wat te doen. Hij staat alleen op hooi, agrobs (en nu in shape dus ik hoop dat dat goed blijft gaan). Hij mag nog wat meer afvallen.
Straks laat ik de wei eerst weer bloeien voor ze erop gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-23 12:14 



 
Profiel   

ellepel schreef
zilfstar, kijk of je iets anders kunt vinden met dezelfde werkzame stof?
selamectine.
of misschien een ander middel wat ook tegen mijt kan werken.


Voor zover ik kan vinden is alleen bij stronghold dit de werkzame stof. En dan heb ik bij de gerenommeerde merken gekeken want een pipetje van onbekend huismerk X van de Action bijvoorbeeld vertrouw ik niet. Maar iemand anders zei dat het wel over the counter verkocht wordt dus zal eens vragen bij mijn DA.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-23 13:14 



 
Profiel   

Zilfstar, ik heb ook een positieve ervaring met Stronghold. Destijds uitgelegd bij de DA waarvoor ik het wilde gebruiken, ze keken wat vreemd, maar kreeg het wel mee. Ze gaan per 3, dus 3 doosjes.
Een dure hobby, maar zonder gedoe ook in een keer van de kriebels af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 19:03 



 
Profiel   

Ik begreep dat Frontline Combo ook goed zou zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-23 14:05 



 
Profiel   

Chelleke1981 schreef
Ik begreep dat Frontline Combo ook goed zou zijn?
Dit product bevat (s)-methopreen. Hoewel dit niet schadelijk schijnt te zijn voor paarden, zal het GEEN effect hebben op (Chorioptes) mijten. Ik citeer: BRON: Parasitpedia, zie ook https://www.vetcompendium.be/nl/node/3442 Methopreen is een Juvenile Hormone Analogue (JHA) dat werkt als een insectenontwikkelingsremmer (ook wel Insect Growth Regulator = IGR genoemd) die effectief is tegen tal van insectensoorten, maar geen enkel effect heeft op teken of mijten. Het belemmert alleen de vervelling van poppen tot volwassen dieren, d.w.z. het doodt geen insectenlarven en kan bijgevolg niet worden gebruikt tegen diverse mijten.

Het verschil zit 'm in de prijs en concentratie:
De Frontline spot on voor erg grote honden (XL) kost bv 7,33 euro per stuk (6 pippetten voor 43,95 euro) en bevat 402 mg fipronil per 4,02 ml (10% fipronil dus).
De Frontline combo voor erg grote honden (XL) kost bv 7,99 euro per stuk (6 pippetten voor 47,95 euro) en bevat 268 mg fipronil per 2,68 ml (naast dus 361,80 mg (s)-methopreen).

Het is juist de fipronil die je wilt, want die is wel gewoon bewezen te werken als een mijtendodend middel (aka acaricide) en ook meermaals gebruikt op paarden in wetenschappelijk onderzoek. Naast dat je concentratie fipronil dus een heel stuk lager ligt, betaal je ook nog eens meer voor het andere actieve ingrediënt dat niet eens de mijten doodt. :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-23 15:17 



 
Profiel   

Ah oké, dank je wel +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-23 15:23 



 
Profiel   

Chelleke1981 schreef
Ah oké, dank je wel +:)+

Geen probleem :D Ik vind het erg leuk om hier opzoekwerk naar te doen. Dit onderwerp is inmiddels een passie geworden voor me :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-23 17:05 



 
Profiel   

Ik weet niet of deze foto's wat duidelijk zijn, maar weet iemand misschien wat dit kan zijn?

[ img ]

En


[ img ]

Het stoffige is zand. Het gaat om de kale plekjes. De 1e foto is haar hoofd/hals en de 2e foto onder de schoft/op de schouder.

1e plekje heeft ze nu een paar dagen en de plekjes op de schouder al iets langer. Het jeukt niet, zitten geen korstjes op en het doet haar ook geen zeer. Dierenarts vond het in eerste instantie niet op schimmel lijken, maar wat zou het dan kunnen zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-23 11:27 



 
Profiel   

had je ook iets gekregen om er op te doen en wat dacht de veearts dan wel dat het was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-23 12:45 



 
Profiel   

ellepel schreef
had je ook iets gekregen om er op te doen en wat dacht de veearts dan wel dat het was.


Nee, niks gekregen. Veearts zei even in de gaten houden en anders nog weer contact opnemen. Maar voordat ik dat doe dacht ik even wat advies inwinnen hier kan geen kwaad :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-23 12:49 



 
Profiel   

Friesfanaat schreef
Ik weet niet of deze foto's wat duidelijk zijn, maar weet iemand misschien wat dit kan zijn?

[ [url=m/jPT4yJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

En


[ [url=m/7wlZxK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het stoffige is zand. Het gaat om de kale plekjes. De 1e foto is haar hoofd/hals en de 2e foto onder de schoft/op de schouder.

1e plekje heeft ze nu een paar dagen en de plekjes op de schouder al iets langer. Het jeukt niet, zitten geen korstjes op en het doet haar ook geen zeer. Dierenarts vond het in eerste instantie niet op schimmel lijken, maar wat zou het dan kunnen zijn?

Mhm zeker gezien het niet jeukt en de ronde vorm vind ik het eigenlijk wel een vrij grote kans dat het schimmel is. Gek dat er niet even een swabje van genomen is of er gewoon aangeraden is om preventief met bv imaverol of malaseb te wassen. Dat kan namelijk niet echt kwaad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-23 12:56 



 
Profiel   

ja of een tube terbinafine halen bij de apotheek en dat er op doen.
terbinafine is een zalfje wat je kunt gebruiken tegen schimmel op de voeten bij mensen. (miconazol kan ook)
en ja dit kan ook bij paarden gebruikt worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-23 13:04 



 
Profiel   

Ga ik de dierenarts nog even contacten deze week!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-23 13:10 



 
Profiel   

Hi allemaal,

Mag ik hier ook een huid-gerelateerde vraag stellen voor een Haflinger? Aangezien hier veel ervaring en kennis zit?

Sinds de rui zit ie wat dof in zijn vacht. En vind ik de nieuwe vacht wat donzig aanvoelen. PPID heeft ie niet, is ie op getest.
Ook bij zijn billen heel veel plakjes/hapjes uit z’n vacht. Eerst dacht ik aan speel/bijt wondjes. Maar hij staat nu even apart van de kudde ivm een blessure en het worden er op zijn billen steeds meer. Ook als ik het poets komen er soms plakjes Huidschilfers mee. Het jeukt niet, en de huid eronder ziet er rustig uit. Normaal roze en er groeit op de oudere plekjes haar.
Het bijzondere is dat er nog 1 in de kudde is die dit heeft. De andere 3 niet. Wat mijn paard en het andere paard gemeen hebben is dat ze wat last van hun darmen hebben (slappe mest). Kan dit dan toch wormen zijn oid?

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-23 07:15 



 
Profiel   

het lijkt een beetje regenschurft achtig vind ik.
het word deze week als het goed is wat warmer, misschien kun je een keer wassen met een geschikte shampo?
slappe mest kan meerdere oorzaken hebben, dan zou je dat na moeten kijken.
wat voor voer krijgt je pony?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-23 07:49 



 
Profiel   

Ik heb nog Sebocalm shampoo of Imaverol. Ook wel een shampoo met tea tree. Welke als eerst proberen?
Hij krijgt de balancer van Okapi puur P, gemengd met wat grasbrok (Fibrenuggets), voordroog (daar reageert ie op, maar kreeg ie al voor deze plekken).

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-23 09:08 



 
Profiel   

je moet even kijken of het een shampo is die een reinigende/desinfecterende werking heeft.
normaal adviseren ze dan wel betadineshamp of hibiscrub .ik heb geen idee of jouw shampo ook kan ondersteunen.
maar kan absoluut wel helpen om even de boel een keer goed schoon te wassen :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-23 11:06 



 
Profiel   

Zijn er hier mensen met ervaring met life force elite en huidaandoeningen? Mijn vierjarige heeft al ruim twee jaar een baan aan kale plekken op zijn rechterbil. Het jeukt blijkbaar niet, is nooit pussig geweest en nooit open. Is behandeld geweest met enting tegen schimmel (tweemaal), imaverol en recent dectomax en sebacil. Effect nul. Het kan zomaar zijn dat er nooit meer haar op komt, maar ik kreeg de tip om life force te proberen. Nu is dit ook niet bepaald goedkoop (of praktisch met paard voorlopig nog in training op 65 km afstand), maar als het helpt?

Juli 2021
[ img ]

Links februari 2023 (dag na dectomax) rechts maart 2023 (na tweemaal gewassen te hebben met sebacil)
[ img ]

Het lijkt niet besmettelijk, geen enkel ander paard waar hij mee in contact is geweest, heeft iets soortgelijks opgelopen. Het wordt niet beter, het wordt niet erger. Betreft overigens een kwpn ruin. Krijgt volop ruwvoer, zeer spaarzaam krachtvoer (weet niet exact hoeveel, maar nooit meer dan halve kg per dag, wordt gevoerd door staleigenaar waar hij in training staat. Merk Action quality)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-23 14:36 



 
Profiel   

Zijn sarcoiden uitgesloten? Want er zijn vormen die kunnen lijken op een schimmelinfectie. Is er een schraapsel genomen?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-23 16:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 83 van de 84 [ 2095 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 80, 81, 82, 83, 84  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen