PSSM testen bij aankoop tinker?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zerena

Berichten: 3887
Geregistreerd: 29-12-04

Re: PSSM testen bij aankoop tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 13:54

Mijn ruin die ik een jaar geleden gekocht heb, is niet getest.
Toen wist ik er nog helemaal niks vanaf, wel wil ik hem nog eens een keer laten testen.

Inmiddels heb ik wat bij geleerd.
Ik heb sinds 2 weken een merrie veulen erbij.
Haar ouders zijn beide getest en vrij, dus zij automatisch ook als het goed is.
Anders had ik haar zeker laten testen.

Anoniem

Re: PSSM testen bij aankoop tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 14:04

Ah dat is natuurlijk wel zo ja.
Nouja beetje rondkijken en dan spieken

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: PSSM testen bij aankoop tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 14:12

Ik heb geen paarden meer maar ou ze nu wel testen of kopen van pssm vrije ouders. Of het vooraf weten minder betalen en vanaf dag een voeding goed aanpassen, helaas was oude tinker pssm houder en ook met klachten. Op zich goed mee te leven maar je moet het weten. Maar had liever een vrije gehad.

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Re: PSSM testen bij aankoop tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 14:13

Er is goed mee te leven, maar je moet je wel realiseren dat het altijd een extra kostenpost zal zijn. Supplementen zijn duur...

Anoniem

Re: PSSM testen bij aankoop tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 14:20

Ja precies. Des te meer reden voor mij om alleen voor een geteste Tinker te gaan dat is me nu duidelijk...

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 15:13

Citaat:
Omdat de klachten vaak niet eens zichtbaar zijn. Een PSSM aanval kon bij die van mij makkelijk worden aangezien voor koliek. Ik dacht ook dat het in de eerste instantie koliek was. Bleek niet zo te zijn. Koudbloeden zijn hard voor zichzelf en daardoor merk je het vaak niet, maar ze hebben wel degelijk last. Ook kun je je management aanpassen en voorkomen dat hij een aanval krijgt, voorkomen is namelijk beter dan genezen.

Overigens komt het bij 20 % van de tinkers voor en dat vind ik nogal wat. Bij koudbloeden is het percentage sowieso hoog.


Koliek is best zichtbaar.
Tuurlijk, als jij wil testen moet je dat zeker doen. Maar test je dan ook op cushing, ocd, spat, artrose, kissing spines, nier- en leverfunctie enz enz?
Want dat komt ook best vaak voor.

En dan heb je dat allemaal getest en dan valt hij in de wei en breekt een been.
Als mijn paard klachten heeft die mogelijk bij een bepaalde ziekte horen, dan zal ik daar zeker op testen. Maar bij een gezond, klachtenvrij paard zie ik daar de noodzaak niet van.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: PSSM testen bij aankoop tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 15:18

Normaal ben ik met je eens. Maar pssm is toch net even anders. Omdat ze hun voeding anders gebruiken moet je liefst aanbieden wat nodig is. Door een voerfout van een stalhouder is bij die van mij de ellende begonnen. Had dus voorkomen kunnen worden. En puur door geluk ivm zijn allergie is hij altijd op een pssm geschikt dieet gezet. Daardoor heeft hij het langer volgehouden zonder veel problemen. Ik heb hem altijd op instinct gevoerd dwz veel eiwit lang gras geen graan weinig suiker. En zo veel mogelijk vrije beweging. Lang losstappen enz.

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 15:23

Ik zeg ook niet dat het niet zichtbaar is, maar dat het makkelijk kan worden verward. De meeste paarden keur je toch bij aankoop? En aangezien PSSM nogal vaak voorkomt bij Tinkers zou ik er zeker op testen. Een test kost een paar tientjes en kan je een hoop geld besparen. Want een Tinker met PSSM is nou niet bepaald goedkoop.

Het probleem met PSSM is dat je de klachten vaak niet van buitenaf ziet. En dan laat je bloed prikken en dan blijken de spierwaardes ineens torenhoog. Daarbij wil het niet zeggen dat een paard dat nu geen klachten heeft ze nooit gaat krijgen. Stel je voor dat je een Tinker koopt met PSSM terwijl je dat niet weet en je hem gewoon volstopt met granen en op een volle wei hebt staan. De kans bestaat dat het dan vroeg of laat mis gaat. En dan krijg je dus een aanval, met alle gevolgen van dien. Wanneer een paard eenmaal een aanval heeft gehad is de kans groot dat het zich weer herhaalt. Als je het van te voren weet kan je er op anticiperen en een eventuele aanval voorkomen. En je kunt gericht handelen als hij dus inderdaad klachten krijgt. Nogmaals: die klachten kunnen heel summier zijn. Maar dat wil niet zeggen dat het paard er geen last van heeft.

Testen kan je echt heel veel leed besparen. Bij Quarters test je toch ook 5-panel bij aankoop?
Laatst bijgewerkt door _Reneee op 16-10-17 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: PSSM testen bij aankoop tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 15:28

Zag dat t 47 euro is en je er weken op moet wacjten

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: PSSM testen bij aankoop tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 15:29

Test van connor was een kleine twee weken. Hij is toen getest met een grotere controle van meer tinkers, eigenlijk voor de grap mee laten testen. En dus raak.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: PSSM testen bij aankoop tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 15:32

Mijn 2 veulens heb ik niet gekeurd bij aankoop. Zoveel valt er niet te zien.
Of de benen recht staan en de tanden goed staan zie ik zelf ook wel.
Een ouder paard zou ik wel keuren, dat dan weer wel.

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Re: PSSM testen bij aankoop tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 15:39

Je moet twee weken wachten ja. En 47 euro staat lang niet in verhouding tot wat een pssm'er per maand kost. Want daar schrik je van. Een veulen laat je inderdaad niet keuren, maar een pssm-test is het geld echt wel waard.

Allienda

Berichten: 1372
Geregistreerd: 24-02-08
Woonplaats: Brunssum

Re: PSSM testen bij aankoop tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 15:49

Ik heb destijds echt niet lang hoeven wachten, ik meen dat ik een dikke week heb moeten wachten. Je kunt ook zelf haren trekken, of dit door een dierenarts laten doen. Ik moest toen langer wachten op de dierenarts om een afspraak te maken voor een klinische keuring :+

Ik had toen het geluk dat iemand van het stamboek dicht bij de Tinker woonde waar ik interesse in had.

Overigens denk ik wel dat het heel erg verstandig is om te doen. Dan weet je idg waar je aan begint mocht het paard positief getest zijn.

Anoniem

Re: PSSM testen bij aankoop tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 15:51

Ja ik wil t ook.

Allienda

Berichten: 1372
Geregistreerd: 24-02-08
Woonplaats: Brunssum

Re: PSSM testen bij aankoop tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 15:57

Wat zijn nou twee weken wachten............

Lol, al mijn nagels zijn toen gesneuveld maar ik was wel heel blij dat ik het gedaan had. Zelf zou ik nooit een Tinker(of andere koudbloed kopen) zonder te laten testen op PSSM.

Maar dat moet iedereen voor zichzelf bekijken, er zijn voors en tegens.

Anoniem

Re: PSSM testen bij aankoop tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 18:38

Op zich niks mis mee met wachten hoor.

Anoniem

Re: PSSM testen bij aankoop tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 12:14

Als ze t gen hebben: dan kunnen ze toch gewoon ziek worden???
Zo zwart-wit is het toch?

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: PSSM testen bij aankoop tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 12:24

Hier nog nooit getest en vind het eigenlijk behoorlijk overroepen,want ik ken enorm veel tinkers,deel getest en deel niet,maar geen enkele is positief getest of heeft/krijgt er kenmerken van....

Dus het risico is volgens mij groter dat je een tinker koopt die ergens bv een lichte afwijking heeft waar hij later vervroegd last van krijgt bij het rijden dan dat je een pssm pos paard treft.
Toch wordt een tinker zelden compleet op rx gezet alvoor te kopen of te fokken.....

Terwijl er toch behoorlijk wat tinkers niet helemaal recht op de voeten staan,behoorlijk uitzwaaien bij het lopen,.....

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 12:34

Een paard met een defect gen is altijd ziek. Zie: http://equiseq.com/learning_center/heal ... pathy-pssm

Op dit moment zien we slechts het topje van de ijsberg. Er zijn veel tinkers niet getest. En hoeveel tinkers worden niet afgedaan als sloom of lui?

Overigens vind ik het niet recht op de voeten staan totaal geen goede vergelijking met PSSM. Ik ken in mijn omgeving heel wat positief geteste Tinkers, symptomatisch of niet. PSSM is een afwijking en ik spreek uit ervaring als ik zeg dat het gewoon een kloteziekte is. Daarbij zie je het als een paard slecht op zijn voeten staat en PSSM merk je vaak pas later. Dan gaat het ineens mis omdat het fructaangehalte in het gras bijvoorbeeld te hoog is.

En dan is het ook nog eens zo dat je geen erfelijke afwijkingen in je ras moet willen. Bij het ICS staat het bij veel paarden al vermeld en dat vind ik heel goed. Wanneer je twijfels hebt over een bloedlijn kun je besluiten om te testen. Of je test niet omdat alles vrij is. Scheelt je dan ook weer geld ;)

Anoniem

Re: PSSM testen bij aankoop tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 13:11

Kreeg namelijk ergens t antwoord " draagt het gen wel
Maar kan het alleen doorgeven en niet zelf ziek worden".
Dat is dus wat dr wordt wijsgemaakt.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 13:21

Ben net met mail doorspitten de mail met de uitslag van connor tegen gekomen. Connor was een n/p1

Dit staat er
Polysaccharide Storage Myopathy - Type 1
n/n
Clear: Negative for the PSSM Type 1 gene mutation.
n/P1
Heterozygous: Horse carries one copy of the PSSM Type 1 gene mutation and is affected.
P1/P1
Homozygous: Horse has two copies of the PSSM Type 1 gene mutation and is affected.

Na wat uitleg blijkt. Een keer p1 is dus aangedaan en drager en lijder van pssm al dan niet met klachten

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 13:24

Anoniem schreef:
Kreeg namelijk ergens t antwoord " draagt het gen wel
Maar kan het alleen doorgeven en niet zelf ziek worden".
Dat is dus wat dr wordt wijsgemaakt.


Ja. Te schandalig voor woorden. Dat zorgt ervoor dat mensen dus een paard kopen dat wel ziek blijkt te zijn. Ik dacht ook dat het wel meeviel en heb er dus bewust een gekocht. Ik had wel in mijn achterhoofd dat ik wellicht een duurder paard had gekocht, maar ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat hij op 2-jarige leeftijd al een aanval zou krijgen. Ik zou hem qua karakter niet willen missen, maar nu hij een aanval heeft gehad hou ik wel in mijn hoofd dat er een kans bestaat dat ik nooit zal kunnen rijden.

Ik heb toentertijd zelfs informatie gevraagd bij het NSVT en die adviseerden me er gewoon een te kopen. In de loop der tijd hoorde ik steeds meer over Tinkers die dus wel symptomen hebben en tot overmaat van ramp die van mezelf ook.

Het gaat vaak fout met de term drager en lijder. Een drager is áltijd lijder. Zijn gewoon kromme termen.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: PSSM testen bij aankoop tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 01:38

Jemig Renee, schokkende dingen schrijf jij, niet als beschuldiging! Ik ben juist blij dat je zo open bent, maar ik weet welk paardje je hebt, welke fokker, maar niet van de problemen en op basis waarvan jij de keuze hebt gemaakt hem te kopen (en ik besloot het niet te doen omdat ik niet wilde fokken ermee, zeker niet vanuit de hengst). Wil je delen hoe of wat omtrent de aanval, wat de symptomen waren, of er een aanleiding was en hoe lang het duurde voor het over was, blijvende gevolgen oid?

Ik zou dus ook altijd testen, voorkomen is immers beter dan genezen (of nou ja, genezen zal het nooit, maar na de eerste aanval die als verassing kwam alle zeilen moeten bijzetten om te redden wat er te redden valt en het dragelijk te maken). Dat lijkt me voor aandoeningen net zo. Maar slijtage en ouderdomsziektes kan je niet vergelijken met een aangeboren gendefect naar mijn mening.

Heb vandaag zitten lezen, bij VHL duurt testen maximaal 20 dagen, geen idee hoe lang het meestal is, want kan me voorstellen dat niet elke verkoper hierop zit te wachten. En wie zou de kosten moeten dragen?

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 09:05

De fokker van Miles heeft zijn moeder verkocht en fokt alleen nog maar met vrije dieren. Zijn vader is gewoon vrij hè. Dus daarover niets dan goeds.

Ik neem de fokker/verkoper ook niets kwalijk want het is mijn eigen keus geweest om hem te kopen. Het is er ook gewoon eerlijk bij verteld. Hij had er toen geen last van en ik was natuurlijk op slag verliefd. Ben zelf een nogal eigenwijs persoon en als ik iets in mijn hoofd krijg wil ik het hebben :') Ik heb vervolgens verschillende mensen geraadpleegd, ik kreeg van één persoon te horen dat ik het niet moest doen. Het stamboek zei dat het gewoon kon en hier op Bokt las ik in het Tinkertopic ook alleen maar verhalen over dat Tinkers er geen last van hebben en dat het allemaal wel meeviel. Dat ene advies om het niet te doen sloeg ik dus in de wind en binnen een paar dagen had ik besloten hem te kopen. Wel meteen laten castreren want wat mij betreft was hij uitgesloten voor de fokkerij.

Op mijn pensionstal kwam daarna een nieuwe klant met een halve Tinker. Op een gegeven moment zag ik dat paard lopen en ik vond dat ze nogal een slag in het wiel had. Ik hoorde al dat ze héél lang had lopen tobben met het paard en dat hij niet meer op het gras mocht. Toen ging er al een belletje rinkelen, ik vroeg het na en ja hoor: PSSM. Toen dacht ik wel even 'oliebol'. Zij heeft echt jaren lopen tobben met dat paard voor ze wist wat ze had en daar hebben kosten ingezeten :oo Dus toen schrok ik echt wel even. Ik bedacht me wel dat ik natuurlijk weet wat Miles heeft en daarop kan anticiperen.

Ik had hem toen net op een stal gezet waar hij overdag op het gras kwam en 's nachts op stal. Funest achteraf maar ik was nog steeds eigenwijs en dacht dat het wel mee zou vallen. Toen hij begon met luchtzuigen ging er al een belletje rinkelen :)* PSSM'ers zijn gebaat bij zoveel mogelijk vrije beweging en dat in combinatie met luchtzuigen heeft me doen besluiten om hem te verhuizen naar een plek waar hij 24/7 buiten komt met schuilstal.

Hij heeft daar de hele zomer gestaan. Op een gegeven moment was het een paar dagen goed warm geweest en het gras was inmiddels kort. Dus het fructaangehalte was erg hoog. Ik kwam 's avonds aan en hij lag plat, iets wat hij nooit doet. Ik dacht meteen die is niet lekker. Maar hij stond op en kwam eten. Vervolgens ging hij na het eten weer liggen. Ik dacht eerst dat het koliek was, maar het was eigenlijk al raar dat hij niet ging rollen. Hij ging gewoon plat liggen en met zijn benen trappelen. Hij stond nog een keer op en ging weer liggen en toen besloot ik met hem te gaan wandelen. Achteraf hartstikke stom want het bleek dus een aanval. Hij mestte tijdens het wandelen ook meteen en koliek en eten is ook raar. Heb overlegd met een vriendin en iemand op het PSSM-forum en die zeiden ook meteen dat het een aanval moest zijn. Hij was stijf en keek echt mega chagrijnig uit zijn ogen. Heb hem onder een deken gezet om zijn spieren warm te houden en de dierenarts laten komen. Zij heeft bloed geprikt om de waardes te meten maar dat bloedonderzoek is verpest 8)7 Dus moet binnenkort weer bloed laten prikken.

Heb een filmpje van het wandelen toen, hij wilde eigenlijk niet lopen en de uitdrukking op zijn gezicht zegt eigenlijk al genoeg:



Ter vergelijking, na een week magnesium & vit E:



Miles mag nu absoluut niet meer op het gras en krijgt magnesium en Vitamine E bijgevoerd. Hij kreeg al onbeperkt hooi (getest en weinig suiker) en 200 gram vitalbix. Omdat ik hem laag in de suikers wilde houden. Ondanks dat werd het gras hem toch teveel.

Sinds hij op zijn nieuwe plekje stond was hij gestopt met luchtzuigen, maar sinds die aanval is hij er weer mee begonnen en echt heel erg extreem ook :oo In een maand tijd zijn zijn nieuwe tanden helemaal weggesleten. Om een maagzweer uit te sluiten krijgt hij nu Abler, maar merk nog niet echt verschil. De PSSM'er van een vriendin zuigt ook lucht en zij merkt het daardoor als het weer fout zit. Het is wel weer een vrolijker paard, maar inmiddels zo verslaafd aan het zuigen dat ik mezelf in allerlei bochten aan het wringen ben zodat hij de hele stal niet sloopt :+

De magnesium en vit. E doen hun ding wel. Na een week merkte ik al verschil. Hij is weer wat vrolijker en soepeler maar hij heeft soms nog dagen dat het echt niks is. Hij is 2 jaar oud en gedraagt zich soms als een oud mannetje. Met de juiste supplementen is het goed te managen en het is echt een lief paard, maar soms drijft hij me wel tot waanzin :Y) Ik ga er vanuit dat ik volgend jaar gewoon kan rijden, maar ik zal altijd in de gaten moeten houden wat hij binnen krijgt. Het is namelijk best wel een puzzel. Zijn aanval was trouwens dit:



Zo eenvoudig te verwarren met koliek. En daar zit denk ik ook het probleem. Tinkers krijgen vaak geen spierspasmes, maar hebben er wel degelijk last van. Er zijn zoveel Tinkers die worden afgedaan als sloom of lui. Als ik niet had geweten dat Miles drager is, had ik die aanval gewoon afgedaan als koliek. En dan was ik gewoon doorgegaan, waardoor hij uiteindelijk een tikkende tijdbom zou worden. Want het is gewoon een feit dat hij een genafwijking heeft. Zijn lichaam functioneert niet normaal. Hoe dat zich uit verschilt natuurlijk per paard.

PSSM is bij de meeste paarden goed te managen, maar het spookt wel altijd in je achterhoofd. Ik ben altijd bang dat hij last krijgt en ook met rijden zal ik er straks rekening mee moeten houden. Ik hoop ook echt dat ik dat straks normaal kan en dat hij zich gedraagt. Zijn goede karakter maakt wel een hoop goed. Als het zo met vitamine E en magnesium te managen valt kan ik het overleven. Maar ik denk niet dat ik er nog een keer bewust voor zou gaan, daarvoor weet ik nu gewoon teveel. Ik was toen verliefd en ik had in mijn hoofd dat ik hem wilde. Maar er zijn zoveel gezonde Tinkers te koop. Plus dat ik vind dat het kopen van een Tinker met PSSM de handel in stand houdt en het zou eigenlijk zo moeten zijn dat die paarden moeilijk verkoopbaar zijn. Gelukkig verandert er al veel en zijn er al fokkers die ermee stoppen of het eerlijk vermelden. Op het forum op Facebook komen steeds meer tinker eigenaren en ik hoop dat er wat meer bewustzijn komt. Al zijn er ook serieus mensen die hun vrije merrie laten dekken door een drager en dan vraag ik me echt af waar je verstand zit.

Testen is voor mij dus ook een must inderdaad. Dan weet je hoe je moet handelen. En je handelt ook goed, want als ze eenmaal een aanval hebben gehad is er spierschade en krijgen ze ook makkelijk weer een tweede. Twintig dagen wachten op een test vind ik eigenlijk wel meevallen. Het duurde door Miles' castratie ook een maand voordat hij bij mij kwam. En als een verkoper hier niet op zit te wachten is dat zijn probleem hoor. Sowieso verdacht als ze het weigeren lijkt me.

Anoniem

Re: PSSM testen bij aankoop tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 09:41

Wauw. Voor mij echt toch wel een reden om het te testen al ben ik momenteel meer met andere rassen bezig.
Sommige verkopers doen er heel lauw over, daar ga ik dan bij voorbaat al niet kijken.