Happy Feet (Hengst)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DaisyUkkie
Berichten: 71
Geregistreerd: 30-07-12

Happy Feet (Hengst)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 13:15

Hoi lieve bokkers,

Wij willen graag even navragen hoeveel interesse er is om onze knappe man eventueel te gebruiken voor de dekdienst.

Zijn vader: Djoser Nuange (Kleur: bruin effen)
Zijn moeder: Joy (Kleur: bont), verdere afstamming van de moeder is onbekend.

Beide ouders zijn getest op PSSM1 en zijn vrij verklaard.

Eind dit jaar of begin volgend jaar gaan wij naar de hengstenkeuring(en).
(op dit moment staat hij nog in de opfok)


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

VandeMol
Berichten: 1787
Geregistreerd: 29-02-08

Re: Happy Feet (Hengst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 13:48

Heel eerlijk gezegd , zal iedereen zeggen dat hij prachtig is , dat ze hem graag voor hun merrie willen gebruiken , maar komt het puntje bij het paaltje , zal er weinig gedekt gaan worden

Ik hoop dat ik er in jouw geval compleet naast zit , maar wanneer je niet echt veel merries gaat dekken met hem , zou ik hem gewoon lekker laten castreren
(Of je moet eigen merries hebben )


Hij is wel echt leuk hoor !

Anoniem

Re: Happy Feet (Hengst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 13:52

Het is altijd naief te denken dat een leuk uitziend dier iets gaat toevoegen in de fokkerij. Zeker met dit soort papieren. Wat van belang is, is voor zijn bouw, zijn beweging en karakter. Maar behalve PSSM1 vrij zou ik me ook zorgen maken om CPL.
Dus, wat kan Happy feet toevoegen in bouw, beweging en karakter?

Kabayo

Berichten: 13938
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Happy Feet (Hengst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 13:53

Aangezien de lijn achter de merrie onbekend is zou ik hem altijd laten staan

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Happy Feet (Hengst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 13:55

Prachtig dier, maar ik vind het geen hengsten materiaal.

DemDeempel

Berichten: 1073
Geregistreerd: 26-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 13:56

Ik denk zelf dat dat ook heel afhankelijk is van zijn resultaten op de keuring, hoe hij het onder het zadel zal doen en hoe de eerste veulens uit zullen vallen als er wel mee gedekt zal worden.
Als zijn karakter ook super is is dat natuurlijk ook een voordeel alleen ik denk dat het nog te vroeg is om te zeggen of hij het super gaat doen als dekhengst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 13:58

Joolien schreef:
Maar behalve PSSM1 vrij zou ik me ook zorgen maken om CPL.


Hey, no worries, hij heet Happy Feet. :+

Voor hoeveel dekkingen per jaar zou je hem hengst houden, TS?

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 14:00

Ik zou hem ook laten staan omwille de moederkant geheel onbekend is, op de moedernaam na dan. Bedenk je wat hij kan toevoegen voor de fokkerij als goedgekeurde hengst, er zijn zat goedgekeurde hengsten die niet tot amper dekken.

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 14:02

Kabayo schreef:
Aangezien de lijn achter de merrie onbekend is zou ik hem altijd laten staan

Hier kan ik mij alleen maar bij aansluiten.

DaisyUkkie
Berichten: 71
Geregistreerd: 30-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 14:13

safina schreef:
Joolien schreef:
Maar behalve PSSM1 vrij zou ik me ook zorgen maken om CPL.


Hey, no worries, hij heet Happy Feet. :+

Voor hoeveel dekkingen per jaar zou je hem hengst houden, TS?


Bedoeling is dan zowiezo alles keuren dus ook Rontgen komt erbij, als hij mee gaat doen met een keuring.
Het licht eraan hoeveel interesse er is ;)

DaisyUkkie
Berichten: 71
Geregistreerd: 30-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 14:15

DemDeempel schreef:
Ik denk zelf dat dat ook heel afhankelijk is van zijn resultaten op de keuring, hoe hij het onder het zadel zal doen en hoe de eerste veulens uit zullen vallen als er wel mee gedekt zal worden.
Als zijn karakter ook super is is dat natuurlijk ook een voordeel alleen ik denk dat het nog te vroeg is om te zeggen of hij het super gaat doen als dekhengst.


Het is inderdaad vroeg om er iets over te zeggen, omdat hij nog 2 moet worden :)
De keuring zal het bewijzen en hij moet nog Rontgen etc goedgekeurd worden om aan een hengstenkeuring mee te doen.

Hij heeft mooie beweging en hij heeft het vriendelijke karakter van zijn moeder overgenomen (moeder heb ik zelf ;) )

DaisyUkkie
Berichten: 71
Geregistreerd: 30-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 14:19

Kabayo schreef:
Aangezien de lijn achter de merrie onbekend is zou ik hem altijd laten staan


Ook als de merrie al 5-6 jaar in Nederland is ;)

Kabayo

Berichten: 13938
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 14:19

DaisyUkkie schreef:
Kabayo schreef:
Aangezien de lijn achter de merrie onbekend is zou ik hem altijd laten staan


Ook als de merrie al 5-6 jaar in Nederland is ;)

Ja

DaisyUkkie
Berichten: 71
Geregistreerd: 30-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 14:20

Caira schreef:
Prachtig dier, maar ik vind het geen hengsten materiaal.



Mag ik vragen wat je er evt niet bijzonder aan vindt? of wat je anders graag had willen zien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 14:21

Hoe zijn de benen van de moeder? Zijn ze mok/CPL vrij?
Wat zijn mooie bewegingen?
En zijn karakter valt denk nog niet veel over te zeggen als hij nog niet in het werk staat. Sommige dieren kunnen braaf zijn als je hem af en toe een aai en wat lekkers komt brengen in de weide, maar dat wil niet zeggen dat ie een fijn karakter heeft als hij aan het werk wordt gezet.

Over de merrielijn is het gewoon belangrijk dat je weet wat er verder nog achter zit. Dan maakt het geen drol uit hoe lang de merrie in NL is, je weet gewoon niet wat voor bloed erin zit.

SayaJones

Berichten: 11927
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 14:22

Valt moeilijk te zeggen zo vanaf deze foto's.
Ik kan pas oordelen bij bewegingsfilmpjes en goede standfoto's. Zijn bouw op deze foto's ziet er mooi uit, zeker voor een 1-jarige (bijna 2?). Maar ze zijn niet gunstig genomen voor een goede beoordeling.
Ook wil ik graag het karakter weten hoe hij is qua werk en omgang.

Vol papier speelt bij mij ook een grote rol, ik zou graag willen weten waar de hengst vandaan komt qua afstamming.

Komt de hengstenkeuring voor hem niet iets te vroeg als je hem eind dit jaar of begin volgend jaar laat mee doen? Aangezien hij nog vrij jong is.

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Re: Happy Feet (Hengst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 14:47

Even voorop stellen, ik heb geen merrie en ook geen fok wensen of doelen, maar vindt de tinker wereld en vooral de bouw van de hengsten wel interessant.

Is hij al eens op een keuring geweest (veulen keuring of iets dergelijks?) en wat waren daarvan de uitslagen.

Veel tinker hengsten hebben onbekende ouders, het is nog een relatief jong stamboek. En de gene die wel wat hebben is het vaak maar tot aan de grootouders toe, en zelfs dat vaak nog maar aan 1 kant. En eerlijk gezegd fokken blijft altijd gokken, en een papiertje maakt geen veulen (sorry mijn boeren mening). Harde eisen voor mij zijn, pssm vrij, cpl vrij, goed karakter, correcte bouw.

Pssm vrij: Check
CPL vrij: niet bekend
Goed karakter: niet bekend, maar ik vindt hem er vriendelijk en rustig uit zien
Correcte bouw: tja niet de meest beste foto's, maar ik zie een aardige tank, voor mijn ideaal mooi gelijnd en een partij stevige benen. Qua beweging, daar zou je al een filmpje van moeten hebben om te kunnen beoordelen.

Ik ben erg gecharmeerd van zijn vader (en nog meer van zijn opa). En samen met bovenstaande zou dat voor mij een reden zijn (mist CPL vrij) om met hem te dekken.

Ik zou hem dit jaar mee nemen naar de hengstenkeuring, kijken hoe hij als 2 jarige scoort en een praatje maken met mensen in het publiek.
Als hij braaf is en blijft en je hem kan voorzien van een paarden leven als hengst, dan zou ik hem hengst laten.

DaisyUkkie
Berichten: 71
Geregistreerd: 30-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 15:15

Joolien schreef:
Hoe zijn de benen van de moeder? Zijn ze mok/CPL vrij?
Wat zijn mooie bewegingen?
En zijn karakter valt denk nog niet veel over te zeggen als hij nog niet in het werk staat. Sommige dieren kunnen braaf zijn als je hem af en toe een aai en wat lekkers komt brengen in de weide, maar dat wil niet zeggen dat ie een fijn karakter heeft als hij aan het werk wordt gezet.

Over de merrielijn is het gewoon belangrijk dat je weet wat er verder nog achter zit. Dan maakt het geen drol uit hoe lang de merrie in NL is, je weet gewoon niet wat voor bloed erin zit.


Dus je zou dan een DNA test aanbevelen om te kijken wat er achter de moederlijn zit? Moeders is verder rest gezond. Haar zoon heeft ruime gangen.

DemDeempel

Berichten: 1073
Geregistreerd: 26-05-15

Re: Happy Feet (Hengst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 15:17

Het gaat er vooral om dat als mensen niet weten wat er achter de moeder zit en het van hun eigen merrie wel weten dan ze misschien onbedoeld met een neefje*nichtje combinatie gaan fokken

Bear95

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-05-09
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 15:26

Om een hengst, hengst te houden is bij ons in de omgeving weinig stallen waar de hengsten echt fijn hengst kunnen zijn (de ene hengst is natuurlijk niet de andere). Ik wilde mijn Bear niet bewust hengst houden, heb altijd gezegd wanneer hij niet meer normaal te houden is of hij als het hengst zijn hem in de weg zou zitten dan wordt hij geruind. Ik heb hem niet hengst gehouden omdat er veel vraag naar was als drie jarige vond niemand hem wat en afgelopen jaar als 5 jarige heeft hij toch 5 merries's gedekt. Dus ik denk dat je vooral hem hengst zou moeten houden voor jezelf en niet voor de dekkingen. De moederlijn is vaak niet heel erg belangrijk hij heeft een hele leuke vaderlijn en heel eerlijk het gaat veel tinker eigenaren om de hengst zelf, je kan er natuurlijk nog zo'n leuk papier achter hebben maar dat wil nog niks zeggen over de hengst zelf! Ik kan je wel zeggen dat zijn vader een leuke hengst was alleen niet gelukkig werd van op stal staan, dus ik zal je vooral adviseren om een goede huisvesting te regelen voor hem en dan gewoon een keertje naar de hengstenkeuring te gaan en dan gewoon eens een aantal merrie's te dekken die bij hem passen en dan kijken wat er uit voort komt en dan gewoon kijken of het ook bij jou leven past.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 19:19

Zo, hier reageren duidelijk mensen die echt absoluut geen kaas hebben gegeten van de Tinker fokkerij

Joolien schreef:
Hoe zijn de benen van de moeder? Zijn ze mok/CPL vrij?
Wat zijn mooie bewegingen?
En zijn karakter valt denk nog niet veel over te zeggen als hij nog niet in het werk staat. Sommige dieren kunnen braaf zijn als je hem af en toe een aai en wat lekkers komt brengen in de weide, maar dat wil niet zeggen dat ie een fijn karakter heeft als hij aan het werk wordt gezet.

Over de merrielijn is het gewoon belangrijk dat je weet wat er verder nog achter zit. Dan maakt het geen drol uit hoe lang de merrie in NL is, je weet gewoon niet wat voor bloed erin zit.


Hoezo valt over karakter niks te zeggen? Als je paard compleet om slaat qua gedrag als hij aan het werk moet, doe je toch echt iets helemaal verkeerd. Ongeacht ras.

Kabayo schreef:
Aangezien de lijn achter de merrie onbekend is zou ik hem altijd laten staan


De merrielijn onbekend is veel voorkomend. Dit maakt het paard absoluut niet minder waard, er worden tot op de dag van vandaag Tinkers goedgekeurd of kampioen merries waarbij alles onbekend is. Het ras is nog zeer jong. Er is geleerd van fouten bij andere stamboeken, je kan nooit genoeg vers bloed hebben, op moment dat genetische problemen boven komen (zoals nu pssm of cpl), vallen er genoeg bloedlijnen weer af.

___

Ik vind de hengst mooi van bouw om te zien, goed gelijnd, lijkt leuk aan de maat. Wel wat licht op het beenwerk, maar dat kan nog de leeftijd zijn.

Máár, er zijn zeer veel Tinkerhengsten, en het aantal merries wat hiermee gedekt worden is relatief laag. Als je 5 merries in een seizoen mag ontvangen, is dat veel. Het gros van de hengsten krijgt er 1 of 3, of zelfs geen. Dit heeft niet alleen met de kwaliteit van de hengst te maken, maar ook nog met andere zaken zoals aanspreekbaarheid, contacten van de hengstenhouder, locatie en kosten. Een hengst op KI zetten kan niet uit, en is voor veel merriehouders te onbekend om die stap te durven zetten.

Ik zou zelf mijn merrie niet door deze hengst laten dekken, omdat ik graag een bont veulen zou willen, en met een effen bruine hengst, heb je 50% kans op effen. Er zijn genoeg gelijkwaardige alternatieven die wel bont zijn.

Zoals Bear95 ook al zegt, hengst houden moet je voor jezelf doen, niet voor de buitenwereld. Dat kost veel energie, creatief denken, verwachtingen en geld, wat je nooit meer terug ziet. Hem laten goedkeuren is hetzelfde verhaal. Het is interessant als het a) een passie is, of b) je meerdere eigen merries hebt die hij sowieso kan dekken, waarbij de veulens geld opbrengen bij de verkoop.

Kabayo

Berichten: 13938
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Happy Feet (Hengst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 20:09

Caily
Kan mij niet zoveel interesseren eigenlijk dat zoveel kampioenen en dekhengsten onbekende afstammingen hebben. Ik zou elke kampioen en dekhengst er om laten staan en eentje uitzoeken die wél bekend is

DaisyUkkie
Berichten: 71
Geregistreerd: 30-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 22:46

Caily schreef:
Zo, hier reageren duidelijk mensen die echt absoluut geen kaas hebben gegeten van de Tinker fokkerij

Joolien schreef:
Hoe zijn de benen van de moeder? Zijn ze mok/CPL vrij?
Wat zijn mooie bewegingen?
En zijn karakter valt denk nog niet veel over te zeggen als hij nog niet in het werk staat. Sommige dieren kunnen braaf zijn als je hem af en toe een aai en wat lekkers komt brengen in de weide, maar dat wil niet zeggen dat ie een fijn karakter heeft als hij aan het werk wordt gezet.

Over de merrielijn is het gewoon belangrijk dat je weet wat er verder nog achter zit. Dan maakt het geen drol uit hoe lang de merrie in NL is, je weet gewoon niet wat voor bloed erin zit.


Hoezo valt over karakter niks te zeggen? Als je paard compleet om slaat qua gedrag als hij aan het werk moet, doe je toch echt iets helemaal verkeerd. Ongeacht ras.

Kabayo schreef:
Aangezien de lijn achter de merrie onbekend is zou ik hem altijd laten staan


De merrielijn onbekend is veel voorkomend. Dit maakt het paard absoluut niet minder waard, er worden tot op de dag van vandaag Tinkers goedgekeurd of kampioen merries waarbij alles onbekend is. Het ras is nog zeer jong. Er is geleerd van fouten bij andere stamboeken, je kan nooit genoeg vers bloed hebben, op moment dat genetische problemen boven komen (zoals nu pssm of cpl), vallen er genoeg bloedlijnen weer af.

___

Ik vind de hengst mooi van bouw om te zien, goed gelijnd, lijkt leuk aan de maat. Wel wat licht op het beenwerk, maar dat kan nog de leeftijd zijn.

Máár, er zijn zeer veel Tinkerhengsten, en het aantal merries wat hiermee gedekt worden is relatief laag. Als je 5 merries in een seizoen mag ontvangen, is dat veel. Het gros van de hengsten krijgt er 1 of 3, of zelfs geen. Dit heeft niet alleen met de kwaliteit van de hengst te maken, maar ook nog met andere zaken zoals aanspreekbaarheid, contacten van de hengstenhouder, locatie en kosten. Een hengst op KI zetten kan niet uit, en is voor veel merriehouders te onbekend om die stap te durven zetten.

Ik zou zelf mijn merrie niet door deze hengst laten dekken, omdat ik graag een bont veulen zou willen, en met een effen bruine hengst, heb je 50% kans op effen. Er zijn genoeg gelijkwaardige alternatieven die wel bont zijn.

Zoals Bear95 ook al zegt, hengst houden moet je voor jezelf doen, niet voor de buitenwereld. Dat kost veel energie, creatief denken, verwachtingen en geld, wat je nooit meer terug ziet. Hem laten goedkeuren is hetzelfde verhaal. Het is interessant als het a) een passie is, of b) je meerdere eigen merries hebt die hij sowieso kan dekken, waarbij de veulens geld opbrengen bij de verkoop.



Bedankt voor de reactie :)

voor het geld hoef je er geen dekhengst voor te maken, dan kan je beter een KWPN nemen ;)
Er was mij gevraagd of ik evt interesse had om hem in de dekdienst te zetten, vanwege blijkbaar relatief weinig pssm1 vrije paarden in de omloop en er is blijkbaar een schaarse in de effe kleur, wat sommige mensen interessant vinden voor de fok? (voor ieder wat wils ;) )

Zerena

Berichten: 3886
Geregistreerd: 29-12-04

Re: Happy Feet (Hengst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 23:25

Ik vind hem leuk!
Ben heel erg benieuwd hoe hij er over een paar jaar uit ziet.

VandeMol
Berichten: 1787
Geregistreerd: 29-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 23:27

Ik heb hier Larry staan , vggk NSvT
Een effen donkere valk , PSSM1 n/n
In de 3 jaar van dekkingen heeft hij welgeteld 1 merrie van buitenaf gedekt
Nu had ik hem vooral voor mijn eigen merries , maar heb hem vorig jaar (ivm omstandigheden)laten castreren en sperma in het vat zitten van hem

Afbeelding

Nu heb ik Spartacus als opvolger , moet nog 2jr worden !
Een cremello Tinkerhengst ( hij is bont , maar dat zie je nu niet meer ) PSSM1 n/n
Ook voor hem verwacht ik geen dekkingen van buitenaf , maar heb 3 eigen merries , dus dat zit wel snor

Afbeelding

Wanneer ik geen eigen merries zou hebben , zou ik persoonlijk geen hengst aanhouden
De kosten om hem door de keuring te krijgen , wegen niet op tegen de dekkingen die je krijgt van buitenaf