Insuline resistentie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 21:28

Roosje is bij Eric Laarakker geweest.
Bij haar inenting wilde ik door de Da meteen een schraapje laten maken voor controle op mijt.
Doe ik elk half jaar voor de zekerheid.
Nu zei de Da dat als ze jeuk heeft,en stampt(wat ze zelden doet)het bijna altijd mijt is bij die tinkers Boos!
En dat een schraapje, zoeken naar een spelt in een hooi berg was,dus zijn conclusie was ze heeft mijt!
Duw er maar een zooitje gif in en op.
Dit verrotte ik! ik wilde het zeker weten,ga niet met al die gif troep aan de slag als ik niet zeker weet dat ze vlooien heeft.
Buiten dat ik bewijs moest hebben omdat pension klanten zich nog al ahum jeukerig gingen gedragen.
Ik kon haar altijd nog behandelen met gif als dat nodig mocht zijn,maar ik had gewoon het vermoeden dat ze geen mijt had Boos!

Dus roos ingeladen en hop naar Laarakker,die kan bij een meting er zo uit halen of ze mijten heeft.
Mijt had ze niet gelukkig!
Verder was het allemaal wel redelijk met roosje,maar ook niet JU VAN HET.
Het kon allemaal veeeeel beter.
En ze kon nog losser in haar lijf.
Bij roos is insuline resistentie ondekt.
Alles klopt!
Ze kan niet tegen biks en niet tegen kuil,gaat daar beroerd van lopen.
Ze heeft vet ophopinkjes, spekkies naast de flanken,en een te dikke kont(en ben zo trots op die kont Verdrietig )
Vet wat ze opslaat en waar ze vervolgens niet meer bij kan.
Nu heeft ze medicijnen om het zooitje ongeregeld op te ruimen zeg maar,en staat ze op rantsoen.
Het voer wat ik gaf was slecht voor haar,plukjes stiekum kuil wat ik gaf omdat ze het zoooo lekker vind is taboe.
Ze mag nu alleen nog maar vipagraantjes,een handje grasmix,en oud hooi waar ze erg sjagerijnig van word Verdrietig
Om de vetjes eerst maar eens op te ruimen.

ik heb een Abo op de fructaan index,en wat ik nooit had gedacht is dat het juist nu erg veradelijk is op het gras.
Ook daar moet ik op gaan letten,dus vandaag maar een uurtje en de rest van de dag op een afgevreten zand landje Huilen

Maar ben zooooooo blij dat het er nu uitgekomen is.
Gewoon per ongeluk zeg maar,anders was ik nog bezig om haar te vervuilen. Bloos
En ik maar denken dat ze cellulitus had Clown
Het is dat ze zo verekte hard moet werken anders had ze al bevangen gestaan hadden ze bij laarakker gezegd.
insuline resistentie en bevangen gaan hand in hand.

Verder zat er een werveltje scheef en haar bekken is gemanipuleerd.
3 dagen rust en vandaag weer gereden op z,n dooie akkertje.
WAUW....lust om te werken(wat ze eigenlijk altijd wel heeft dus dat is een goed teken)een dansend kontje en zoooo los.
En ik vond al dat ze zo geweldig liep en los was,het kon dus gewoon nog beter!

Ze kan hier harstikke oud mee worden hoor, en het is zelfs zo dat als het goed aangepakt word over gaat,het is gewoon voor mij ook moeilijk omdat ik haar nogal
.....ahum verwen met snaai,en een brokkie en een wortel niet 1 maar 4 ofzo een appeltje hier,een manderijntje daar Bloos
Mag nie meer Huilen
Straks mag ze wel weer een peentje,maar 1 en niet 4 Bloos

Zijn er hier nog meer mensen die ervaring hebben met Insuline resistentie?
Wil graag alles weten,stroop alle sites al af.

Op deze foto zie je een deukje bij de flank,das dus te veel vet er omheen.
Hoort niet,nu voel ik het ook bij haar ze is te dik Bloos
Afbeelding

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:39

Bah wat naar, sterkte voor Roosje Ach gut

Toevallig heeft Roos (Superroos) haar Fjord Figor het ook. PB die eens zou ik zeggen.

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 22:45

Dank je ga ik zeker doen!
Komt wel goed met die bolle hoor Knipoog ze kan er alleen maar van op knappen Knipoog

silas

Berichten: 5661
Geregistreerd: 12-12-03

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:46

jeetje wat balen voor roosje.....sterkte meis!!
gaat vast helemaal goedkomen

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 23:04

Ja is zeker balen voor marie geen snaai meer Clown
Verder wel fijne dingetjes ook uitgekomen.
Geen artrose,en een goeie rug.
Geen gevoelige voeten met oog op die bevangenheid kans met die resistentie.
En het werk wat ze moet doen is heel goed voor haar en kan ze heel goed aan dus we kunnen nog ff voort Knipoog

silas

Berichten: 5661
Geregistreerd: 12-12-03

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 23:16

dat is zeker ook goed nieuws!!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 00:04

jeetje, roosa ook al?? Ach gut na gesprekjes met superroos twijfelde ik al over gam, 't zou voor hem ook een optie kunnen zijn, maar nu twijfel ik nog meer dus. prettig om te lezen dat ze er ook weer bovenop zal komen.
Hoe kan het dat je dit keer twijfelde met het mijt verhaal, waar je de vorige keren wel achterstond?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 00:22

Balen zeg, maar inderdaad ook wel goed te horen dat er voor de rest geen problemen zijn Lachen

Mystic heb ik ook een tijd lang verdacht van insuline resistentie, maar nooit echt laten testen (zelfde verhaal.. DA vind het niet nodig om te testen.. al een paar keer behandeld tegen mijt *want elke tinker heeft mijt Nagelbijten / Gniffelen * en jeuken is gewoon aanstel en een gewoonte..)
Een paar jaar geleden kwam ik op een site een verhaal tegen over insuline resistentie.. klopte allemaal best goed; hardnekkig overgewicht, jeuk, geen zin om te werken, chagrijnig, opgezette manenkam, en iets heel apparts: de fysio constateerde spierpijn terwijl hij niet hard had gewerkt en geen vreemd voer had gekregen.
Toen ben ik eerst een tijdje magnesium gaan bijvoeren. Het leek eventjes te werken, maar uiteindelijk na een aantal weken toch niet genoeg verschil. Later kwam ik er achter dat er in die tijd stiekem een meisje de wei in kroop en de paarden suikerklontjes voerde!!! Hamer
Dus in de lente van dit jaar heb ik het opnieuw geprobeerd. Weer overgestapt op nieuw voer (dodson & horrel, safe & sound), magnesium bijgevoerd, appelazijn, oud hooi gehaald, hij staat op een stukje gras van nog geen 1000m2, géén snoepjes en fruit meer, en om de dag beweging. En het werkte! Zijn manenkam werd dunner, zijn ribben waren aan het eind van de zomer zelfs te voelen! (moest je wel goed voelen Clown ) En hij werd gewoon makkelijker in de omgang, deed beter zijn best onder het zadel, minder tegenzin in het werken..
Op de foto's zie je het verschil best goed!
http://img.photobucket.com/albums/v684/ ... icje-1.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v684/ ... CF3525.jpg
Op de keuring heeft ie zelfs nog een eerste premie weten binnen te slepen Haha!

Nu is hij weer iets dikker, krijgt ook weer wat meer hooi zodat ie zich wel goed warm kan houden in de winter, maar ik houd zijn manenkam goed in de gaten, en die blijft ook netjes dun. Ik merk het direct als hij iets verkeerds heeft gegeten, dan is die manenkam een dag later meteen weer dikker!
Hij staat nu wel op wei (zo lang ie bevroren is), en ik moet zeggen dat dat heel goed gaat! Hij eet een stuk minder hooi en is de hele dag bezig met stofzuigen op wei. Ook al is er bijna niets te halen, hij blijft wel lekker bezig, en blijft nu ook goed op gewicht, ondanks het hoge fructaangehalte. Nu is het gras wel héél kort, dus hij zal er echt niet veel vanaf krijgen Lachen

Ik zou als ik jou was eens kijken voor een zak brok van dodson & horrell. Érg moeilijk verkrijgbaar (ik moet er een uur voor rijden) maar wel geweldig voer, met minder dan 10% suikers, eigenlijk speciaal voor hoefbevangen paarden. Die van mij krijgt een halve schep per keer. Lijkt best veel, maar het weegt niks omdat het bijna helemaal uit hooi bestaat, met een paar brokjes er doorheen. Ze zijn er lekker lang mee bezig, krijgen genoeg vitamines binnen, maar weinig suiker en zetmeel Lachen

ellepel

Berichten: 47344
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 00:25

mag ik vragen hoe ze er achter zijn gekomen dat het dier insuline resistent is?
welke test hebben ze daarvoor gebruikt?

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 12:18

Wauw MysticTinker dat is idd een wereld van verschil Ja
Je tink ziet er erg goed uit zeg zo mooi slank,alhoewel rond ook niet misstaat.
Maar het is gewoon idd veel beter om slank te blijven en beter voor de gezondheid en daar doen we het voor natuurlijk!
Jou voer optie hou ik in gedachten(heb het op geschreven)
Ik hou het nu even bij de vipagraan omdat ik niet te erg wil rommelen nu.

Ellepel ik kan het niet uitleggen hoe ze dat doen bij Laarakker,snap er zelf ook geen hol van Bloos
Maar heb zo veel paarden van niks, naar weer een paard zien worden uit hun handen.
Volgestouwde paarden met antibiotica,konden niet meer lopen van ellende en de kwaal maar aanpakken,maar niet waar het nu echt
vandaan zou komen.
Dat doen ze bij laarakker.
Alles staat in verbinding met elkaar.
Mijn Da zei, ga maar aan de gang met gif voor die mijt!
Terwijl er niks te doden valt!!geen luis niks!
Kijk zit ze nu onder dan moet je gewoon.
Het is toch troep wat je gebruikt,en ik haat onnodige rotzooi te gebruiken.
Kijk hier maar even anders.
http://www.holistischdierenarts.nl/

Pellie ik twijfelde eigenlijk niet,maar ik moest ook bewijs hebben natuurlijk dat ze het ook daadwerkelijk niet had die mijt.
Omdat de DA zei van 99%van de tinkers die jeuk hebben,hebben mijt!
Terwijl ze niet een korstje of wondje had niks!
De zelfde dag mocht ze niet meer in de paddockjes,is er hout tegen haar stal aan gespijkerd zodat ze niet in aanraking
kon komen met andere paarden.
Half melaats werd ze behandeld.
Maar dat snap ik wel hoor,had er ook geen moeite mee.
Wat moet dat moet.
Als er een tinker met mijt naast mijn paard stond zou ik het ook prettig vinden als ze niet aan elkaar konden voozen.

Dus vandaar...ik moest bewijs hebben Knipoog

Tinkerlady

Berichten: 1188
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Somewhere near the river

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 13:36

Heel herkenbaar insuline resistentie! Heb hier ook een diabeet Knipoog van een tinker op stal, zo noem ik m altijd maar. Eigenlijk door goed opletten etc zelf ontdekt dat suikers bij hem het probleem vormen. Inmiddels een hele voeder zoektocht en gedegen analyse achter de rug, maar sinds een jaar staat ie op speciale (noem het maar suikervrije Clown ) brok (nee niet de hierboven genoemde ook wel goede Dodson & Horell brok of die van Marstall, want 10% suiker waarde is nog steeds niet laag en ik kijk daarbij ook zeker nog naar de zetmeel percentages) en op goed hooi en hij kan gelukkig mee met de groep de wei op. Al is dat natuurlijk wel gedoseerd.

Zoveel mensen die worstelen met allerlei verschijnselen bij tinkies waarvan de oorzaak in teveel aan suikers/zetmelen te wijten is, terwijl de meesten het alleen zoeken in eiwitten. Nagenoeg alle paardenbrok in NL staat stijf van de suikers (vergeet ook zeker de zetmeel percentages niet, die worden ook in suikers omgezet!) ook al staat er op de verpakking soms gewoon het tegenovergestelde (zoiets als sober voer, geschikt voor koudbloeden, lage suikers, etc). En inderdaad de fructaan waardes van het gras (vooral voorjaar) niet te vergeten. Het is een optelsom van al die dingen. En het is werkelijk dramatisch wat dat met een tinker (of ander paard) kan doen. Gelukkig hebben wij dit mannetje al weer een heel jaar soepel en gezond meelopen in de tinkerkudde! Dat was daarvoor wel anders, en op de pensionstal toen was er geen ruimte voor aangepast voeren. Hier wel Clown

Goed dat je het (tijdig) hebt ontdekt bij je tinker....
Voor meer info over de nu bij ons gevoerde brok, kun je me altijd een PM sturen. Ga hier geen reclame maken Tong uitsteken

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 19:48

Heb,m Knipoog thanks tinkerlady.

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 22:14

Of het echt insulineresistentie is wat Lisje heeft weet ik niet. Wel een overgevoeligheid voor bepaalde voedingstoffen, waaronder suiker. Te veel suikers en ze wordt stijfjes, van brok krijgt ze mok hoog op het been.

Gelukkig maar dat het verder goed komt met Roosje!

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 22:25

Interesant om te lezen zeg,

Viane heeft ook vrij snel last van wat stijf zijn, ene dag is het erger als de andere dag, in principe hou ik wel rekening met suikers enzo, maar zal dit nog eens grondigere bekijken, en wellicht een andere brok gaan proberen.


Mooi dat roosje er weer boven op komt, en dat je nu weet wat er aan de hand is, knuf voor roosje.

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 23:22

Dank jullie wel Knipoog

Knuffels mag ze genoeg Ja

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 23:24

daarom

maar voer je nou nog brokken dan, en zo ja wat is jou aangeraden kwa brokken.

Schafstall

Berichten: 1234
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 23:38

Ach gut Roosje, maar wel fijn dat ze jullie bij Laarakker kunnen helpen. Heb veel goede verhalen over hun gehoord.

Ervaring met insuline resistentie heb ik niet, maar mijn paarden stonden altijd 24/7 op de wei met grote inloopstal. Dit jaar is 't zo vreselijk nat buiten dat de wei afgesloten is en ze alleen nog maar op de paddock en inloopstal kunnen. Ze hebben onbeperkt hooi ter beschikking. Ik moet eerlijk bekennen dat Boya er nog nooit zo goed (en slank) heeft uitgezien en dat ie onder 't zadel ook lekker gaat op 't moment. Was bij hem altijd al voorzichtig met fructaan/suikers enz., maar dit geeft toch stof tot nadenken.... Tuesday merk ik eigenlijk weinig verschil.

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 23:40

dobbel schreef:
daarom

maar voer je nou nog brokken dan, en zo ja wat is jou aangeraden kwa brokken.


Nee heb nooit geen brok gevoerd,daar was ik zelf al snel uit dat ze daar beroerd op liep.
Toen ben ik op muesli gestapt,maar ook daar zit zoooo veel verschil in soorten.
Ik gaf die winners sportsfit van pavo.
Die mocht ik beslist niet meer geven.

Nu staat ze op een kwartje vipa graan,omdat ze gepunte zwarte haver wel mag hebben.
Gepunte haver is goed voor haar omdat het heel langzaam ontsluit zeg maar in het paarden lichaam,en langzaam voeding afgeeft.
Het is dan niet in enen een piek van zetmeel.
Geplette haver mag ze dus weer niet omdat de voedingsstoffen en zetmeel veel te snel vrij komt,
het velletje is immers kapot van het graantje dus krijg je weer een piek
in de insuline.
Alleen op haver zetten was mijn idee dus,maar dan komt ze weer mineralen te kort.
En in vipa graan zitten weer hele kleine minuscule brokjes met mineralen.
Vipa kwam voor nu eventjes het beste uit de bus voor roos.
Maar over 5 weken moet ik terug en dan vergaar ik overal voertjes die ik dan mee neem,hun meten dan welke het
allerbeste bij roos past.
Maat werk dus.

Tinkerlady heeft mij een merk toe geschoven die ik zeker ga laten doormeten.
Met nihil aantal suikers

Aangezien wij op stal nogal erg oud hooi hebben ben ik van liever lee een beetje kuil gaan voeren.
Ze wil die oude sprieten niet eten.
Dus stopte ik wat kuil toe.
Maar als er iets is wat dus echt funest voor haar is,is het kuil.

Het verschilt wel eens met zijn inkopen van hooi.
De ene keer eet ze het wel,bij de volgende lading die hij inkocht moet ze het niet.
Ze begon nu haar stro bed op te eten,en het hooi liet ze liggen.
en zooooo zielig kijken.
Vrouwtje ik moet het echt niet. Huilen
Wat moet je dan he voor je allerliefste die van ellende haar strobedje op gaat vreten?
dus ben vandaag op zoek gegaan naar goed hooi van vorig jaar.
Heb nu een adresje waar ik baaltjes kan kopen.
Zoooo dankbaar was ze,ze keek me niet meer aan en ging druk aan de vreet Clown
Laatst bijgewerkt door roosa op 03-01-09 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt

silas

Berichten: 5661
Geregistreerd: 12-12-03

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 23:43

heb je van mij een handje havens kentucky lite e nodig om te testen??

ellepel

Berichten: 47344
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 23:44

nou lees ik van alles over brok...
maar hoe hebben jullie de weides voor elkaar dan?
speciaal paardenmengsel en beweiden jullie ook volgens schema.
staan ze in kort of juist heel lang uitgebloeid gras?

en het ruwvoer wat je nu geeft,is dat ook laag in suikers, voeren jullie voordroog of juist hooi?
en welke snee?

is ook wel belangrijk dacht ik.

ik verdenk mijn welsh al heel lang van insulineresistentie,maar de test is vrij duur( ga ik nog wel een keer laten doen hoor) en hij voldoet toch wel aan een aantal symptomen.
hij staat of op heel lang uitgebloeid gras of achter alle andere paarden aan als het bijna op is en dat gaat nog het allerbeste

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 23:56

ellepel schreef:
nou lees ik van alles over brok...
maar hoe hebben jullie de weides voor elkaar dan?
speciaal paardenmengsel en beweiden jullie ook volgens schema.
staan ze in kort of juist heel lang uitgebloeid gras?

en het ruwvoer wat je nu geeft,is dat ook laag in suikers, voeren jullie voordroog of juist hooi?
en welke snee?

is ook wel belangrijk dacht ik.

ik verdenk mijn welsh al heel lang van insulineresistentie,maar de test is vrij duur( ga ik nog wel een keer laten doen hoor) en hij voldoet toch wel aan een aantal symptomen.
hij staat of op heel lang uitgebloeid gras of achter alle andere paarden aan als het bijna op is en dat gaat nog het allerbeste


de weide waar roos nu staat is eigenlijk een zeer grote paddock.
S,middags mag ze naar het landje waar grasjes staan.
Dat landje is redelijk kort,kans om uit te bloeien heeft het niet gehad Knipoog
Daarom mag ze ook maar een 1,5 uur.

Ruwvoer heb ik hierboven net uitgelegd Knipoog

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 23:56

silas schreef:
heb je van mij een handje havens kentucky lite e nodig om te testen??


Heeeeeel graag!heb maar een piep klein beetje nodig hoor wat in een baby handje past is genoeg.
Laatst bijgewerkt door roosa op 04-01-09 00:01, in het totaal 1 keer bewerkt

silas

Berichten: 5661
Geregistreerd: 12-12-03

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 23:59

pb me dan even je adres...

garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 00:01

er zijn op bokt wel wat topics over het voeren van paarden die insuline resistent zijn, bevangen etc. Het gaat voornamelijk om een laag suiker/zetmeel gehalte, ook daar zijn topics over. Ik voerde vito van Marstall aan mijn paard die ook insulinerestistent was door de cushing die hij had.
Ts wees blij dat je er op tijd bij bent en dat je bij een deskundige arts zit.
Ik wil nog even aanvullen op het fructaan dat 's morgens en 's middags bij vorst en zon het gehalte ook hoog is.
Succes met je paard.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 00:22

ellepel schreef:
maar hoe hebben jullie de weides voor elkaar dan?
speciaal paardenmengsel en beweiden jullie ook volgens schema.
staan ze in kort of juist heel lang uitgebloeid gras?

en het ruwvoer wat je nu geeft,is dat ook laag in suikers, voeren jullie voordroog of juist hooi?
en welke snee?

De wei waar Mystic op staat is vrij klein, hij staat ook alleen (een ander paard staat wel naast hem, met een lint ertussen). De wei is ongeveer 1000m2, dus bijna helemaal kaal gegraasd. Hij krijgt daardoor weinig gras binnen, maar het nadeel is dat kort gras vaak 'gestrest' is, en daardoor juist meer fructaan aanmaakt. Daarom doe ik een keer per jaar bemesten met organische mest (koeienmest gebruik ik altijd). Deze zomer heb ik de helft van de wei afgezet, gemest en laten bijgroeien. Toen met strookbegrazing langzaam laten kortgrazen en tegelijkertijd het tweede stukje bemest en afgezet. Dat tweede stuk heb ik bewaard voor de winter (want zo'n klein stuk is natuurlijk binnen een paar dagen kapot gelopen in de winter) en vanaf de herfst mocht hij elke morgen en avond 5 minuten tot een kwartiertje op het lange gras. Inmiddels is dat ook weer helemaal kort gegraasd, en omdat het nu vriest en de wei niet kapot gaat laat ik hem nu dag en nacht weer op wei.
In de lente gooi ik wat graszaad op de kale plekjes en bouw ik de weidegang weer langzaam op als het droger en warmer wordt.
Ik voer altijd ruwvoer bij, meestal hebben we oud, ruw, stengelig hooi, maar op het moment hebben we hooi uit plastic (wel echt hooi, lang gedroogd, maar het ruikt wel een beetje kuil-achtig), en ik moet zeggen dat dat ook erg goed gaat. We halen het hooi altijd bij een boer die het hooi van weides haalt met lang, uitgebloeid gras, en dus met weinig suikers inderdaad. Hij maait maar een keer per jaar, dus altijd najaarshooi.