Insuline resistentie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 20:06

SuperRoos schreef:
Wat voor medicijnen qua poedertjes krijgen die van jullie nu hiervoor dan?


roos krijgt suikerbalans van de groene os en drainage compositum voor de jeukie.
Moet zeggen haar manenkam word al zachter,en haar billen ook.
Dacht van de week nog wat is ze bleu en timide,kringetjes om de ogen.
Maar sinds gisteren heeft ze een hele grote bek gekregen :D en peper in der reet.
En een stoute kop.
Het gaat dus erg goed nu. ;)

Ik heb ook een mineralen steen in haar voerbak liggen.
Ze weigert dus ook te likken aan zo,n ding aan de muur.
Dus doe ik het zo,dan geeft ie toch wat af als er voer in haar bakje gaat.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:20

Heb je foto's van haar 'ziekste' dagen?
goede medicijnen ook zo te lezen :j fijn dat het beter met haar gaat!

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 20:31

SuperRoos schreef:
Heb je foto's van haar 'ziekste' dagen?
goede medicijnen ook zo te lezen :j fijn dat het beter met haar gaat!


Niet in haar nakie,maar wel met zo,n droeve moeie uitstraling.
Afbeelding
Hier was ze echt niet sjovel.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:38

ok maar geen foto die de harde hals en dergelijke laat zien dus..

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 20:51

SuperRoos schreef:
ok maar geen foto die de harde hals en dergelijke laat zien dus..



Deze is een paar weken oud.
Hier zie je bij haar manenkam naar haar schoft toe een deuk zeg maar.
Naar de schoft toe is het kei hard en daar zit een flinke ophoping.
Je ziet de groeven van de spanning zitten zeg maar.
En achter het zadel,waar de zweet bladen liggen,daar zie je ook een schaduw(das ook vet)
Afbeelding

Als ik haar poets zie je het ook gewoon zitten,je voelt het ook!
Tis ongelijk matig verdeeld,met deukjes en putjes dat zijn gevulde reserve tasjes.
Alleen is roos bang dat de honger winter komt :D

Het is allemaal niet zo extreem,maar wel iets waar aan gewerkt moet worden.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:11

tja...je ziet vooral de vet ophopingen rond de romp...die bulten op de kont blijven vaak..mijn paard is nu superslank en toch als je goed kijkt zie je bulten rond zijn staart....trouwens moeilijk vast te leggen op de foto,ik zie ze wel maar het fototoestel niet...

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:40

Je ziet het idd goed, maar zo te zien ben je er ook goed op tijd bij! gelukkig maar

Fiek stond hier vanavond weer erg slecht.. Ik ben er echt niet gerust op helaas..

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 23:47

SuperRoos schreef:
Je ziet het idd goed, maar zo te zien ben je er ook goed op tijd bij! gelukkig maar

Fiek stond hier vanavond weer erg slecht.. Ik ben er echt niet gerust op helaas..


Wat bedoel je met slecht?
Is ie timide lustenloos?eet hij wel hooi?

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 20:58

Hij eet wel gelukkig.. Update die ik vanavond elders op bokt heb gezet..

Jullie weten dat ik even zou minderen maar wil toch even een update geven...

Gaat beetje mis hier namelijk..
Vannochtend een enorm benauwde figor, zweet stond op zn longen.. Wijde neusgaten en paniekhoofdje, wilde zn stal niet uit, bevangen...
Waardoor? Misschien bloedvervetting, misschien teveel afvalstoffen in zn bloed... Ik weet het niet.. Kan er alleen maar veel voor hem zijn nu. Hij bijt weer en wil niemand echt in zn 'space' hebben, arm dier.. Zo met hem te doen...
Vanavond had ik hem even in de bak gezet, bleef hij doodstil staan een half uur lang.. Wilde hem ophalen en toen zakte hij door zn achterbenen.. ;(

Muds

Berichten: 1604
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Westerkwartier

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:36

Jeetje, dat klinkt heftig.

xlaurax

Berichten: 491
Geregistreerd: 03-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:48

Jeetje Roos..... arme, arme Fiek!
Probeer toch positief te blijven....
Kan het niet zo zijn dat z'n lichaam zichzelf aan het "opschonen" is?
Dat alle afvalstoffen eruit komen, waardoor het in eerste instantie slechter lijkt te gaan?
Ik ga duimen voor jullie!

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 00:26

Meer slecht nieuws..

Grote kans op hyperlipemie.. http://www.bokt.nl/wiki/Hyperlipemie

Dierenarts komt in de ochtend gelijk langs en homeopaat ook zo snel mogelijk, beiden zijn niet positief en kunnen nu niet veel voor ons betekenen... Een glucose infuus kan namelijk ook weer fataal zijn door zn suikerziekte maar bloedvervetting op zich is onbehandeld ook zeer zeker fataal..

Ik hoop dat we nog niet in de fase van beschadiging zitten...
Laat Fiek zn lijf ajb sterk genoeg zijn hiervoor ;(

mariska32

Berichten: 5765
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 00:30

zo,dat is heftig nieuws!
ik duim voor je,sterkte.

ellepel

Berichten: 47365
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 00:36

he?
toch hyperlipemie?
en je had hem toch niet drastisch op dieet gezet?

sjee zeg, nou is allemaal heftig genoeg zo zeg :(:)

de duimen draaien hier op volle toeren voor jullie!

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:07

Update..

Vanmorgen de dierenarts gehad, Fiek stond er aardig bij..
Gisteravond heb ik hem dus brok gegeven (voor insuline resistente paarden) en een appel... Sja hoe krom kan het zijn met suikerziekte maar omdat ik bang was voor de hyperlipemie toch maar gedaan omdat glucose dan nodig is... En idd, direct knapte hij op..
Vanmorgen wel snelle ademhaling, nog zweet op de longen maar frisser uit de ogen...

Volgens dierenarts kan Hyperlipemie theoretisch gezien niet voorkomen bij Fiek omdat het lichaam dan aanspraak maakt op de vetreservers, bij Fiek moet dit niet kunnen omdat hij resistent is voor de insuline die dit op gang brengt ook ofzo..
Bij insulineresistentie wordt er wel genoeg insuline aangemaakt, maar de cellen in het lichaam reageren niet meer goed op de insuline; ze zijn er ongevoelig voor geworden. Er is dan steeds meer insuline nodig om de cellen de glucose te laten opnemen.

De 'bevangenheid' die hij gister liet zien was weg.. Hij liep aardig.. Temperatuur was normaal, ademhaling te snel en ook zn hartslag wat te snel, toch een soort pijnreactie waarschijnlijk dus hiervoor hebben we pijnstillers...

Verder lijkt het er dus op of Fiek gister een enorme hypo heeft gehad (veel te laag bloedsuiker) en dat hij door de biks en de appel is opgeknapt, net als een mens van een flink glas ranja opknapt bij een hypo...
Dierenarts zei dat ik daarin dus ook goed moest kijken, laat hij zo'n hypo duidelijk merken, dan mag hij even wat hebben...

Ook overgaan op magnesium gelaat te geven omdat dit vaak een positief effect heeft op paarden met insulinerestentie en verder gaf hij aan dat het voor veel dierenartsen ook aardig onbekend terrein is..

De oedeemvorming zou volgens hem ook te verklaren zijn (pff het was zoveel info, mn hoofd heeft niet alles opgeslagen) maar daarvoor moest hij toch rustig bewegen.. Hij staat nu dus even met de anderen omdat hij geen bevangenheid meer liet zien en dan beweegt hij rustig even wat. Vanavond gewoon weer op stal, kijken wat voor indruk hij maakt of hij nog een 'suikerhapje' mag hebben...

Het is een lang en vaag verhaal, maar heb klein beetje vertrouwen dat het goed gaat komen..
Wordt nu nog heel uitgebreid bloedonderzoek gedaan, wordt morgen verstuurd (had wel naar kliniek kunnen rijden en het direct kunnen weten maar wil Fiek die stress er niet bovenop doen..) dus hoop het snel te weten...

Hoe zouden zn insuline waarden nu zijn, zn glucose, zn magnesium etc..
Ook maar gelijk op wormen laten testen omdat we nieuwe soort ontworming hadden gebruikt (waar ik ook mn twijfels bij heb..)

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:08

ellepel schreef:
he?
toch hyperlipemie?
en je had hem toch niet drastisch op dieet gezet?

sjee zeg, nou is allemaal heftig genoeg zo zeg :(:)

de duimen draaien hier op volle toeren voor jullie!


Idd geen drastisch dieet, geen weidegang/gras meer, hij kreeg echt onbeperkt hooi, hooi waar ook nog wel net wat uit te halen valt voor hem.. Af en toe een grassnack of een heel klein handje brokjes..
Voorheen kreeg hij ook green brokken dus alleen weidegang is eigenlijk uit zn voeding gehaald...

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:10

vaak gaat insuline resistentie samen met een verminderde schildklier werking..dat zou het oedeem kunnen verklaren misschien?
(mijn paard heeft dus ook een verminderde schildklierwerking)

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:14

Zijn schildklier kwam de vorige keer nog goed uit de tests... Op dit moment is de plek waar de schildklier ligt wel gezwollen dus als de homeopaat deze week nog komt kunnen we daar goed naar kijken en eventueel gaan behandelen dan!
Bedankt voor de tip :j

ellepel

Berichten: 47365
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:21

ik kwam nog een artikel tegen over behandeling van insulineresistentie bij paarden en het gebruik van magnesium,chroom etc.
misschien interresant om door te lezen:

http://www.equinemedsurg.com/ir1.html
wel engels ,sorry


ik ben heel benieuwd naar de bloeduitslagen,gaan ze ook kijken naar de mineralen in zijn bloed?

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:24

Zal het doorlezen als ik de energie ervoor heb, ga zo eerst even slapen weer...
Maar positief over magnesium bij insuline resistentie dus?

Ze zouden heel veel dingen in het bloed bekijken..
Ben sinds gister echter ook begonnen met een nieuwe brok, weet niet meer of ik dat hier al geschreven had

http://www.equifyt.com/prealpin-protein-light.html

zodat hij idd ook een constantere aanvulling heeft van mineralen en dergelijke...

ben daar gewoon erg slecht over voorgelicht want ja, wordt toch gezegd dat die harde koudbloeden uit goed hooi en mineralenblok alles wel uithalen... tegendeel is echter waar leer je uit ervaring... dus daar gaan we nu ook maar hard mee aan de slag..

KootMiraDrum

Berichten: 8327
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:26

De bloeduitslagen....... die zijn van het moment waarop het bloed getrokken is. De glucosewaarden zijn op dat moment anders dan net voor zijn hapje van gisteravond toch? 't Doet me erg aan mijn vader denken die ook steeds met zijn lichte vorm van suikerziekte aan het klooien is.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:31

Ja dat klopt, maar dat van de hypo weten we eigenlijk zeker, waar het meer om gaat is dat zijn bloedsuiker niet veel te hoog is waardoor hij van suikerziekte type 2 naar suikerziekte type 1 is gegaan wat nog veel ernstiger is..
En we moeten iets nu, dus laten we hier maar beginnen..
Helaas is er voor paarden geen apparaatje waarmee je tig keer per dag het bloedsuiker kan meten...

ellepel

Berichten: 47365
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:32

kootmiradrum:
bij mensen word wel goede resultaten gebeokt met chroom-picolinaat.
bij paarden hebben ze dit geprobeerd maar daar gaf het geen resultaat.
misschien voor je vader een idee om het te proberen?

roos:
magnesium geeft goede resultaten bij paardenstaat op die site.

zit vooral in doppinda's( dat paarden die hebben mogen haha)
bietenpulp en alfalfa.

als je je wat fitter voelt moet je die site maar es lezen,staat alles over insuline resistentie bij paarden.
als de veearst internet heeft misschien ook voor hem/haar een idee om het te lezen

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:42

Dierenarts kwam idd ook met het idee om dit te gaan geven aan figor dus misschien bedoelde hij zelf ook dit artikel, zal het hem eens vragen..
alfalfa zou dus ook goed zijn voor Fiek..

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:01

http://avmajournals.avma.org/doi/abs/10 ... lCode=ajvr

ik geef al 4 jaar het schildklierhormoon levothyroxine aan mijn insuline resistente paard...sinds die tijd is hij nooit meer hoefbevangen kreupel of stijf geweest.

Ik moet nog wel uitkijken met voeren,geen krachtvoer en absoluut niet onbeperkt hooi...dan gaat het ondanks de medicijnen toch fout.

Ik denk als je paard niet te "ver heen"is je het prima in de hand kan houden met een dieet...zelfs met een streng dieet ging het fout met mijn paard 4 jaar geleden...

(voor die tijd 2x per jaar bevangen...niet te dik,geen krachtvoer en kaal weiland)

Deze paardenarts Nicholas Frank in tennessee university doet al een paar jaar onderzoek over endocrine problemen bij paarden.

Ik heb hem 2 jaar geleden gemailt over mijn bevindingen met levothyroxine ....
Mijn paard was klaar om ingeslapen worden,ik moest iets proberen...
Van paard wat niet meer kon bewegen en compleet verstijfd was hoef/spierbevangen veranderde hij, tien dagen na het begin van de behandeling in een paard wat gewoon de wei weer door rende,en nu gewoon(als ik wil)bereden zou kunnen worden....

Volgens mij moet dit bij meer paarden werken....eindelijk is er iets meer duidelijkheid ...nog niet veel...in het onderste zinnetje staat dat levothyroxine wel degelijk een goede invloed kan hebben op insuline resistente paarden...
Ik denk persoonlijk dat de schildklier hier ook een rol inspeelt,niet dat hij het helemaal niet meer doet,maar iets minder...wat ook weer invloed heeft op vanalles...
(verstoorde eiwit/vetstofwisseling,pijnlijke spieren en gewrichten,ondertemperatuur,hoefbevangenheid,spijsverteringsproblemen)