PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aniekepiek

Berichten: 2370
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Berlicum

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 20:30

maar dieren die beide alellen hebben en dus homozygoot zijn hoeven ook niet ziek te zijn.. blijkt naar mijn inzien..

_Patrick_
Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 23:19

Bij Ted hebben ze toen in de kliniek getest, nu weet ik niet hoe ze de test hebben uitgevoerd.
Ik weet wel dat ze me toen vertelde als hij positief was dat ze spierbiopten gingen nemen.
Maar hij was negatief getest, dus spierbiopt was niet nodig.

Ik ga het toch eens een keer navragen hoe hun de test gedaan hebben...

Dus als ik wil laten testen moet dit via het stamboek of da?

stalnijmegen

Berichten: 4562
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: schijnbaar niet verweg genoeg van het gezeur

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 12:19

schik best van de hoeveelheid paarden die belast zijn ermee.

_Patrick_
Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-04-07

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 17:53

Ze hebben niet specifiek getest, dus wil Ted ook laten testen.

Resi_lover

Berichten: 2260
Geregistreerd: 24-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 21:50

Hè, zonde Marja..

TSCollin
Berichten: 65
Geregistreerd: 22-03-06

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 15:15

Komt er een lijst beschikbaar met de geteste paarden??

stalnijmegen

Berichten: 4562
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: schijnbaar niet verweg genoeg van het gezeur

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 18:26

online is die al te vinden

TSCollin
Berichten: 65
Geregistreerd: 22-03-06

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 19:15

Een linkje zou erg makkelijk zijn.... Iemand?

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 04:09

Bij beide stamboeken staat het bij de betreffende hengsten vermeld. Bij het ICS zelfs al bij alle geteste paarden in de databank. NSvT heeft (nog) geen merrie-/ruinenboek online, en er is nog geen speciale lijst online voor de geteste paarden.

Poosje81
Berichten: 21212
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 10:58

Caily schreef:
Bij beide stamboeken staat het bij de betreffende hengsten vermeld. Bij het ICS zelfs al bij alle geteste paarden in de databank. NSvT heeft (nog) geen merrie-/ruinenboek online, en er is nog geen speciale lijst online voor de geteste paarden.

Voor op de site :)

Baggio n/n
Nuadhu n/n

aricia

Berichten: 1794
Geregistreerd: 26-11-07
Woonplaats: nabij de grens friesland/drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 21:38

Hier ook onze merries , De jonge hengst en Forrest getest en ze zijn vrij van Pssm 1 *\o/*

cp112

Berichten: 14739
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 19:36

Hier ook Nuadhu en de merries vrij van pssm1

Resi_lover

Berichten: 2260
Geregistreerd: 24-03-08

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 10:12

Gefeliciteerd Chantal!

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 22:46

Ook mijn paarden zijn op PSSM getest. De uitslag is binnen en tot mijn verbazing bleken zowel Lis als Selenya homozygoot. Marbrynna is heterozygoot. Aangezien Lis succesvol Zdressuur heeft gelopen en in diverse andere takken van de sport actief geweest is kon de informatie die ik in eerste instantie had nooit kloppen; volgens de info op internet zijn paarden die heterozygoot zijn immers al nauwelijks bruikbaar, laat staan homozygote paarden.

Na verder onderzoek en heel veel vragen blijkt de info op internet enkel gebaseerd te zijn op quarters enzo en is er dus vrijwel niets bekend over Tinkers. Mijn paarden kennende en ziende wat er in mijn wei staat heb ik er geen geloof in dat dit gen zomaar effecten heeft, maar ben ik ervan overtuigd dat er een trigger moet zijn en dat die wellicht gezocht moet worden in andere gendefecten. Helaas heb ik niet de financiële mogelijkheden om onderzoek te financieren, maar voor mij is wel duidelijk dat PSSM een veel kleinere invloed heeft op de paarden dan we eerst dachten.

Voor mij en mijn paarden verandert er dan ook niets, Lis is lekker met prepensioen, Selenya mag de sport in als ze oud genoeg is en Marbrynna is voor het juiste huis te koop...

De reden dat ik dit bekend maak is dat ik denk dat bepaalde reacties van mensen gestuurd worden door de kennis die zij van internet halen en die dus helemaal niet gebaseerd is op ons ras. Een PSSM-paard blijkt dus net zo goed een fijn gebruiks-/sportpaard te kunnen zijn als ieder ander...

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 23:50

Dank je wel Wendy voor je reactie!
Dit is exact mijn gedachte.

maschke
Berichten: 236
Geregistreerd: 02-02-10
Woonplaats: Tongeren

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 08:50

Ik ben het ook helemaal eens met wendy. King is ook hetrozygoot getest en loopt op dit moment in de sport op M1 niveau en er zit steeds weer progressie in. We zijn langzaam naar t Z toe aan t werken.

K6 is negatief getest en dragend van King. In april 2015 verwachen we een mooi veulen. Ik weet nog niet of ik dat ook ga testen. T is niet voor de verkoop en aangezien t gen niet teveel uitwerking heeft op onze tinkers ben ik er niet bang voor.

Ik wil graag met King in de toekomst laten zien dat Pssm echt niet t einde van de wereld betekent, met hem nog zoveel andere die er gewoon mee in de sport lopen en presentaties laten zien.

frenia

Berichten: 9429
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: Lierde (België)

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 17:40

Wat ik dus al een hele tijd roep...

daniweerd
Berichten: 1200
Geregistreerd: 27-03-09

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 18:59

Ik denk ook wel dat het klopt dat we de impact nog niet weten maar je moet toch ergens beginnen, dus vind ik het al heel goed dat er nu verplicht getest word bij dekhengsten, je moet toch ergens beginnen.....

Aniekepiek

Berichten: 2370
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Berlicum

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 17:45

ook mijn fleur is psm1/ne getest, dit is inmiddels de derde nakomeling met deze uitslag van toffee..

daniweerd
Berichten: 1200
Geregistreerd: 27-03-09

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 18:40

Wat balen Aniek :(:) :(:)

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 19:32

Ik snap wel dat men het zo in kaart wilt brengen, dat is een goed iets. Alleen.... de gegeven informatie is desdanig dat het nu dus 'balen' is als je paard drager of lijder is. En dat is dan nog zachtzinnig uitgedrukt, want de markt wordt nu zodoende dichtgegooid voor dergelijke paarden. Succes ermee. Terwijl we nog helemaal niets weten van de impact, die tot nog toe mega lijkt mee te vallen en niet te vergelijken lijkt met de dragers en lijders tussen de quarters/paints.

stalnijmegen

Berichten: 4562
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: schijnbaar niet verweg genoeg van het gezeur

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 20:18

Maar als je iets niet zeker weet, dan is het toch slimmer om niet te fokken met die paarden totaan er meer duidelijkheid is?

aricia

Berichten: 1794
Geregistreerd: 26-11-07
Woonplaats: nabij de grens friesland/drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 21:00

Ik ga niet zeggen of je er wel of niet mee moet fokken , die verantwoording moet iedereen voor zichzelf nemen .
En idd , ik twijfel ook wel of het zo ernstig is als wat je leest .

De Tinkers die in de sport lopen , en waar dus goed op de voeding word gelet ,en goed getraind zijn , daar kan ik me bij voorstellen dat die de symptomen niet tot nauwelijks laten zien .
De info die je over Pssm kan lezen , daar staat ook in dat training en voeding een positieve bijdrage levert aan een Pssm type 1 paard .
Ik vraag me af hoe een ongetraind , en een te rijk gevoerd Pssm type 1 paard zich voelt of de symptomen laat zien .
Er zullen ongetwijfeld paarden bij zijn die niks laten zien , maar ik heb wel degelijk gezien hoe ziek ze kunnen zijn en de pijn die ze hebben .

Een vriendin van mij heeft een Tinker met de bijbehorende symptomen , paardje kwakkeld al een tijdje met spierbevangenheid , opgetrokken buik , niet rad lopen , niet vooruit te branden en die is deze week ook Pssm 1 positief getest , dus ja de zieke gevallen zijn er wel degelijk .
Laatst bijgewerkt door aricia op 19-06-14 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

cp112

Berichten: 14739
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 21:27

Maar die zieke is dus negatief Andrea? Dus heeft het niet met pssm te maken.

aricia

Berichten: 1794
Geregistreerd: 26-11-07
Woonplaats: nabij de grens friesland/drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 21:35

Sorry ik bedoel positief P1