PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jenn0dv

Berichten: 907
Geregistreerd: 02-05-11
Woonplaats: Naast een hunebed

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 23:06

Ik heb toevallig 2 weken geleden mijn shire getest op PSSM type 1, hij was gelukkig negatief maar nu zijn we er nog niet helaas, nog steeds op zoek naar de oorzaak van zijn rare loopje.

Ik weet hier in Noorwegen nog 3 shires die wat symptomen vertonen waarvan er 1 getest is en dan wel negatief. Zij gaat nu uit van type 2 die alleen aan te tonen is dmv spierbioptie. Geen idee of ze dat ook binnen korte tijd laat testen. Het leeft hier wel maar ook het meest onder gypsy's.

vuurtoren

Berichten: 2013
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: wormerveer n-h

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 10:34

Er word bij ICS Nederland tot nu toe vrijwillig getest door de leden.
Het is wenselijk dat dit via het stamboek gaat maar als mensen zelf testen en de uitslaen copie opsturen naar het stamboek dan word dit aangenomen geen probleem.
Verder vinden wij het geen bezwaar als mensen met een n/P1 merrie fokken. Ze doen dit op eigen rekening en risico. Op die manier kun je toch bloedlijnen behouden als dat nodig is.
Het is zeker nog even aftasten en wij willen inderdaad geen beslissingen maken die je niet terug kan draaien.

frenia

Berichten: 9429
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: Lierde (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 11:16

oh, dan interpreteer ik dit stukje uit de Cobstukken dus verkeerd, excuseer

Citaat:
Hengsten die na 1 januari 2015 voor eerste goedkeuring op de hengstenkeuring verschijnen, moeten een verklaring hebben dat zij geen drager zijn van het PSSM1-gen.


en zo staat het er nogmaals in:

Citaat:
"Nieuwe" dekhengsten moeten vrij zijn van PSSM1 van 1 januari 2015:
Alle nieuwe hengsten die deelnemen aan de hengstenkeuringen na 1 januari 2015, zullen vrij moeten zijn van PSSM1. Als een DNA-test aantoont dat de hengst PSSM1 bij zich heeft in homozygote of heterozygote vorm, of niet getest is, wordt deze niet toegelaten in het dekhengstenbestand. Zonder verklaring dat een hengst geen PSSM1 bij zich heeft, wordt hij dus niet toegelaten tot de dekdienst.


Ik begreep hier dus uit dat ze weldegelijk reeds paarden (dekhengsten eigenlijk) gaan uitsluiten voor de fok?!

ragna

Berichten: 1216
Geregistreerd: 05-02-03

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 14:14

Waarom die regel dan ook niet toepassen op reeds goedgekeurde hengsten? Want nu blijven die zich wel voortplanten en het gene defect verspreiden.

stalnijmegen

Berichten: 4562
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: schijnbaar niet verweg genoeg van het gezeur

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 14:49

Anita praat toch over MERRIES?

frenia

Berichten: 9429
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: Lierde (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 15:01

Citaat:
Het is zeker nog even aftasten en wij willen inderdaad geen beslissingen maken die je niet terug kan draaien.


Hier ging ik op in, niet op merries of hengstenkwestie, mocht dat niet duidelijk geweest zijn.

daniweerd
Berichten: 1200
Geregistreerd: 27-03-09

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 15:33

Ja dat klopt Frenia, nieuwe hengsten die in 2015 aangeboden worden moeten vrij zijn van PSSM, dus diegenen die positief testen worden uitgesloten voor de fok :j

En waarom precies is dat nu dan een probleem, hoe je het went of keert, het is een defect die je in mijn ogen niet verder moet fokken ongeacht hoeveel er nu bekend is van het effect op tinkers!

Ik zit hier ook te wachten op de uitslag van mijn hengst en merries en mocht daar eentje bij zijn met PSSM word er niet mee gefokt, zo simpel is dat :o

frenia

Berichten: 9429
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: Lierde (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 16:01

dat zeg je nu :D tot blijkt dat zowat al je fokdieren het blijken te hebben ;)
die kans bestaat zomaar namelijk (ken zo iemand namelijk, nou die zit mooi in zak en as)

ik zeg ook niet dat je per definitie MOET fokken met PSSM1
ik vind het alleen nog veel te vroeg om fokken ermee alvast te gaan uitsluiten terwijl we er nog onvoldoende over weten
normaal vergaar je eerst kennis vooraleer je besluiten gaat vormen namelijk
uiteraard moet er wel iets ondernomen worden :j

Aniekepiek

Berichten: 2370
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Berlicum

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 19:01

Ze kunnen een goedgekeurde hengst niet opeens niet goed gekeurd meer laten zijn, dit is wettelijk gezien niet mogelijk

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 19:03

Dat lijkt mij ook, maar wat ze dan wel kunnen doen is de nakomelingen niet registreren in hoofdboek bijvoorbeeld. Zo zullen er vast meer mogelijkheden in restricties zijn. Maar in eerste instantie is de nieuwe regel voor nieuwe hengsten als ik het goed begrijp?

daniweerd
Berichten: 1200
Geregistreerd: 27-03-09

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 21:15

Klopt Snowdon, is eerst alleen voor nieuwe hengsten

Frenia, als dat zo zal zijn is dat vreselijk balen maar misschien zijn we als boeren daar geharder in, daar moet je je veestapel verplicht opruimen en doden laten soms en geloof me
ook dat hakt er geweldig in :o Dat kan ik uit eigen ervaring vertellen, de paarden kun je dan tenminste nog houden :o

vuurtoren

Berichten: 2013
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: wormerveer n-h

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 01:24

Frenia die regel is vanaf 1 jan 2015 inderdaad en de nieuwe hengsten moeten dan getest worden dat is zo ergens moet je beginnen en als stamboek je verantwoording nemen en zorgen dat je een gezond stamboek blijf.
Maar dit jaar is iedereen nog nergens tot verplicht dus maar kom je volgend jaar naar de hengstenkeuring dan weet je wat de voorwaarden zijn.
En wij vinden het niet te vroeg gezien de vele positieve uitkomsten.
En inderdaad Aniek eenmaaal ggk hengsten blijven ggk en hoeven nog niet verplicht te testen.
De hengstenhouders gaan nu al zelf de verantwoording al nemen om te testen want de merrie eigenaren willen ook weten waar ze aan toe zijn als ze gaan fokken.
Klopt Snowdon zo is het er zijn nog vele mogelijkheden eerst eens zien hoe het zich ontwikkelt .
Hengstveulen ik hoop dat de uitslagen goed zijn voor jou jullie boeren hebben al veel tegenslagen moeten verwerken....

frenia

Berichten: 9429
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: Lierde (België)

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 07:12

oké, maar je spreekt jezelf dan alleen wel erg tegen:
aan de ene kant beweer je dat er geen beslissingen geveld worden nu al die mogelijks in de toekomst misschien moeten teruggedraaid worden
aan de andere kant doen jullie het dus wel :+
das een beetje tegenstrijdig

Citaat:
En wij vinden het niet te vroeg gezien de vele positieve uitkomsten.


Kijk, dat is nu juist mijn punt. Wàt àls er zoveel positieve uitkomsten zijn dat je geen gezonde basispopulatie overhoudt om je ras op verder te zetten?
Wat àls je effectief daardoor op termijn heelder bloedlijnen gaat uitsluiten, voor inteelt zorgt enz
Denk je dat daar dan geen problemen van komen??
Ik blijf erbij dat ik het te vroeg vind om al zulke beslissingen te vellen zonder dat je de omvang van het probleem kent.
Wat àls bv 80% van de Irish Cobs het heeft, maar maar 1% er effectief last van heeft?
Dan kan je wel zeggen dat het een defect is, maar zo zijn er wel meer defecten. Want aan zomereczeem wordt dan bv niks gedaan (is uiteraard ook moeilijker dan PSSM1) terwijl ieder paard met ZE daar weldegelijk hardstikke veel last van heeft.
Ook merries die aan de nageboorte blijven staan bijvoorbeeld, kan je dan beter gaan uitsluiten voor de fok.
Ik weet dat ik het nu wat belachelijk doortrek voor sommigen, maar het punt blijft hetzelfde.
Ik weet dat een aantal mensen zullen denken: ja maar, zomereczeem en aan de nageboorte blijven staan, dat kan aan meerdere factoren liggen. Maar of je paard effectief hinder ondervindt van PSSM1, kan OOK aan meerdere factoren liggen.
En ik noem nu maar gauw 2 dingen, er zijn er veel meer.

En misschien nog wat ridiculer, omdat niemand daarbij stilstaat,
maar wat àls morgen iemand met een wetenschappelijk onderzoek op de proppen komt dat de sokken bij ons ras een genetisch defect zijn?
Dat is niet geheel onmogelijk. Kuifhoenders bijvoorbeeld, daarbij is de kuif eigenlijk een soort genetisch defect. Ook de oren bij Engelse Hangoorkonijnen kan je onmogelijk puur natuur noemen.
En bij cavia's bestaat bijvoorbeeld de haarstructuur satijn, waarbij een gendefect bij homozygoot satijngen er kan voor zorgen dat de dieren een vroege dood sterven door osteodystrofie.
(Hierop verder bouwend zou ik het bijvoorbeeld in de toekomst misschien een optie vinden om combinaties waaruit een homozygoot PSSM1-veulen geboren kan worden te gaan uitsluiten, daarbij verwacht je dus als stamboek ook van de merriehouder een inspanning om te laten testen en wordt er dus voldaan aan de vraag van een aantal hier die het raar vinden om alleen hengsten te testen. Bovendien krijg je uiteindelijk een groter deel van je populatie dat getest zal zijn, maar dat is dus ook toekomstmuziek en dus dit even terzijde gezegd.)
Nu kan je zeggen: van sokken hebben de paarden geen last/pijn, zelfs al zou het een genetisch defect zijn.
Maar wat dan met mok (zelf nooit last van trouwens, dus wijt ik ook niet aan de sokken, maar het wordt nog steeds vaak als "probleem" genoemd bij tinkers), rasp, mijten, CPL?
Dat nemen we allemaal voor lief omdat het iets is wat tot ons prachtige ras behoort.
Want ja, wat zouden we anders ook moeten doen, alle sokken uitsluiten :+

maar goed, ik blijf er dus bij dat er gigantisch paniekvoetbal gespeeld wordt door sommigen
en dat vind ik erg jammer, want dat is absoluut niet ten voordele van het ras

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 07:17

Sterker nog, elke witte aftekening op een paard is een gen mutatie en dus een genetisch defect.

Ik heb net als Frenia het idee alsof je hooikoorts behandeld in een oorlogsgebied en de bermbommen laat liggen.
Ik wil PSSM niet af doen als hooikoorts, maar ik denk dat er op genetisch gebied veel meer en zwaardere bommen tikken.

WenK

Berichten: 10512
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 08:55

Frenia, ik ben het helemaal met je eens qua bovenstaande post. Met bewust fokken bereik je naar mijn mening meer dan door maar af te wijzen en uit te sluiten.

daniweerd
Berichten: 1200
Geregistreerd: 27-03-09

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 09:12

Bewust fokken is toch juist dingen af wijzen en uit sluiten?

WenK

Berichten: 10512
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 09:48

Nee, bewust fokken doe je naar mijn mening door te kijken naar de verschillende aspecten van een paard/combinatie en niet door je blind te staren op 1 aspect.

cp112

Berichten: 14749
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:53

Amen Alexandra, ik ben het helemaal met je eens (jij kan het alleen wat beter verwoorden dan ik :+)


Zomer eczeem is ook genetisch bepaald, en ieder paard heeft daar last van. Alleen als je aan zee woont zijn de gevolgen aanzienlijk minder. Er is geen remedie voor.
IR idem genetisch en geen remedie.

En dan weten we van bovenstaande wat het doet, wat het ziekte beeld is etc. Dat weten we van pssm niet. Alleen dat lang niet ieder paard er last van heeft.

IMO is het te vroeg om (fok) beperkingen op te leggen voor er een duidelijker beeld is.

daniweerd
Berichten: 1200
Geregistreerd: 27-03-09

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 10:23

Hier 1 uitslag binnen en Lanie is PSSM vrij :j

vuurtoren

Berichten: 2013
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: wormerveer n-h

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 19:01

Wat een supergoed nieuws Daniëlle gefeliciteerd.

daniweerd
Berichten: 1200
Geregistreerd: 27-03-09

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 20:13

Dank je, ben ook erg blij *\o/*

TSCollin
Berichten: 65
Geregistreerd: 22-03-06

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 10:02

Collin van de Gorterstraat
Yellow Fellow vd G
Silver Cash van de G zijn pssm1 vrij!!
Net als mijn fokmerrie Norah en daarbij ook haar dochter Silver Spring.

daniweerd
Berichten: 1200
Geregistreerd: 27-03-09

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 10:08

Gefeliciteerd TSCollin *\o/*

cp112

Berichten: 14749
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 10:09

Super Saskia! Gefeliciteerd

freeride
Berichten: 1639
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 10:21

frenia schreef:
dat zeg je nu :D tot blijkt dat zowat al je fokdieren het blijken te hebben ;)
die kans bestaat zomaar namelijk (ken zo iemand namelijk, nou die zit mooi in zak en as)

ik zeg ook niet dat je per definitie MOET fokken met PSSM1
ik vind het alleen nog veel te vroeg om fokken ermee alvast te gaan uitsluiten terwijl we er nog onvoldoende over weten
normaal vergaar je eerst kennis vooraleer je besluiten gaat vormen namelijk
uiteraard moet er wel iets ondernomen worden :j


Hoe bedoel je, nu we er nog niet genoeg van weten?!?!? neem even een kijkje op het pssm-forum op facebook, wat moet er nog meer geweten over zijn voordat het voor jou voldoende is om niet meer te fokken met pssm-paarden? Sorry dat ik wat giftig reageer, maar Ik ken ALLE effecten van pssm, er bestaan overigens geen dragers, heterozygoot of homozygoot ( n/P1 of P1/P1 )ze zijn allemaal lijders.