PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
frenia

Berichten: 9429
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: Lierde (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 19:03

starjo schreef:
Had hier nooit eerder van gehoord. :o
Maar zo te zien wordt je er idd niet blij van als je paard het heeft ;)


nou ik ken een aantal paarden die het hebben en daar is nog nooit wat aan gemerkt hoor :+
dus in hoeverre het zo dramatisch is...

begrijp me niet verkeerd, ik wil het niet negeren,
ik wil het alleen kritisch bekijken en dus ook niet overdramatiseren

en hengsten versus merries: hengsten drukken nu eenmaal een grotere stempel op nafok
een merrie krijgt 1 nakomeling per jaar, maximaal
een hengst kan binnen een paar jaar voor een beduidend aantal nakomelingen zorgen ;)

nog even edit:
er staat trouwens dat er tot op heden 23% van de irish cobs positief getest is
er zijn rassen waarbij tot 87% van de paarden positief test
je kan nu allemaal wel gaan roepen om pssm test verplicht te maken en anders mag men er niet mee fokken
maar we hebben nog helemaal geen zicht hoe het met pssm binnen ons ras gesteld is
straks blijken 80% van de tinkers het te hebben, en dan? mag je maar met 20% fokken?
dan hou je geen ras meer over
of ja, een ras met volop inteelt en daaraan gelinkte problemen zoals bij de friezen
ja das echt beter dan met pssm fokken :?

begrijp me niet verkeerd, ik ben niet per definitie tegen testen of per definitie voor fokken met pssm
ik vind alleen dat we eerst het grotere geheel moeten zien
en een duidelijk beeld moeten krijgen over wat het is, hoe ernstig het is voor ons ras enz
en dan daaruit conclusies trekken en daarnaar handelen
je kan nu wel met kannonnen op muggen gaan schieten
maar daar help je het ras niks mee vind ik
in tegendeel, daarmee help je het kapot

want denken jullie echt dat al die fokkers van tinkers en dan bedoel ik vooral overzee ;) gaan testen op pssm en fokdieren gaan uitsluiten omwille van pssm? ze fokken er al jaren mee en gebruiken de dieren ook
en testen verplicht maken? dan wwerk je alleen maar in de hand dat mensen wegblijven van stamboeken en zomaar weer veulentjes gaan fokken, ongebonden aan regels

en vergis je niet
mensen met negatief geteste paarden zullen daar graag mee naar buiten komen
maar omgekeerd? wie staat er nu te springen om publiekelijk zijn paard quasi "waardeloos" te verklaren???
dus je krijgt ook een heel vertekend beeld van het percentage paarden die het effectief heeft
want alleen leuke resultaten worden gemeld

want uiteindelijk denken de meeste mensen zo
positief getest op pssm? paard is niks meer waard
negfatief getest? paard is ok
niet getest? paard is ook ok want het is niet ziek :+

een heleboel mensen gaan nu van pssm ook weer zo'n verhaal maken van ik hoor de klok luiden maar weet niet waar de klepel hangt
zonder zich er eerst in te verdiepen en info in te winnen
en juist info is cruciaal!

er is trouwens nog een genetisch defect wat ervoor zorgt dat pssm-klachten heviger voorkomen
ooit al iemand daar wat over gehoord? :+

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 21:03

frenia schreef:
er is trouwens nog een genetisch defect wat ervoor zorgt dat pssm-klachten heviger voorkomen
ooit al iemand daar wat over gehoord? :+

Malignant Hyperthermia bedoel je (MH)? Die zit bij de westernrassen in de 5 panel test en dat is een combinatietest van bij deze rassen voorkomende gendefecten. En ja, als een paard zowel MH als PSSM heeft versterkt/verergert de MH de symptomen van de PSSM maar een paard dat n/P1 of P1/P1 test HEEFT gewoon PSSM en kan zeer symptomatisch zijn, ook zonder MH! Het niet hebben van MH is echt GEEN verzachtende factor!!

En PSSM is echt wel een gendefect, laten we daar vooral niet te luchtig over doen! Nou is het wel zo dat PSSM een verschillend effect heeft op verschillende soorten spiervezels dus het zou kunnen dat Tinkers van nature minder symptomatisch zijn dan bijvoorbeeld het ras waar ik ruim ervaring mee heb: Paints. Een paard dat symptomatisch is voor PSSM is echt niks om luchtig over te doen. Velen worden er onbruikbaar voor om nog te rijden en een deel daarvan wordt gewoon niet oud omdat het te veel lijdt om nog een normaal bestaan te lijden.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 21:12

Duidelijke site met info over PSSM
http://www.pssm.eu/

Verder ga ik, als Quarter en Paint eigenaar, helemaal mee met Mac. Denk niet te licht over PSSM.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 21:58

Worden alle quarters en paints verplicht getest op PSSM?
Hoeveel procent van deze rassen hebben duidelijke merkbare symptomen?

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 22:04

Quarter hengsten die meer dan 25 merries dekken worden vanaf dit jaar verplicht getest. Dat zal nog wel aangescherpt worden. De Paints en Appies hebben nog geen regels vwb PSSM, maar het wordt gelukkig wel steeds gebruikelijker om te testen en daarmee te adverteren :-) .

Van de site van de University of Minnesota, die het meeste van het PSSM onderzoek uitvoert:

http://www.cvm.umn.edu/umec/lab/PSSM/home.html schreef:
The following table describes the number of randomly samples horses that tested positive for the PSSM1 mutation out of the total number of horses tested as well as the % of horses that were positive for the mutation (prevalence).


Number with PSSM1 Prevalence
QH 22/335 6.6
Paint 15/195 7.7
Appaloosa 9/152 5.9
Morgan 2/214 0.9
Percheron 93/149 62%
Belgian 58/149 39%
Shire 1/195 0.5%
Clydesdale 0/48 0
Belgian draught 34/37 92
Trekpaard 17/23 74
Comtois 70/88 80
Breton 32/51 63

The prevalence of PSSM1 1 in various Quarter Horse performance types

Quarter Horse type Percent positive for PSSM1
AQHA 11.3
Paint 4.5
Halter 28.2
Western Pleasure 8.6
Cutting 6.7
Reining 4.3
Western cow 5.7
Barrel racing 1.4
Racing 2.0


Het percentage PSSM bij QPA's ligt in de praktijk nog wel wat hoger als je het mij vraagt ... iig in de populatie hier in Nederland/Europa

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 22:15

Wat ik dus het meest frapant vind is dat er in de algehele populatie in Europa vwb Cobs zo weinig (tot nu toe heb ik er nog van geen één iets meegekregen) bekende gevallen bekend zijn die de symptomen hebben, dat zal dus waarschijnlijk te maken hebben met het verschil in spiervezels?

Wij willen onze paarden wel laten testen op PSSM, maar ik wil het ook goed begrijpen waar ik eigenlijk mee te maken heb. Ik hoor zeer diverse verhalen, ook volgens zeggen vanuit universiteiten, dat het probleem overtrokken naar voren gezet wordt. Ik wil beide kanten niet negeren.

Op dit moment vind ik röntgenfoto's voor andere erfelijke gebreken dan nog belangrijker dan een PSSM-test. Voordeel is wel, dat zo'n test gemakkelijker gedaan is (en goedkoper).

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 22:25

Dat is idd het grote voordeel aan de PSSM(1) test: makkelijk en niet duur :-) . Waarom zou je niet testen? Dan weet je ook zeker waar je mee fokt :-)

PSSM uit zich overigens niet altijd in complete spierbevangenheid of in zichtbare spierproblemen. Binnen de QPA zijn er bijvoorbeeld van vroeger uit veelgebruikte lijnen die een slechte naam hebben gekregen vanwege hun moeilijke karakters (bokken, staken, koppig, lui etc). In deze lijnen blijkt achteraf PSSM te zitten, wat verklaart waarom sommige paarden uit die lijnen super performers zijn en andere te moeilijk om iets zinnigs mee te kunnen.

Met alle respect, maar dierenartsten en universiteiten in Nederland weten er nog te weinig van om er een zinnige uitspraak over te doen. Weet niet hoe het moederstamboek erin staat? Of daar iets meer bekend is? Als je meer onderbouwde informatie wilt over PSSM bij de Tinker/Irish Cob en of het zich idd anders uit vanwege de andere spiervezels, zou je Dr Valberg eens kunnen benaderen van de University van Minnesota. Er is ook een hele goede Facebookgroep over PSSM waar mensen uit heel de wereld op zitten. Daar zou je je vraag ook kunnen stellen :-) .

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 02:29

snowdon schreef:
Wat ik dus het meest frapant vind is dat er in de algehele populatie in Europa vwb Cobs zo weinig (tot nu toe heb ik er nog van geen één iets meegekregen) bekende gevallen bekend zijn die de symptomen hebben, dat zal dus waarschijnlijk te maken hebben met het verschil in spiervezels?


Niet te hard zeggen, ik ken al meer dan een paar Haflingers (ook koudbloedig) die PSSM hebben. En in dat geval zelfs de 2 versie. De spiervezels van deze rassen zijn niet zo verschillend aan de tinker/cob rassen. Het komt dus echt wel vaker voor dan men denkt.

Mac schreef:
Quarter hengsten die meer dan 25 merries dekken worden vanaf dit jaar verplicht getest. Dat zal nog wel aangescherpt worden. De Paints en Appies hebben nog geen regels vwb PSSM, maar het wordt gelukkig wel steeds gebruikelijker om te testen en daarmee te adverteren


Ehmmm spreek jij even voor je eigen land :D :+ ;) In Duitsland zijn ook de paints verplicht te testen. Tenminste alles wat in het Hsb opgenomen wordt en dus op de hengsten en merriekeuring voorgesteld wordt. En van wat ik aan laatste berichten gehoord heb gaan ook de appies die kant op. En van de QH's moet ook alles getest worden, niet alleen maar de hengsten die meer dan 25 dekken. Ja in dit geval is Duitsland het braafste jongetje van de klas :D
En door deze actie van de Duitse affiliates van betreffende stamboeken kan je straks (ehh eigenlijk nu al) alles wat niet getest is aan de straatstenen niet meer kwijt. Al heb je altijd nog die goudzoekers die voor niks op de eerste rang willen zitten en zich een positief paard kopen :roll: Maar ga maar kijken op de Duitse verkoopsites, als de prijs heel laag is garantie dat er of wat aan mankeert of het PSSM heeft.

Imo is de percentage berekening van de Uni Minnesota ook aan de lage kant. De laatste 2 a 3 jaar is er zoveel meer getest dat ik me niet kan voorstellen dat het bij deze berekening blijft. Die is ook al zeker een jaar (als niet meer) oud. Waarbij zij ook niet de enigste zijn die testen, dus ook dat geeft een vertekend beeld.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 07:40

Maar stel je bent zo'n Duitse fokker en je bent al een jaar of 20 Paints aan het fokken.
Alles komt zo'n beetje uit dezelfde lijn en nu blijkt die lijn PSSM1 door te geven.
Behalve dat je 20 jaar voor niks gefokt hebt, zit je nu ook met een bestand aan dieren wat niks meer waard is.
Wat dan? Slager, handelaar? En dan nog in deze tijd waar de markt al niet best is en het nodige paardenleed veroorzaakt.
Röntgenen is dan misschien duurder dan een PSSM test, maar ik ken toch best wat mensen die hun paard wegens artrose moesten laten gaan, het lijkt me dat je dat dan ook wil uitbannen.

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 08:43

Er is altijd de mogelijkheid tot embryo testen als je met een PSSM positief paard wil fokken met de garantie op een PSSM negatief resultaat. Dat is natuurlijk niet goedkoop, maar als het paard van dusdanige waarde is voor de fok wel de moeite waard. Fokken met een PSSM positief paard is sowieso niet handig voor je naam. Ook al is het dier waarmee je fokt niet symptomatisch; dit geeft absoluut geen garantie voor de mate van symptomatisch zijn van de nakomelingen. Aangezien een n/P1 50% PSSM positieve nakomelingen geeft en een P1/P1 paard 100% zullen daar beslist symptomatische nakomelingen bij zitten. Vooral met de huidige social media is je naam zo geruineerd, dus waarom dat risico nemen als het niet nodig is?

Duitsland is goed bezig, vind ik. Jammere alleen is dat het moederstamboek in Amerika er helemaal niks aan of mee doet. Ook een in Duitsland gefokte PSSM-er mag gewoon ingeschreven worden bij het moederstamboek en krijgt dus een volledig en officieel stamboekpapier.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 08:48

Ik denk dat het juist goed is dat zo'n dier wel het stamboek in kan, zulke dieren weigeren geeft nog meer waardevermindering en nog meer waardeloze paarden in de toch al slechte markt.
Bovendien kunnen ze met die registratie veel beter in kaart brengen om welke percentages het nu gaat en de dieren volgen.

Maar je zal zoals in mijn genoemde voorbeeld al 20 jaar fokken en er nu achter komen dat het gros van je paarden PSSM heeft.
Je bent sowieso uitgefokt, mensen die ooit bij je kochten zullen ook niet heel gelukkig zijn en vooral de paarden zijn groot slachtoffer.

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 09:01

Waardeverminderin, tsja ... dan heb je het puur over geld. Fokken zou ook moeten gaan over verbetering van het ras en daar is geen sprake van met een genetisch defect. Want dat is het en dat blijft het.

Het probleem met PSSM positieve dieren die niet geregistreerd kunnen worden vind ik dat ze zonder papieren de markt op gaan en kopers vervolgens niet weten wat ze in huis halen.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 09:35

Ik heb het niet alleen over geld, maar geld heeft er wel mee te maken.
Tuurlijk moet fokken verbeteren zijn, begrijp me niet verkeerd.
Registratie is juist zo belangrijk, het geeft een beter beeld van de populatie van een ras of type.

Ik maak me zorgen over het welzijn van de paarden.
Wat met die paarden die dus niks meer waard zijn door PSSM?

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 09:41

Mac schreef:
Duitsland is goed bezig, vind ik. Jammere alleen is dat het moederstamboek in Amerika er helemaal niks aan of mee doet. Ook een in Duitsland gefokte PSSM-er mag gewoon ingeschreven worden bij het moederstamboek en krijgt dus een volledig en officieel stamboekpapier.


Grijnzzzz maar het gaat nog verder }> Ja zon paard kan gewoon papieren in de USA krijgen. Maar krijgt straks geen paspoort meer van het stamboek. En geen paspoort van het stamboek betekend geen "Zuchtbescheinigung" en geen Zuchtbescheinigung betekend niet fokken op straffe van max 5000 euro boete, en nog leuker zonder mag je ze niet eens verkopen. Met dezelfde straf erop. (en ja mijn dames hebben hun Zuchtbescheinigung :D ).

Let wel dit is dus NIET regels van de Duitse affiliates!! Dit zijn EU regels!!!! En ik voorspel ook in Nederland zullen ze dit nog gaan invoeren. De EU wil weten waar wat staat en een vinger in de pap hebben. Het gedonder met erkende stamboeken hebben ze in Nederland ja al gehad, nou dit is dus het volgende waarop jullie kunnen wachten :+

LBLGypsyCobs schreef:
Maar stel je bent zo'n Duitse fokker en je bent al een jaar of 20 Paints aan het fokken.
Alles komt zo'n beetje uit dezelfde lijn en nu blijkt die lijn PSSM1 door te geven.


Zit je nu heel aardig in de sh*t :D Ja die paarden verkopen zal echt moeilijk zijn. Heb nu zelfs al op FB pagina's zien ontstaan waar je speciaal en uitsluitend positieve paarden kan aanbieden. En echt de prijzen zijn weggevertjes. Even als voorbeeld, ik wil deze paarden echt niet aanprijzen dat iemand ze ook maar moet gaan kopen. Doe dan eerst Mac even een PB, die heeft een PSSM positief paard en kan je precies vertellen hoe fijn dat is |( Maar bv dit paard of deze zijn beide merries met vol papier, en zouden zonder het PSSM positieve zeker het dubbele opleveren als het niet meer is. En zo zijn er dus ook fokkers die idd hun bestanden ernstig moeten opschonen, uithuilen en opnieuw beginnen. Ik ken er echt een aantal die populaire en actuele hengsten hebben laten castreren/ uit de fok genomen omdat ze positief waren.

LBLGypsyCobs schreef:
Röntgenen is dan misschien duurder dan een PSSM test, maar ik ken toch best wat mensen die hun paard wegens artrose moesten laten gaan, het lijkt me dat je dat dan ook wil uitbannen.


Maar hier ben je me toch echt even kwijt. Want wat heeft artrose met PSSM te maken?? We praten hier over een gendefect niet over een botafwijking. Waarbij imo sowieso elke koper imo het paard wat ze willen kopen zouden moeten laten keuren, incl rontgen. En zeker vanaf 3 jaar.
En ook hier ja het is zorg dat het fokmateriaal schoon is, maar als koper mag je er nooit vanuit gaan dat schone ouders garantie is voor schone nakomelingen. Schoon als in geen artrose. Waarbij schone ouders niet eens een garantie is dat de nakomelingen het niet alsnog krijgen. Artrose kan een paard ook om andere redenen krijgen dan alleen maar genetisch.

Kan je imo dus wel willen dat iedereen zijn bestand laat keuren ed. en alleen maar fokt met paarden die geen artrose laten zien op de foto. Maar dat is dus een garantie van niks. Omdat je niet weet hoe zich de ouders in de loop van de jaren ontwikkelen. Lees of ze ouder niet toch artrose ontwikkelen. En of de nakomeling niet om een heel andere reden die artrose ontwikkeld.
Dat hele verhaal is toch een bekend manko van de KWPN-ers. net als OCD enz enz. Alles netjes op de foto, en niks te zien, en toch wordt het doorgegeven. Ze zijn daar toch ook nog lang niet dat soort van beenafwijkingen kwijt in de fokkerij ;)
Of als ander voorbeeld, het HD vrij zijn van ouderdieren bij honderassen. Dat is ook geen garantie dat een pup uit zulke lijnen niet toch HD krijgt. Snap je wat ik bedoel?? Dat zijn gewoon dingen waar je dan bij "vrij" maar blindelings op moet vertrouwen.

Ben het wel met je eens als je zegt dat de keuringseisen omhoog moeten voor bepaalde rassen. Dat geld in NL imo zeker zo voor de QPA rassen. (ik ken persoonlijk de eisen van de Cobs niet ;) ) Maar hierin zijn dus rontgenfoto's niet heilig en ze geven je geen garantie dat de nakomelingen dat dan ook niet gaat krijgen. En imo dus zorg voor de koper dat uit te sluiten, door dat te laten checken bij koop. Net als PSSM.

Imo vertrouwen is goed, controle is beter ;)

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 09:48

In Nederland is er een stamboek wat de hengsten wel PSSM laat testen maar niet röntgen laat keuren, terwijl daar ook niet te onderschatten problemen kunnen zitten en kunnen vererven.
Dat botafwijkingen en PSSM qua aandoening weinig met elkaar van doen hebben snap ik.
Bij röntgen zou je dit eigenlijk rond het 10e jaar van het paard nog eens moeten doen, een 3-jarige zal allicht mooiere gewrichten hebben.

Alle foto's en testen geven geen garantie, je paard kan ook PSSM2 hebben en ik heb begrepen dat een vrij getest paard door een bepaalde mutatie toch PSSM klachten kan krijgen.

Maar ik weet nu nog niet wat er met die paarden gebeurd, die dus straks, als die EU regels erdoor komen, echt niet meer te verkopen zijn.
Geen paspoort van het stamboek, maar zou je dan nog wel een KNHS paspoort kunnen krijgen?
Want zonder paspoort kun je dan niet fokken op laste van boete, niet verkopen, maar ook niet vervoeren of slachten voor consumptie.
Voor de fokker zal 'uithuilen en opnieuw beginnen' al niet makkelijk zijn, maar waar blijf je met die paarden.
Dumpen dan maar? In laten slapen? Misschien heb je de luxe dat je ze aan kunt houden, maar wat als ze ziek worden (met PSSM nog niet zo ondenkbaar), je kunt ze niet eens naar een kliniek brengen zonder paspoort.

Is er door de EU ook iets geregeld voor al die paarden?

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 10:54

LBLGypsyCobs schreef:
k heb begrepen dat een vrij getest paard door een bepaalde mutatie toch PSSM klachten kan krijgen.


Nee is niet mogelijk. Ze hebben het gen of niet. Dat kan niet ineens alsnog op latere leeftijd ontstaan. Genen kunnen niet in de loop van de jaren veranderen.

PSSM2 is op het moment alleen te testen met een spierbiopt, en dat wordt eigenlijk alleen maar gedaan als er klachten zijn. Maar dat betekend dus ook dat dat paard die PSSM2 al vanaf geboorte heeft.

LBLGypsyCobs schreef:
Maar ik weet nu nog niet wat er met die paarden gebeurd, die dus straks, als die EU regels erdoor komen, echt niet meer te verkopen zijn.


Ik ook niet. maar je ziet nu in Dld al dat ongetest onverkoopbaar is en positieve dus heel slecht te verkopen zijn.

LBLGypsyCobs schreef:
Geen paspoort van het stamboek, maar zou je dan nog wel een KNHS paspoort kunnen krijgen? Want zonder paspoort kun je dan niet fokken op laste van boete, niet verkopen, maar ook niet vervoeren of slachten voor consumptie.


Hier in Dld zul je dan idd van de FN (Duitse KNHS) een paspoort kunnen krijgen. Maar dus zonder die Zuchtbescheinigung. Betekend je kan het paard nog steeds laten slachten (al wordt ook dat lastig maar om andere reden, kom ik zo op terug) en dus ook vervoeren ed. Alleen de fok dus absoluut niet. En het verkopen zal ook lastig worden of je moet het al laten castreren of steriliseren omdat je een fokdier (hengsten en volwaardige merries) niet zonder die Zuchtbescheinigung mag verkopen.

Waar die paarden blijven??? Denk ergens via een omweg naar een ander land verkocht, zonder papieren verkocht enz enz waarbij het bij hengsten dus iets makkelijker is, omdat je die dan simpel laat castreren. Ruinen zijn niet meer voor de fok.

Goed en dan nog even off topic over dat slachten. Het is hier nu al zo dat een veulen tot 6 maanden een paspoort kan krijgen als slachtpaard. Alles ouder krijgt er 1 voor niet slachtpaard. Het wordt de fokkers dus echt moeilijk gemaakt op tijd alle papieren uit de USA te krijgen en op te sturen naar het stamboek in Dld en dan ook nog eens dat paspoort op tijd te krijgen. Daar is al een hele discussie over gaande dat dat ook iets bijna onmogelijks is.
De EU verzint geweldig leuke regeltjes, maar in de praktijk blijken ze echt lastig uit te voeren.

LBLGypsyCobs schreef:
In Nederland is er een stamboek wat de hengsten wel PSSM laat testen maar niet röntgen laat keuren, terwijl daar ook niet te onderschatten problemen kunnen zitten en kunnen vererven.


Grinnik wil je hem nog leuker? In Nederland is er een stamboek wat niet eens een keuring van hengsten afvraagt en die toch mogen dekken. En die nu dus wel een PSSM test van die hengsten vragen :+
De QH/PH/AP hoeven geen van allen goedgekeurd te worden op een hengstenkeuring en mogen alles dekken wat los en vast zit. Er bestaat niet eens een hengstenkeuring voor deze rassen in NL.

gipsycobs

Berichten: 215
Geregistreerd: 05-12-08
Woonplaats: SudwestFryslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 22:04

Ook wij hebben onze hengst laten testen bij het Van Haeringen Lab en in maart kregen we de uitslag:
*\o/* Meadows Denver = PSSM1 vrij *\o/*

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 23:26

Gefeliciteerd Gipsycobs.

Resi_lover

Berichten: 2260
Geregistreerd: 24-03-08

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 22:41

*\o/* Tolkien van weremere is vrij van PSSM. *\o/*
Getest via het stamboek; ICS-NL.

Poosje81
Berichten: 21212
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 22:41

Keurig die uitslagen! Hier gaat van de week de eerste lading op de post :j

Aniekepiek

Berichten: 2370
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Berlicum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 22:49

momenteel wordt onze hengst shenco blue getest en mijn jaarling django

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 23:13

Fijne uitslagen tot nu toe!!

Mag ik wel een vraag stellen, waarom lees ik hier van diverse fokkers dat alleen hengsten getest worden? Uiteraard dekt een hengst meer merries dan dat merries per jaar aan veulens krijgen. Maar als een merrie twee jaar achtereen een merrieveulen krijgt, en die twee dan beiden 3 jaar later weer beide een merrieveulen op de wereld zetten (of nog anders; een van deze merries krijgt een hengstje, welke voor de dekdienst gebruikt zal gaan worden), dan heb je binnen 5 - 6 jaar toch al wel zeker vijf dieren uit een ouderdier die misschien wel een "foutief" gen bij zich draagt.

Als voorbeeld, mijn merrie, nu drachtige van haar vijfde veulen. Drie zonen, waarvan een met zekerheid geruind, een onbekend of hij hengst of ruin is, en eentje waarschijnlijk nog hengst die voor de dekdienst wordt gebruikt. Een dochter die in de toekomst wellicht ook gedekt zal worden, en het veulen dat hier geboren wordt zal ongetwijfeld ook voor de fokkerij ingezet worden. Ik vind het als merriehouder mijn plicht om de bloedlijn van mijn merrie veilig te stellen en me bewust te wezen van de gezondheid van de dieren waarmee ik fok. En dan ben ik een particulier, hoe denken fokkers hierover?

Resi_lover

Berichten: 2260
Geregistreerd: 24-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 23:34

Positief nieuws, dus waarbij het paard vrij is, wordt sneller naar buiten gebracht dan wanneer een paard het wel heeft :D
'Fijne uitslagen tot nu toe' gaat dus niet helemaal op, helaas...

Om even in te haken op jouw vraag;
De van Weremere merries en daarnaast twee ruinen, een Cob en een Quarter zijn ook getest.
Zo is het inderdaad zeker dat we veulens fokken die vrij zijn van PSSM1.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 23:45

Ik doelde er ook meer op dat er hengsten uit verschillende lijnen PSSM-vrij lijken te zijn ;)

Super dat de merries ook getest zijn, misschien wel raadzaam dat te vermelden? Ivm nafok, maar ook in de naam van het bewust zijn van de fok; vind ik persoonlijk dus een positief punt als een stal daar zo actief mee om gaat.

stalnijmegen

Berichten: 4562
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: schijnbaar niet verweg genoeg van het gezeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:24

Dat zou heus wel ook bij de naam gezet worden lotte net als bij de hengsten . Denk dat t op stamboek site meer mensen bereikt dan een forum als bokt.