Mega ronde tinker, zadeltips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Allienda

Berichten: 1372
Geregistreerd: 24-02-08
Woonplaats: Brunssum

Mega ronde tinker, zadeltips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 10:21

Mijn moeder heeft een nieuwe knappe merrie gekocht van 7 jaartjes jong. Ze heeft op dit moment zoveel spekjes dat geen enkel zadel {wat wij voor onze andere tinkers hebben} haar past. We zijn op dit moment longeerwerk aan het doen om af te vallen en conditie op te bouwen. Helaas kunnen we dus op nog niet rijden ivm geen zadel.

Nu hebben we al een afspraak staan met de zadelmaker, maar nu ben ik nieuwsgierig naar jullie tips voor een dressuurzadel met een hele wijdde boom.

Wat voor een zadel zoeken wij? Een (leren) dressuurzadel 17,5 / 18 inch met een diepe zachte zit. Om een idee te geven we hebben en tevreden mee zijn: Kieffer Paris Exc. Kieffer Ulla Exc. en een Euroriding Luxor.

Netam89

Berichten: 1184
Geregistreerd: 06-11-11
Woonplaats: geheim

Re: Mega ronde tinker, zadeltips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:23

Ik heb zelf ook een breed paard en ben nu in bezit van een Anatomica Octant. Wellicht is dat wat?

8nnemiek

Berichten: 43436
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:28

Ik rij mijn tinker en belg allebei met een barefoot. Bij de tinker wil het bij 't opstappen wel eens schuiven, maar dan schuif ik het terug en ligt het de rest van de rit prima. Je kan volgens mij nog steeds een gratis testzadel aanvragen voor een weekje.

Allienda

Berichten: 1372
Geregistreerd: 24-02-08
Woonplaats: Brunssum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 10:28

Daar heb ik nog nooit van gehoord *gaat nu googlen* :)

Allienda

Berichten: 1372
Geregistreerd: 24-02-08
Woonplaats: Brunssum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 10:29

8nnemiek schreef:
Ik rij mijn tinker en belg allebei met een barefoot. Bij de tinker wil het bij 't opstappen wel eens schuiven, maar dan schuif ik het terug en ligt het de rest van de rit prima. Je kan volgens mij nog steeds een gratis testzadel aanvragen voor een weekje.


Ik wil geen barefootzadel, ik ben echt opzoek naar een goed leren dressuurzadel [edit] mag ook zeker tweedehands, als het maar goed past. Daarbij hebben we een barefootzadel en dat 2x gebruikt. Nee dat is niet mijn ding :+

Shar_Angel

Berichten: 615
Geregistreerd: 14-09-13
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:32

ik zou eerst met dr trainen tot ze op goed gewicht is. dmv bareback pad of iets anders. anders betaal je nu een klap geld en later weer ;)

Wesco

Berichten: 5068
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:33

Ik heb een Equestor zadel en ligt goed op mijn brede haflinger.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:35

Butterfly zadels zijn ook heel fijn en komen in diverse varianten.

Kiki1995

Berichten: 1078
Geregistreerd: 14-01-15
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:35

Is een verstelbaar zadel zoals een Wintec dan niet iets? Die kun je altijd nog naar wensen aanpassen als het paard afvalt en minder breed wordt!

MarliesV

Berichten: 15220
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:35

Breed en rond zou voor mij een Massimo een goede optie zijn. Die zijn in hele brede maten verkrijgbaar en juist voor paarden met een ronde bouw en korte rug.

entless
Berichten: 312
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: samen met mijn lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:36

Voor mijn Tinker heb ik een Tekna dressuurzadel.
Ik ben super tevreden en mijn Tinker loopt er goed onder, maar het is synthetisch kunstleder.

8nnemiek

Berichten: 43436
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:37

Er zijn een hoop verschillende barefootjes. De london is een mooi leren dressuurzadel, met vps systeem waardoor het aanvoelt als een boomzadel. Ik ken meerdere paarden waarbij elk boomzadel bleef schuiven en knellen en die uiteindelijk alleen met hun boomloze zadel heerlijk liepen. Dus zou je niks vinden, dan kan het nooit kwaad om eens zo'n semi boomloos zadel te testen :)
Bijkomend voordeel is dat het zadel ook blijft passen als de bespiering verandert of het paard afvalt.

Allienda

Berichten: 1372
Geregistreerd: 24-02-08
Woonplaats: Brunssum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 11:09

De merrie zal uiteraard nog heel veel gaan veranderen, (veel) afvallen en bespiering krijgen. Dat maakt ons ook niet uit als wij over een jaar of wat langer een ander zadel moeten, daarom zou het fijner zijn om een leuk zadel voor niet te veel geld uit te halen. Maar wij vinden het uitermate belangrijk dat het zadel goed past. Ik ga er vandaag idd voor het eerst op met een bareback pad ;) Dat is opzich een korte termijn oplossing maar niet op een wat langere termijn.

In ons geval zou een aanpasbaar zadel idd wel handig zijn, ik kreeg ook zojuist een tip van een bekende van me. Een oud stalgenoot heeft helaas haar jonge paard (5,5 jaar) een maand of 2 geleden moeten laten inslapen en had een Hastilow Concept zadel -kan vanalles aan versteld worden- en ik heb haar net 5 min. geleden een appje gestuurd.

Ik had me nog niet zo verdiept in zadels met een brede boom en ik heb hier al wat zadels voorbij zien/horen komen waar ik wat mee kan. Ik heb eens gekeken naar Massimo zadels en dat spreekt mij heel erg aan en zeker een optie voor ons. Gelukkig heeft de merrie geen korte rug _/-\o_ haha, eerder een wat te lange rug :j

Van Butterfly en equestor zadels heb ik nog nooit gehoord en ga zometeen eens bekijken wat dat precies is! Thanks +:)+

Nogmaals ik wil geen boomloos oid, ik zoek een normaal dressuur zadel :j en een wintec -been there done that- nee nooit meer.

VandeMol
Berichten: 1787
Geregistreerd: 29-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:05

Ik heb nu een Fryso Legend , boommaat wijd, 17,5 inch, op mijn Tinkers liggen , waar ik heel content mee ben
Voor de meest ronde ( Kaydee) heb ik een barefoot Lexington , maar goed , die komt toch het erf niet meer af , zeg maar

Allienda

Berichten: 1372
Geregistreerd: 24-02-08
Woonplaats: Brunssum

Re: Mega ronde tinker, zadeltips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 14:25

We hebben geluk *\o/* Er is iemand uitgevallen en de zadelmaker komt morgen al *\o/* *\o/*

Ik ben erg benieuwd wat zij gaat zeggen. Inmiddels ook al contact gehad met mijn oude stalgenoot en zij wilt even overleggen met haar ouders..............Zadel wordt idd verkocht maar hoe of wat krijgen we vanavond te horen.

Thanks Lepel, ook deze ga ik op mijn lijstje zetten +:)+

cobyg
Berichten: 88
Geregistreerd: 16-11-13

Re: Mega ronde tinker, zadeltips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:30

Kent en Masters cob serie.

Dit merk heeft ook een verwisselbare boom, erg handig.

fleur_yen

Berichten: 1524
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:42

cobyg schreef:
Kent en Masters cob serie.

Dit merk heeft ook een verwisselbare boom, erg handig.


Wilde ik ook zeggen, heb zelf dan geen breed paard maar wel tevreden over mijn k&m, en bij de brede haf van een bekende bevalt k&m ook goed, wegens een bol buikje en amper schoft wel met een anatomische singel.

xGwennn_94

Berichten: 784
Geregistreerd: 25-01-13
Woonplaats: Zegge

Re: Mega ronde tinker, zadeltips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:46

ik been heel tevreden met mijn tokyo zadel en IHP lekkere zadels om op te zitten en bij mijn rond geripte platte rus en overbouwde new forst en ideaal zadel.

Zitosh

Berichten: 1936
Geregistreerd: 28-06-09
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:50

Ik heb een Albion voor mijn ronde knol, maar dat is een gekke uitgave als het later niet meer past :P verder dacht ik ook meteen aan Massimo.

SIEMxFUNNY

Berichten: 5666
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 19:01

Albion heb ik ook op gezeten, wauw heerlijk. Alleen dat prijskaartje he :O

Schafstall

Berichten: 1234
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 12:36

Lepel schreef:
Ik heb nu een Fryso Legend , boommaat wijd, 17,5 inch, op mijn Tinkers liggen , waar ik heel content mee ben
Voor de meest ronde ( Kaydee) heb ik een barefoot Lexington , maar goed , die komt toch het erf niet meer af , zeg maar

Fryso heb ik ook en super tevreden.

marjoleinft

Berichten: 2328
Geregistreerd: 25-06-06

Re: Mega ronde tinker, zadeltips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 13:26

Ik zeg ook massimo ,
Erg fijn zadel.
Ik heb dat zadel destijds voor mijn Haflinger gekocht.
Hij had boom maat 38(normaal wijd is ongeveer boom maat 33.)

Chay_Flame

Berichten: 1100
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 13:30

Hier een Thorowgood T4. Thorowgood heeft meerdere versies en ook zadels voor de extra brede paarden.

De veelzijdigheidzadels hebben ze in zowel Cob als Cob-plus.

Mijn tinker is ook behoorlijk breed. Werd eerst gedacht dat ze een Cob nodig had, maar de normale veelzijdigheid lag al goed op haar. Dus denk dat die zeker geschikt zullen zijn!

Ik vind het in ieder geval hele fijne zadels :) Ik heb de T4 veelzijdigheid, mijn moeder heeft de T4 dressuur voor op haar Andalusier :)

dnieSz

Berichten: 897
Geregistreerd: 28-12-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 13:31

Ik heb een MSCF het model Ultimate op maat gemaakt voor mijn ronde tinker, past echt perfect!

cp112

Berichten: 14744
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Mega ronde tinker, zadeltips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 13:33

Kent en masters :j super fijne zadels, leuke prijs en verwisselbare boom