Tinker, passend zadel vinden. Tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Tinker, passend zadel vinden. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 23:14

Waar ik tegenaan loop:
Korte rug
Overbouwd

Zadel is dus snel te lang.
Maakt in de midden weinig/geen contact.
Alsof het op een "kuil" ligt.
Kussens drukken snel op de rug doordat ze overbouwd is

Ben heeeel benieuwd welke zadelkeuze jullie hebben gemaakt en waarom.


Afbeelding

Heb zelf een 18 inch zitmaat nodig.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: Tinker, passend zadel vinden. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 23:15

Misschien een massimo, je paard vraagt aan andere boomsoort.
Dit heb ik ook met mijn pony, die heeft geen rechte rug. Waardoor zadels gauw bruggen.
Beste is een goede zadelpasser laten komen.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Tinker, passend zadel vinden. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 23:20

Massimo met franse kussens. Heb er al naar gegoogled.
Eentje om te passen gehad. Maar die lag niet goed.
Moet ook bekennen dat er geen groot budget is. Heb 11 zadels liggen.
Het is de pony van mijn dochtertje die ik aan het inrijden ben. Met haar erop is het natuurlijk geen probleem.

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Re: Tinker, passend zadel vinden. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 00:24

massimo heeft rechte boom. zal inderdaad niet passen. kijk eens bij ijslander zadels. ik heb er 1op maat gemaakt. met rondere boom (heb ook tinker) en heb ook 18 inch kwa,ruimte zelf nidig maar pony korte rug. nu al 2jaar vol tevreden een ijslanderzadel op der liggen.

Daisy_Izzy
Berichten: 108
Geregistreerd: 28-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 00:47

Ik heb er een te koop, is qua kussens 17 inch maar qua zit maat 18 inch, stuur maar een pbtje ;)

Ir111

Berichten: 11970
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 00:49

Ik rij met een Thorowgood Cob zadel op mijn zeer brede pony (met zeer korte rug). Hij heeft geen holle rug en ik heb geen idee hoe het zit met de holling van de boom.

Caily

Berichten: 12519
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 00:56

Ik herken jouw Tinker (zowel karakter als bouw) erg in mijn onjuist verkochte merrie. Ik vond een barefoot het mooiste voor haar, en een maat 2 paste er net op. Ook een wintec zadel lag wel goed. Thorowgood meestal niet, uiteindelijk een heel oud type wel, de maxam.

En verder kan je de rug ook wel wat verbeteren met training, dat maakte bij mij veel verschil.
Afgetraind was ze zo:
Afbeelding

Maar geen training (en veulen)
Afbeelding

Tekna lag trouwens ook goed op haar, en ik heb langere tijd met een zadel van een origineel western merk gereden, moet alleen even diep denken hoe dat ook alweer heette

Gladijs
Berichten: 536
Geregistreerd: 11-04-14

Re: Tinker, passend zadel vinden. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 08:35

Heb je al eens gedacht aan boomloos? Tenzij je daar natuurlijk niet voor open staat O:) Barefoot heeft mooie zadels en andere merken hebben echt een zadel look... Is hier een topic over en er is een zadelpas service door heel Nederland , teteltee hier op bokt heeft alle soorten boomloos bij zich en dan kan je naar harttelust uitproberen wat het beste bij jou, je paard en eventueel je dochtertje past :j

Gladijs
Berichten: 536
Geregistreerd: 11-04-14

Re: Tinker, passend zadel vinden. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 08:38

Zag net dat iemand voor mij ook al Barefoot zei O:) maar dat moet toch wat zeggen _O- ik heb zelf ook een tinker een van 148 en een IJslander kruising en ben ook boomloos gegaan. Heb er nog geen spijt van gehad.

Allienda

Berichten: 1372
Geregistreerd: 24-02-08
Woonplaats: Brunssum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 10:32

Ik ben zelf absoluut geen voorstander van boomloos.

Wij hebben zelf Kieffer zadels (Paris Excl.)

Wij hebben ons laten adviseren door Angela Velraeds (Van Viehoff) (MFSC), ik kan haar echt aanbevelen na veel ellende met zadels heeft zij een passend zadel aangemeten en damn wat liep mijn tinkie ineens super fijn!!

Zij heeft voor onze vier tinkers goede en passende zadels gevonden, super aanrader '-)

Ze heeft ook vaak tweede handse zadels! Is misschien wel interessant voor je.

smurffie

Berichten: 11132
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Tinker, passend zadel vinden. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 10:34

Is het niet mogelijk om met 17" te rijden of een ruiter te vinden die dat kan? 18" lijkt me gewoon te lang, en als je zegt inrijden is dat misschien ook gewoon te veel voor de pony?

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Tinker, passend zadel vinden. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 12:40

Op zich sta ik voor veel dingen open.
Voor elk probleem is een oplossing.

Angela zou ik idd eens kunnen vragen.
Misschien kan ik ook een zadel inruilen of passend laten maken.
Een passend zadel voor zowel het paardje als de ruiter vind ik belangrijk.

Over de laatste reactie zal ik niets zeggen.

Heeft iemand ervaring met boomloze dressuurzadels?

Elegance_
Berichten: 2003
Geregistreerd: 18-06-08
Woonplaats: Voorthuizen

Re: Tinker, passend zadel vinden. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 12:46

Ja ik! Niet op een tinker maar op mijn hele brede fjord. Ik wil nooit meer anders! Ik heb momenteel een barefoot lexington die zit heerlijk. Afbeelding

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Tinker, passend zadel vinden. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 12:48

Doordat de achterkant best dik is, lijkt het zitvlak klein.
Is dat ook zo?

Zoe_97

Berichten: 9458
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 12:49

vaak als je zitmaat te groot is voor de pony ben jij dat ook.
Ik zou een goede zadelmaker laten komen. Persoonlijk zou ik ook helemaal niet voor een boomloos zadel gaan. Ik vind het ondingen. Met mijn KWPN erg veel problemen gehad door een barefoot zadel dat goed zou liggen....

Elegance_
Berichten: 2003
Geregistreerd: 18-06-08
Woonplaats: Voorthuizen

Re: Tinker, passend zadel vinden. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 12:55

Die van mij is een maat 1 dus kleiner zitvlak maar je hebt ze ook in maat 2. De lexington heeft een diepere zit. Je hebt bijv ook de cheyenne die is minder diep. (Dit is een maat 2)

Afbeelding

Natuurlijk kan je van een boomlooszadel ook problemen krijgen als die niet past. Dat is met een boomzadel net zo. Boomloos past echt niet altijd maar wel sneller door dat je veel makkelijker aan kan passen.

maralyn

Berichten: 10441
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 12:57

Barefoot is eigenlijk niet echt boomloos meer.
Nee, er zit geen vaste boom in. Dat klopt! Maar de technieken lopen steeds verder vooruit, en ze verdelen steeds beter de druk over de hele rug heen.
Ook hebben ze nu een dressuurzadel in semi variant.

Boomloos HOEFT niet slecht te zijn, als het maar op de juiste manier wordt toe gepast, de ruiter correct zit, en het zadel verder past (pommel en zadel).

Ik ben bang, dat je hier niet snel een boomzadel voor gaat vinden.
Thorowgoods vind ik geweldig! Maar... Ze hebben een lang oplegvlak.
Ook de COB is niet het kortste van de wereld, vergeleken de massimo.

Wat ik zou doen?
Die hoeveelheid zadels gaan verkopen die je nu hebt, en eerst misschien maar een boomloosje proberen.

Niet alleen barefoot heeft leuke zadel, maar ghost is ook erg mooi, en niet lang.

Mensen zijn erg geneigd om ergens een stempel op te drukken of het goed of slecht is.
Maar met zadels, (boom of boomloos) is dat erg grijs. Want perfectie bestaat namelijk niet.

En met een echte 18 inch, wat misschien niet gaat passen.. Tja, wil je er dan wel op zitten?
Als het zadel wel achter de laatste rib komt, en wel naar de nieren toe steekt? Wil je die gevolgen overzien....? Dat is dan de vraag.

De kussens mogen overigens wél iets over de 18e rib komen, maar de boom zelf niet.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Tinker, passend zadel vinden. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 13:45

Heb nu een zadel erop waarvan het kussen 1 vinger oversteekt na de laatste rib.
Dit zadel brugt een beetje. Heb er een extra pad ondergelegd.

Ken iemand die een WOW zadel heeft 18,5 inch met 17 inch kussens.
Helaas zijn de prijzen van WOW-zadels enorm hoog.

Het zou wat anders zijn als het mijn trainings- en wedstrijdpaardje zou zijn. Dat is ze niet. Dus wil de best mogelijke oplossing voor zo min mogelijk geld.

maralyn

Berichten: 10441
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 14:04

Anke schreef:
Heb nu een zadel erop waarvan het kussen 1 vinger oversteekt na de laatste rib.
Dit zadel brugt een beetje. Heb er een extra pad ondergelegd.

Ken iemand die een WOW zadel heeft 18,5 inch met 17 inch kussens.
Helaas zijn de prijzen van WOW-zadels enorm hoog.

Het zou wat anders zijn als het mijn trainings- en wedstrijdpaardje zou zijn. Dat is ze niet. Dus wil de best mogelijke oplossing voor zo min mogelijk geld.


Ik snap dat het veel geld kost.

Een 18,5 inch zadel met een 17 inch kussen.
Als je dat uitrekent, is dat veel meer druk per cm2.
Nu is dat niet erg, als het voor 100% goed aansluit.

Een zadel wat niet past, past niet.
Als de boom van het zadel niet past, dan kunnen de kussens nog zo mooi zijn, maar als hij niet de juiste druk verdeeld, dan krijg je op den duur echt problemen.

Als het zadel zelf van boom wel correct is, maar de kussens bruggen (Dat kan ook nog!! Dat de kussen niet goed is voor het type paard.) dan kan er wel met een pad gewerkt worden. Maar deze zal wel later vervangen moeten worden door een zadel die wel ligt.
Kussens moeten altijd recht worden gevuld onder het zadel.
Ik moet ook altijd erg grinniken, wanneer zadelmakers, dus kussens gaan aanpassen, terwijl de boom zelf niet past. (hoe dan ook, dat gaat nooit goed.)

Dat de kussen nu 1 cm over de rib komt, dat kan, maar komt de boom zelf dat ook?
Dat zal een zadelmaker die het merk zelf verkoopt/maakt moeten vertellen, want dat kan ik niet voor je doen, helaas.

En nu heel grof uit de bocht te komen.

Ik investeer liever in een zadel van 1250 euro, tot 2000 euro, zodat hij past.
Dan een net nietje, die straks drukkingen op de verkeerde plek geeft, waardoor atrofie (wat ook in het midden op de rug kan ontstaan door verkeerde druk. Bij de meeste paarden lig je er voor die tijd wel af. Maar er zijn brave bokken bij....) ontstaat.

Wedstrijd paard, of boerenknuffelknol

Caily

Berichten: 12519
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Tinker, passend zadel vinden. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 14:15

Ik zou in jouw situatie op zoek gaan naar een leuke goedkope barefoot. Het simpele model (cheyenne) heb je met beetje zoeken al voor 300 euro incl. pad. Voor de barefoot London of Cherokee betaal je iets meer, ik zou jou de Cherokee aanraden (zitruimte), ondanks dat de London meer dressuur is om te zien. Lexington zit wat dieper en is daardoor wat krap en op wat holle rug kiept/brugt hij snel dus die zou ik niet direct aanraden. Een ander merk van goede kwaliteit is Torsion, is vergelijkbaar met barefoot wat dat betreft, maar wie weet vind je juist daarvan een leuk koopje :D

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 14:16

Ja daar heb je gelijk in.
Dat budget heb ik nu niet te besteden.
Ik leg de lat ook erg hoog. Velen zullen zich niet druk maken waar ik me druk over maak.
De wintec past haar het best. Nu alweer voor de derde keer tijd om de boom te verwisselen. Ze had eerst medium-smal, nu zit medium erin en ga over naar medium-wijd. Ben zelf alleen geen wintec-fan. Althans niet van het VZH model.
Echter doordat ze verandering ondergaat in rug/buik/vorm/bespiering is het steeds opnieuw kijken en aanpassen.
Dan zijn 11 zadels ideaal!

En als ik 1 paardje had, had deze een mooi op maat gemaakt zadel en stond het op een luxe all-inn stalling.
"Helaas" is het hier anders ingevuld. Dus kijk ik naar de mogelijkheden en lees de ervaringen van anderen en hoe zij dit oplossen.
Ghost heb ik ook positieve dingen over gehoord.
Heb nu voor de jonge Epony een Prestige appaloosazadel gekocht. Geheid dat het over een paar weken ook aangepast moet worden.
Jong en in ontwikkeling vergt aanpassing van zadel(s).

Boomloos, brugt dit niet?

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Tinker, passend zadel vinden. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 14:17

Thanx Caily: zal daar eens naar googlen.

maralyn

Berichten: 10441
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 14:21

Boomloos heeft in ieder geval geen last van harde delen.

In de nieuwe varianten van Barefoot zit een VPS systeem.
Dit is een stevig geweven systeem, waardoor het nog wel flexibel is, maar ook druk verdelend.
Door de flexibele pad met inlages er in, waar je ook nog veel verschillende van hebt, inlages, kun je het dus zo gek maken als dat jij zelf wil.

Er zijn zelfs HD inlages, van ongeveer 1,5 a 2 cm dik, die super geschikt zijn voor bijvoorbeeld VPS loze zadels, waardoor de puntdruk ook beter verdeeld wordt.

Echter zou ik gaan voor een VPS systeemzadel.

Mijn cheyenne, zonder VPS, incl alles er op en er aan heb ik voor 350 euro gekocht en verkocht.
Nu zal hij vast minder waard zijn geworden, maar het is mijn zadel al niet meer.

Wintec, kan een prima zadel zijn.
En waarom vind je het Veelzijdigheidszadel eigenlijk niet zo fijn?
Wintec heeft ook verwisselbare kopijzers. En zolang de boom zelf, incl de kussens passen...
zie ik het probleem niet! :D

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Tinker, passend zadel vinden. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 14:34

Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn korte fjordje in in combinatie mijn dikke kont :))
Had er een Cheyenne maat 1 op liggen, waarvan ik de seatsaver vervangen heb door een bontje.
Paste ons beide prima op die manier!

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 14:34

Denk dat het vooral komt omdat het een vzh model is. Eerder op de dressuurversie zat ik beter.
Echter leek vzh me praktischer.

Ga ook eens kijk naar VPS.
een dekje met inlages is ook erg handig!