Stokmaat voorspellen aub

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Stokmaat voorspellen aub

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 23:14

Mijn jonkie was ook met een jaar (+ 8 dagen) 1.37m, en uiteindelijk 1.52 - 1.56 geworden. Nederlands gefokte Tinker.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 23:29

Caily schreef:
Mijn jonkie was ook met een jaar (+ 8 dagen) 1.37m, en uiteindelijk 1.52 - 1.56 geworden. Nederlands gefokte Tinker.


Dat is ook een normale verwachting.

Die van TS is nu 1.19, dan is hooguit 140 ongeveer de verwachting mits de vader niet veel kleiner was dan de moeder.
Alleen als de vader 160 of meer was dan trekt het wellicht nog wat naar boven door.

Ik begrijp niet zo goed dat ineens als verassing komt aangezien hij dus ook echt een klein veulen was, maar mennen kan natuurlijk ook.

janderegelaaJarig
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Stokmaat voorspellen aub

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 23:41

Ik denk dat je iets aan je voerbeleid moet doen. Die palomino vind ik op de eerste maar net acceptabel qua gewicht. Ik denk dat een handje brok te weinig is voor dat veulen. Daar gaat hij echt niet van groeien. Het beetje energie dat hij heeft gebruikt hij om zichzelf warm te houden. De dosering van Pavo Grow is 350 gram per 100 kilo lichaamsgewicht. Per dag.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 23:54

Wellicht schiet hij ook wat door als je redelijk vroeg castreert en inderdaad flink voer in stopt.
Maar even voor stokmaat vergelijk:
Dat stippelding op de foto is hier exact 9 maanden oud en heeft een eindverwachting van hooguit 1.55m.
Die kleine Tinker die ernaast staat is meer het formaat wat jij gekocht hebt ben ik bang. Deze was al bijna 2.

Afbeelding

Brainless

Berichten: 29724
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 00:03

pompadour schreef:
Hij krijgt pavo podo grow - een hand vol pavo daily plus en onbeperkt hooi.

Ken je niet beter veulenbrok geven.[/quote]
Podow Grow is ook voor veulens (tot 3 jarigen).
Citaat:
Pavo Podo®Grow is het topvoer voor de ontwikkeling van uw gespeende veulen tot het derde levensjaar.

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Re: Stokmaat voorspellen aub

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 00:24

In de winter groeien ze idd niet veel, en hij is nu nog maar 8 maanden en moet dus dit voorjaar/zomer de eerste groeispurt nog krijgen, ik had een D pony (maart 2011) die met een jaar ca 1.25 was, hij is vorig jaar gemeten op 1.48, dus hij kan best nog 1.50 worden hoor.
Ze groeien ook nog lang door, toen hij net 3 was was hij ongeveer 1.42.

Ook een E pony veulen van mei 2011 die was met een jaar ongeveer 1.35 en met 3 jaar 1.50, die meet nu zeker 1.60

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Re: Stokmaat voorspellen aub

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 01:18

Is het veulentje wel van je merrie? Heeft de verkoper misschien jouw in de maling genomen. Daar dacht ik ineens over.

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Re: Stokmaat voorspellen aub

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 02:56

Ik zou je veulen van de zomer eens aankijken. Veel veulens staan stil in groei in de winter. De energie gaat op aan warmhouden (nee geef hem geen deken op een veulen kan er prima tegen! mits goed onbeperkt ruwvoer en schuilmogelijkheden). en zorg dat hij lekker veulenbrokjes blijft krijgen. Het vroege afspenen kan best even voor wat achterstand gezorgd hebben, maar mits goede voeding/huisvesting kan hij die achterstand wel weer inhalen. Het kan je nog best verbazen hoe snel de ukkies kunnen groeien :) Ik heb een jaarling gezien die binnen een paar maanden van krap 1.40 zo doorgeschoten is naar 1.50. Ook dit veulen had een achterstand gehad.

Was het het eerste veulen van de moeder? die zijn vaak wat kleiner.

MacKai
Berichten: 147
Geregistreerd: 21-06-18
Woonplaats: Bilzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-19 07:06

Merci voor de reacties.

Sommige insinuaties vind ik maar vreemd.

Hij krijgt niet een "handvol" veulenbrok (let op de komma) maar een hand vol pavo daily plus (soort van luzerne om de eettijd te vertragen en kauwen te stimuleren) Pim krijg een dikke 500 gram brok per dag. althans ik heb een schep van 500 gram en daar krijgt hij een dikke helft van per keer (s'morgens en s'avonds)


Pim komt zeker van zijn moeder, ik heb geboortefoto's.

verhaal zit zo: Pim komt van een oudere meneer (heel vriendelijk, zijn er gedurende de tijd dat hij nog bij mama bleef vaak op de koffie geweest als we veulenbezoek deden, hij stuurde zelfs een bericht of we nog interesse hadden in pim als ik een week niet gestuurd had. De mama van Pim komt van Ierland. Ze is geimporteerd van een Irish Cob Farm in Ierland naar en paardenmarkt in Nederland waar de man haar gekocht heeft NIET WETENDE dat ze zwanger was. Onvermijdelijk werd ze dus dikker en tadaa daar is Pim. Moeder heeft dus ook nooit brok gekregen voor de dracht en heeft zelfs zeer arm voer gekregen voor ze bevallen is omdat de man dacht dat ze zo dik was.

Toen ze aangekomen was bij de man moest ze pril zwanger geweest zijn want de dierenarts had ook niets gemerkt en xaantal maanden later was pim er.

Ik weet niet of Pim het eerste veulen is van de mama, zolang ze in Belgie is wel.Afbeelding


IVM dat ik het veulen kocht zo klein.. dit is mijn eerste veulen, hij was 2 weken oud. Ik ben geen einstein geboren en wist dus niet hoe groot een veulen nu eigenlijk moet zijn zijn bij intrede van de wereld.

MacKai
Berichten: 147
Geregistreerd: 21-06-18
Woonplaats: Bilzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-19 07:13

@ janderegelaa : uiteraard was mac op de eerste foto te mager, ik heb hem bij een handelaar weggehaald, hij was vel over been

augustus

Afbeelding

december



Afbeelding

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 07:50

Eerlijk, op de pasgeboren foto vind ik hem helemaal niet overdreven klein. Mijn veulen (geen Tinker) was bij geboorte vele malen kleiner tov van de moeder (lees: kon met gemak onder moeder door terwijl moeders buik ontzettend was uitgelubberd) en die is als 1,5 jarige nu goed op weg om even groot te worden als moeder (vader was 3 cm kleiner). Mijn veulen heeft alleen wel juist de wind in de rug gehad, heeft een jaar lang mogen drinken, strak wormbeleid, etc.

Hoe zit het ontwormen met Pim? Ik vind hem geen typische wormenbuik hebben, maar dat is natuurlijk wel iets wat ook nog een rol zou kunnen spelen.
Verder zijn er ook Tinkers van 1.20, dus 'helaas' kan het ook gewoon een kwestie zijn van een kleine vader die een flinke stempel drukt. Maar als ik de verhoudingen in je plaatje zo zie schat ik toch dat er meer sprake is van blokkering van groei dan dat hij natuurlijk zo klein zou moeten zijn.

Isabel

Berichten: 2269
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Stokmaat voorspellen aub

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 08:01

Hier een fjordenveulen (die met 6 maanden gespeend is) van 8 maanden oud en 1.32. Verwachting is dat deze tegen de 1.50 wordt. Geen idee of het vergelijkbaar is met hoe tinkers groeien, maar als die van jou nu 1.18 is verwacht ik niet dat die de 1.50 gaat halen.
Zorg in ieder geval dat hij onbeperkt ruwvoer heeft, en voor voldoende opfokbrok bij. “Een handje” is niet voldoende.

MacKai
Berichten: 147
Geregistreerd: 21-06-18
Woonplaats: Bilzen

Re: Stokmaat voorspellen aub

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-19 08:38

Nogmaals hij krijgt geen handje brok hij krijgt een dikke 500 gram al ni meer
Hij krijgt een handje LUZERNE.

Pim wordt goed ontwormd. Eergister nog gedaan

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 08:48

Veel groter dan 1.50 m. wordt hij niet. Tussen de 1.50 en 1.55 denk ik.
Dus als je dat te klein vindt moet je hem weg doen.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Stokmaat voorspellen aub

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 08:54

Wacht de winter even af! Mijn Shire merrie is ruim 20 cm gegroeid afgelopen voorjaar & zomer, ik kreeg haar half april met 10 maand en 146 cm eind september was ze 167 cm, maar ze is sindsdien maar 1cm in de hoogte gegroeid, wel meer body in de lengte. Dus kijk het eens aan zodra het weer beter wordt.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Stokmaat voorspellen aub

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 09:00

Ik vind het waarom allemaal niet relevant voor het topic.

Wel weet ik dat mijn PRE zo'n 1.35 was met een jaar, 1.45 met 2 jaar en nu 5,5 en nog net boven de 1.55 denk ik. Ik vermoed dat die van jou toch niet heel groot word TS.

joey2010

Berichten: 4348
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 09:06

Mijn paint was met 14 mnd 1.36. En nu met 8 jaar 1.54.

Volgens mij gaat jou veulen zo rond de 1.35 uitkomen .

Leo

Berichten: 50114
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Stokmaat voorspellen aub

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 09:15

Ik denk dat hij inderdaad wel een achterstand heeft opgelopen, maar ik zou zeker aankijken wat hij van het voorjaar en zomer gaat doen op goed gras. In de winter gaat veel energie naar het warm houden.
Vergeet ook niet dat tinkers laatbloeiers zijn en dus gemiddeld langer doorgroeien dan warmbloeden. Hij is echt nog heel jong. :) heel groot zal hij niet worden, maar ik zou hem zeker nog even lekker laten groeien, geen haast hebben met een beslissing maken.

MacKai
Berichten: 147
Geregistreerd: 21-06-18
Woonplaats: Bilzen

Re: Stokmaat voorspellen aub

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-19 09:16

Dank jullie

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 09:34

Hoe groot is de palomino?

MacKai
Berichten: 147
Geregistreerd: 21-06-18
Woonplaats: Bilzen

Re: Stokmaat voorspellen aub

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-19 09:56

1,50 exact

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 09:57

Mijn jaarling (bijna 18 maanden oud) was verwacht dat die rond 1m48 wordt.
1 week na aankoop op net 1 jarige leeftijd begon ik te twijfelen daar hij toen krap aan 1m23 was.
Nu heeft hij toch een spurt gehad in het najaar nog en is hij rond 1m30-1m33 (geschat, nog niet echt nagemeten)
Hij heeft tevens ook een zeer slechte start gehad, zwaar ondervoed als veulen en daarom samen met zijn vader en moeder en nog een merrie met veulen die ook ondervoed waren weggehaald bij de fokker in de UK. Na aansterken verkocht naar België en via die persoon heb ik hem gekocht.

Alleen de kleur blijft nog een vraag of die Valk blijft of toch schimmel wordt. Maar qua stokmaat vermoed ik dat die 1m45 zeker wel haalt. Staat nog goed overbouwd.
Spirit nu
Afbeelding

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 10:01

Een bevriende fokster heeft mij geleerd om naar de benen te kijken. Veulens zouden met nagenoeg hun volwassen beenlengte geboren worden.
Je moet dan vergelijken met volwassen paarden en kijken hoe hoog bv de voorknie van het veulen komt in vergelijking met die van het volwassen paard. Lager is kleiner, even hoog is even groot en hoger is groter. Dat zijn schattingen natuurlijk maar het geeft toch een idee.

Foto's vertekenen vaak dus je zal het in het echt moeten bekijken. Op de eerste foto met de moeder lijken de knieën ongeveer even hoog te komen dus daarop zou ik schatten ongeveer even hoog als de moeder.

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Re: Stokmaat voorspellen aub

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 00:26

Wat is de leeftijd van Mac?
Is die ook nog in de groei?
Hij oogt mij nl met name op de schoft op de 2de foto iets groter dan op foto 1.

Als ook hij gegroeid is, is het logisch dat het lijkt of je jonkie niet groeit ten opzicht van Mac.

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 20:56

Even een kleine tip, geef hem liever compact gras ipv luzerne.
Luzerne is vrij stengelig en hard voor een veulenmaag nog niet geschikt.
Kunnen ze wondjes en zweren in de maag van krijgen en dan nemen ze de voedingsstoffen niet goed op.
Verder gewoon afwachten