Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe oud schatten jullie mijn tinker merrie

 
Profiel   

Hallo allemaal
Ik heb een tinker merrie die jammer genoeg volgens mij vaak is door gehandeld en komt waarschijnlijk uit Ierland want ouders etc zijn onbekend op het paspoort
Mijn vraag was hoe oud jullie denken dat ze is..

[ img ]

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-19 10:32 



 
Profiel   

van alleen een hoofd kan je dat niet zien, heb je niet meer foto's waar ze helemaal op staat

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-19 10:34 



 
Profiel   

Tja er is maar 1 manier om daar achter te komen. Dierenarts bellen en vragen of hij naar het gebit wil kijken. Vanaf de buitenkant kan je helemaal niks zeggen dus als je het wil weten moet je bij de dierenarts zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-19 10:34 



 
Profiel   

Tandjes laten bekijken, tandarts of dierenarts of ervaren paardenmens kan daaraan zien hoe oud ze is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-19 10:35 



 
Profiel   

[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-19 10:37 



 
Profiel   

An uiterlijk te zien denk ik een jaar of 2/3?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-19 10:39 



 
Profiel   

Yenni schreef
An uiterlijk te zien denk ik een jaar of 2/3?


En dat is dus een vrij cruciaal verschil :') Ze oogt inderdaad nog erg jong maar er is maar 1 iemand die hier uitsluitsel van kan geven en dat is de Dierenarts. De dierenarts is trouwens ook degene die de bevoegdheid heeft om deze uitspraken te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-19 10:42 



 
Profiel   

Dat kan een dierenarts je zo vertellen inderdaad, zeker als het nog een jong dier is, en daar lijkt het wel op :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-19 10:52 



 
Profiel   

Toen ik mijn pony zonder papier hier kreeg heb ik meteen de tandarts laten komen, die heeft mij verteld hoe oud ze is. Niet 100% accuraat maar zeker als ze jonger zijn een bijzonder goede indicatie.
Dus inderdaad de dierenarts of tandarts laten komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-19 10:53 



 
Profiel   

Vrijdag komt de DA enten en naar het gebit kijken voor de leeftijd dus nog even geduld hebben

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-19 10:55 



 
Profiel   

[ img ]
Hier nog een foto uit een ouder topic van de TS.
Daar staat ook dat ze 1 jaar is. Ik denk zelf iets ouder, maar een dierenarts kan idd uitsluitsel geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-19 10:55 



 
Profiel   

Staat er niks in het paspoort dan? Of heeft ze die (nog) niet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-19 11:01 



 
Profiel   

Ik gok hooguit 1,5 jaar.
Staat ze nu zo vreemd links voor of vertekend haar behang zo.....mijn handen jeuken omdat eens netjes te knippen

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-19 11:04 



 
Profiel   

Ik schat 1,5 hooguit 2 jaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-19 11:12 



 
Profiel   

Jong paardje maar wat een knapperd zeg

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-19 11:31 



 
Profiel   

Die moet nog flink groeien. Denk ook hooguit 1.5 jaar oud.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-19 11:33 



 
Profiel   

Ze is erg mooi maar misschien hooguit2,5 jaar heb je haar niet laten keuren bij aankoop?
ik vraag dan altijd of ze het gebit bekijken, zo heb ik wel eens een papier van een jong ding vast gehad die minimaal al10 was geweest!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-19 11:34 



 
Profiel   

Die oude van mij destijds zag er kwa uiterlijk uit als minstens drie bij import. Na gebit controle bleek hij hooguit 2 maar eerder nog jonger. Hebben toen de jongste leeftijd aangehouden maar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-19 12:38 



 
Profiel   

Wat een mooi tinker meisje!
Wat hierboven staat dat vind ik wel heel verstandig , de jongste schatting aanhouden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-19 12:46 



 
Profiel   

Heb je geen foto van haar tanden, dan kunnen we beter gokken. Vooral haar mond open en dan de gaten of niet en of ze al gewisseld heeft.

Op die laatste foto die Storm geplaatst heeft, heeft ze al een lange tijd geen veulen staart meer. Dus in zou in ieder geval 2,5 zeggen. De lengte van haar manen zegt mij 3,5. Het is ongeveer dezelfde lengte die mijn tink had toen ze bij me kwam en zij was 3,5. Ook haar sokken zijn al lang. Daarentegen vind ik haar qua bouw nog niet ontwikkeld, en ook wel op die laatste foto nog een typische veulen overbouw hebben (achterhand) dus zou ik toch weer op de 2.5 uitkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-19 14:12 



 
Profiel   

Dierenarts is geweest en ze moet nog wisselen dus word waarschijnlijk een grote meid

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-19 11:05 



 
Profiel   

aha, dus als ze nog moet gaan wisselen is rond de 2.5. Dat dacht ik al! Ze groeit vast uit tot een mooie tinker!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-19 11:13 



 
Profiel   

Nou ja, pas op. Dat ze nog moet beginnen met wisselen betekent dat ze nog geen 2,5 is, kan dus ook 1,5 zijn, of 2. Mijn 1,5 jarige Tinker heeft ongeveer ook zo'n staartlengte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-19 11:28 



 
Profiel   

Ik zou haar op slechts 1 tot 1.5 jaar schatten.

Eerder wisselen kan trouwens wel heel goed, maar dat is over het algemeen een teken dat ze zeer goed verzorgd zijn. Hier hebben we er één staan die met 2 jaar 8 maanden voor al uitgewisseld was. De tandarts heeft gevraagd of we het paspoort even konden halen omdat hij dacht dat we ons vergisten, maar we hebben hem vanaf 15 maanden en weten zijn geschiedenis vanaf veulen af aan (komt bij een paardenmelkerij vandaan en hij stond op een hun facebook als dag-oud veulen).

Zorg dat je paardje goed vitaminekorrel krijgt en voldoende eiwit en energie. Een jaarling of tweejarige hoort niet mager of onbespierd te zijn, helemaal niet van dit type (uiteraard ook niet vet).

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-19 11:41 



 
Profiel   

Monique1963 schreef
aha, dus als ze nog moet gaan wisselen is rond de 2.5. Dat dacht ik al! Ze groeit vast uit tot een mooie tinker!



Moet nog wisselen kan net zo goed 1.5 betekenen.

Gezien de foto's zou ik haar dat eerder geven.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 23:23 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen