Hoeveel grams deken bij geschoren tinker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elszoekt17

Berichten: 220
Geregistreerd: 11-09-13
Woonplaats: Leiden

Hoeveel grams deken bij geschoren tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-20 13:26

Hoi!
Ik zoek voor mijn 24 jarige tinker een deken voor aankomende winter. Ik merk dat hij veel energie kwijt is aan het verharen en ik wil hem dat aankomend jaar besparen dus ik zou hem willen scheren. Ik zou alleen niet weten hoeveel grams ik op hem zou moeten leggen. Heeft iemand hier ervaring mee en een idee hoeveel grams ik zou moeten kopen? :)

Janneke2

Berichten: 22746
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Hoeveel grams deken bij geschoren tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 13:30

Ehm, paarden verharen sowieso.

Wat je wel kunt doen, is zodra je dier begint met verharen ....
(onder invloed van het licht: meestal in september; tegenwoordig met het nieuwe klimaat lopen wij nog in t-shirts, maar de dagen worden dan al korter)....
leg je een deken op.

Dan verhaart je dier gewoon, maar hoeft geen echte wintervacht aan te maken.

Mijn dieren konden tot nu toe prima toe met een enkele linnen deken.

elszoekt17

Berichten: 220
Geregistreerd: 11-09-13
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-20 13:34

Janneke2 schreef:
Ehm, paarden verharen sowieso.

Wat je wel kunt doen, is zodra je dier begint met verharen ....
(onder invloed van het licht: meestal in september; tegenwoordig met het nieuwe klimaat lopen wij nog in t-shirts, maar de dagen worden dan al korter)....
leg je een deken op.

Dan verhaart je dier gewoon, maar hoeft geen echte wintervacht aan te maken.

Mijn dieren konden tot nu toe prima toe met een enkele linnen deken.


Snap dat paarden verharen hoor, zo ver was ik wel :')
Ik heb afgelopen jaren heel veel geprobeerd maar helaas werkt het allemaal niet, vandaar dat ik overstap op iets anders.
Zal de vraag anders stellen, stel ik scheer een jachtpartroon. Wat zouden jullie er dan op leggen?

anniekow

Berichten: 644
Geregistreerd: 21-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 13:35

Als je op google zoekt op 'winterdeken hoeveel gram', dan kom je bij de site van minihorseshop. Daar staat precies uitgelegd welke deken je nodig hebt bij welke temperatuur. Het is een indicatie, dus per paard kan het verschillen.

elszoekt17

Berichten: 220
Geregistreerd: 11-09-13
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-20 13:36

anniekow schreef:
Als je op google zoekt op 'winterdeken hoeveel gram', dan kom je bij de site van minihorseshop. Daar staat precies uitgelegd welke deken je nodig hebt bij welke temperatuur. Het is een indicatie, dus per paard kan het verschillen.


Dankjewel voor de tip! Zal eens gaan kijken :D

Janneke2

Berichten: 22746
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Hoeveel grams deken bij geschoren tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 13:40

Jachtpatroon is op zich prima, gesteld dat je dier nog 'gewoon aan het werk' is.
Het is vooral bedoeld om de hitte van de spierarbeid snel kwijt te kunnen.

elszoekt17

Berichten: 220
Geregistreerd: 11-09-13
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-20 13:41

Janneke2 schreef:
Jachtpatroon is op zich prima, gesteld dat je dier nog 'gewoon aan het werk' is.
Het is vooral bedoeld om de hitte van de spierarbeid snel kwijt te kunnen.


Ja hij loopt inderdaad nog volop. Dankjewel!

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 13:53

Bij een jachtpatroon heb ik alleen een ongevoerde regendeken op (24/7 buiten met schuilstal). In de koudste maanden ook wel eens 100 gram, maar daar was hij behoorlijk warm onder.

De theorie hierboven dat ze met een deken op minder wintervacht aanmaken is in elk geval niet mijn ervaring, dus bij een jachtpatroon is de bovenlijn nog steeds goed verwarmd.
De theorie dat met een deken op de haren niet meer isoleren doordat ze plat liggen en je daarom minimaal 100 grams voering met hebben is ook niet mijn ervaring. Nooit een koud of rillerig paard gehad, voelt bij een ongevoerde deken altijd goed warm aan.

Voordeel van een jachtpatroon is dat je bij alle weersomstandigheden kunt rijden zonder na te denken over een rijdeken.

elszoekt17

Berichten: 220
Geregistreerd: 11-09-13
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-20 13:57

Grit schreef:
Bij een jachtpatroon heb ik alleen een ongevoerde regendeken op (24/7 buiten met schuilstal). In de koudste maanden ook wel eens 100 gram, maar daar was hij behoorlijk warm onder.

De theorie hierboven dat ze met een deken op minder wintervacht aanmaken is in elk geval niet mijn ervaring, dus bij een jachtpatroon is de bovenlijn nog steeds goed verwarmd.
De theorie dat met een deken op de haren niet meer isoleren doordat ze plat liggen en je daarom minimaal 100 grams voering met hebben is ook niet mijn ervaring. Nooit een koud of rillerig paard gehad, voelt bij een ongevoerde deken altijd goed warm aan.

Voordeel van een jachtpatroon is dat je bij alle weersomstandigheden kunt rijden zonder na te denken over een rijdeken.


Dankjewel voor het delen van je ervaring! Ik denk ook dat ik een 100 grams ga nemen, heb nog 0 grams liggen. Mijn paard staat in een uitloopstal dus ik denk dat dit wel vrij goed overeen komt met jouw ervaring