Meningen over tinkers?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 21:53

Knert schreef:
Lindsey_99 schreef:
Gewoon even de berichten hier doorlezen; staat genoeg bij.
Je houdt van het koudbloedkarakter en het zwaardere type, of kunt er niet tegen.
Ze zijn heel divers wat 'kunnen' en 'willen' betreft. Vaak zijn ze toch een tikje eenkennig, en als ze je vertrouwen zijn het geweldige paarden. Doen ze dat niet, dan zorgen ze zelf voor hun hachie en heb je een taak te doen.


Ik houd van koudbloed karakter; fjord.
Ik houd van zwaarder type; grote zware fjord van 1,56! Hij woog zelfs 740 kilo. Maar nu weer op gewicht.
En toch... doe mij maar mijn fjord. En geen tinker.

Ik vind ook de Tinkers met veel wit lelijk. Die drie foto’s op een rij. Oef.. die middelste.

Hoe kun je nu tinkers haten en van fjorden houden.
Dat is niet mogelijk! Ik herhaal: niet mogelijk. :')
Neem een tinker in het quadraat en je hebt een fjord.
Beide zijn echt brrrr.

Maar ja. Ik rijd dertien in een dozijn kwpners. :+ en een bwp'er. Maar die is ook gewoon saai schimmel.
Laatst bijgewerkt door Sunnda op 11-05-20 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Laurora

Berichten: 2639
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 21:55

hoewel ik op hele leuke tinkers heb gereden en meerdere tinkers ken die ik erg mooi vind is het ras tinker niet echt mijn ding.
Persoonlijk ben ik niet gek op de grote hoeveelheid haar (snorren, baarden, sokken en manen tot de knieën)
Ik vind ze over het algemeen wel heel erg lief, maar zelf zou ik er geen nemen.

Anomien

Berichten: 7385
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 21:57

Svadilfari1 schreef:
Ohhhh die manen , wow schitterend mooie dame soort van barbie droompaard zucht


Vind het oprecht mooi te lezen dat ze zo’n bijzondere band heeft. Das toch om blij van te worden? Die tinker heeft een gouden baas!


Maar die manen. Brrr

Zerena

Berichten: 3887
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 22:00

Hier net als Annemiek eigenlijk.
Sokken worden met rust gelaten, soms alleen de oppervlakkige haren een beetje.
Manen zijn bij die van mij dan toevallig niet zo lang.
Dus een borsteltje erdoor en klaar.
Zo ook de staart, niks meer werk dan die van mijn vroegere kwpners.

Mij is zelfs een beetje geleerd dat hoe meer je aan die sokken zit te prutsen hoe sneller ze last van dingen krijgen.
Zo ook de mijt behandeling, niks moeilijks of bewerkelijks aan.
1 a 2 keer per jaar iets wat in de sokken gestipt of over de rug kan.
Klaar is kees.

Kimley

Berichten: 9146
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 22:08

Knert schreef:
Svadilfari1 schreef:
Ohhhh die manen , wow schitterend mooie dame soort van barbie droompaard zucht


Vind het oprecht mooi te lezen dat ze zo’n bijzondere band heeft. Das toch om blij van te worden? Die tinker heeft een gouden baas!


Maar die manen. Brrr


Haha! Ik heb ze ook in sportcoupe gehad.. hand breedte. Toen ik haar kocht waren die manen zo dun en miste er plukken uit, dat beter ? :')
Maar wel een lief compliment! :D

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 22:22

Kan het niet helpen gek op zeeuws trekpaard, ouderwetse haflinger shets en veel meer maar ook de Kladrubber en dus de gypsy cobs/tinkers.

En zoals de bonte dame met droom manen , prachtig Kimley.

Bij gestamp gebruik ik zelf anti parasiet van de paarden drogist; voor pony werkt dat afdoende ook zo gepiept. Ook niet vaak .

Killed

Berichten: 1576
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 22:43

Wat ben ik blij met mijn tinkers!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 23:03

Sunnda schreef:
Hoe kun je nu tinkers haten en van fjorden houden.
Dat is niet mogelijk! Ik herhaal: niet mogelijk. :')
Neem een tinker in het quadraat en je hebt een fjord.
Beide zijn echt brrrr.

Maar ja. Ik rijd dertien in een dozijn kwpners. :+ en een bwp'er. Maar die is ook gewoon saai schimmel.


Jawel! Ik ben er ook zo een. Tinkers: nehh, fjorden: geweldig!

VanHuisUit

Berichten: 6679
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 23:09

Ik had niets met tinkers. Ooit een haflinger gehad (ja ik weet het dat is iets anders ;-) ) en daarna dacht ik nooit maar dan ook nooit meer een koudbloed.

Totdat ik door mijn stalbaas de wei werd ingestuurd want een groepje net uit Ierland aangekomen tinkers moest halstermak worden gemaakt.

Niemand kreeg die ene schimmel te pakken maar... ik liep de wei in, ze kwam aangerend, rende een paar rondjes om me heen en ging stilstaan. Kon haar aaien, halster omdoen en ze liep mee. Echt gebeurd en ik ben echt geen penny meisje... Echte tinkers schijnen je uit te kiezen, zo begreep ik later... omgekeerd als jij de verkeerde uitkiest heb je dus een probleem...
Had mijn hele leven al paarden gehad (allemaal hoog in het bloed staande paarden, behalve die ene haflinger, waar ik dus niets mee kon) dus ik had zoiets het zal wel, toeval, lomp spul, heb er niets mee. En dan al dat gedoe met die benen...

Maar goed, niemand kreeg haar te pakken dus dier halstermak gemaakt, beetje mee aan het frobelen gegaan....
en lang verhaal kort, ik heb haar nu al bijna zo'n 2 jaar en nu na al die jaren en jaren totaal tinkerloos geweest te zijn ben ik helemaal om.
Want een geweldig paard is zij in ieder geval. En ja, er zit een kop op, maar als ze voor je gaan, gaan ze dus ook echt voor je. Het gevoel van verbinding is het zelfde als dat met een NRPS, welsh of hoog in het bloed staande KWPN'ers die ik ook heb gehad.

Dus erg blij met mijn knappe en bijzonder wijze tinker dame. Al dat haar ik vind het ge-wel-dig nooit mijt, luis, kriebels of wat dan ook gehad prima hoeven tot nu toe en PSSM 1 vrij getest etc. Dus wellicht kwestie van geluk?

Maar ik neem nooit meer een haflinger :+ :P

irisskib
Berichten: 477
Geregistreerd: 13-01-10
Woonplaats: Makkum / Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 23:35

8nnemiek schreef:
De klachten over de verzorging herken ik hier totaal niet. Aan de sokken doe ik niks, de manen alleen even snel een borstel doorheen voor het rijden, soms wekenlang niks.. de staart was ik een paar keer per jaar en that's it..
Geen geklooi met dekens, de hoeven vragen nauwelijks werk en hoeven maar een paar keer per jaar bekapt te worden..
Ik behandel maximaal twee keer per jaar tegen mijt door iets tussen de sokken op de huid aan te brengen, wat 10 minuten werk is..
Ik ken geen paard dat zo makkelijk is als mijn tinker.
mag ik vragen wat je in der sokken smeert? Ik heb ook een tinker waar ík zielsveel van hou en mocht ik ooit last van mijten krijgen gelijk kunnen behandelen

Niniane

Berichten: 6437
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 23:55

Ik heb jaren een tinker merrie bijgereden. Pittige tante die ook snel heet in haar hoofd werd. Vond dressuur ook moeilijk, maar wilde er wel voor werken. Die heetheid hielp daar dan ook niet bij. Schrok ook altijd van de meest random dingen, zoals een klein blauw bloempje in het gras. := Verder wel een heel lief dier en nog nooit een dier gereden dat zó fijn zat met doorzitten en galopperen.

Haar zusje daarentegen is de nuchterheid zelve en zou niet eens opkijken van een bom die langs haar afgaat. Heeft ze ook altijd gehad. De moeder zat daar meer tussenin qua karakter. Alledrie wel echt verdomd koppig. :')

Mensen zien een tinker en denken een braaf, rustig dier, maar van deze drie dames die ik heb gereden zou ik alleen op het zusje een beginner durven te zetten. Zo zie je maar weer dat ieder dier verschilt.

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 06:40

irisskib schreef:
8nnemiek schreef:
De klachten over de verzorging herken ik hier totaal niet. Aan de sokken doe ik niks, de manen alleen even snel een borstel doorheen voor het rijden, soms wekenlang niks.. de staart was ik een paar keer per jaar en that's it..
Geen geklooi met dekens, de hoeven vragen nauwelijks werk en hoeven maar een paar keer per jaar bekapt te worden..
Ik behandel maximaal twee keer per jaar tegen mijt door iets tussen de sokken op de huid aan te brengen, wat 10 minuten werk is..
Ik ken geen paard dat zo makkelijk is als mijn tinker.
mag ik vragen wat je in der sokken smeert? Ik heb ook een tinker waar ík zielsveel van hou en mocht ik ooit last van mijten krijgen gelijk kunnen behandelen

Ik gebruik Cydectin Pour On. Is eigenlijk voor runderen, maar het werkt fantastisch. Je verdeelt het met een spuitje zonder naald over de vier benen. Op verschillende plekjes tussen de sokken op de huid druppelen, even inmasseren, en een paar dagen later merk je al flink verschil. Bij ernstige besmettingen na 10 dagen herhalen, en dan zijn ze er normaal gesproken minimaal een half jaar vanaf, soms zelfs voorgoed.

Het wordt ook wel eens gedaan met vlooienmiddel voor honden, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Anomien

Berichten: 7385
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 08:44

Ingrid_92 schreef:
Sunnda schreef:
Hoe kun je nu tinkers haten en van fjorden houden.
Dat is niet mogelijk! Ik herhaal: niet mogelijk. :')
Neem een tinker in het quadraat en je hebt een fjord.
Beide zijn echt brrrr.

Maar ja. Ik rijd dertien in een dozijn kwpners. :+ en een bwp'er. Maar die is ook gewoon saai schimmel.


Jawel! Ik ben er ook zo een. Tinkers: nehh, fjorden: geweldig!


Hahahha ja geen idee hoe het kan.. denk dat een fjord gewoon minder haar heeft en wat ie heeft kan ik netjes knippen. En ik kan best goed met een eigenwijze koudbloed overweg. Al is deze fjord best wel makkelijk en absoluut niet lomp.

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Meningen over tinkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 20:59

Afbeelding
Afbeelding

Hier ook een tinker eigenaar, mijn tinker heeft geen mok oid of andere gezondheid problemen.
Super braaf en netjes opgevoed maar geen slome.

Wel 10x makkelijker dan alle fjorden die ik gehad heb Haha.

Verder vind ik de lange manen wel echt onhandig hoor, doe er ook niet veel mee of aan.

Anomien

Berichten: 7385
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 21:01

En die sokken? Die zijn toch best vies? Hoe vaak moet je ze wassen om ze toonbaar te houden?

Eigenlijk ben jij de fjorden ‘hater’ en ik de tinker ‘hater’... we vinden onze eigen paarden leuk en makkelijk en het andere ras lomp en eigenwijs


Eigenlijk moeten we gewoon een keer ruilen..

Kimley

Berichten: 9146
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 21:10

Je gaat echt niet elke dag die sokken wassen hoor :')

Lekker vies laten en af en toe even wassen :Y)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Meningen over tinkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 21:24

Het is niet mijn type paard.

Ik houd niet van veel haar
Niet van bont
Niet van dat hele zware
Niet van het exterieur.

Karakter kan ik niets over zeggen. Heb nooit een Tinker of welk koudbloed type dan ook gereden.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 21:28

Voor zover ik weet nooit op een tinker gereden. Vind ze grappig om te zien maar niet mooi. Zou er zelf ook niet snel een kopen gewoon omdat ze me niet aanspreken.

Ze lijken me wat lomp en al dat haar. Wat een drama :')

Edit: misschien als ik ooit een ritje op een tinker heb gemaakt dat ik wil om ben. Maar dat ligt denk meer aan hoe fijn ze rijden dan aan het uiterlijk.

Zerena

Berichten: 3887
Geregistreerd: 29-12-04

Re: Meningen over tinkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 21:57

@knert ik weet dat je de sokken van secret haar paard bedoeld, maar wou ook even reageren :)

Ik heb denk ik een makkelijke tinkerman. Maar onderstaande sokken zijn zeker al een jaar niet gewassen O:)
Afbeelding

Goudhaan1

Berichten: 648
Geregistreerd: 02-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 22:01

Ik vond tinkers vroeger echt helemaal niks. De tinkers die ik kende waren vervelende, onopgevoede klieren en ik vond ze lomp :')
Mijn moeder heeft sinds begin dit jaar een tinker en ik ben helemaal verliefd. Hij is echt een schatje en een enorme knuffelbeer, en het lompe valt enorm mee <3
Hij is sowieso behoorlijk groot en heeft ook echt enorme bewegingen, zit als een huis en ook mijn zusjes van 3 en 5 rijden er regelmatig op :j

Maar een tinker van mezelf? Nee, ik houd het lekker bij mijn gouden Hafje <3

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 22:22

Knert schreef:
En die sokken? Die zijn toch best vies? Hoe vaak moet je ze wassen om ze toonbaar te houden?

Ik heb de sokken van mijn tinker al járen niet gewassen :=
Ik was ze niet, ik kam ze niet.. ik knip ze alleen af en toe een paar cm boven de grond af.
Ze zijn met droog weer altijd schoon en wit.

FennyPower

Berichten: 1458
Geregistreerd: 06-02-14
Woonplaats: Groningen

Re: Meningen over tinkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 23:04

Ik heb een vraag deze tinker is in januari in Nederland gekomen.
Vanuit Engeland.
Zou ze drachtig zijn of is het een grasbuik?Afbeelding
Afbeelding

Goudhaan1

Berichten: 648
Geregistreerd: 02-04-20

Re: Meningen over tinkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 23:04

Bel de dierenarts, laat scannen, dan weet je het zeker.

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 23:30

Knert schreef:
En die sokken? Die zijn toch best vies? Hoe vaak moet je ze wassen om ze toonbaar te houden?

Eigenlijk ben jij de fjorden ‘hater’ en ik de tinker ‘hater’... we vinden onze eigen paarden leuk en makkelijk en het andere ras lomp en eigenwijs


Eigenlijk moeten we gewoon een keer ruilen..



Vind fjorden nog steeds gaaf hoor haar ze niet heb d'r 4 gehad mijn tinker lijkt op mijn eerste fjord wat mis ik d'r nog.. Maar m'n tinker hoef ik geen 10x nee tegen te zeggen m'n fjord probeerde altijd nog haha.

Oh dat de sokken vies zijn boeit mij niet ze loopt dag en nacht buiten met schuilstal.
Manen af en toe cowboy magic erin en sokken kam ik af en toe es haha

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Meningen over tinkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 23:31

Mijne is gewoon een grote hond Afbeelding

Dit doet ze vaak om de zin te krijgen haha